dc.contributor.author | Sasin, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Szmidt, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2019-11-07T16:24:01Z | |
dc.date.available | 2019-11-07T16:24:01Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Sasin M., Słuchanie – odtwarzanie – tworzenie zintegrowane, czyli o rozwijaniu zdolności muzycznych dzieci najmłodszych, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 131-146, doi: 10.18778/7525-837-0.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-837-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30698 | |
dc.description | Magdalena Sasin przedstawia możliwości rozwijania i stymulacji twórczości muzycznej dzieci najmłodszych: od urodzenia do końca wieku przedszkolnego. Wykorzystanie muzyki w zajęciach z dziećmi daje wielorakie korzyści: pobudza aktywność intelektualną, stymuluje kreatywność, rozwija umiejętność skupienia uwagi, wpływa korzystnie na rozwój społeczny. Autorka
omawia dwie metody stosowane podczas prowadzenia zajęć z dziećmi w tym wieku: Edwina Gordona oraz Carla Orffa. W metodzie Gordona nacisk kładziony jest na rozwój audiacji, czyli słyszenia wewnętrznego, oraz akulturację, czyli poznawanie muzyki drogą słuchania i naśladowania; prowadzi to do rozwoju paplaniny muzycznej – przyswajania przez dzieci dźwięków muzycznych na wzór dźwięków mowy. Metoda Orffa nakierowana jest na pobudzanie dziecięcej ekspresji i improwizacji, między innymi dzięki zastosowaniu prostych instrumentów, oraz integrację ruchu ciała z muzyką. W oparciu o wymienione metody prowadzone są zajęcia umuzykalniające dla dzieci w Filharmonii Łódzkiej – omówiono ich strukturę oraz dostrzegane przez rodziców korzyści z udziału małych słuchaczy w zajęciach. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | rozwijanie zdolności muzycznych u dzieci | pl_PL |
dc.subject | Baby Boom Bum | pl_PL |
dc.subject | Odkrywcy muzyki | pl_PL |
dc.title | Słuchanie – odtwarzanie – tworzenie zintegrowane, czyli o rozwijaniu zdolności muzycznych dzieci najmłodszych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 131-146 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej, Zakład Teorii Wychowania Estetycznego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-309-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Sasin – doktor, adiunkt w Zakładzie Teorii Wychowania Estetycznego w Katedrze Edukacji Artystycznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka Wydziału Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2001) oraz Podyplomowego Studium
Komunikacji Społecznej i Mediów przy Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (2002). Członek Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Rozprawa doktorska pod tytułem Funkcje mediów regionalnych w kształtowaniu zainteresowań kulturalnych młodzieży licealnej na przykładzie aglomeracji łódzkiej, napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak, obroniona w kwietniu 2010 r. na Uniwersytecie Łódzkim. Autorka licznych artykułów naukowych, opublikowanych przez wiele uczelni (UŁ, UW, UWr, UMCS, AM w Łodzi i in.). W latach 2001–2006 stała recenzentka muzyczna łódzkiego wydania „Gazety Wyborczej”. Obecnie pracuje jako redaktor w Dziale Rozwoju i Reklamy Filharmonii Łódzkiej oraz stale współpracuje z łódzkim magazynem kulturalnym „Kalejdoskop” i innymi czasopismami o tematyce kulturalnej. Zainteresowania: psy, podróże, książki, muzyka klasyczna. | pl_PL |
dc.references | Dane Głównego Urzędu Statystycznego, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_zos_podst_dane_z_zakr_ochr_zdr_w_2009.pf, data dostępu 29.03.2011. | pl_PL |
dc.references | Feinstein J. (2006), The Nature of Creative Development, Stanford Business Book, Stanford, California. | pl_PL |
dc.references | Gmys M. (2002), Orff Carl, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, t. „n-pa”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gordon E. E. (1997), Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, Wydawnictwo Zamiast Korepetycji, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kaiser J., Zagraj Bacha po fajrancie, „Gazeta Wyborcza”, 16–17.10.2010. | pl_PL |
dc.references | Kataryńczuk-Mania L. (2009), Edukacja muzyczna najmłodszych, [w:] Edukacja małego dziecka. Refleksje, problemy, doświadczenia, A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk (red.), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Kołakowska A., Urazińska A., Szukamy miejsc przyjaznych dzieciom, „Gazeta Wyborcza – Łódź”, 26.04.2011. | pl_PL |
dc.references | Sachs O. (2009), Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Sikora H. (2005), Postawy rodziców a rozwój uzdolnień plastycznych dzieci, [w:] Dylematy edukacji artystycznej, t. 1, Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Smoczyńska-Nachtman U. (1992), Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2010), ABC kreatywności, Wydawnictwo Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Urban-Kojs E. (1996), W stronę osobowości twórczej, [w:] Dziecko w świecie sztuki, B. Dymara (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Zwolińska E., Gawryłkiewicz M. (2007), Podstawa programowa nauczania muzyki według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Kreska, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-837-0.06 | |