Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBanio, Adrianna
dc.contributor.authorMalchrowicz-Mośko, Ewa
dc.date.accessioned2019-10-06T09:43:52Z
dc.date.available2019-10-06T09:43:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30333
dc.description.abstractNowadays, dance plays an important role in the modern tourism industry. Today, the craze for dancing creates great opportunities for cultural tourism. However, it should be remembered that there is a great danger of losing the most important meaning of dance by commercializing and reducing its essence. Dance tourism as discussed in the article is understood as travel for the purpose of learning about dance and its culture in places where given dance styles were born, or where they play an important national role as well as enjoying great popularity among the local community. This article is an introduction to the issue of dance tourism in an anthropological context. It presents potential attractions related to dance in the perspectives of cultural and sports tourism, it has an illustrative and descriptive character while its method is a literature review and presentation of popular examples.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesTourism; 1
dc.subjectdance in tourismen_GB
dc.subjectdance anthropologyen_GB
dc.subjectcultural tourismen_GB
dc.subjectsports tourismen_GB
dc.titleDance in tourism from an anthropological perspective: An introduction to the research issueen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number15-21
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Szczecin, Faculty of Physical Culture and Health Promotion, Department of Sport Theory and Practice
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Phisical Education in Poznań, Faculty of Tourism and Recreation, Department of Humanistic Fundations of Tourism and Recreation
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesBanio, A. (2014). Taniec jako naturalna ekspresja ruchowa człowieka. In: J. Nowocień, K. Zuchora (eds). Wychowanie fizyczne i sport jako prawo człowieka i proces ciągłej edukacji (pp. 126-132). Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Polska Akademia Olimpijska, Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”.en_GB
dc.referencesBanio, A. (2015). Związek tańca z igrzyskami olimpijskimi. In: J. Eider (ed.), Wybrane zagadnienia olimpijskie w teorii i praktyce (pp. 73-79). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.en_GB
dc.referencesBliss, M. (2014). The soul of belly dance: Culture and history. Create-Space Independent Publishing Platform.en_GB
dc.referencesBoas, F. (1972). The function of dance in human society. New York: Dance Horizons.en_GB
dc.referencesBrocki, M. (2015). Antropologia język ciała. Wrocław: Astrum.en_GB
dc.referencesBuczkowska, K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: Wyd. AWF.en_GB
dc.referencesBuczkowska, K. (2009). Kulturowa turystyka eventowa. In: K. Buczkowska, A. Mikos v. Rohrscheidt (eds), Współczesne formy turystyki kulturowej (pp. 91-118). Poznań: Wyd. AWF.en_GB
dc.referencesChasteen, J. (1996). The prehistory of samba: Carnival dancing in Rio de Janeiro. Journal of Latin American Studies, 28 (1), 29-47.en_GB
dc.referencesDaniel, Y. (1996). Tourism dance performances authenticity and creativity. Annals of Tourism Research. 23, 4, 780-797.en_GB
dc.referencesDansmusset. Retrieved from: www.dansmuseet.se/en/ (10.01.2019).en_GB
dc.referencesDavis, K. (2015). Dancing tango: Passionate encounters in a globalizing world. New York: New York University Press.en_GB
dc.referencesDrożdż, T. (2012). Człowiek i taniec. Systemy choreograficzne jako profile badania kultury. Katowice. PhD thesis.en_GB
dc.referencesDuncan, I. (1905). Taniec przyszłości: odczyt Izadory Duncan. Warszawa: Gebethner & Wolff.en_GB
dc.referencesDunham, K. (1969). Island possessed. Chicago: University of Chicago Press.en_GB
dc.referencesFrankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.en_GB
dc.referencesGibson, H. (1998). Active sport tourism: Who participate? Leisure Studies, 17 (2), 155-179.en_GB
dc.referencesKaczmarek, S., Kaczmarek, J. (2015). Wielość rzeczywistości w przestrzeni turystycznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 31, 17-32.en_GB
dc.referencesKaeppler, A. (1967). The structure of tongan dance. University of Hawaii. PhD thesis.en_GB
dc.referencesKringelbach, H., Skinner, J. (2012). Dancing cultures. Globalization, tourism and identity in the anthropology of dance. [s. l.] Berghahn Books.en_GB
dc.referencesKurath, G.P. (1960). Panorama of dance ethnology. Current Anthropology, 1 (3), 233-254.en_GB
dc.referencesLifar, PP. (1969). The russian ballet in Russia and in the West. The Russian Review, 28 (4), 396-402.en_GB
dc.referencesMalchrowicz, E. (2009). Półwysep Iberyjski – raj dla turystów kulturowych. Przegląd potencjału Hiszpanii i Portugalii dla rozwoju wybranych form turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa, 9, 4-26.en_GB
dc.referencesMalchrowicz, E., Buczkowska, K. (2010). Fiesty hiszpańskie – jeszcze święta lokalne, czy już tylko atrakcje dla turystów? Turystyka Kulturowa, 4, 17-37.en_GB
dc.referencesMcCleary, K., Weaver, P., Meng, F. (2006). Dance as a tourist activity: Demographics, demand characteristics, motivation, and segmentation. Tourism Analysis, 10 (3), 277-290. DOI: 10.3727/108354205775322 970.en_GB
dc.referencesMcMains, J. (2015). Spinning mambo into salsa: Caribbean dance in global commerce. Oxford: Oxford University Press.en_GB
dc.referencesNational Museum of Dance. Retrieved from: http://www.dancemuseum.org/ (27.01.2019).en_GB
dc.referencesNational Museum of Dance. Retrieved from: www.dancemuseum.org (14.01.2019).en_GB
dc.referencesPapadimitriou, L. (2000). Traveling on screen: Tourism and the Greek Film Musical. Journal of Modern Greek Studies, 18 (1), 95-104.en_GB
dc.referencesPrylińska, A., Korczak, M., Nawrot, A., Strusio, M., Kaczmarek, J. (2018). Milonga – od produktu rekreacyjnego do turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa, 6, 94-111.en_GB
dc.referencesRoyce, A.P. (2002). The anthropology of dance. Alton: Dance Books.en_GB
dc.referencesRuxandra, A. (2018). A lo cubano: taniec i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej. Lud, 102, 445-470.en_GB
dc.referencesSawala, K., Krawczyk, W., Bednarski, J. (2005). Wielkie fiesty Europy. Przewodnik etnoturystyczny. Poznań: Oficyna Wydawnicza „Atena”.en_GB
dc.referencesSchwark, J. (2007). Sport tourism: Introduction and overview. European Journal for Sport and Society, 4 (2), 117–132. DOI: 10.1080/16138171.2007.116877799.en_GB
dc.referencesTopić, M. (2016). Dance and cultural tourism in Croatia. International Journal of Religion and Society, 5 (1), 47-48.en_GB
dc.referencesUsing dance heritage for the tourism experience in airports. Retrieved from:www.worlddanceheritage.org (10.02.2019).en_GB
dc.referencesVianna, H. (1999). The mystery of samba. Popular music and national identity in Brazil. North Carolina: University of North Carolina Press.en_GB
dc.referencesWilson, M. (1972). The wedding cakes: A study of ritual change. In: J.S. La Fontaine (ed.), The interpretation of ritual (pp. 187-201). London: Tavistock.en_GB
dc.contributor.authorEmailadrianna.banio@wp.pl
dc.contributor.authorEmailmalchrowicz@awf.poznan.pl
dc.identifier.doi10.2478/tour-2019-0002
dc.relation.volume29en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord