Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKubinowski, Dariusz
dc.contributor.editorPiekarski, Jacek
dc.contributor.editorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.editorPasikowski, Sławomir
dc.date.accessioned2020-01-24T17:30:43Z
dc.date.available2020-01-24T17:30:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKubinowski D., Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.04.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-715-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31296
dc.description.abstractThe author tries to identify, present and explain permanent controversies concerning three key methodological categories used in the methodology of pedagogical research in Poland: “pedagogical dimension” of scientific research; scope of pedagogical research; and methodology in pedagogical research. The author describes the nature of the controversy and emphasizes his own approach to it. The main aim of the chapter is to propose the author’s own concept of understanding the methodology of pedagogical research as philosophical-empirical science that is built and being constantly rebuilt in diachronic and dialectic relationships between normative and descriptive methodologies, as an emergent reaction to radical and dynamic changes of a social reality. The author emphasizes the important role of methodological research (“research on research”) in constructing new scientific knowledge in the field of methodology of pedagogical research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmethodology of pedagogical researchpl_PL
dc.subjectmethodological researchpl_PL
dc.subjectnormativitypl_PL
dc.subjectdescriptivitypl_PL
dc.subjectmethodological and methodical emergencespl_PL
dc.titleMetodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowościąpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number79-90pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Szczecińskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-716-6
dc.referencesHesse-Biber, S.N., Leavy, P. (2008). Pushing on the Methodological Boundaries. The Growing Need for Emergent Methods Within and Across the Disciplines (s. 1–15). W: S.N. Hesse-Biber, P. Leavy (eds.), Handbook of Emergent Methods. New York–London: The Guilford Press.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D. (2006). Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna (s. 171–180). W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D. (2008). Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej (s. 47–56). W: K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D. (2010). Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki (s. 79–90). W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice – oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D. (2013). Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Makmed.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D. (2017). Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych (s. 15–24). W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana – konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesLewowicki, T. (2006). Szkic do dziejów metodologii pedagogiki (s. 17–27). W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŁobocki, M. (2003). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŁobocki, M. (2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesNowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPopek, S. (2012). Męka tworzenia – reguła czy wyjątek? Rocznik Pedagogiczny. Numer specjalny z okazji XXV-lecia LSMP pod patronatem KNP PAN, 177–196.pl_PL
dc.referencesRubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-715-9.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe