Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWładyka-Łuczak, Zofia
dc.contributor.editorWorsowicz, Monika
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.date.accessioned2020-02-03T12:25:27Z
dc.date.available2020-02-03T12:25:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationWładyka-Łuczak Z., Inicjacja przekazu artystycznego / Artistic Inspiration: How to Provoke Some Inspirational States for Creative Actions, [w:] Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, M. Worsowicz, B. Fiołek-Lubczyńska (red.), WUŁ, Łódź 2019, http://dx.doi.org/10.18778/8142-285-7.15.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-285-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31419
dc.description.abstractPrzedstawiony artykuł to próba odpowiedzi na pytanie: Kiedy i z jakiego powodu pojawia się inicjacja przekazu artystycznego? Analiza kierująca do końcowego wniosku została przeprowadzona na podstawie autoetnograficznej analizy z procesu tworzenia Pomnika Początków Miasta Łodzi. Głównym jej wątkiem było poszukiwanie granicy pomiędzy stanem przedtwórczym a twórczym w trakcie pracy artysty nad dziełem. Z przeprowadzonej analizy wynika, że: „[n]iezależnie od tego, czy pracuję nad rzeźbą, która została zlecona, czy rzeźbię tylko dla siebie, proces inicjacji stanów przedtwórczych i twórczych wygląda podobnie. Zawsze rozpoczynam pracę od zgromadzenia materiałów. Postępuję tak, jak chcą tego konstruktywiści, przeprowadzam rozpoznanie elementów odnoszących się do różnorakich systemów dyferencyjnych. […] Mam świadomość, że oczekiwany stan przejścia ze stanu przedtwórczego do twórczego może nastąpić w każdej chwili. Dzisiaj, po wielu latach, już wiem, że nie warto oceniać wartości zebranych materiałów, inicjacja stanu twórczego i tak przyjdzie sama”. Istotą zainicjowania postawy twórczej jest wykształcenie umiejętności obserwacji otaczającej artystę rzeczywistości, a co istotniejsze – wykształcenie umiejętności wydobywania z niej tego, co już w całym tym skomplikowanym procesie jest tym, co zwykliśmy nazywać inspiracją. Granica stanu przedtwórczego a twórczego powstaje w chwili, w której artysta podejmuje decyzję o przeniesieniu zauważonego fragmentu rzeczywistości do tworzonego właśnie dzieła. Ocena wartości dzieła sztuki to osobne zagadnienie, które w artykule zostało pominięte.pl_PL
dc.description.abstractThe article “Initiation of the artistic message” is an attempt to answer the question: When and for what reason does the initiation of the artistic message appear? The analysis leading to the final conclusion was carried out on the basis of autoethnographic analysis from the process of creating the „Monument to the Origins of the City of Lodz”. The main theme was the search for the border between the pre-creative state and the creative one during the artist’s work on the work. The analysis shows that: „Regardless of whether I’m working on a sculpture that was commissioned or sculpted only for myself, the process of initiating pre-creative and creative states looks similar. I always start my work from collecting materials. I proceed as the constructivists want, I carry out the recognition of elements relating to various differential systems. […] I am aware that the expected state of transition from pre-creative to creative state can occur at any time. Today, after many years, I know that it is not worth assessing the value of the collected materials, the initiation of the creative state will come by itself”. The essence of initiating a creative attitude is to develop the skill of observing the reality surrounding the artist, and what is more important to develop the skills of extracting from it what already in all this complicated process is what we used to call – inspiration. The boundary of the pre-creative and creative state arises at the moment when the artist makes the decision to transfer the noticed fragment of reality to the work being created. The evaluation of the value of a work of art is a separate issue that has been omitted in the articlepl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkomunikacja wizualnapl_PL
dc.subjectkompozycjapl_PL
dc.subjectstruktura formalna obrazupl_PL
dc.subjectnarracja formalnapl_PL
dc.subjectteoria widzeniapl_PL
dc.subjectkomunikat werbalnypl_PL
dc.titleInicjacja przekazu artystycznegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number217-230pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-490-5
dc.referencesFleischer M., Dwa rodzaje reprodukcji systemów – dywersyfikacja i dyferencjacja, w: Komunikatywizm w Polsce. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. G. Habrajska, Primum Verbum, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesFleischer M., Kapitał niestety nie( )ludzki, Libron – Filip Lohner, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesGłowacki J., Przekroczyć próg, w: Z. Władyka-Łuczak, Przekroczyć próg, BILBO Graficzne Studio Komputerowe, Łódź 2001, s. 7.pl_PL
dc.referencesLuhmann N., Pisma o sztuce i literaturze, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesOświadczenie Komitetu Obrony Demokracji, 3.08.2018, https://www.ruchkod.pl/oswiadczenie-komitetu-obrony-demokracji/ [dostęp: 20.08.2018].pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Bilans modernizmu, „Europa”, w: Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki = Afterimages of life: Władysław Strzemiński and rights for art, red. J. Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 115–116.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesWallis M., Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968.pl_PL
dc.referencesWładyka-Łuczak Z., [publikacja w przygotowaniu].pl_PL
dc.referencesWładyka-Łuczak Z., Geopoetyka materii rzeźbiarskiej, w: Strategie twórcze w działaniu, red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2016.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzofia.wladyka@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-285-7.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe