Show simple item record

dc.contributor.authorHabrajska, Grazyna
dc.contributor.editorWorsowicz, Monika
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.date.accessioned2020-02-03T12:20:02Z
dc.date.available2020-02-03T12:20:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHabrajska G., Interpretacja tekstów w różnych dyskursach / Interpreting Works by Different Discourses, [w:] Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, M. Worsowicz, B. Fiołek-Lubczyńska (red.), WUŁ, Łódź 2019, http://dx.doi.org/10.18778/8142-285-7.13.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-285-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31417
dc.description.abstractW ujęciu komunikatywistycznym dyskurs to obszar sensów powstałych wskutek interpretacji tekstów, które to sensy pozostają w naszej pamięci i są aktywowane w miarę potrzeb komunikacyjnych. Sensy tworzące dany dyskurs stanowią swoistą bazę odniesienia – własną logikę. Zatem musimy się nauczyć, jak uczestniczyć w poszczególnych dyskursach. Uwzględniając ogólny cel komunikacyjny i swoistą bazę odniesienia sensu, wyróżniliśmy dyskursy: potoczny, naukowy, urzędowy, publicystyczny i artystyczny, w obrębie których można wyróżniać tematycznie węższe subdyskursy. Teksty tworzone w obrębie poszczególnych dyskursów i subdyskursów mogą mieć formę zarówno werbalną, jak i wizualną. Każdy dyskurs wprowadza odmienne reguły interpretacji, których uczestnik musi się nauczyć. Dyskursy rozwijają się i istnieją we własnych polach interpretacyjnych. Uczestnictwo w dyskursie równocześnie rozszerza i usprawnia jego pole interpretacyjne. Kiedy człowiek nie uczestniczy w danym dyskursie, to z tego dyskursu wypada. Pamiętać trzeba, że ludzie mają różny stopień gotowości uczestniczenia w poszczególnych dyskursach.pl_PL
dc.description.abstractIn terms of communicativism, a discourse is a space of meanings created by interpreting the work – its points remaining in our memory and being evoked only to the degree demanded by our communicational needs. Meanings forming an exemplary discourse constitute a reference base, therefore a specific logic. One must learn how to participate in individual discourses. Considering the general communicational goal and a specific reference base of meaning we can distinguish colloquial, scientific, official, journalistic and artistic discourse. Each of these can contain a specific sub-discourse. Works created within individual discourse or sub-discourse can take both – verbal and visual form and introduce a different set of rules of interpretation, which must be learnt by the person participating in it. Discourses develop and exist in their own interpretational field – widened and improved by its participants. People who do not constantly take part in given discourse fall out of line with its convention. However, we ought to remember that people have different degrees of willingness to participate in each discourse.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectpole interpretacyjnepl_PL
dc.subjectinterpretacja tekstupl_PL
dc.titleInterpretacja tekstów w różnych dyskursachpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number181-202pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-490-5
dc.referencesAwdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Ideologia, postawa a komunikacja, w: Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s. 65–72.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Logiki dyskursów [w druku].pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Wydawnictwo Leksem, Łask 2006.pl_PL
dc.referencesMalinowski B., Ogrody koralowe i ich magia, w: tenże, Dzieła, t. 5, PWN, Warszawa 1987, s. 322–341.pl_PL
dc.referenceshttp://naszemiasto.pl/artykul/za-malo-zwyklego-mydla,4527730,art,t,id,tm.html [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttp://www.dzienniklodzki.pl/historia/a/1-maja-w-prl-pierwszomajowe-pochody-paradowaly-ulicami-naszych-miast,9932080/ [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://adrianwykrota.fotoblogia.pl/279,co-z-ta-fotografia-dokumentalna-rozwoj-polskiego-dokumentu-i-reportazu [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://demotywatory.pl/3972302/Antoni-Macierewicz [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://internityhome.pl/odkrywaj/trendy/style-architektury-wspolczesnej-przewodnik/ [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://pl.pinterest.com/pin/196188127490927310/ [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Ogr%C3%B3d_rozkoszy_ziemskich#/media/File:Hieronymus_Bosch_023.jpg [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Bruegel_(starszy)#/media/File:Pieter_Brueghel_the_Elder_-_The_Dutch_Proverbs_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh#/media/File:Van_Gogh_-_Starry_Night_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.com/search?hl=pl&biw=1092&bih=635&tbm=isch&sa=1&ei=mbwwXJXnCc_srgSOs6HACw&q=henryk+sawka+rysunki+satyryczne+nie+zdradzam&oq=henryk+sawka+rysunki+satyryczne+nie+zdradzam&gs_l=img.3...65126.67329..67571...0.0..0.118.903.12j1......0....1..gws-wiz-img.......0i30.Rrh5ivon49o#imgrc=4C2uB195U5FDwM: [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.com/search?hl=pl&q=przed+burz%C4%85+j%C3%B3zef+che%C5%82mo%C5%84ski&tbm=isch&source=iu&ictx=1&tbs=simg:CAESvgIJ3S6Ii5P1wdsasgILEKjU2AQaBAgVCAIMCxCwjKcIGmIKYAgDEiilFaQVxgv4CogLphXVCqcVwwvXFdc-tzq5Org6lDjYPrQ6tjrLK_10tGjCoQfJPlHfFpKV4apr7pvSU4BLguZMmkQXfJPVAF8Ctcg1tYQB4he3f3u3ZwSBGTokgBAwLEI6u_1ggaCgoICAESBMe9Y_1kMCxCd7cEJGp0BChoKCHBhaW50aW5n2qWI9gMKCggvbS8wNXFkaAodCgpydXJhbCBhcmVh2qWI9gMLCgkvbS8wMWY0dGQKIwoQd2F0ZXJjb2xvciBwYWludNqliPYDCwoJL20vMDE4a3RwChgKBWdyYXNz2qWI9gMLCgkvbS8wOHQ5Y18KIQoOd29ya2luZyBhbmltYWzapYj2AwsKCS9tLzA3X2dtbAw&fir=17dd8UXFKH7m_M%253A%252C404-WDusa3-MxM%252C_&usg=AI4_-kRqgx5ZmK6I58kIBwHmNFORZ5AQxg&sa=X&ved=2ahUKEwjm1_mfxNffAhUBKlAKHXuYDiQQ9QEwAnoECAYQBA#imgrc=17dd8UXFKH7m_M: [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.com/search?q=fotografia+dokumentalna+Warszawa+tramwaje&hl=pl&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=hfeHSLIGcnHDyM%253A%252CPNDUbg-s8qcUtM%252C_&usg=__27ciQ8XKqSJCcx8sQ85gJKGHzUc%3D&sa=X&ved=0ahUKEwisxp38ie7aAhUMiCwKHQUxA9IQ9QEIKTAA#imgrc=HgEDNmitcJYEDM:&spf=1525506345433 [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.com/search?q=memy+PiS+m%C5%82odzie%C5%BC%C3%B3wka&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwil1JSk3NDbAhXD3SwKHfJ0AScQsAQIJg&biw=1093&bih=496#imgrc=By2py3RREvbJQM: [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.com/search?q=mleczko+rysunki+i+aforyzmy&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjU5pbglrfbAhUBqCwKHf4CD6QQsAQIJg&biw=1093&bih=496#imgrc=PCIEO5dT19l5kM:&spf=1528018379690 [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.com/search?q=Paw%C5%82owicz+i+Grodzka+memy&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjSlZnV3NDbAhWBGSwKHbgUCUsQsAQIJg&biw=1093&bih=496#imgrc=7Mr1BlgAU0ETjM:&spf=1528895797035 [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.pl/search?hl=pl&biw=1092&bih=635&tbm=isch&sa=1&ei=870wXKTjCsPVwQL484uoDg&q=reklamy+PEPSI+-+wyzwanie+smaku&oq=reklamy+PEPSI+-+wyzwanie+smaku&gs_l=img.3...0.0..54886...0.0..0.0.0.......0......gws-wiz-img.lSRSZidebIA#imgrc=UcSYS4BEIkZqjM: [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.pl/search?q=abstrakcjonizm&sa=N&hl=pl&dcr=1&biw=1093&bih=496&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=LzRh4CXzE9Z58M%253A%252COBy-rH-3ZkCeRM%252C_&usg=__KHfybWZVpAjjYHa_5C7ivmrzcmQ%3D&ved=0ahUKEwiTxtGynYDaAhWiBZoKHeYmDYc4ChD1AQgoMAA#imgrc=PgdYtJHF6ZAf5M:&spf=1521731988468 [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.pl/search?q=Kubizm&sa=N&hl=pl&dcr=1&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=56vp-sGWU_OdNM%253A%252Ci_Xn5npSAp4V3M%252C_&usg=__mlHKIoRB-RQxGCjlM6rT4dHIv5o%3D&ved=0ahUKEwiS8d-imYDaAhXkApoKHdjMC5k4ChD1AQgoMAA&biw=1093&bih=496#imgdii=EM9BofEKeW_YCM:&imgrc=fzjziW_tmEp6FM:&spf=1521730880963 [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.pl/search?q=reklamy+piwa+%C5%BBubr&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjhlu7V3PbQAhUIXiwKHeCKAJAQsAQIJQ&biw=1188&bih=559#imgrc=QXdY5lSNMuV--M: [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.google.pl/search?q=romantyzm+malarstwo&hl=pl&dcr=1&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=NGq9Azfgu0cEzM%253A%252CHyLM2fEwJbAGeM%252C_&usg=__kChZOUX7MpCjIPYM1UsWU6KqZ0k%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjyocmW_v_ZAhWrxaYKHW2uBmUQ9QEIUjAG#imgrc=upZpsucL9sPD7M:&spf=1521723638092 [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.referenceshttps://www.touchofart.eu/Piotr-Mastalerz/pmas12-Zima/ [dostęp: 5.01.2019].pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.habrajska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18778/8142-285-7.13


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe