Show simple item record

dc.contributor.authorGranosik, Mariusz
dc.contributor.editorPiekarski, Jacek
dc.contributor.editorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.editorPasikowski, Sławomir
dc.date.accessioned2020-01-24T17:26:20Z
dc.date.available2020-01-24T17:26:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGranosik M., Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań , [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.09.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-715-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31291
dc.description.abstractBy adopting the basic assumptions of a “knowledge-based society”, the methodology of scientific research can be considered as a kind of political system. It provides procedures for determining who (sampling) and to what extent (the method of data interpretation) has the right to co-create knowledge and therefore society. In this perspective, all research activities, and in particular social research, have a political character. In the text, methodological assumptions and qualitative research procedures are discussed from the perspective of their political consequences. This issue seems to be so important that, as a result, there is an uneven participation in the production of knowledge of representatives of various social classes. The chapter ends with a proposal for a change in the paradigm of qualitative research towards their “full participation”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpublic discoursepl_PL
dc.subjectgovernmentalitypl_PL
dc.subjectknowledge-based societypl_PL
dc.subjectinterpretative researchpl_PL
dc.subjectparticipatory action researchpl_PL
dc.titlePolityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działańpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number143-156pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-716-6
dc.referencesBeresford, P., Croft, S. (2012). User Controlled Research: Scoping Review. London: NHS National Institute for Health Research (NIHR) School for Social Care Research, London School of Economics.pl_PL
dc.referencesBernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły (s. 557–596). W: G.W. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCzyżewski, M. (2013a). Teorie dyskursu i dyskursy teorii. Kultura i Społeczeństwo, 2, 3–25.pl_PL
dc.referencesCzyżewski, M. (2013b). W kręgu społecznej pedagogii. Societas/Communitas, 2(16), 46–76.pl_PL
dc.referencesDean, M. (2010). Governmentality, Power and Rule in Modern Society. Sage: New York–London.pl_PL
dc.referencesDepaepe, M., Herman, F., Surmont, M., Van Gorp, A., Simon, F. (2008). About Pedagogization: From the Perspective of the History of Education (s. 13–30). W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: the Educationalization of Social Problems. Springer: Wiesbaden.pl_PL
dc.referencesDollinger, B. (2010). Doing Social Problems in der Wissenschaft. Sozialpädagogik als disziplinäre Form der Problemarbeit (s. 105–123). W: A. Groenemeyer (ed.), Doing Social Problems: Mikroanalysen der Konstruktion sozialer Probleme und sozialer Kontrolle in institutionellen Kontexten. Springer: Wiesbaden.pl_PL
dc.referencesFendler, L. (2001). Educating Flexible Souls: The Construction of Subjectivity through Developmentality and Interaction (s. 119–142). W: K. Hultqvist, G. Dahlberg (eds.), Governing the Child in the New Millennium. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesFoucault, M. (2002). Porządek dyskursu. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesFoucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFraser, N. (2005). Uznanie: zmienione nie do poznania. Odpowiedź Axelowi Honnethowi (s. 181–212). W: N. Fraser, A. Honneth (red.), Redystrybucja czy uznanie? Debata polityczno- filozoficzna. Wrocław: WN DSWE.pl_PL
dc.referencesGadamer, H.-G. (2006). Truth and Method. New York: Continuum.pl_PL
dc.referencesGeertz, C. (2005). Opis gęsty. W poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury (s. 17–47). W: C. Geertz (red.), Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesGranosik, M. (2018a). Participatory Action Research in Social Work: Towards Critical Reframing. Pensée Plurielle, 2(48), 77–90.pl_PL
dc.referencesGranosik, M. (2018b). Pożegnanie z Foucaultem. Governmentality i praca socjalna. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 3(19), 169–188.pl_PL
dc.referencesGranosik, M. (2019). Metoda biograficzna a emancypacyjna praktyka. Perspektywa społeczno- pedagogiczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2(15), 118–130.pl_PL
dc.referencesGulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesGumpertz, J.J. (2001). Interactional Sociolinguistics: A Personal Perspective (s. 215–281). W: D. Schiffrin, D. Tannen, H.E. Hamilton (eds.), The Handbook of Discourse Analysis. Malden–Oxford: Blackwell.pl_PL
dc.referencesHonneth, A. (2012). Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesHusserl, E. (2002). Ideas: General Introduction To Pure Phenomenology. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesJarkiewicz, A. (2017). Rekonstrukcja działań pracowników socjalnych z osobami zaburzonymi psychicznie. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesKemmis, S., McTaggart, R., Nixon, R. (2013). The Action Research Planner. Doing Critical Participatory Action Research. Wiesbaden: Springer.pl_PL
dc.referencesKinpaisby-Hill, C. (2011). Participatory Praxis and Social Justice (s. 214–234). W: V.J. Del Casino Jr, M.E. Thomas, P. Cloke, R. Panelli (eds.), A Companion to Social Geography. West Sussex: Blackwell Publishing.pl_PL
dc.referencesLabov, W. (2001). Principles of Linguistic Change: Social Factors. Oxford: Blackwell.pl_PL
dc.referencesLaclau, E., Mouffe, Ch. (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.pl_PL
dc.referencesMacaulay, R.K.S. (2005). Talk that Counts: Age, Gender, and Social Class Differences in Discourse. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesMills, C.W. (1965). Białe kołnierzyki. Amerykańska klasa średnia. Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2005). Paradoks demokracji. Wrocław: WN DSWE.pl_PL
dc.referencesPayn, M. (2014). Modern Social Work Theory. New York: Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesPower, S., Whitty, G. (2002). Bernstein and the Middle Class. British Journal of Sociology of Education, 23(4), 595–606.pl_PL
dc.referencesRadlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesRees, S. (1991). Achieving Power: Practice and Policy in Social Welfare. Sydney: Allen & Unwin.pl_PL
dc.referencesRose, N. (1998). Inventing Our Selves. Psychology, Power, and Personhood. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesTurner, R.H. (1976). The Real Self: From Institution to Impulse. American Journal of Sociology, 81, 989–1016.pl_PL
dc.referencesWittgenstein, L. (1997). Tractatus logico-philosophicus (wyd. II poprawione). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-715-9.09


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe