dc.contributor.author | Kubinowski, Dariusz | |
dc.contributor.editor | Piekarski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Pasikowski, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2020-01-24T17:30:43Z | |
dc.date.available | 2020-01-24T17:30:43Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Kubinowski D., Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.04. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-715-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31296 | |
dc.description.abstract | The author tries to identify, present and explain permanent controversies concerning three key methodological categories used in the methodology of pedagogical research in Poland: “pedagogical dimension” of scientific research; scope of pedagogical research; and methodology in pedagogical research. The author describes the nature of the controversy and emphasizes his own approach to it. The main aim of the chapter is to propose the author’s own concept of understanding the methodology of pedagogical research as philosophical-empirical science that is built and being constantly rebuilt in diachronic and dialectic relationships between normative and descriptive methodologies, as an emergent reaction to radical and dynamic changes of a social reality. The author emphasizes the important role of methodological research (“research on research”) in constructing new scientific knowledge in the field of methodology of pedagogical research. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | methodology of pedagogical research | pl_PL |
dc.subject | methodological research | pl_PL |
dc.subject | normativity | pl_PL |
dc.subject | descriptivity | pl_PL |
dc.subject | methodological and methodical emergences | pl_PL |
dc.title | Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 79-90 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Szczeciński | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-716-6 | |
dc.references | Hesse-Biber, S.N., Leavy, P. (2008). Pushing on the Methodological Boundaries. The Growing Need for Emergent Methods Within and Across the Disciplines (s. 1–15). W: S.N. Hesse-Biber, P. Leavy (eds.), Handbook of Emergent Methods. New York–London: The Guilford Press. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D. (2006). Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna (s. 171–180). W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D. (2008). Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej (s. 47–56). W: K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D. (2010). Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki (s. 79–90). W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice – oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Makmed. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D. (2017). Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych (s. 15–24). W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana – konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki, T. (2006). Szkic do dziejów metodologii pedagogiki (s. 17–27). W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Łobocki, M. (2003). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Łobocki, M. (2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Popek, S. (2012). Męka tworzenia – reguła czy wyjątek? Rocznik Pedagogiczny. Numer specjalny z okazji XXV-lecia LSMP pod patronatem KNP PAN, 177–196. | pl_PL |
dc.references | Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-715-9.04 | |