dc.contributor.author | Pasikowski, Sławomir | |
dc.contributor.editor | Piekarski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Pasikowski, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2020-01-24T17:28:20Z | |
dc.date.available | 2020-01-24T17:28:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Pasikowski S., Warunki krytyki metodologicznej prac badawczych, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.07. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-715-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31293 | |
dc.description.abstract | The chapter presents a model of research critique using the idea of deviations from the pattern of methodological correctness. The author introduces the concept of two categories of such deviations: from the local standard and from the generalized criterion. Both refer to the concept of visibility, which co-determines the scope of the response on the side of the sender as well as of the receiver of the empirical report. As a consequence, the author proposed a model of methodological critique that refers to the awareness of failures, defining the conditions of visibility of deviations, and methodological rigor in the discipline, which determines the scope of environmental legitimacy of these deviations. The model makes it possible to predict the behaviour of the creator, the recipient and the disciplinary community in which the report is presented, as well as to characterize the persuasiveness of scientific communication by the empirical reports. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | critique | pl_PL |
dc.subject | legitimization | pl_PL |
dc.subject | methodological rigor | pl_PL |
dc.subject | methodological failures | pl_PL |
dc.subject | trustworthiness of empirical research | pl_PL |
dc.title | Warunki krytyki metodologicznej prac badawczych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 115-130 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-716-6 | |
dc.references | Ajdukiewicz, K. (1965). Język i poznanie (t. 2). Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Ajdukiewicz, K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik. | pl_PL |
dc.references | Białynicki-Birula, A. (1998). Rzecz o krytyce naukowej (s. 43–50). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Czakon, W. (2014a). Kryteria oceny rygoru metodologicznego badań w naukach o zarządzaniu. Organizacja i Kierowanie, 1(161), 51–62. | pl_PL |
dc.references | Czakon, W. (2014b). Metodologiczny rygor w badaniach nauk o zarządzaniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 340, 37–45. | pl_PL |
dc.references | Del Rosso, R.J. (2015). Our New Three Rs: Rigor, Relevance, and Readability. Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 28(2), s. 127–130. | pl_PL |
dc.references | Descartes, R. (2002). Reguły kierowania umysłem. Poszukiwanie prawdy poprzez światło naturalne. Kęty: Wydawnictwo Antyk. | pl_PL |
dc.references | Descartes, R. (2009). Rozprawa o metodzie. Kęty: Wydawnictwo Marek Drzewiecki. | pl_PL |
dc.references | Goćkowski, J. (1998). Krytyka naukowa a style uprawiania nauki (s. 66–69). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Goćkowski, J. (2001). Krytyka naukowa a reguły gry o prawdę naukową. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(18), 73–81. | pl_PL |
dc.references | Hanus, A. (2018). Krytykowanie i jego operacjonalizacja w kontrastywnej analizie dyskursu. Warszawa–Dresden: ATUT / Neisse Verlag. | pl_PL |
dc.references | Ioannidis, J.P. (2005). Why Most Published Research Findings Are False? PLOS Medicine, 2(8), e124. | pl_PL |
dc.references | Jackowski, S. (1998). Krytyka, czyli sztuka porównań (s. 70–73). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Koj, L., Mordyka, C. (1993). Krytyka, rozumienie i ocena (s. 75–88). W: L. Koj, Wątpliwości metodologiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Kotarbiński, T. (1963). Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Krimsky, S. (2006). Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Pasikowski, S. (2018). Standard „niewiedzy” lub ucieczka od transparentności? Ekspresje rygoru metodologicznego w raportach z badań. Edukacja Dorosłych, 2(79), 149–161. | pl_PL |
dc.references | Paśniczek, J. (1984). Logika fikcji. Esej o pewnej logice typu meningowskiego. Lublin: Wydawnictwo Uczelniane UMCS. | pl_PL |
dc.references | Pelc, J. (1998). Krytyka i krytycyzm w nauce (s. 7–25). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Piekarski, J. (2010). Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – między inhibicją metodologiczną a permisywnym tolerantyzmem (s. 151–173). W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Pieter, J. (1967). Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. | pl_PL |
dc.references | Popper, K. (1962). Conjectures and Refutations. The Growth of Scientific Knowledge. New York, London: Basic Books. | pl_PL |
dc.references | Sławiński, J. (1998). Poniewczasie (s. 95–97). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Spendel, Z. (2005). Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. | pl_PL |
dc.references | Sternberg, R.J. (2011). Recenzowanie prac naukowych w psychologii. Warszawa: Paradygmat. | pl_PL |
dc.references | Szacki, J. (1998). O krytyce naukowej (s. 51–55). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Świderski, J. (1998). Krytyka jako pomiar (s. 82–83). W: H. Żytkowicz (red.), Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. | pl_PL |
dc.references | Wojciszke, B. (1999). Grzech czy porażka? Moralne i sprawnościowe kategorie w potocznym rozumieniu świata społecznego (s. 34–51). W: B. Wojciszke, M. Jarymowicz (red.), Psychologia rozumienia zjawisk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Wojciszke, B. (2005). Morality and Competence in Other- and Self-perception. European Review of Social Psychology, 16(1), 155–188. | pl_PL |
dc.references | Wright, R. (2017). Academic Rigor or Academic Rigor Mortis? Adult Learning, 28(1), 35–37. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-715-9.07 | |