Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHejnicka-Bezwińska, Teresa
dc.contributor.editorPiekarski, Jacek
dc.contributor.editorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.editorPasikowski, Sławomir
dc.date.accessioned2020-01-24T17:24:51Z
dc.date.available2020-01-24T17:24:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHejnicka-Bezwińska T., Krytyka metodologiczna w ocenie dorobku habilitacyjnego, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.10.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-715-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31290
dc.description.abstract“Methodological critique” is a form of scientific critique along with philosophical, empirical, theoretical or logical critique. It does not require any special justification to recognize this form of critique as the most important, the most meaningful and most decisive in assessing the postdoctoral achievements. In the summary, I refer only to one legal argument that obtaining a postdoctoral degree is a kind of “pass”, entitling one to adjudicate on the scientific achievements of others and to appear in various roles related to awarding (or refusing to award) the academic degree of a particular person. In the chapter, I present some of the most important questions to which I was seeking answers, assessing the work indicated as the main scientific achievement. This unitary example seems to be a good illustration of the problems, controversies and dilemmas appearing when one is preparing an opinion for a meeting of the Postdoctoral Degree Awarding Committee. Uncovering your own reflection on a specific work can be a contribution to the discussion of the reviewer’s role in the postdoctoral degree procedure and the place and role of methodological critique in this procedure, especially when the author of the indicated achievement has not shown due diligence to reliably present and authenticate his/her research concept.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectscience – para-scientific practicespl_PL
dc.subjectmain (basic) scientific achievementpl_PL
dc.subjectcritique – methodological critiquepl_PL
dc.titleKrytyka metodologiczna w ocenie dorobku habilitacyjnegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number157-171pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-716-6
dc.referencesBocheński, J.M. (1988). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów. Paryż: Oficyna Liberałów.pl_PL
dc.referencesGadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku (t. 2). Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesGromkowska-Melosik, A. (2007). Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska, T., Leppert, R. (1996). Przełamywanie stereotypów (pedagogicznych i edukacyjnych). Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.pl_PL
dc.referencesKryszewski, W. (2000–2005). Krytyka naukowa (s. 90). W: Wielka encyklopedia powszechna PWN, t. 15. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D. (2017). Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych (s. 15–24). W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKubinowski, D., Chutorański, M. (red.) (2017). Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMoog, W. (1919). Logik. Psychologie und Psychologismus. Halle: Verlag von Max Niemeyer.pl_PL
dc.referencesPalka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesPalka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesŚliwerski, B. (2017). Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWielka encyklopedia PWN (2002), t. 8. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-715-9.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe