Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSasin, Magdalena
dc.contributor.editorSzmidt, Krzysztof
dc.contributor.editorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.date.accessioned2019-11-07T16:24:01Z
dc.date.available2019-11-07T16:24:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationSasin M., Słuchanie – odtwarzanie – tworzenie zintegrowane, czyli o rozwijaniu zdolności muzycznych dzieci najmłodszych, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 131-146, doi: 10.18778/7525-837-0.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-837-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30698
dc.descriptionMagdalena Sasin przedstawia możliwości rozwijania i stymulacji twórczości muzycznej dzieci najmłodszych: od urodzenia do końca wieku przedszkolnego. Wykorzystanie muzyki w zajęciach z dziećmi daje wielorakie korzyści: pobudza aktywność intelektualną, stymuluje kreatywność, rozwija umiejętność skupienia uwagi, wpływa korzystnie na rozwój społeczny. Autorka omawia dwie metody stosowane podczas prowadzenia zajęć z dziećmi w tym wieku: Edwina Gordona oraz Carla Orffa. W metodzie Gordona nacisk kładziony jest na rozwój audiacji, czyli słyszenia wewnętrznego, oraz akulturację, czyli poznawanie muzyki drogą słuchania i naśladowania; prowadzi to do rozwoju paplaniny muzycznej – przyswajania przez dzieci dźwięków muzycznych na wzór dźwięków mowy. Metoda Orffa nakierowana jest na pobudzanie dziecięcej ekspresji i improwizacji, między innymi dzięki zastosowaniu prostych instrumentów, oraz integrację ruchu ciała z muzyką. W oparciu o wymienione metody prowadzone są zajęcia umuzykalniające dla dzieci w Filharmonii Łódzkiej – omówiono ich strukturę oraz dostrzegane przez rodziców korzyści z udziału małych słuchaczy w zajęciach.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectrozwijanie zdolności muzycznych u dziecipl_PL
dc.subjectBaby Boom Bumpl_PL
dc.subjectOdkrywcy muzykipl_PL
dc.titleSłuchanie – odtwarzanie – tworzenie zintegrowane, czyli o rozwijaniu zdolności muzycznych dzieci najmłodszychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number131-146pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej, Zakład Teorii Wychowania Estetycznegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-309-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Sasin – doktor, adiunkt w Zakładzie Teorii Wychowania Estetycznego w Katedrze Edukacji Artystycznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka Wydziału Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2001) oraz Podyplomowego Studium Komunikacji Społecznej i Mediów przy Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (2002). Członek Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Rozprawa doktorska pod tytułem Funkcje mediów regionalnych w kształtowaniu zainteresowań kulturalnych młodzieży licealnej na przykładzie aglomeracji łódzkiej, napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak, obroniona w kwietniu 2010 r. na Uniwersytecie Łódzkim. Autorka licznych artykułów naukowych, opublikowanych przez wiele uczelni (UŁ, UW, UWr, UMCS, AM w Łodzi i in.). W latach 2001–2006 stała recenzentka muzyczna łódzkiego wydania „Gazety Wyborczej”. Obecnie pracuje jako redaktor w Dziale Rozwoju i Reklamy Filharmonii Łódzkiej oraz stale współpracuje z łódzkim magazynem kulturalnym „Kalejdoskop” i innymi czasopismami o tematyce kulturalnej. Zainteresowania: psy, podróże, książki, muzyka klasyczna.pl_PL
dc.referencesDane Głównego Urzędu Statystycznego, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_zos_podst_dane_z_zakr_ochr_zdr_w_2009.pf, data dostępu 29.03.2011.pl_PL
dc.referencesFeinstein J. (2006), The Nature of Creative Development, Stanford Business Book, Stanford, California.pl_PL
dc.referencesGmys M. (2002), Orff Carl, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, t. „n-pa”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesGordon E. E. (1997), Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, Wydawnictwo Zamiast Korepetycji, Kraków.pl_PL
dc.referencesKaiser J., Zagraj Bacha po fajrancie, „Gazeta Wyborcza”, 16–17.10.2010.pl_PL
dc.referencesKataryńczuk-Mania L. (2009), Edukacja muzyczna najmłodszych, [w:] Edukacja małego dziecka. Refleksje, problemy, doświadczenia, A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk (red.), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesKołakowska A., Urazińska A., Szukamy miejsc przyjaznych dzieciom, „Gazeta Wyborcza – Łódź”, 26.04.2011.pl_PL
dc.referencesSachs O. (2009), Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesSikora H. (2005), Postawy rodziców a rozwój uzdolnień plastycznych dzieci, [w:] Dylematy edukacji artystycznej, t. 1, Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSmoczyńska-Nachtman U. (1992), Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2010), ABC kreatywności, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesUrban-Kojs E. (1996), W stronę osobowości twórczej, [w:] Dziecko w świecie sztuki, B. Dymara (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesZwolińska E., Gawryłkiewicz M. (2007), Podstawa programowa nauczania muzyki według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Kreska, Bydgoszcz.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-837-0.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe