dc.contributor.author | Okołowicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Szmidt, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2019-11-07T16:25:31Z | |
dc.date.available | 2019-11-07T16:25:31Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Okołowicz J., Talent czy dar? Kontrowersje teoretyczne i empiryczne wokół zjawiska talentu, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 149-183, doi: 10.18778/7525-837-0.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-837-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30699 | |
dc.description | Joanna Okołowicz w pierwszej części pracy – teoretycznej – zaprezentowała historię badań nad uzdolnieniami, podjęła również próbę rozróżnienia pojęć: talent i uzdolnienia oraz omówiła wybrane koncepcje uzdolnień. W drugiej części – badawczej – zreferowała wyniki badań własnych prowadzonych m.in. wśród uczestników oraz twórców polskiej edycji programu Mam talent.
Interesującą konkluzją autorki jest postulat powrotu do pojęcia „dar” na określenie szczególnego, danego od Boga, genów czy Muzy, talentu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | geniusz | pl_PL |
dc.subject | talent | pl_PL |
dc.subject | uzdolenienia | pl_PL |
dc.subject | dar | pl_PL |
dc.subject | predyspozycje | pl_PL |
dc.title | Talent czy dar? Kontrowersje teoretyczne i empiryczne wokół zjawiska talentu | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 149-183 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Copenhagen International School | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-309-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Joanna Okołowicz – absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, ukończyła kierunek: Pedagogika w zakresie animacji społeczno-kulturalnej i profilaktyki. Obecnie pracuje w Szkole Międzynarodowej Copenhagen
International School o profilu IB (International Baccalaureate) w Kopenhadze. W szkole tej prowadzi zajęcia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności
oraz The National Association for Gifted Children w Stanach Zjednoczonych. Interesuje się podróżowaniem, fotografią oraz nauką języków obcych, w szczególności zaś kulturą i językiem hiszpańskim. Jej hobby to wakeboarding. | pl_PL |
dc.references | Achter J. A, Lubinski D. (2005), Blending promise with passion: Best practices for counseling intellectually talented youth, [w:] Career development and counseling: Putting theory and research to work, S. D. Brown i R. W. Lent (eds), Hoboken, NJ: John Wiley i Sons. | pl_PL |
dc.references | Bernacka R. E. (2009), Nie przegap uzdolnień, „Psychologia w Szkole”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Biblia tysiąclecia (2000), Ks. Kazimierz Dynarski SAC (red.), Pallottinum, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bloom B. (1985), Developing Talent in Young People, New York Books. | pl_PL |
dc.references | Chruszczewski M. H. (2009), Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Csikszentmihalyi M. (1990), Flow, Cambridge University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Dyrda B. (2012), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Feldhusen J. F. (1999), Talent and cretivity, [w:] Encyclopedia of creativity, M. A. Runco i S. R. Pritzker (eds), t. 2, Academic Press, Inc., San Diego. | pl_PL |
dc.references | Feldhusen J. F. i Jarwan F. A. (1993), Identification of gifted and talented youth for educational programs, [w:] International handbook of research and development of giftedness and talent, K. A. Heller, F. J. Mönks i A. H. Passow (eds), England: Pergamon Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Gagné F. (1985), Giftedness and talent. Reexamining a reexamination of the definitions, „Gifted Child Quarterly”, nr 29. | pl_PL |
dc.references | Gagné F. (2007), Ten Commandments for Academic Talent Development, „Gifted Child Quarterly”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Gagné F. (2004), Transforming gifts into talents. The DMGT as a developmetal theory, [w:] Handbook of gifted education, N. Colangelo, G. Davis (eds), MA: Allyn i Bacon, Boston. | pl_PL |
dc.references | Gagné F. (2008), Building Gifts into Talents: Detailed Overview of the DMGT 2.0, [w:] Leading Change in Gifted Education: The Festschrift of Dr. Joyce Vantassel – Baska, Waco TX: Prufrock Press Inc. | pl_PL |
dc.references | Gagné F. (2008), Building Gifts into Talents: Brief Overview of the DMGT 2.0, The 10th Asia – Pacific Conference on Giftedness: Nurturing Talents for the Global Community, 14–18 lipca 2008, Nanyang Technological University, Singapore. | pl_PL |
dc.references | Hornowski B. (1978), Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński W. (2007), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Landau E. (2003), Twoje dziecko jest zdolne, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (1994), Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń | pl_PL |
dc.references | Limont W. (2010), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Maxwell J. C. (2007), Talent is never enough. Discover the choices that will take you beyond your talent, Nashville, Tennessee: Thomas Nelson, Inc. | pl_PL |
dc.references | Olszewski-Kubilius P. (2003), Gifted eduaction programs and procedures, [w:] Handbook of psychology. Educational psychology, t. 7, I. B. Weiner (ed.), Hoboken: John Willey & Sons, Inc., New Jersey. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z. (1976), Zdolności. Geneza i rozwój psychologii zdolności, [w:] Psychologia, T. Tomaszewski (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piirto J. (1999), Talented children and adults. Their development and education, Merrill, New York. | pl_PL |
dc.references | Pocztowski A. (red.), (2008), Zarządzanie talentami w organizacji, Wolters Kluwer Polska, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (2003), Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (red.), (1996), Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Rogers K. B. (2002), Re-Forming Gifted Education. Matching the Program to the Child, Great Potential Press. Inc., Scottsdale. | pl_PL |
dc.references | Rubinsztejn S. L. (1964), Podstawy psychologii ogólnej, Książka i Wiedza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sękowski A. E. (red.), (2004), Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik grecko-polski (2001), O. Jurewicz (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego (1983), PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strelau J. (1997), Inteligencja człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tannenbaum A. J. (1983), Gifted children. Psychological and educational perspective, Macmillan, New York. | pl_PL |
dc.references | Tiepłow B. M. (1971), Zdolności i uzdolnienia, [w:] Zagadnienia psychologii różnic indywidualnych, J. Strelau (red.), PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wielki słownik PWN – OXFORD (2006), Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. i Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/os_kobzdej_aleksander | pl_PL |
dc.references | http://www.malarze.com/plartysta.php?id=245&biografia=f&l=pl | pl_PL |
dc.references | http://www.pianostreet.com/smf/index.php?topic=32875.0 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-837-0.07 | |