Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaksimovska Stojkova, Aleksandra
dc.contributor.authorNesovska Kjoseva, Elena
dc.contributor.authorStojmenovska, Irena
dc.date.accessioned2019-11-22T15:25:38Z
dc.date.available2019-11-22T15:25:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30936
dc.description.abstractThe subject of this paper is four Balkan countries (Albania, Serbia, Macedonia, and Montenegro) that are determined to join the European Union. More particularly, it looks at their work towards accomplishing the political, legal and economic requirements for the EU. Thus, the legislation with the EU Fiscal Compact is the prime focus. Methodologically, the research is based on an assessment of fiscal and monetary legal documents, evaluating the stages of accomplishing the harmonization with the EU’s conditions. Further, cross‑section analyses are made by in putting selected indicators; additionally, the authors compare the four countries’ achievements. The EU’s rigorous fiscal rules are being quietly bypassed, but more frequently by existing member states than the candidate states; this statement is founded on legal and economic arguments, with mathematical estimations. Consequently, the authors question the political courage and financial capacity of the examined countries to cope with the fiscal compact of the superior EU 28 members. The answers are supported with numerous analyses of EU Reports for each country, as well as tables and figures that compare the states’ results and economic achievements vs. EU fiscal consolidation rules. The EU 28 average is givenin addition as a comparison. The conclusion gives across analysis between the four countries and the EU 28 member states, with accompanying argumentation to the main statement about the legal and economic developments of the examined Balkan countries as well as a future prognosis.en_GB
dc.description.abstractW artykule poddano analizie cztery państwa bałkańskie (Albanię, Serbię, Macedonię i Czarnogórę), zdeterminowane by przystąpić do Unii Europejskiej. W szczególności jest on poświęcony analizie ich wysiłów służących spełnieniu politycznych, prawnych i gospodarczych warunków wejścia do UE. W związku z tym głównym punktem zainteresowania autorów było prawodawstwo dotyczące unijnego paktu fiskalnego. Od strony metodologicznej badania opierały się na ocenie dokumentów prawnych, regulujących kwestie podatkowe i monetarne. Dokonano oceny kolejnych etapów ich harmonizacji z regulacjami UE. Ponadto wykonano analizy przekrojowe przy wykorzystaniu określonych wskaźników. Dodatkowo autorzy porównali osiągnięcia tych czterech państw. Rygorystyczne reguły fiskalne UE były po cichu omijane, ale częściej przez państwa członkowskie niż państwa kandydujące. Stwierdzenie to opierało się na argumentach prawnych i ekonomicznych oraz oszacowaniach matematycznych. W związku z tym autorzy postawili pytania o polityczną odwagę i zdolność finansową badanych państw do radzenia sobie z paktem fiskalnym, jaki obowiązuje 28 państw członkowskich UE. Odpowiedzi na te pytania zostały poparte licznymi analizami, zawartymi w raportach UE dla poszczególnych państw, a także tabelami i danymi liczbowymi, które umożliwiają porównanie wyników państw i ich osiągnięć gospodarczych z wymogami UE dotyczącymi konsolidacji fiskalnej. Dodatkowo, jako punkt odniesienia, wykorzystano średnią dla UE–28. W konkluzji przedstawiono wyniki analizy krzyżowej między tymi czterema państwami a 28 państwami członkowskimi UE, wraz z towarzyszącą im argumentacją dotyczącą głównego stwierdzenia o postępach badanych państw bałkańskich w obszarze prawa i gospodarki, a także prognozą na przyszłość.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research. Central and Eastern Europe; 3
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectEU Fiscal Compacten_GB
dc.subjectfiscal consolidationen_GB
dc.subjectbudget deficiten_GB
dc.subjectpublic debten_GB
dc.subjectBalkan candidatesen_GB
dc.subjectpakt fiskalny UEpl_PL
dc.subjectkonsolidacja fiskalnapl_PL
dc.subjectdeficyt budżetowypl_PL
dc.subjectdług publicznypl_PL
dc.subjectbałkańskie państwa kandydującepl_PL
dc.titleBalkan Candidate Countries Running for Fiscal Consolidation: Legal Frameworks vs. Economic Resultsen_GB
dc.title.alternativeBałkanskie państwa kandydujące na drodze do konsolidacji fiskalnej: uwarunkowania prawne a wyniki ekonomicznepl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number7-23
dc.contributor.authorAffiliationSs. Cyril and Methodius University, Department of Financial Law, Iustinianus Primus Faculty of Law, Skopje, Republic of Macedonia
dc.contributor.authorAffiliationSs. Cyril and Methodius University, Department of Financial Law, Iustinianus Primus Faculty of Law, Skopje, Republic of Macedonia
dc.contributor.authorAffiliationAmerican College, UACS, Skopje, Republic of Macedonia
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesBickerton, J., Hodson, D., Puetter, U. (2015), The New Intergovernmentalism: States and Supranational Actors in the Post‑Maastricht Era, Chapter 7, Oxford University Press, Oxford.en_GB
dc.referencesBurret, T., Schnellenbach, J. (2013), Implementation of the Fiscal Compact in the Euro Area Member States, German Council of Economic Experts, Working Paper 08/2013.en_GB
dc.referencesCalliess, C. (2012), From Fiscal Compact to Fiscal Union? New Rules for the Eurozone, Cambridge Yearbook of European Legal Studies, Vol. 14.en_GB
dc.referencesCalovic Markovic, V., Maras, V., Maskovic, A. (2017), Montenegro Public Debt Analyses, Balkan Monitoring Public Finances.en_GB
dc.referencesDjurovic‑Todorovic, J., Djordjevic, M. (2015), Results of Fiscal Consolidation in Republic of Serbia, Procedia Economics and Finance 19.en_GB
dc.referencesDurmishi, A., Patonov, N. (2016), Albania’s Fiscal Governance: A Good Example in EU Perspective, “Journal of International Relations”, Faculty of International Relations, University of Economics in Bratislava, Volume XIV, Issue 2.en_GB
dc.referencesECB (2000), The Eurosystem and the EU enlargement process, ECB Monthly Bulletin.en_GB
dc.referencesEuropean Commission, 2016 Macedonia Report, COM 2016.en_GB
dc.referencesEuropean Commission, Communication from the Commission, The Fiscal Compact: Taking Stock, Brussels, 22.2.2017 C(2017) 1200 final.en_GB
dc.referencesEuropean Commission, Montenegro 2016 Report, COM 2016.en_GB
dc.referencesEuropean Commission, Report from the Commission presented under Article 8 of the Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union, 22.2.2017, C(2017) 1201 final.en_GB
dc.referencesHristovska, B., Spasova, T. (2017), Analyses of Public Debt in Republic of Macedonia, Balkan Monitoring Public Finances.en_GB
dc.referencesJonas, J. (2010), Fiscal Objectives in the Post IMF Program World: The Case of Albania, IMF Working Paper WP/10/77.en_GB
dc.referencesKalas, B., Andrasic, J., Pjanic, M. (2016), Aspects of Fiscal Consolidation: Evidence from Serbia, The European Journal of Applied Economics, 13 (2).en_GB
dc.referencesKlepsvik, K., Emery, R., Finn, B., Bernhard, R. (2014), Budgeting in Albania, OECD Journal on Budgeting, OECD Publishing, Vol. 2013/2.en_GB
dc.referencesMaksimovska Stojkova, A., Zafiroski, J., Neshovska Kjoseva, E. (2018), Coping with the EU Fiscal Compact: Cross Section Analysis of the Legal Framework and Economic Results by the Candidate Balkan Countries, JOR: Jahrbuch fur Ostreht, Band 59, ISSN 0075–2746, Verlag C.H. Beck, IOR Munchen.en_GB
dc.referencesMinistry of Finance of Albania (2017), Public Financial Management Strategy 2014–2020: 2016 Monitoring Report, Government of Albania.en_GB
dc.referencesTreaty on European Union, Official Journal C 191, 29.7.1992.en_GB
dc.referencesTreaty on Stability, Coordination, and Governance in the Economic and Monetary Union, agreed at the EU summit of 30 January 2012, signed on 2 March by the Heads of State or Government of all EU countries, with the exception of the United Kingdom and the Czech Republic.en_GB
dc.referencesWorld Bank Group Partnership (2015), Albania – Program Snapshot, 2015, World Bank.en_GB
dc.referencesZafiroski, J. (2014), The Need for Fiscal Rules in the Constitution of the Republic of Macedonia, Pravnik, No. 271.en_GB
dc.contributor.authorEmaila.maksimovska@pf.ukim.edu.mk
dc.contributor.authorEmaile.neshovska@pf.ukim.edu.mk
dc.contributor.authorEmailirena.stojmenovska@uacs.edu.mk
dc.identifier.doi10.2478/cer-2019-0020
dc.relation.volume22en_GB
dc.subject.jelH3en_GB
dc.subject.jelH6en_GB
dc.subject.jelH62en_GB
dc.subject.jelH63en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.