dc.contributor.author | Hejnicka-Bezwińska, Teresa | |
dc.contributor.editor | Piekarski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Pasikowski, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2020-01-24T17:24:51Z | |
dc.date.available | 2020-01-24T17:24:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Hejnicka-Bezwińska T., Krytyka metodologiczna w ocenie dorobku habilitacyjnego, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.10. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-715-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31290 | |
dc.description.abstract | “Methodological critique” is a form of scientific critique along with philosophical, empirical, theoretical or logical critique. It does not require any special justification to recognize this form of critique as the most important, the most meaningful and most decisive in assessing the postdoctoral achievements. In the summary, I refer only to one legal argument that obtaining a postdoctoral degree is a kind of “pass”, entitling one to adjudicate on the scientific achievements of others and to appear in various roles related to awarding (or refusing to award) the academic degree of a particular person. In the chapter, I present some of the most important questions to which I was seeking answers, assessing the work indicated as the main scientific achievement. This unitary example seems to be a good illustration of the problems, controversies and dilemmas appearing when one is preparing an opinion for a meeting of the Postdoctoral Degree Awarding Committee. Uncovering your own reflection on a specific work can be a contribution to the discussion of the reviewer’s role in the postdoctoral degree procedure and the place and role of methodological critique in this procedure, especially when the author of the indicated achievement has not shown due diligence to reliably present and authenticate his/her research concept. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | science – para-scientific practices | pl_PL |
dc.subject | main (basic) scientific achievement | pl_PL |
dc.subject | critique – methodological critique | pl_PL |
dc.title | Krytyka metodologiczna w ocenie dorobku habilitacyjnego | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 157-171 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-716-6 | |
dc.references | Bocheński, J.M. (1988). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów. Paryż: Oficyna Liberałów. | pl_PL |
dc.references | Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku (t. 2). Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Gromkowska-Melosik, A. (2007). Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska, T., Leppert, R. (1996). Przełamywanie stereotypów (pedagogicznych i edukacyjnych). Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna. | pl_PL |
dc.references | Kryszewski, W. (2000–2005). Krytyka naukowa (s. 90). W: Wielka encyklopedia powszechna PWN, t. 15. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D. (2017). Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych (s. 15–24). W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, D., Chutorański, M. (red.) (2017). Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Moog, W. (1919). Logik. Psychologie und Psychologismus. Halle: Verlag von Max Niemeyer. | pl_PL |
dc.references | Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski, B. (2017). Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Wielka encyklopedia PWN (2002), t. 8. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-715-9.10 | |