Strategie uwodzenia. Analiza socjologiczna wybranych forów internetowych.
Streszczenie
W miarę wzrostu dostępności Internetu, w wirtualnej rzeczywistości
pojawiają się i intensywnie rozwijają wszystkie sfery życia społecznego, jakie
obserwować można w „świecie realnym”. Dzięki Internetowi intymne (przed jego
rozpowszechnieniem) sprawy stają się sprawami „społecznymi”, poddawanymi
społecznemu oglądowi, a przez to łatwiej dostępnymi dla badaczy. Sieć, dzięki
anonimowości (czy też jej złudzeniu) użytkowników ułatwia dzielenie się intymnymi
doświadczeniami, przyznawanie do porażek w kontaktach z płcią przeciwną i szukanie
porad, jak znaleźć bądź zatrzymać przy sobie partnera. W konsekwencji Internet staje się
dziś przestrzenią, w której poszukuje się partnera, czy to na całe życie, czy też na kilka
chwil. Obok czatów, portali randkowych funkcjonują wyspecjalizowane portale i fora,
na których znaleźć można porady, instrukcje, wskazówki dotyczące tego, jak skutecznie
uwodzić. Wokół tych portali tworzą się niekiedy społeczności internetowe, posługujące
się własnym, wysoce stechnicyzowanym językiem, własną hierarchią społeczną
i własną, czasem wręcz hermetyczną "filozofią uwodzenia". W artykule prezentujemy,
jak wokół tak – wydawałoby się – intymnej, spontanicznej i bazującej na emocjach
i intuicji interakcji, jaką jest uwodzenie, kształtuje się internetowa subkultura
użytkowników forów określających samych siebie jako „społeczność podrywaczy”.
Collections