Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPasikowski, Sławomir
dc.contributor.editorPiekarski, Jacek
dc.contributor.editorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.editorPasikowski, Sławomir
dc.date.accessioned2020-01-24T17:28:20Z
dc.date.available2020-01-24T17:28:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPasikowski S., Warunki krytyki metodologicznej prac badawczych, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.07.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-715-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31293
dc.description.abstractThe chapter presents a model of research critique using the idea of deviations from the pattern of methodological correctness. The author introduces the concept of two categories of such deviations: from the local standard and from the generalized criterion. Both refer to the concept of visibility, which co-determines the scope of the response on the side of the sender as well as of the receiver of the empirical report. As a consequence, the author proposed a model of methodological critique that refers to the awareness of failures, defining the conditions of visibility of deviations, and methodological rigor in the discipline, which determines the scope of environmental legitimacy of these deviations. The model makes it possible to predict the behaviour of the creator, the recipient and the disciplinary community in which the report is presented, as well as to characterize the persuasiveness of scientific communication by the empirical reports.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcritiquepl_PL
dc.subjectlegitimizationpl_PL
dc.subjectmethodological rigorpl_PL
dc.subjectmethodological failurespl_PL
dc.subjecttrustworthiness of empirical researchpl_PL
dc.titleWarunki krytyki metodologicznej prac badawczychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number115-130pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-716-6
dc.referencesAjdukiewicz, K. (1965). Język i poznanie (t. 2). Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesAjdukiewicz, K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesBiałynicki-Birula, A. (1998). Rzecz o krytyce naukowej (s. 43–50). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesCzakon, W. (2014a). Kryteria oceny rygoru metodologicznego badań w naukach o zarządzaniu. Organizacja i Kierowanie, 1(161), 51–62.pl_PL
dc.referencesCzakon, W. (2014b). Metodologiczny rygor w badaniach nauk o zarządzaniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 340, 37–45.pl_PL
dc.referencesDel Rosso, R.J. (2015). Our New Three Rs: Rigor, Relevance, and Readability. Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 28(2), s. 127–130.pl_PL
dc.referencesDescartes, R. (2002). Reguły kierowania umysłem. Poszukiwanie prawdy poprzez światło naturalne. Kęty: Wydawnictwo Antyk.pl_PL
dc.referencesDescartes, R. (2009). Rozprawa o metodzie. Kęty: Wydawnictwo Marek Drzewiecki.pl_PL
dc.referencesGoćkowski, J. (1998). Krytyka naukowa a style uprawiania nauki (s. 66–69). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesGoćkowski, J. (2001). Krytyka naukowa a reguły gry o prawdę naukową. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(18), 73–81.pl_PL
dc.referencesHanus, A. (2018). Krytykowanie i jego operacjonalizacja w kontrastywnej analizie dyskursu. Warszawa–Dresden: ATUT / Neisse Verlag.pl_PL
dc.referencesIoannidis, J.P. (2005). Why Most Published Research Findings Are False? PLOS Medicine, 2(8), e124.pl_PL
dc.referencesJackowski, S. (1998). Krytyka, czyli sztuka porównań (s. 70–73). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesKoj, L., Mordyka, C. (1993). Krytyka, rozumienie i ocena (s. 75–88). W: L. Koj, Wątpliwości metodologiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesKotarbiński, T. (1963). Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKrimsky, S. (2006). Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesPasikowski, S. (2018). Standard „niewiedzy” lub ucieczka od transparentności? Ekspresje rygoru metodologicznego w raportach z badań. Edukacja Dorosłych, 2(79), 149–161.pl_PL
dc.referencesPaśniczek, J. (1984). Logika fikcji. Esej o pewnej logice typu meningowskiego. Lublin: Wydawnictwo Uczelniane UMCS.pl_PL
dc.referencesPelc, J. (1998). Krytyka i krytycyzm w nauce (s. 7–25). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesPiekarski, J. (2010). Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – między inhibicją metodologiczną a permisywnym tolerantyzmem (s. 151–173). W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesPieter, J. (1967). Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.pl_PL
dc.referencesPopper, K. (1962). Conjectures and Refutations. The Growth of Scientific Knowledge. New York, London: Basic Books.pl_PL
dc.referencesSławiński, J. (1998). Poniewczasie (s. 95–97). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesSpendel, Z. (2005). Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej. Katowice: Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesSternberg, R.J. (2011). Recenzowanie prac naukowych w psychologii. Warszawa: Paradygmat.pl_PL
dc.referencesSzacki, J. (1998). O krytyce naukowej (s. 51–55). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesŚwiderski, J. (1998). Krytyka jako pomiar (s. 82–83). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.pl_PL
dc.referencesWojciszke, B. (1999). Grzech czy porażka? Moralne i sprawnościowe kategorie w potocznym rozumieniu świata społecznego (s. 34–51). W: B. Wojciszke, M. Jarymowicz (red.), Psychologia rozumienia zjawisk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWojciszke, B. (2005). Morality and Competence in Other- and Self-perception. European Review of Social Psychology, 16(1), 155–188.pl_PL
dc.referencesWright, R. (2017). Academic Rigor or Academic Rigor Mortis? Adult Learning, 28(1), 35–37.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-715-9.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe