| dc.contributor.author | Rzepkowska, Aleksandra | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:28:24Z | |
| dc.date.available | 2019-09-23T16:28:24Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Rzepkowska A., Dlaczego warto czytać dzieciom? Internet jako obszar kształtowania kultury czytelniczej, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 135-163, doi: 10.18778/7525-990-2.07 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30242 | |
| dc.description.abstract | Zasadniczym celem artykułu jest rozpoznanie powodów i motywacji, jakie skłaniają współczesnych dorosłych do czytania książek swym dzieciom, przez co wpływają oni na rozwój podopiecznych, a także kształtują ich przyszłe gusta, postawy i nawyki czytelnicze. Rozważania oparto na materiale empirycznym, zaczerpniętym z forów internetowych. W toku analizy okazało się, że tym, co skłania młodych rodziców do spędzania czasu z dziećmi w towarzystwie książki, jest przede wszystkim: chęć odpoczynku, relaksu, pragnienie zacieśniania więzów międzypokoleniowych, budowania wspólnego uniwersum symbolicznego, a także dbałość o rozwój najmłodszych, o podnoszenie ich kompetencji językowych, zaszczepianie konkretnego systemu wartości oraz pobudzanie ich wrażliwości, wyobraźni i aktywności twórczej. Z kilku wpisów można też wnioskować, że dorośli traktują czytanie jako rodzaj strategii zaradczej służącej rozwiązywaniu problemów o charakterze wychowawczym oraz psychosomatycznym, jak choćby: nadmierna ruchliwość dziecka, jego niechęć do zasypiania o ustalonej porze, czy awersja do jedzenia. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Present article aims at analyzing the role of Internet in the process of forming reading habits in the contemporary world. The article is based on commentaries appeared in the Internet fora. The authoress of the text analyzes the narrative specific and thematic contents of these commentaries, as well as she reflects on the character of Internet community creating these opinions – in context of the problem of reading habits. The analysis revealed that the most important reasons for which parents read books to their children are: willingness of rest and relaxation, endeavor to tighten the family ties and to create a common identity and symbolic world, endeavour to improve the language and critical-thinking skills of children, care for children, for their development and mental growth. Some fora users also claim, that reading to children is an efficient solution of problems like: hyperactivity of the child, its aversion for eating and other disorders. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | czytelnictwo dzieci | pl_PL |
| dc.subject | forum internetowe | pl_PL |
| dc.subject | czytanie dzieciom | pl_PL |
| dc.subject | więzi międzypokoleniowe | pl_PL |
| dc.title | Dlaczego warto czytać dzieciom? Internet jako obszar kształtowania kultury czytelniczej | pl_PL |
| dc.title.alternative | Why Reading is Important for Children? Internet as an Area of Forming the Reading Habits | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 135-163 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK w Toruniu. Edukacja: magister etnologii (Uniwersytet Łódzki), studia podyplomowe w zakresie filologii polskiej (UŁ), doktor nauk humanistycznych (etnologia, także na UŁ). Obszary zainteresowań naukowych: antropologia pamięci, antropologia narratywistyczna, antropologia lingwistyczna. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Assistant Professor at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. Education: M.A., Ethnology (University of Lodz), postgraduate study: Polish Philology (University of Lodz), Ph.D., Human Sciences (Ethnology, University of Lodz). Areas of expertise and research interests: anthropology of memory, narrative anthropology, linguistic anthropology. | pl_PL |
| dc.references | Anderson B. (1997), Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, S. Amsterdamski (tłum.), Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy, Fundacja im. Stefana Batorego, ISBN 83-7006-612-7 | pl_PL |
| dc.references | Borecka I., Wontorowska-Roter S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych, Wydawnictwo Uzus, ISBN 83-89520-02-8, s. 47-99 | pl_PL |
| dc.references | Bystroń J. St. (1928), Napisy. Drobiazgi tradycyjne, Warszawa, Polskie Towarzystwo Krajoznawcze | pl_PL |
| dc.references | Bystroń J. St. (1980), Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Rozdział I, Drobiazgi, s. 43-106 | pl_PL |
| dc.references | Data K. (2009), Wpływ komunikacji sieciowej na współczesną polszczyznę, [w:] Ulicka D. (red. nauk.) (2009) Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 131-138 | pl_PL |
| dc.references | Fox K. (2008), Drinki po pracy, [w:] Taż, Przejrzeć Anglików. Ukryte zasady angielskiego zachowania, A. Andrzejewska (tłum.), Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 287-290 | pl_PL |
| dc.references | Geertz C. (2003), Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, [w:] Kempny M., Nowicka E. (red. nauk.) (2003) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Sikora S. (tłum.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35-58 | pl_PL |
| dc.references | Giedrojć A. (2009), Forum internetowe „Anoreksja”. Reklama, wołanie o pomoc czy poradnictwo, [w:] Kondracka M., Łysak A. (red. nauk.) (2009) Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, [online], Wrocław, Publikacja wydana własnym sumptem we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu, [dostęp: 09.03.2012], s. 97-103, dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/27807/Edukacja_+wychowanie_poradnictwo.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Greń Z. (2009), Zabawy językowe w dyskusjach internetowych, [w:] Ulicka D., (red. nauk.) (2009) Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 91-100 | pl_PL |
| dc.references | Grzenia J. (2008), Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-14867-6 | pl_PL |
| dc.references | Hałas E. (2001), Intymne stosunki w rodzinie, [w:] Taż, Symbole w interakcji, Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 217-220 | pl_PL |
| dc.references | Hędzelek M. (2008), Uzależnienie od internetu – zasięg, formy, zagrożenia, [w:] Płonka-Syroka B., Staszczak M. (red. nauk.) (2008) E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 267-282 | pl_PL |
| dc.references | Jagiełło E. A. (2010), Etnograf w cybermedynie. Próba zastosowania etnograficznej analizy zawartości, [w:] Jagiełło E. A., Schmidt P. (red. nauk.) Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 35-47, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo-Interneticus.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Janda-Dębek B. (2008), Kłamstwo w sieci, [w:] Płonka-Syroka B., Staszczak M. (red. nauk.), E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 251-260 | pl_PL |
| dc.references | Jeran A. (2004), Internet jako narzędzie i przedmiot badań, „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, s. 179-186 | pl_PL |
| dc.references | Jeran A. (2010), Interpretacja dyskursywna obrazów celebrytów na polskich portalach plotkarskich, [w:] E. A. Jagiełło, P. Schmidt (red. nauk.), Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 21-34, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo-Interneticus.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Kluczyńska U. (2009), Jak być „super tatą”. Kultura popularna jako obszar kształtowania roli, zadań i tożsamości współczesnego ojca, [w:] Kondracka M., Łysak A. (red. nauk.), Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, [online], Wrocław, Publikacja wydana własnym sumptem we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu, [dostęp: 09.03.2012], s. 58-72, dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/27807/Edukacja_+wychowanie_poradnictwo.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Kondracka M. (2009), Samopomoc w Internecie – zjawisko społeczności wirtualnych skupionych wokół idei wzajemnego wsparcia i pomocy, [w:] Taż, Łysak A. (red. nauk.), Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, [online], Wrocław, Publikacja wydana własnym sumptem we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu, [dostęp: 09.03.2012], s. 107-110, dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/27807/Edukacja_+wychowanie_poradnictwo.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Królikowska A. (2006), Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Batorski D., Marody M., Nowak A. (red. nauk.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, s. 163-179 | pl_PL |
| dc.references | Mazurek P. (2003), Internetowa grupa dyskusyjna, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1, s. 103-124 | pl_PL |
| dc.references | Mazurek P. (2006), Internet i tożsamość, [w:] Batorski D., Marody M., Nowak A. (red. nauk.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, s. 113-132 | pl_PL |
| dc.references | Ong W. J. (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Japola J. (tłum.), Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ISBN 832-28-0247-1 | pl_PL |
| dc.references | Orszulak-Dudkowska K. (2010), Wirtualne serwisy randkowe – fenomen współczesności?, [w:] Jagiełło E. A., Schmidt P. (red. nauk.), Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 80-87, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo-Interneticus.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Stawiska N. (2008), Rzeczywista nierzeczywistość. Czaty, blogi, fora internetowe – nowa przestrzeń komunikacji społecznej, [w:] Płonka- Syroka B., Staszczak M. (red. nauk.), E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 239-250 | pl_PL |
| dc.references | Szpunar M. (2004), Społeczności wirtualne jako społeczności – próba ujęcia socjologicznego, [w:] Radochoński M., Przywara B. (red. nauk.), Jednostka – grupa – cybersieć. Psychologiczne, społeczno- -kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego, Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, s. 95-135 | pl_PL |
| dc.references | Szpunar M. (2007), Alienacja i samotność w sieci vs grupowość i kapitał społeczny w Internecie. Internet i jego wpływ na kontakty społeczne, [w:] Sokołowski M. (red. nauk.), Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, Elbląg, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 95-110 | pl_PL |
| dc.references | Wejland A. P. (2001), Przedmowa. O Łodzi „po bystroniowsku”, [w:] Dzięcielski R., Ludowe obrazy miasta. Inspiracje bystroniowskie, „Łódzkie Studia Etnograficzne” t. 40, Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 7-12 | pl_PL |
| dc.references | Wejland A. P. (2010), Założenia teoretyczne i metodologiczne badań Internetu i w Internecie. Kilka uwag krytycznych, [w:] Jagiełło E. A., Schmidt P. (red. nauk.), Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 8-13, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo--Interneticus.pdf> | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.07 | |