Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.contributor.editorSzmidt, Krzysztof
dc.contributor.editorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.date.accessioned2019-11-07T16:21:42Z
dc.date.available2019-11-07T16:21:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationModrzejewska-Świgulska M., Twórczość codzienna jako zasób wspierający dobrostan ludzi, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 83-105, doi: 10.18778/7525-837-0.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-837-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30696
dc.descriptionPrezentowany poniżej rozdział składa się z dwóch części. Dla moich rozważań podstawową perspektywą odniesienia jest pedagogika twórczości, dlatego w pierwszej części rozdziału omawiam pokrótce wybrany, egalitarny nurt badań i refleksji nad twórczością, szerzej opisany we wcześniejszych publikacjach (m.in. Szmidt, 2002, 2007; Świgulska, 2007, 2009). W drugiej części rozdziału odwołuję się do własnych badań biograficzno-narracyjnych nad twórczością codzienną. Perspektywę pedagogiki twórczości wzbogacam w tym fragmencie wybranymi założeniami psychologii narracyjnej, a szczególnie koncepcją autonarracji i próbuję odpowiedzieć na pytanie – czy autonarracje mogą być postrzegane jako twórcze zasoby narratorów.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttwórczość codziennapl_PL
dc.subjectpedagogika twórczościpl_PL
dc.subjectautonarracjapl_PL
dc.titleTwórczość codzienna jako zasób wspierający dobrostan ludzipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number83-105pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Pedagogiki Twórczościpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-309-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Modrzejewska-Świgulska – pedagog, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim, studia podyplomowe na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalizacja: aktywność twórcza i sposoby jej wspierania. Rozprawę doktorską na temat Twórczość codzienna w perspektywie biograficznej napisała pod kierunkiem profesora Krzysztofa J. Szmidta. Jest członkiem zarządu głównego Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Autorka publikacji z zakresu pedagogiki twórczości i badań nad twórczością, współredaktorka pracy Psychopedagogika działań twórczych (Impuls, 2003). Pracuje jako konsultant i trener w projekcie Szkoła wspierająca uzdolnienia oraz wykładowca i trener Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych MKiDzN. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki pedagogiki twórczości, animacji społeczno-kulturalnej oraz badań biograficzno-narracyjnych. Prywatnie lubi hatha-yogę, dobry teatr i powieść modernistyczną, mistyczne miasta, twórczość Joni Mitchell oraz bossa novę.pl_PL
dc.referencesAi-Girl T., Lai-Chong L. (2004), Creativity for teachers, Marshall Cavendish Academic, Singapore.pl_PL
dc.referencesBoden M. A. (2010), Creativity and Art. Three roads to surprise, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesBogunia-Borowska M. (2009), Codzienność i społeczne konteksty życia, [w:] Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBogusławski M. M. (2005), Egzystencjalizm Sartre’a a tomizm egzystencjalny, „Przegląd Filozoficzny”, nr 4.pl_PL
dc.referencesBogusławski M. M. (2008), Podmiot u Sartre’a i Canguilhema. Notatki, „Forum Oświatowe”, numer specjalny.pl_PL
dc.referencesBogusławski M. M. i Modrzejewska-Świgulska M. (2011), „Profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii – na przykładzie opowieści autobiograficznej Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosy, [w:] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, M. Kafar (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesBrach-Czaina J. (1984), Etos nowej sztuki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrach-Czaina J. (1999), Szczeliny istnienia, Wydawnictwo eFKa, Kraków.pl_PL
dc.referencesBrian D. (1997), Einstein, Wydawnictwo AMBER, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarr A. (2009), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, Wydawnictwo Zysk i S-ka Poznań.pl_PL
dc.referencesCézanne P. (1968), Listy. Zebrał, opracował, wstępem i komentarzem opatrzył John Rewald, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCohn-Benedict C. (2008), Nieuchwytne dziedzictwo roku 1968. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Maj ’68. Rewolta, D. Cohn-Bendit, R. Dammann (red.), Wydawnictwo Krytyki Politycznej Warszawa.pl_PL
dc.referencesCraft A. (2000), Creativity across the primary curriculum, Continuum, London–New York.pl_PL
dc.referencesCraft A. (2001a), Little c creativity, [w:] Creativity in education, A. Craft, B. Jeffrey, M. Leibling (eds), Continuum, London–New York.pl_PL
dc.referencesCraft A. (2001b), Creativity and early years education, Continuum, London–New York.pl_PL
dc.referencesCraft A. (2010), Possibility thinking and wise creativity: Educational Futures in England, [w:] Nurturing Creativity in the classroom, R. A. Beghetto, J. C. Kaufman (eds), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2004a), Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2004b), Poczucie bezpieczeństwa personalnego w narracji o kreatywności, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa. Wybrane perspektywy, D. Kowalski, M. Kwiatkowski, A. Zduniak (red.),Wydawnictwo O’CHIKARA, Lublin–Poznań.pl_PL
dc.referencesCzapiński J. (2004), Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu, [w:] J. Czapiński, Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzartoryska U. (1973), Od pop-art do sztuki konceptualnej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDubas E. (1997), Warsztaty przyszłości w naukach o wychowaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M. (1994), Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych?, [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEliade M., Rocquet C.-H. (1992), Próba Labiryntu. Rozmowy z Claude-Henri Rocquetem, Wydawnictwo Sen, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGardner H. (1988), Creative lives and creative works: A synthetic scientific approach, [w:] The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesGarfinkel H. (1984), Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, E. Mokrzycki (wybór i wstęp), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGłowiński M. (2010), Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesGolka M. (2009), Czy jeszcze istnieje nie-codzienność?, [w:] Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (red.),Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGruber H. E. (1989), The evolving systems approach to creativity work, [w:] Creative people at work, H. E. Gruber, D. B. Wallace (eds), Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesHeinich N. (2010), Socjologia sztuki, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHołówka T. (1986), Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJankowski D. (2000), Autoedukacja wyzwaniem współczesności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesJawłowska A. (1988), Więcej niż teatr, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKizewich G. (2004), Principles of survival, a theory of every day creativity, Post, Alexandria, Washington.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2002), Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKubiak A. E. (2005), Jednak New Age, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKubicka D. (2005), Strategie i techniki badań twórczości, [w:] W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKvale S. (2004), Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesLachowicz-Tabaczek K. (2004), Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLalak D. (2010), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLimont W. (2003), Twórczość w aspekcie cyklu życia, [w:] Twórczość – wyzwanie XXI wieku, E. Dombrowska, A. Niedźwiedzka (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesMaisel E. (2004), Everyday creative. 30 ways to wake up your inner artist, Red Wheel, Boston.pl_PL
dc.referencesMartin F. (ed.), (2003), Everyday culture, Edward Arnold, London.pl_PL
dc.referencesMaruszewski T. (1986), Mechanizmy tworzenia wiedzy potocznej, [w:] Człowiek i społeczeństwo, t. 2: Wiedza i jej problemy, J. Such (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesMatuszewski R. (2008), Wisławy Szymborskiej dary przyjaźni i dowcipu, Oficyna Wydawnicza AURIGA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiles M. B., Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2009), Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna, [w:] Metody pedagogicznych badań nad twórczością, K. J. Szmidt (red.), Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2010), Twórczość codzienna pedagogów w perspektywie biograficznej, Łódź, niepublikowana praca doktorska.pl_PL
dc.referencesMorawski S. (1985), Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesMorawski S. (2001), Wybór pism estetycznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesOleś P. K. (2008), Autonarracyjna aktywność człowieka, [w:] Narracja. Teoria i praktyka, B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesOleś P. K. (2009), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPachucki M. A., Lena J., Topper S. (2010), Creativity Narratives among college students: sociability and everyday creativity, „The Sociological Quarterly”, vol. 51.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRichards R. (1900), Everyday creativity, eminent creativity, and health, „Creativity Research Journal”, vol. 3.pl_PL
dc.referencesRichards R. (1997), Conclusions: When illness yields creativity, [w:] Eminent creativity, everyday creativity and health, M. A. Runco, R. Richards (eds), Ablex Publishing Co., London.pl_PL
dc.referencesRichards R. (1999), Everyday creativity, [w:] Encyclopedia of creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds), vol. 1, Academic Press, London.pl_PL
dc.referencesRichards R. (2007), Everyday creativity: Our hidden potential, [w:] Everyday creativity and new views of human nature. Psychological, social, and spiritual perspectives, R. Richards (ed.), American Psychological Association, Washington DC.pl_PL
dc.referencesRichards R. (2010), Everyday creativity in the classroom: a trip trough time with seven suggestion, [w:] Nurturing Creativity in the classroom, R. A. Beghetto, J. C. Kaufman (eds), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesRichards R., Kinney D. (1997), Mood swings and creativity, [w:] Eminent creativity, everyday creativity and health, R. Richards, M. A. Runco (eds), Ablex Publishing Co., London.pl_PL
dc.referencesRichards R., Kinney D. K., Benet M., Merzel A. P. C. (1988), Assessing everyday creativity: Characteristic of the Lifetime Creativity Scales and validation with large samples, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 54, no. 3.pl_PL
dc.referencesRichards R., Kinney D., Lunde I., Benet M., Merzel A. P. C. (1997), Creativity in manic-depressives, cyclothymes, their normal relatives, and control subjects, [w:] Eminent creativity, everyday creativity and health, R. Richards, M. A. Runco (eds), Ablex Publishing Co., London.pl_PL
dc.referencesRorty R. (2009), Przygodność, ironia i solidarność, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesRunco M. A. (1996), Personal creativity: Definition and development issues, [w:] Creativity from childhood through adulthood: The development issues, M. Runco (ed.), Jossey-Bass Publ., San Francisco.pl_PL
dc.referencesRunco M. A. (2005), Creativity giftedness, [w:] Conceptions of giftendness, R. J. Sternberg, J. Davidson (eds), Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesRunco M. A. (2006), Reasoning and personal creativity, [w:] Creativity and reason in cognitive development, J. C. Kaufman, J. Bear (eds), Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesRunco M. A. (2007), To understand is to create: An epistemological perspective on human nature and personal creativity, [w:] Everyday creativity and new views of human nature. Psychological, social, and spiritual perspectives, R. Richards (ed.), American Psychological Association, Washington DC.pl_PL
dc.referencesSawyer K. (2006), Explaining creativity. The science of human innovation, Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSeligman M. (2005), Prawdziwe szczęście, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1990), Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesShusterman R. (1998), Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i refleksja nad sztuką, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStasiakiewicz M. (1999), Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska M. (2010), Psychologia wobec małych i wielkich narracji, [w:] Psychologia małych i wielkich narracji, M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Wydawnictwo ENETEIA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSulima R. (2000), Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesSwann J., Maybin J. (2007), Introduction: Language creativity in Everyday, „Applied Linguistics”, vol. 28.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2001), Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2002), Wcześniej niż Fromm i Maslo, [w:] Korniłowicza i Radlińskiej koncepcje postawy twórczej na tle współczesnym, [w:] Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, K. J. Szmidt, T. Piotrowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (w druku), Pedagogika twórczości, wyd. II zmienione i rozszerzone, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2008), Życie codzienne – tematem najnowszej socjologii, [w:] Socjologia codzienności, P. Sztompka (red.), Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2009), Przestrzeń życia codziennego, [w:] Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwigulska M. (2007), Twórczość codzienna i możliwości jej empirycznego badania na przykładzie koncepcji R. Richards, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 1 (4).pl_PL
dc.referencesŚwigulska M. (2009), Twórczość w wymiarze egalitarnym – krytyczna prezentacja stanowisk, [w:] Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernecka, C. W. Domański, D. Turska, A. Zawadzka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesŚwigulska M. (2010), Momenty „nadzwyczajnych spotkań”. Osoby znaczące w biografiach nauczycieli, [w:] Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, J. M. Michalak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesTokarczuk O. (2007), Bieguni, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesTokarska U. (1999), W poszukiwaniu jedności i celu – wybrane techniki narracyjne, [w:] Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, A. Gałdowa (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesTokarska U. (2002), Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, J. Trzebiński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTokarska U. (2010), Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwościach intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia, [w:] Psychologia małych i wielkich narracji, M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Wydawnictwo ENETEIA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTokarz A. (2005), Dynamika procesu twórczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesTorrance E. P. (1995), Why fly? A philosophy of creativity, Ablex Publishing Corp. Norwood NJ.pl_PL
dc.referencesTrzebińska E. (2008), Psychologia pozytywna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Warszawa.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (2002), Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, J. Trzebiński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesYamaguchi J. (2005), 52 projects random acts of everyday creativity, Penguin Group, New York.pl_PL
dc.referencesZumthor P. (2010), Myślenie architekturą, Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referenceshttp://wyborcza.pl/1,91446,8959307,Wislawa_Szymborska_poetka_i_noblistkapl_PL
dc.referenceshttp://www.teras-wish.com/whatisi.htmpl_PL
dc.referenceshttp://www.creativityandcognition09.orgpl_PL
dc.referenceshttp://creativeeveryday.compl_PL
dc.referenceshttp://www.psychologytoday.com/articles/200910/everyday-creativitypl_PL
dc.referenceshttp://eprints.qut.edu.au/5056pl_PL
dc.referenceshttp://applij.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/28/4/497pl_PL
dc.referenceshttp://shamurai.com/sites/creativity/papers/9.perkel.pdfpl_PL
dc.referenceshttp://www.bellaonline.com/articles/art15925.asppl_PL
dc.referenceshttp://wyborcza.pl/1,91446,8959307,Wislawa_Szymborska_poetka_i_noblistka.html#ixzz1BUVv4BOvpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-837-0.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe