dc.contributor.author | Gulczyńska, Anita | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T07:35:33Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T07:35:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Gulczyńska A., „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-983-4 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-983-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30232 | |
dc.description | Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości. Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne.
Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogika społeczna | pl_PL |
dc.subject | problemy społeczne | pl_PL |
dc.subject | zagrożenia rozwoju | pl_PL |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.subject | resocjalizacja | pl_PL |
dc.title | „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 264 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Specjalnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-126-5 | |
dc.references | Ambrozik W., Włodarek J. (1996), Funkcja społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów społecznych, [w:] R. Cichocki (red.), Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań | pl_PL |
dc.references | Barker E. (1980), The Professional Stranger: Some Methodological Problems Encountered in the Study of the Reverend Sun Myung Moon’s Unification Church, Open University Course Media Notes for AD 207. An Introduction to the Sociology, Milton Keynes: Open University | pl_PL |
dc.references | Bailey R., Brake M. (1975), Radical Social Work, Edward Arnold, London | pl_PL |
dc.references | Batwia S. (1951), Społeczne skutki nałogowego alkoholizmu, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika? (tłum. E. Klekot), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Berger P. L., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Bernstein B. (1990), Odtwarzanie kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Blumer H. (1954), What is Wrong with Social Theory?, „American Sociological Review”, vol. 19 | pl_PL |
dc.references | Blumer H. (1984), Społeczeństwo, jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma, t. 1, Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Blumer H. (2007), Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda (tłum. G. Woroniecka), Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Bokszański Z. (1989), Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Bryman A. (2001), Social Research Methods, Oxford University Press | pl_PL |
dc.references | Burdzik T. (2012), Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura – Historia – Globalizacja”, nr 11, http://www.khg.uni.wroc.pl/files/2khg11_burdzik_t.pdf [12.03.2013] | pl_PL |
dc.references | Charmaz K. (2001), Grounded Theory, [w:] Contemporary Field Research: Perspectives and Formulations, R.M. Emerson, Prospect Heights, IL, Waveland Press | pl_PL |
dc.references | Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej (tłum. B. Komorowska), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Chmieleńska I. (1963), O pedagogice podwórkowej, [w:] Chmieleńska I. (red.), Pedagogika podwórkowa, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Ciczkowska-Giedziun M. (2002), Dzieci i młodzież w osiedlu miejskim: diagnoza i rozwiązania modelowe, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn | pl_PL |
dc.references | Crittenden P. (1991), Treatment of Child Abuse and Neglect, „The Journal of Systematic Consultation & Management”, vol. 2 | pl_PL |
dc.references | Cueff D. (1995), Pedagogika społeczna. Kwartalnik polsko-francuski, nr 1, Warszawa WODN w Warszawie | pl_PL |
dc.references | Cueff D., Caugant F. (1998), Pedagogika społeczna. Kwartalnik polsko-francuski, nr 4, Warszawa, WODN w Warszawie | pl_PL |
dc.references | Cueff D. (2006), Dziecko na ulicy. Zwalczenie przemocy wobec dzieci ulicy (Przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: metody pracy w środowisku otwartym, Europejski projekt Daphne (dokument PDF) | pl_PL |
dc.references | Cueff D. (2007) Dzieci ulicy – potrzeby i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, [w:] I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Wydawnictwo PEDAGOGIUM, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Cumming D., Cumming D. (1968) The Everyday Life of Delinquent Boys, [w:] I. Deutscher, Thomson E. (red.), Among the People. Encounters with the Poor, Basic Books Inc., Publishers, New York, London | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak M. (2006), Pedagogika emancypacyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk | pl_PL |
dc.references | Czyżewski M. (1984) Socjolog i życie potoczne. Studium z etnometodologii i współczesnej socjologii interakcji, „Acta Universitas Lodziensis”, Folia Sociologica 8 | pl_PL |
dc.references | Czyżewski M. (1990), Interakcjonizm i analiza konwersacyjna, jako sposoby badania biografii. Etnografia wobec etnometodologii, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Poznań | pl_PL |
dc.references | De Robertis C., Pascal H. (1997), Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i społecznościami, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Warszawa | pl_PL |
dc.references | DuBois B., Miley K.K. (1999), Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił (tłum. K. Czekaj), Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice | pl_PL |
dc.references | Dominelli L. (1990), Women and Community Action, Venture Press | pl_PL |
dc.references | Dominelli L. (1997), Sociology for Social Work, Macmillan | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M. (2001), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Eseje etnopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Fook J. (1993), Radical Casework: A Theory of Practice, St Leonards, NSW, Allen & Unwin | pl_PL |
dc.references | Galper Jeffrey (1980) Social Work Practice: a Radical Approach, Englewood Cliffs, Prentice-Hall, New Jork | pl_PL |
dc.references | Gałaś M. (2001), Problemy egzystencjalne dzieci ulicy wyzwaniem dla pedagogiki społecznej, [w:] S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń | pl_PL |
dc.references | Glaser B., Strauss A.L. (1964), Awareness Contexts and Social Interaction, „American Sociological Review”, vol. 29, no. 5 | pl_PL |
dc.references | Glaser B., Strauss A. (1968), Time for Dying, Adline Publishing Company, Chicago | pl_PL |
dc.references | Glaser B. G., Strauss A. L. (2009 [1967]), Odkrywanie teorii ugruntowanej (tłum. M. Gorzko), Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków (wyd. oryg.: 1967, The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research, Chicago: Aldine) | pl_PL |
dc.references | Gliszczyńska X. (1983), Poczucie sprawstwa, [w:] X. Gliszczyńska (red.), Człowiek, jako podmiot życia społecznego, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Głowacka B. (1997), Dzieci ulicy – jak je rozumieć, „Nasz Animator”, nr 4 | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (2005 [1979]), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk (wyd. oryg. 1979, Stigma. Notes on Management of Spoiled Identity, Harmondsworth Penguin Books) | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (2011), Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych (tłum. O. Waśkiewicz, J. Łaszcz), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot (wyd. oryg., 1961, Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates, York, Doubleday) | pl_PL |
dc.references | Granosik M. (2003), Interakcjonistyczne badania działania w pracy socjalnej jako pomost między teorią i praktyką, [w:] E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działania społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Akapit, Toruń | pl_PL |
dc.references | Granosik M. (2004), Walka interakcyjna o sytuacyjny status w młodzieżowej grupie rówieśniczej – studium przypadku, „Przegląd Socjologiczny”, nr 1 | pl_PL |
dc.references | Granosik M. (2006), Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice | pl_PL |
dc.references | Granosik M. (2007), Główne kierunki socjologii interpretatywnej. Symboliczny interakcjonizm, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Granosik M., Gulczyńska A., Marynowicz-Hetka E. (red.) (2010), Partcipative Approaches in Social Work Research/ Les approches participatives dans les recherches en travail social, (tłum. J. Sobolewska, G. Karbowska), Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Grzegorzewska S. (2009), Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków | pl_PL |
dc.references | Guba E.G. (1990), The alternative paradigm dialog, [w:] E.G. Guba, The Paradigm Dialog, Newbury Park, CA: Sage | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A. (2007a), Model radykalnej pracy socjalnej – analiza na podstawie badań nad procesem wrastania społecznego nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku życia, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A. (2007b), Zagrożenia rozwoju społeczno-kulturowego – przykład wrastania społecznego nastoletniej młodzieży w kontekście sąsiedztwa, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A. (2011), Koncepcja dziecka na ulicy. Analiza z perspektywy interakcyjnej, [w:] K. Frysztacki, M. Nóżka, M. Smagacz-Poziemska M. (red.), Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego, Wydawnictwo UJ, Kraków | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A. (2012), Empowering interventions in the course of a socially engaged research. An example of participatory study on youth from an unprivileged neighborhood in Łódź, Socialinis Darbas. Patirtis ir Metodai, Specialus numeris: Dabarai Apie Igalinimą (Social Work Experinces and Methods, Special Issue: Debates on Empowerment), 9(1), Vytautas Magnus University Press, Kaunas | pl_PL |
dc.references | Hałas E. (1981), Symboliczny interakcjonizm – wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, „Studia Socjologiczne”, nr 4 | pl_PL |
dc.references | Hałas E. (2005) Klasyczna socjologia kulturowa: nowe odczytanie spuścizny Floriana Znanieckiego, „Studia Socjologiczne”, nr 3 | pl_PL |
dc.references | Hałas E., K.T. Konecki (2005), Wprowadzenie, [w:] E. Hałas, K.T. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Hałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Henderson P., Thomas D.N. (2000), Skills in Neighbourhood Work, Routledge, London | pl_PL |
dc.references | Hewitt J.P. (1976), Self and Society. A Symbolic Interactionist Social Psychology, Allyn and Bacon Inc., Boston | pl_PL |
dc.references | Holman B. (1998), Neighbourhoods and Exclusion, [w:] M. Barry., Ch. Hallett (eds), Social Exclusion and Social Work. Issues of Theory, Policy and Practice, Russell House Publishing | pl_PL |
dc.references | Hughes E. (1958), Man and Their Work, The Free Press, Glencoe | pl_PL |
dc.references | Iwan A., Stanowski K. (2012), Spalony, Wyd. Buchmann, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Jacyno M., Szulżycka A. (1999), Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Oficyna Naukowa, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Jakubowski J. (1998), Racjonalność a normatywność działań (Alfred Schutz a Talcott Parsons), Pisma Filozoficzne, t. LIII, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii, Poznań | pl_PL |
dc.references | Johnston R. (2010), Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie (przeł. A. Nizińska), [w:] H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk A. (2005), Zastosowanie koncepcji społecznych światów w badaniach empirycznych Wrocław, [w:] E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kamiński A. (1965), Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza, Warszawa–Wrocław | pl_PL |
dc.references | Kamiński A. (1972), Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kargulowa A. (1998), Kilka uwag na temat przesłanek metodologicznych pedagogiki społecznej (relacja jednostka-środowisko), [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska K. (1996), Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, [w:] M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek, Biografia a tożsamość narodowa, Katedra Socjologii Kultury UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Kemmis S. (2010), Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu (przeł. K. Liszka), [w:] H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Kołak W. (1998), W trosce o dzieci ulicy, „Nasz Animator”, nr 4 | pl_PL |
dc.references | Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Konecki K. (2005), Teoria ugruntowana a kontekst odkrycia. Naturalna historia pewnego badania, [w:]: E. Hałas, K.T. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Konecki T. K. (2009), Przedmowa, [w:] K. Charmaz, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej (tłum. B. Komorowska), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1992), Dzieła, t.1, Dzieci ulic. Dziecko salonu, Oficyna Wydawnicza Latona, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kosewski M. (1985), Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Wiedza Powszechna, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kostrzyńska M. (2010), Challenges faced by a researcher – the understanding participant in the world of the Homeless, [w:] M. Granosik, A. Gulczyńska, E., Marynowicz-Hetka (red.), Participative Approaches in Social Work Research, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Kundera M. (1998), Tożsamość (tłum. M. Bieńczyk), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kunowski S. (2000), Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Labov W., Cohen P., Robins C., Lewis J. (1969), A Study of a Non-Standard English of Negro and Puerto Rican Speakers in New York City, vol. I, Phonological and Grammatical Analysis, vol. II, The Use of Project no. 3288, Office of Education, Washington, DC. | pl_PL |
dc.references | Labov W. (1972a), Rules for Ritual Insults, [w:] D. Sudnov, Studies in Social Interaction, The Free Press, New York | pl_PL |
dc.references | Labov W. (1972b), The Logic of Nonstandard English, [w:] P. Giglioli, Language and Social Context, Penguin Book | pl_PL |
dc.references | Lepalczyk I. (1972), Wykolejenia dzieci i dorosłych w małym mieście. Wybrane zagadnienia pedagogiczno-społeczne, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Leppert R. (1998), Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista, [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, TRANS HUMANA, Białystok | pl_PL |
dc.references | Lindesmith A.R., Strauss A.L., Denzin N.K. (1975), Social Psychology, Hinsdale, The Dryden Press, Illinois | pl_PL |
dc.references | Manstead A.S.R. i inni (2001), Psychologia społeczna (Encyklopedia Blackwella), Warszawa | pl_PL |
dc.references | Marshall G. (2004), Słownik socjologii i nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (1987), Pomoc w rozwoju dziecku i rodzinie, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (1998), Społeczno-pedagogiczny wymiar działania w edukacji i w pracy socjalnej – na marginesie lektury tekstów, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska E. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2001), Profesje społeczne i działanie społeczne w edukacji i w pracy socjalnej – w poszukiwaniu społeczno-pedagogicznego wymiaru działania społecznego, [w:] E. Marynowicz- Hetka, J. Piekarski, D. Śmierzyński (red.), Problemy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Z warsztatów badawczych polsko-słowackich, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wagner A. (2001), Wprowadzenie, [w:] Profesje społeczne w Europie. Z problemów kształcenia i działania, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2007), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Mazurkiewicz E. (1995), Diagnostyka w pedagogice społecznej, [w:] I. Lepalczyk, T. Pilch (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Mead G.H. (1975), Umysł, osobowość i społeczeństwo, tłum. Z. Wolińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Melchior M. (1990), Społeczna tożsamość jednostki, Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Warszawa, | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (1995), Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Edytor, Poznań–Toruń | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (1998), Obywatelstwo, czas (historia) i przestrzeń (geografia), [w:] Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.), Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze, empiryczne, Edytor, Poznań–Toruń | pl_PL |
dc.references | Mendel M. (2006), Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Męczkowska A. (2006), Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w refleksji pedagogicznej, [w:] Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Mikołajewicz W. (1999), Praca socjalna jako działania wychowawcze, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice | pl_PL |
dc.references | O’Donnell Mike (1981), A New Introduction to Sociology, Harrap | pl_PL |
dc.references | Payne M. (1991), Modern Social Work Theory, Macmillan Press LTD | pl_PL |
dc.references | Piekarski J. (2001), Problemy pedagogiki społecznej jako dyscypliny akademickiej, [w:] E. Marynowicz- Hetka, J. Piekarski, D. Śmierzyński (red.), Problemy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Z warsztatów badawczych polsko-słowackich, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Piekarski J. (2007), U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Pilch T. (1995), Metoda organizowania środowiska, [w:] red. T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Piotrowski A. (1985), Pojęcie tożsamości w tradycji interakcjonizmu symbolicznego, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3 | pl_PL |
dc.references | Prawda M. (1989), Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4 | pl_PL |
dc.references | Pyżalski J., Merecz D. (2010), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Radlińska H. (1961), Pedagogika społeczna, Ossolineum, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Richmond M. (1917), Social Diagnosis, Russell Sage Foundation, New York | pl_PL |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek A. (2002), Chaos i przymus. Trajektoria wojenna Polaków – analiza biograficzna, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Rutkowiak J. (1995), Pulsujące kategorie jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji, [w:] J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Schutze F. (1997), Trajektorie cierpienia, jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1 | pl_PL |
dc.references | Skulicz D. (1998), Badanie w działaniu, [w:] S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo UJ, Kraków | pl_PL |
dc.references | Smagacz-Poziemska M., Nóżka M., Frysztacki K. (2011), Dzieci ulicy, Wydawnictwo UJ, Kraków | pl_PL |
dc.references | Smolińska-Theiss B. (1993), Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Strauss A. (1969), Mirrors and Masks. The Search for Identity, University of California Medical Center San Francisco, California, Sociology Press | pl_PL |
dc.references | Strauss A.L (1987), Qualitative Analysis for Social Scientists, Cambridge University Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Strauss A.L., Corbin J. (1990), Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques, SAGE Publications Ltd. First edition. Thusand Oakis | pl_PL |
dc.references | Strauss A.L., Fagerhaugh S., Suczek B. etc. (1985), Social Organization of Medical Work, Chicago Press | pl_PL |
dc.references | Szacki J. (1983), Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T. (1999), Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T. (2003), Pedagogika krytyczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., Śliwerski B. (1991), Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, (wyd. 2 poprawione, rozszerzone), Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T. (red.) (1995), Różnica, tożsamość, edukacja: szkice z pogranicza, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2001), Program wychowawczy szkoły, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2003a), Nauki o wychowaniu wobec wyzwań postmodernizmu, „Chowanna”, R. XLVI (LIX), t. I(20) | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2003b), Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków | pl_PL |
dc.references | Theiss W. (1984), Radlińska, wyd. II, Wiedza Powszechna, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Tilmann K. J. (1996), Teorie socjalizacji, Społeczność – instytucja – upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Turner J.H. (1998), Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, przek. E. Różalska, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań | pl_PL |
dc.references | Turner R.H. (2006), Koncepcja siebie w interakcji społecznej, [w:] A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D. (2003), Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D. (2004), Koncepcja „środowiska” w teorii pedagogiki społecznej Aleksandra Kamińskiego a idea „Lebenswelt”, [w:] E. Marynowicz-Hetka, H. Kubicka, M. Granosik (red.), Aleksander Kamiński i jego twórczość pedagogiczna. Dyskusja o przeszłości wobec teraźniejszości i przyszłości, Wydawnictwo UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D. (2005), Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (auto)biografia – etyka, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska W. (1999), Kwestia biedy dzieci (na przykładzie Łodzi). „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje”, vol. 1 | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska W. (2009), Bieda dzieci w środowisku wielkomiejskim (na przykładzie Łodzi), „Polityka Społeczna”, nr 9 | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska W. (red.) (1998), Żyć i pracować w enklawach biedy, Instytut Socjologii UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska W. (red.) (1999), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Instytut Socjologii UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska W., Grotowska-Leder J. (1996), Wielkomiejska bieda w okresie transformacji. Zasiłkobiorcy pomocy społecznej, Instytut Socjologii UŁ, Łódź | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B. (2010), Mieszkańcy enklaw biedy 10 lat później, Instytut Socjologii UŁ, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź | pl_PL |
dc.references | Wilson T.P. (1973), Normative and Interpretative Paradigms in Sociology, [w:] J.D. Douglas (ed.), Understanding Everyday Life. Toward the Reconstruction of Sociological Knowledge, Routledge & Kegan Paul, London | pl_PL |
dc.references | Witkowski L. (2001), Normatwyność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń w humanistyce i kulturze współczesnej (próba rekonesansu), „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr specjalny | pl_PL |
dc.references | Zaręba E. (1998), Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice, [w:] S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo UJ, Kraków | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-983-4 | |