Show simple item record

dc.contributor.authorStanisz, Elżbieta
dc.contributor.editorSosnowska, Monika
dc.date.accessioned2019-12-03T07:44:20Z
dc.date.available2019-12-03T07:44:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationStanisz E., Polska krytyka szekspirowska w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] Szekspir na blogu, Sosnowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 51-83, doi: 10.18778/7969-283-5.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-283-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30980
dc.description.abstractThe article presents achievements of selected Polish Shakespeare scholars of the inter-war period. The growing demand for English literature, which began in Poland at the beginning of the twentieth century, created conditions for setting up Polish universities which could provide specialists in the field. In 1908 the first Chair of English Language and Literature was established in Cracow and Roman Dyboski became the first specialist in the new academic discipline. After World War I, in the re-born Poland, Warsaw and Lvov universities opened English departments, with Władysław Tarnawski and Andrzej Tretiak, both specialists in literature and culture, as their chairs. The three scholars did research and published works on different aspects of English literature, but all of them focused primarily on Shakespeare. Their books and articles not only made the English dramatist more accessible to Polish readers and improved understanding of his dramas, but also initiated Polish research in Shakespeare’s works. The scholars knew and used the critical output of foreign specialists in Shakespearean studies, but their works presented the results of their own research. Their contribution to Shakespearean studies and their achievements in scholarship were so important that their memory should be revived and their work should be brought closer to people in our times.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSosnowska M. (red.), Szekspir na blogu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkrytyka szekspirowskapl_PL
dc.subjectdwudziestolecie międzywojennepl_PL
dc.subjectWilliam Szekspirpl_PL
dc.subjectShakespearepl_PL
dc.titlePolska krytyka szekspirowska w dwudziestoleciu międzywojennympl_PL
dc.title.alternativeShakespeare Criticism in Poland in the Inter-war Periodpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number51-83pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Języków Obcych w Nowym Sączu, Zakład Języka Angielskiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-737-3
dc.referencesBela, Teresa; Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta. Professor Dyboski: Founder of English Studies in Poland, Kraków: Universitas, 1998.pl_PL
dc.referencesBela, Teresa; Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta. „Roman Dyboski”, w: UJ Złota Księga Wydziału Filologicznego, Jan Michalik i Wacław Walecki (red.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN, 2000: 284–289.pl_PL
dc.referencesBirkenmajer, Józef. „Oblicze i zasługi polskiej anglistyki”, Nowa Książka 5 (1936): 241–247.pl_PL
dc.referencesBorowy, Wacław. „Echo Szekspira w Anhellim”, Pamiętnik Literacki 1 i 2 (1918): 104–105.pl_PL
dc.referencesBorowy, Wacław. „Andrzej Tretiak”, Rocznik Towarzystwa Naukowego Warszawskiego 1938–45: 262–264pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. „Dramaty pseudo-szekspirowskie”, Przegląd Polski 172, (1909): 407–434.pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. „Wstęp” i wstępy do dramatów. Dzieła dramatyczne Williama Szekspira, Kraków: Gebethner i Wolff, 1911–191pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. O sonetach i poematach Szekspira, Warszawa, Kraków: Gebethner i Sp., 1914.pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. Rytmika wysiłku i znużenia w twórczości Szekspira, Moskwa: Drukarnia A. P. Popławskiego, 1917.pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. „Zagadnienia szekspirowskie”, Przegląd Współczesny 7 i 8 (1922): 175–198.pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. „Studja z literatur obcych. Literatura angielska. Leon Piniński: Shakespeare”, Przegląd Warszawski 40 (1925): 68–78.pl_PL
dc.referencesDyboski, Roman. William Shakespeare, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1927.pl_PL
dc.referencesFisiak, Jerzy. English Studies in Poland: A Historical Survey, Poznań: UAM, 1983.pl_PL
dc.referencesGibińska, Marta; Ozga, Jadwiga. Cracow University: The English Institute – Information for Foreign Guests and Visitors, Kraków: The Jagiellonian University, 1980.pl_PL
dc.referencesHahn, Wiktor. Shakespeare w Polsce. Bibliografia, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1958.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Krzywda Lady Makbet”, Wiadomości Literackie 17 (1927): 1pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Wstęp”, w: Juliusz Cezar. William Shakespeare, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”, 1929.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Wstęp”, w: Makbet. William Shakespeare, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”, 1929.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Strafford i Sen nocy letniej”, Wiadomości Literackie 26 (1929): strona na mikrofilmie nieczytelna.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Hamlet islandzki i Hamlet szekspirowski”, Wiadomości Literackie 34 (1930): 34.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Wstęp”, w: Sen nocy letniej. William Shakespeare, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”, 1931.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. „Przekłady szekspirowskie w Polsce. Wczoraj i dziś”, Pamiętnik Teatralny 2 (1954): 1–91.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. Moje szekspiriana, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1964.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. (red.). Poland’s Homage to Shakespeare, Warszawa: PWN, 1965.pl_PL
dc.referencesHelsztyński, Stanisław. Kronika rodzinna. Autobiografia, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1986.pl_PL
dc.referencesKrajewska, Wanda. Recepcja literatury angielskiej w Polsce w okresie modernizmu 1887−1918, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1972.pl_PL
dc.referencesKrajewska, Zofia. Roman Dyboski. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 1968.pl_PL
dc.referencesLasocka, Barbara, „Polski Szekspir klasyczny (i romantyczny)”, w: Od Shakespeare’a do Szekspira. Jan Ciechowski i Zbigniew Majchrowski (red.), Gdańsk: Centrum Edukacji Teatralnej, Fundacja Theatrum Gedanense, Wydział Filologiczna-Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, 1993: 95–105.pl_PL
dc.referencesLimon Jerzy. Gentlemen of a Company, Cambridge: Cambridge University Press, 1985.pl_PL
dc.referencesNowaczyński, Adolf. „Szekspir po polsku”, Szkice literackie, Poznań: Spółdzielnia Wydawnicza Ostoja, 1918: 45–57.pl_PL
dc.referencesNowaczyński, Adolf. „Polonjusz”, Nowy Przegląd Literatury i Sztuki 6, tom 2 (1920): 306– 320.pl_PL
dc.referencesNowaczyński, Adolf. „Polonjusz. Rzecz o Polsce w Szekspirze”, Nowy Przegląd Literatury i Sztuki 4, tom 2 (1920): 59–81pl_PL
dc.referencesNowaczyński, Adolf. „Polonjusz. (o Polsce w Szekspirze)”, w: Góry z piasku. Szkice literackie, Warszawa: F. Wyszyński i S-ka, 1922: 5–78.pl_PL
dc.referencesPiniński, Roman. Shakespeare. Wrażenia i szkice z twórczości poety, Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1924.pl_PL
dc.referencesPudłocki, Tomasz. „Władysław Tarnawski. Przemyśl, lata przełomu”, Rocznik Przemyski 1, Przemyśl: Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu, 2002: 67–78.pl_PL
dc.referencesPudłocki, Tomasz. „Przemyślanin w drodze do katedry uniwersyteckiej”, Rocznik Przemyski 2, Przemyśl: Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu, 2004: 71–92.pl_PL
dc.referencesRaszewski, Zbigniew. Krótka historia teatru polskiego, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1977.pl_PL
dc.referencesRożnowska-Szymczykowa, Jadwiga. „Bibliografia prac Władysława Tarnawskiego”, Rocznik Przemyski 4, Przemyśl: Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu, 1993/94: 55–70.pl_PL
dc.referencesStarnawski, Jerzy. Sylwetki lwowskich historyków literatury, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1997pl_PL
dc.referencesSzyjkowski, Marian. Dzieje nowożytnej tragedii polskiej. Typ szekspirowski, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1923.pl_PL
dc.referencesSzyjkowski, Marian. „Początki polskiego kultu Szekspira”, Nowa Reforma 176, 1916a: 1.pl_PL
dc.referencesSzyjkowski, Marian. „Początki polskiego kultu Szekspira”, Nowa Reforma 178, 1916b: 1.pl_PL
dc.referencesŚródka, Andrzej; Szczawiński, Paweł. Biogramy uczonych polskich. Część I − nauki społeczne, Wrocław: Zakład Narodowy im Ossolińskich, 1983.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. O polskich przekładach dramatów Szekspira. Kraków: nakładem Akademii Umiejętności w Gebethner i Sp., 1914.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Wstęp”. Antoniusz i Kleopatra. Shakespeare, William, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1921.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Szekspir czy nie Szekspir?”, Przegląd Warszawski 2 (1923): 319–343.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Wstęp”. Romeo i Julia. Shakespeare, William, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1924.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Wstęp”. Juliusz Cezar. Shakespeare, William, Kraków: L. Anczyc i Spółka, 1925.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. Historia literatury angielskiej. Od czasów najdawniejszych do Miltona i Drydena, Lwów: nakładem księgarni Jakubowskiego, 1926.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Falstaff a religia Szekspira”, Sprawozdania Towarzystwa Naukowego we Lwowie 1 (1929): 10–19.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Szekspir Kasprowicza”, Gazeta Warszawska 372 (1929): 8.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Postać Szajloka w Kupcu weneckim”, Kurier Poznański 36 (1930): strona na mikrofilmie nieczytelna.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. Historia literatury angielskiej od Swifta do Burne’a i Burnsa, Lwów: K.S. Jakubowski, 1930pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Wyniki badań shakespearowskich XX wieku”, Przegląd Humanistyczny 3–5 (1931): 435–451.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. Szekspir. Książka dla młodzieży i dorosłych, Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. 1931b.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. Szekspir Katolikiem, Lwów: Towarzystwo Naukowe we Lwowie, 1938.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „W jakich przekładach grać Szekspira”, Tygodnik Warszawski 7 (1945): 12.pl_PL
dc.referencesTarnawski, Władysław. „Trochę o metaforze a trochę o sobie samym”, Zdrój 14–15 (1946): 9.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Wstęp”. Burza. Shakespeare, William, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1921.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Wstęp”. Hamlet. Shakespeare, William, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1922a.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Wstęp”. Makbet. Shakespeare, William, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1922b.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Z nowszej literatury szekspirowskiej”, Przegląd Warszawski 7: (1922): 63–80.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Wstęp”. Król Lir. Shakespeare, William, Kraków: Drukarnia Literacka, 1923.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Scena szekspirowska”, Scena Polska 4: (1924): 291–315.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. Środki artystyczne sceny szekspirowskiej, Warszawa: Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Reduty, 1925.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Inscenizacja Juljusza Cezara na scenie szekspirowskiej”, Listy z Teatru 6 (1925): 181–186.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Czy Szekspir był autorem ʻSzekspira’?”, Wiadomości Literackie 15 (1925): 3.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Wstęp”. Otello. Shakespeare, William, Kraków: Drukarnia Literacka, 1927.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „The Merchant of Venice and the ‘Alien’ Question”, The Review of English Studies 20 (1929): 402–409.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „The Lunatic, the Lover and the Poet Are of Imagination All Compact”, Teatr 1 (1934): 7–9pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Humor życia (Poskromienie złośnicy)”, Teatr 7 (1935): 7–8.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Kompozycja Antoniusza i Kleopatry W. Shakespeare’a”, w: Sprawozd. z posiedzeń T. N. W. Wydz. I, z. 1–3, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 1937: 1–53.pl_PL
dc.referencesTretiak, Andrzej. „Z najnowszej szekspirologii”, Przegląd Współczesny 184–5 (1937): 49–79.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-283-5.03


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe