Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalczyk, Michał
dc.date.accessioned2020-01-16T07:16:23Z
dc.date.available2020-01-16T07:16:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31168
dc.descriptionNiniejszy artykuł został opracowany na podstawie mojej pracy licencjackiej Oświecenie według Michela Foucaulta - uwagi w sprawie koncepcji etosu nowoczesności napisanej pod promotorstwem dr Marcina Marii Bogusławskiego, obronionej 13.07.2018 w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Większość fragmentów widocznych w artykule zaczerpnąłem z owej pracy, zmieniając je nieznacznie ze względu na wymogi formalne obecnego tekstu.pl_PL
dc.description.abstractIn the article I analyze the idea of the Enlightenment in Michel Foucault’s philosophy. Also, I analyze a few possible practices of parrhesia which Foucault has been studying during his career. I try to show up the connections that in my opinion exist between these two issues. I describe the idea of ethos of modernity as the „methodological frame”, which can be analyzed as a kind of „clue” for the subjective action in modernity. Parrhesia, then, can be a specific action that we can practice as the ethos of modernity.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;44
dc.subjectFoucaultpl_PL
dc.subjectKantpl_PL
dc.subjectOświeceniepl_PL
dc.subjecttechniki siebiepl_PL
dc.subjectnowoczesnośćpl_PL
dc.subjectparezjapl_PL
dc.titlePrawda jako narzędzie transgresji. Parezja a postawa nowoczesności w filozofii Michela Foucaultapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2019pl_PL
dc.page.number66-85pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesFoucault, M. (2000). Techniki siebie. W: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. Tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński. Warszawa, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.pl_PL
dc.referencesFoucault, M. (2018a). Zło czynić, mówić prawdę. Funkcja wyznania w sprawiedliwości. Wykłady z Louvain, 1981. Tłum. Andrzej Zawadzki. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesFoucault, M. (1999). Przedmowa do transgresji. Tłum. Tadeusz Komendant. W: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Tłumaczenie zbiorowe. Warszawa: Fundacja Aletheia, s. 47 – 66.pl_PL
dc.referencesHeller, A. (2012). Eseje o nowoczesności. Tłumaczenie zbiorowe. Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK.pl_PL
dc.referencesHorkheimer, M. Adorno, T. (1994). Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.pl_PL
dc.referencesKant, I. (2012). Odpowiedź na pytanie, czym jest oświecenie? Tłum. Tomasz Kupś. W: Dzieła zebrane. Pisma po roku 1781. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 45 – 53.pl_PL
dc.referencesKapusta, A. (2002). Filozofia ekstremalna. Wokół myśli krytycznej Michela Foucaulta. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesKowalska, M. (2002). Michel Foucault – teoretyk rozdartej historii i krytyk władzy. W: Kuderowicz, Z. (red.). (2002). Myśli i ludzie. Filozofia XX wieku 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, s. 187 – 215.pl_PL
dc.referencesPoterała, A. (2011). Estetyzacja etyki: projekt Michela Foucaulta w polemice z dorobkiem Oświecenia. „Humanistyka i przyrodoznawstwo”, nr 17, s. 321 – 330.pl_PL
dc.referencesSiemek, M. (2012). Wykłady z filozofii nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesTouraine, A. (2011). Myśleć inaczej. Tłum. Maciej Byliniak. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesZbrzeźniak, U. (2010). Michel Foucault. Ku historycznej ontologii nas samych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord