Show simple item record

dc.contributor.authorRzepkowska, Aleksandra
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T16:28:24Z
dc.date.available2019-09-23T16:28:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationRzepkowska A., Dlaczego warto czytać dzieciom? Internet jako obszar kształtowania kultury czytelniczej, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 135-163, doi: 10.18778/7525-990-2.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30242
dc.description.abstractZasadniczym celem artykułu jest rozpoznanie powodów i motywacji, jakie skłaniają współczesnych dorosłych do czytania książek swym dzieciom, przez co wpływają oni na rozwój podopiecznych, a także kształtują ich przyszłe gusta, postawy i nawyki czytelnicze. Rozważania oparto na materiale empirycznym, zaczerpniętym z forów internetowych. W toku analizy okazało się, że tym, co skłania młodych rodziców do spędzania czasu z dziećmi w towarzystwie książki, jest przede wszystkim: chęć odpoczynku, relaksu, pragnienie zacieśniania więzów międzypokoleniowych, budowania wspólnego uniwersum symbolicznego, a także dbałość o rozwój najmłodszych, o podnoszenie ich kompetencji językowych, zaszczepianie konkretnego systemu wartości oraz pobudzanie ich wrażliwości, wyobraźni i aktywności twórczej. Z kilku wpisów można też wnioskować, że dorośli traktują czytanie jako rodzaj strategii zaradczej służącej rozwiązywaniu problemów o charakterze wychowawczym oraz psychosomatycznym, jak choćby: nadmierna ruchliwość dziecka, jego niechęć do zasypiania o ustalonej porze, czy awersja do jedzenia.pl_PL
dc.description.abstractPresent article aims at analyzing the role of Internet in the process of forming reading habits in the contemporary world. The article is based on commentaries appeared in the Internet fora. The authoress of the text analyzes the narrative specific and thematic contents of these commentaries, as well as she reflects on the character of Internet community creating these opinions – in context of the problem of reading habits. The analysis revealed that the most important reasons for which parents read books to their children are: willingness of rest and relaxation, endeavor to tighten the family ties and to create a common identity and symbolic world, endeavour to improve the language and critical-thinking skills of children, care for children, for their development and mental growth. Some fora users also claim, that reading to children is an efficient solution of problems like: hyperactivity of the child, its aversion for eating and other disorders.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnictwo dziecipl_PL
dc.subjectforum internetowepl_PL
dc.subjectczytanie dzieciompl_PL
dc.subjectwięzi międzypokoleniowepl_PL
dc.titleDlaczego warto czytać dzieciom? Internet jako obszar kształtowania kultury czytelniczejpl_PL
dc.title.alternativeWhy Reading is Important for Children? Internet as an Area of Forming the Reading Habitspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number135-163pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernikapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAdiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK w Toruniu. Edukacja: magister etnologii (Uniwersytet Łódzki), studia podyplomowe w zakresie filologii polskiej (UŁ), doktor nauk humanistycznych (etnologia, także na UŁ). Obszary zainteresowań naukowych: antropologia pamięci, antropologia narratywistyczna, antropologia lingwistyczna.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAssistant Professor at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. Education: M.A., Ethnology (University of Lodz), postgraduate study: Polish Philology (University of Lodz), Ph.D., Human Sciences (Ethnology, University of Lodz). Areas of expertise and research interests: anthropology of memory, narrative anthropology, linguistic anthropology.pl_PL
dc.referencesAnderson B. (1997), Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, S. Amsterdamski (tłum.), Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy, Fundacja im. Stefana Batorego, ISBN 83-7006-612-7pl_PL
dc.referencesBorecka I., Wontorowska-Roter S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych, Wydawnictwo Uzus, ISBN 83-89520-02-8, s. 47-99pl_PL
dc.referencesBystroń J. St. (1928), Napisy. Drobiazgi tradycyjne, Warszawa, Polskie Towarzystwo Krajoznawczepl_PL
dc.referencesBystroń J. St. (1980), Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Rozdział I, Drobiazgi, s. 43-106pl_PL
dc.referencesData K. (2009), Wpływ komunikacji sieciowej na współczesną polszczyznę, [w:] Ulicka D. (red. nauk.) (2009) Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 131-138pl_PL
dc.referencesFox K. (2008), Drinki po pracy, [w:] Taż, Przejrzeć Anglików. Ukryte zasady angielskiego zachowania, A. Andrzejewska (tłum.), Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 287-290pl_PL
dc.referencesGeertz C. (2003), Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, [w:] Kempny M., Nowicka E. (red. nauk.) (2003) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Sikora S. (tłum.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35-58pl_PL
dc.referencesGiedrojć A. (2009), Forum internetowe „Anoreksja”. Reklama, wołanie o pomoc czy poradnictwo, [w:] Kondracka M., Łysak A. (red. nauk.) (2009) Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, [online], Wrocław, Publikacja wydana własnym sumptem we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu, [dostęp: 09.03.2012], s. 97-103, dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/27807/Edukacja_+wychowanie_poradnictwo.pdf>pl_PL
dc.referencesGreń Z. (2009), Zabawy językowe w dyskusjach internetowych, [w:] Ulicka D., (red. nauk.) (2009) Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 91-100pl_PL
dc.referencesGrzenia J. (2008), Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-14867-6pl_PL
dc.referencesHałas E. (2001), Intymne stosunki w rodzinie, [w:] Taż, Symbole w interakcji, Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 217-220pl_PL
dc.referencesHędzelek M. (2008), Uzależnienie od internetu – zasięg, formy, zagrożenia, [w:] Płonka-Syroka B., Staszczak M. (red. nauk.) (2008) E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 267-282pl_PL
dc.referencesJagiełło E. A. (2010), Etnograf w cybermedynie. Próba zastosowania etnograficznej analizy zawartości, [w:] Jagiełło E. A., Schmidt P. (red. nauk.) Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 35-47, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo-Interneticus.pdf>pl_PL
dc.referencesJanda-Dębek B. (2008), Kłamstwo w sieci, [w:] Płonka-Syroka B., Staszczak M. (red. nauk.), E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 251-260pl_PL
dc.referencesJeran A. (2004), Internet jako narzędzie i przedmiot badań, „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, s. 179-186pl_PL
dc.referencesJeran A. (2010), Interpretacja dyskursywna obrazów celebrytów na polskich portalach plotkarskich, [w:] E. A. Jagiełło, P. Schmidt (red. nauk.), Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 21-34, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo-Interneticus.pdf>pl_PL
dc.referencesKluczyńska U. (2009), Jak być „super tatą”. Kultura popularna jako obszar kształtowania roli, zadań i tożsamości współczesnego ojca, [w:] Kondracka M., Łysak A. (red. nauk.), Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, [online], Wrocław, Publikacja wydana własnym sumptem we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu, [dostęp: 09.03.2012], s. 58-72, dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/27807/Edukacja_+wychowanie_poradnictwo.pdf>pl_PL
dc.referencesKondracka M. (2009), Samopomoc w Internecie – zjawisko społeczności wirtualnych skupionych wokół idei wzajemnego wsparcia i pomocy, [w:] Taż, Łysak A. (red. nauk.), Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, [online], Wrocław, Publikacja wydana własnym sumptem we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu, [dostęp: 09.03.2012], s. 107-110, dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/27807/Edukacja_+wychowanie_poradnictwo.pdf>pl_PL
dc.referencesKrólikowska A. (2006), Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Batorski D., Marody M., Nowak A. (red. nauk.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, s. 163-179pl_PL
dc.referencesMazurek P. (2003), Internetowa grupa dyskusyjna, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1, s. 103-124pl_PL
dc.referencesMazurek P. (2006), Internet i tożsamość, [w:] Batorski D., Marody M., Nowak A. (red. nauk.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, s. 113-132pl_PL
dc.referencesOng W. J. (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Japola J. (tłum.), Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ISBN 832-28-0247-1pl_PL
dc.referencesOrszulak-Dudkowska K. (2010), Wirtualne serwisy randkowe – fenomen współczesności?, [w:] Jagiełło E. A., Schmidt P. (red. nauk.), Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 80-87, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo-Interneticus.pdf>pl_PL
dc.referencesStawiska N. (2008), Rzeczywista nierzeczywistość. Czaty, blogi, fora internetowe – nowa przestrzeń komunikacji społecznej, [w:] Płonka- Syroka B., Staszczak M. (red. nauk.), E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 239-250pl_PL
dc.referencesSzpunar M. (2004), Społeczności wirtualne jako społeczności – próba ujęcia socjologicznego, [w:] Radochoński M., Przywara B. (red. nauk.), Jednostka – grupa – cybersieć. Psychologiczne, społeczno- -kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego, Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, s. 95-135pl_PL
dc.referencesSzpunar M. (2007), Alienacja i samotność w sieci vs grupowość i kapitał społeczny w Internecie. Internet i jego wpływ na kontakty społeczne, [w:] Sokołowski M. (red. nauk.), Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, Elbląg, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 95-110pl_PL
dc.referencesWejland A. P. (2001), Przedmowa. O Łodzi „po bystroniowsku”, [w:] Dzięcielski R., Ludowe obrazy miasta. Inspiracje bystroniowskie, „Łódzkie Studia Etnograficzne” t. 40, Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 7-12pl_PL
dc.referencesWejland A. P. (2010), Założenia teoretyczne i metodologiczne badań Internetu i w Internecie. Kilka uwag krytycznych, [w:] Jagiełło E. A., Schmidt P. (red. nauk.), Homo interneticus? Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, [online], Lublin, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, [dostęp: 09.03.2012], s. 8-13, dostępny w Internecie: <http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/12/Homo--Interneticus.pdf>pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.07


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe