• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 2009, nr 34
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 2009, nr 34
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

Kobiety w muzyce

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
205_trębaczewskafolia sociologica 34.pdf (151.3KB)
Data
2009
Autor
Trębaczewska, Marta
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Kobieca muzyka (Women’s music) to określenie, które zwykło rozumieć się jako muzyka tworzona przez kobiety, muzyka dla kobiet i muzyka o kobietach. Takie rozumienie nie wyczerpuje jednak zagadnienia. W rzeczywistości nie chodzi tu bowiem wyłącznie o podział na muzykę damską i męską a o zwrócenie uwagi na relacje pomiędzy udziałem kobiet w szeroko rozumianej kulturze muzycznej i ich społeczną sytuacją, co jest jednym z podstawowych problemów badawczych muzykologii genderowej. Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie szczególnego typu wykluczenia społecznego kobiet. Odnosząc się do konkretnych przykładów zwraca uwagę na role, jakie kobiety pełnią w muzyce oraz wskazuje, że pomimo znaczących sukcesów w tej dziedzinie wciąż istnieją bariery przypisujące kobiecej muzyce określoną, wyznaczoną przez płeć, niższą jakość zawężając niekiedy ich udział wyłącznie do tematyki tekstów. Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż coraz częściej w społeczeństwie spotyka się pogląd, że kultura muzyczna jest dla wszystkich, bo w muzyce nie płeć jest ważna, ale sama muzyka.
 
Women’s music is usually understood as the music made by women, music for women, and music about women. It doesn’t however exhaust the subject. In reality, it is not only about dividing music into women’s and men’s – it is about showing the relationship between culture of music and women’s situation in society, which is one of the main research topics of gender musicology. The aim of this paper is to show specific type of women social exclusion. Based on examples it indicates the roles women fulfill in music as well as the barriers that make, in spite of numerous success, women’s music worse because of their gender which negatively influences the quality but also limits women’s role to being only the lyrics subjects. In the end it is worth saying, that many people think about music in general context – it is not important who made the music because it’s the music, not gender that really matters.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/310
Collections
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 2009, nr 34 [12]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail