dc.contributor.author | Granosik, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Piekarski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Pasikowski, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2020-01-24T17:26:20Z | |
dc.date.available | 2020-01-24T17:26:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Granosik M., Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań , [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.09. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-715-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31291 | |
dc.description.abstract | By adopting the basic assumptions of a “knowledge-based society”, the methodology of scientific research can be considered as a kind of political system. It provides procedures for determining who (sampling) and to what extent (the method of data interpretation) has the right to co-create knowledge and therefore society. In this perspective, all research activities, and in particular social research, have a political character. In the text, methodological assumptions and qualitative research procedures are discussed from the perspective of their political consequences. This issue seems to be so important that, as a result, there is an uneven participation in the production of knowledge of representatives of various social classes. The chapter ends with a proposal for a change in the paradigm of qualitative research towards their “full participation”. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | public discourse | pl_PL |
dc.subject | governmentality | pl_PL |
dc.subject | knowledge-based society | pl_PL |
dc.subject | interpretative research | pl_PL |
dc.subject | participatory action research | pl_PL |
dc.title | Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 143-156 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-716-6 | |
dc.references | Beresford, P., Croft, S. (2012). User Controlled Research: Scoping Review. London: NHS National Institute for Health Research (NIHR) School for Social Care Research, London School of Economics. | pl_PL |
dc.references | Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły (s. 557–596). W: G.W. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski, M. (2013a). Teorie dyskursu i dyskursy teorii. Kultura i Społeczeństwo, 2, 3–25. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski, M. (2013b). W kręgu społecznej pedagogii. Societas/Communitas, 2(16), 46–76. | pl_PL |
dc.references | Dean, M. (2010). Governmentality, Power and Rule in Modern Society. Sage: New York–London. | pl_PL |
dc.references | Depaepe, M., Herman, F., Surmont, M., Van Gorp, A., Simon, F. (2008). About Pedagogization: From the Perspective of the History of Education (s. 13–30). W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: the Educationalization of Social Problems. Springer: Wiesbaden. | pl_PL |
dc.references | Dollinger, B. (2010). Doing Social Problems in der Wissenschaft. Sozialpädagogik als disziplinäre Form der Problemarbeit (s. 105–123). W: A. Groenemeyer (ed.), Doing Social Problems: Mikroanalysen der Konstruktion sozialer Probleme und sozialer Kontrolle in institutionellen Kontexten. Springer: Wiesbaden. | pl_PL |
dc.references | Fendler, L. (2001). Educating Flexible Souls: The Construction of Subjectivity through Developmentality and Interaction (s. 119–142). W: K. Hultqvist, G. Dahlberg (eds.), Governing the Child in the New Millennium. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Foucault, M. (2002). Porządek dyskursu. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Fraser, N. (2005). Uznanie: zmienione nie do poznania. Odpowiedź Axelowi Honnethowi (s. 181–212). W: N. Fraser, A. Honneth (red.), Redystrybucja czy uznanie? Debata polityczno- filozoficzna. Wrocław: WN DSWE. | pl_PL |
dc.references | Gadamer, H.-G. (2006). Truth and Method. New York: Continuum. | pl_PL |
dc.references | Geertz, C. (2005). Opis gęsty. W poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury (s. 17–47). W: C. Geertz (red.), Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Granosik, M. (2018a). Participatory Action Research in Social Work: Towards Critical Reframing. Pensée Plurielle, 2(48), 77–90. | pl_PL |
dc.references | Granosik, M. (2018b). Pożegnanie z Foucaultem. Governmentality i praca socjalna. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 3(19), 169–188. | pl_PL |
dc.references | Granosik, M. (2019). Metoda biograficzna a emancypacyjna praktyka. Perspektywa społeczno- pedagogiczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2(15), 118–130. | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Gumpertz, J.J. (2001). Interactional Sociolinguistics: A Personal Perspective (s. 215–281). W: D. Schiffrin, D. Tannen, H.E. Hamilton (eds.), The Handbook of Discourse Analysis. Malden–Oxford: Blackwell. | pl_PL |
dc.references | Honneth, A. (2012). Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Husserl, E. (2002). Ideas: General Introduction To Pure Phenomenology. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Jarkiewicz, A. (2017). Rekonstrukcja działań pracowników socjalnych z osobami zaburzonymi psychicznie. Łódź: Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Kemmis, S., McTaggart, R., Nixon, R. (2013). The Action Research Planner. Doing Critical Participatory Action Research. Wiesbaden: Springer. | pl_PL |
dc.references | Kinpaisby-Hill, C. (2011). Participatory Praxis and Social Justice (s. 214–234). W: V.J. Del Casino Jr, M.E. Thomas, P. Cloke, R. Panelli (eds.), A Companion to Social Geography. West Sussex: Blackwell Publishing. | pl_PL |
dc.references | Labov, W. (2001). Principles of Linguistic Change: Social Factors. Oxford: Blackwell. | pl_PL |
dc.references | Laclau, E., Mouffe, Ch. (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso. | pl_PL |
dc.references | Macaulay, R.K.S. (2005). Talk that Counts: Age, Gender, and Social Class Differences in Discourse. New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Mills, C.W. (1965). Białe kołnierzyki. Amerykańska klasa średnia. Warszawa: Książka i Wiedza. | pl_PL |
dc.references | Mouffe, Ch. (2005). Paradoks demokracji. Wrocław: WN DSWE. | pl_PL |
dc.references | Payn, M. (2014). Modern Social Work Theory. New York: Palgrave Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Power, S., Whitty, G. (2002). Bernstein and the Middle Class. British Journal of Sociology of Education, 23(4), 595–606. | pl_PL |
dc.references | Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Rees, S. (1991). Achieving Power: Practice and Policy in Social Welfare. Sydney: Allen & Unwin. | pl_PL |
dc.references | Rose, N. (1998). Inventing Our Selves. Psychology, Power, and Personhood. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Turner, R.H. (1976). The Real Self: From Institution to Impulse. American Journal of Sociology, 81, 989–1016. | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein, L. (1997). Tractatus logico-philosophicus (wyd. II poprawione). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-715-9.09 | |