Show simple item record

dc.contributor.authorKaczmarczyk, Paweł
dc.date.accessioned2019-09-16T12:04:16Z
dc.date.available2019-09-16T12:04:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30146
dc.description.abstractThe aim of this work is to assess the development of voivodships in terms of the usage of e‑services (e‑government, e‑commerce, e‑health, etc.) in households, in comparison with the research on the overall ICT usage in households, in voivodships. The results of both of these studies enabled the verification of the thesis that the higher the level of overall ICT usage in households, in a given voivodship, the higher the level of e‑services usage in these households. In the theoretical part of the work, the rationale for the research was presented. Therefore, the importance of the usage of e‑services in households, for building an information society and consequently knowledge‑based economy, has been described. The research methodology also included: linear ordering methods (Hellwig’s method, methods that are non‑based on the pattern of development), agglomerative hierarchical clustering method (Ward’s method), and optimisation clustering method (the k‑means method) have been discussed. The empirical part of the work involves presentation of the research results. Data from the year 2017, provided by the Central Statistical Office of Poland, was used. Within the framework of the usage of e‑services in households (26 variables), the rankings of voivodships were created and the clusters of voivodships were detected. The obtained rankings and clusters of voivodships served to compare and assess voivodships in the analysed year. In the light of the results relating to the usage of the e‑services, the results of ordering and clustering of voivodships within the framework of overall ICT usage in households (27 variables) were obtained. Then, the verification of the assumed thesis was conducted.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest ocena rozwoju województw w zakresie wykorzystania e‑usług (e‑administracji, e‑handlu, e‑zdrowia itd.) przez gospodarstwa domowe na tle badań ogólnego wykorzystania ICT przez gospodarstwa domowe w województwach. Wyniki obu badań pozwoliły zweryfikować tezę, że im wyższy poziom ogólnego wykorzystania ICT przez gospodarstwa domowe w danym województwie, tym wyższy poziom korzystania z e‑usług przez gospodarstwa domowe. W części teoretycznej pracy przedstawiono uzasadnienie badania. W związku z tym opisano znaczenie wykorzystania e‑usług przez gospodarstwa domowe w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, a w konsekwencji gospodarki opartej na wiedzy. Uwzględniono również metodologię badań. Omówiono metody porządkowania liniowego (metodę Hellwiga i metody bezwzorcowe), aglomeracyjną hierarchiczną metodę analizy skupień (metodę Warda) i optymalizacyjną metodę analizy skupień (metodę k‑średnich). Empiryczna część pracy obejmuje przedstawienie wyników badań. Wykorzystano dane z roku 2017 dostarczone przez Główny Urząd Statystyczny. W ramach wykorzystania e‑usług przez gospodarstwa domowe (26 zmiennych) stworzono rankingi województw i zidentyfikowano skupienia województw. Posłużyły one do porównania i oceny województw w analizowanym roku. Otrzymano również wyniki porządkowania i grupowania województw w ramach ogólnego wykorzystania ICT przez gospodarstwa domowe (27 zmiennych), jako tło wyników dotyczących korzystania z e‑usług. Następnie przeprowadzono weryfikację przyjętej tezy.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica; 342
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjecte-servicesen_GB
dc.subjecthouseholdsen_GB
dc.subjectvoivodshipsen_GB
dc.subjectlinear orderingen_GB
dc.subjectclustering methoden_GB
dc.subjecte-usługipl_PL
dc.subjectgospodarstwa domowepl_PL
dc.subjectwojewództwapl_PL
dc.subjectporządkowanie liniowepl_PL
dc.subjectanaliza skupieńpl_PL
dc.titleDevelopment of the Usage of E‑services in Households, by Voivodship: a Cluster Analysisen_GB
dc.title.alternativeRozwój wykorzystania e‑usług w gospodarstwach domowych według województw Analiza skupieńpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number61-87
dc.contributor.authorAffiliationThe State University of Applied Sciences in Plock, Poland, Faculty of Economic Sciences and Information Technology, Department of Economics
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBrusco M. J., Steinley D. (2007), A comparison of heuristic procedures for minimum within‑cluster sums of squares partitioning, “Psychometrika”, vol. 72, no. 4, pp. 583–600.pl_PL
dc.referencesCellary W. (2009), Trzy wyzwania elektronicznej gospodarki opartej na wiedzy: biznesowe, administracyjne, społeczne, [in:] J. Kotowicz‑Jawor (ed.), GOW – wyzwanie dla Polski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa, pp. 23–47.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Janoś‑Kresło M. (2010), Konsument na rynku e‑usług w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Janoś‑Kresło M., Wódkowski A. (2009), E‑usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2017), Digital Economy and Society Index (DESI) 2017, Brussels, http://europa.eu/rapid/press‑release_MEMO–17–352_en.pdf [accessed: 26.10.2018].pl_PL
dc.referencesEveritt B., Landau S., Leese M., Stahl D. (2011), Cluster analysis, John Wiley and Sons Ltd., Chichester.pl_PL
dc.referencesFlaga‑Gieruszyńska K., Gołaczyński J., Szostek D. (eds.) (2017), E‑obywatel, e‑sprawiedliwość, e‑usługi, C. H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGemius (2011), E‑commerce w Polsce w oczach internautów 2010, http://pliki.gemius.pl/biuletyn_handlowy/2011_01_e_commerce_w_Polsce_internauci.pdf [accessed: 15.05.2018].pl_PL
dc.referencesGemius, Izba Gospodarki Elektronicznej (2017), E‑commerce w Polsce 2017. Gemius dla e‑commerce Polska, https://branden.biz/wp‑content/uploads/2018/07/E‑commerce_w_Polsce_2017.pdf [accessed: 15.05.2018].pl_PL
dc.referencesGersham A. V. (2002), How Web services will redefine the service economy, “Accenture Outlook”, pp. 41–47.pl_PL
dc.referencesHansen P., Mladenovic N. (2001), J‑MEANS: A new local search heuristic for minimum sum of squares clustering, “Pattern Recognition”, vol. 34, no. 2, pp. 405–413.pl_PL
dc.referencesHellwig Z. (1968), Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju i strukturę wykwalifikowanych kadr, „Przegląd Statystyczny”, vol. 15, no. 4, pp. 307–327.pl_PL
dc.referencesHofacker C. F., Goldsmith R. E., Bridges E., Swilley E. (2007), E‑Services: a synthesis and research agenda, “Journal of Value Chain Management”, vol. 1, no. 1/2, pp. 13–44.pl_PL
dc.referencesJeong Chun Hai I. (2007), Fundamental of development administration, Scholar Press, Selangor.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk P. (2017), Taxonomic analysis of voivodships development in terms of ICT usage in enterprises, “Folia Oeconomica Stetinensia”, vol. 17, no. 2, pp. 83–96, https://doi.org/10.1515/foli–2017–0020.pl_PL
dc.referencesKopczewska K., Kopczewski T., Wójcik P. (2016), Metody ilosciowe w R. Aplikacje ekonomiczne i finansowe, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaulik U., Bandyopadhyay S. (2000), Genetic algorithm‑based clustering technique, “Pattern Recognition”, vol. 33, no. 9, pp. 1455–1465.pl_PL
dc.referencesMcQueen J. (1967), Some methods for classification and analysis of multivariate observations, “Computer and Chemistry”, vol. 4, pp. 257–272.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Nauki i Informatyzacji (2005), Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do 2013 roku oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020, Warszawa, 24 czerwca.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Rozwoju Regionalnego (2010), Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010–2020: regiony, miasta, obszary wiejskie, Warszawa, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20110360423/O/M20110423.pdf [accessed: 26.10.2018].pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Rozwoju Regionalnego (2013), Strategia rozwoju społeczno‑gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020, Warszawa, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20130000641/O/M20130641.pdf [accessed: 26.10.2018].pl_PL
dc.referencesMłodak A. (2006), Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMuhammad Rais A. K., Nazariah M. K. (2003), E‑government in Malaysia: improving responsiveness and capacity to serve, Pelanduk Publications, Kuala Lumpur.pl_PL
dc.referencesNof S. Y., Ceroni J., Jeong W., Moghaddam M. (2015), Revolutionizing collaboration through e‑work, e‑business, and e‑service, Springer, Berlin, Heidelberg.pl_PL
dc.referencesPanek T., Zwierzchowski J. (2013), Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Teoria i zastosowania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRowley J. (2006), An analysis of the e‑service literature: towards a research agenda, “Internet Research”, vol. 16, no. 3, pp. 339–359, https://doi.org/10.1108/10662240610673736.pl_PL
dc.referencesRust R. T., Kannan P. K. (2002), The era of e‑service, [in:] R. T. Rust, P. K. Kannan (eds.), E‑service: new directions in theory and practice, M. E. Sharpe, New York, pp. 3–21.pl_PL
dc.referencesRust R. T., Lemon K. N. (2001), E‑service and the consumer, “International Journal of Electronic Commerce”, vol. 5, no. 3, pp. 85–101.pl_PL
dc.referencesSaprikis V. (2018), Terrestrial vs. online gamblers: an empirical study on their perceptions towards, [in:] M. Khosrow‑Pour (ed.), Optimizing current practices in e‑services and mobile applications, IGI Global, Hershey, pp. 203–213.pl_PL
dc.referencesSneth J. N., Sharma A. (2007), E‑services: a framework for growth, “Journal of Value Chain Management”, vol. 1, no. 1/2, pp. 7–12.pl_PL
dc.referencesSong R., Korba L., Yee G. (2007), Trust in e‑services: technologies, practices and challenges, Idea Group Publishing, Hershey–London.pl_PL
dc.referencesUnited Nations Conference on Trade and Development (2007), Information Economy Report 2007–2008: Science and technology for development: the new paradigm of ICT, New York–Geneva.pl_PL
dc.referencesWard J. H. (1963), Hierarchical grouping to optimize an objective function, “Journal of the American Statistical Association”, vol. 58, no. 301, pp. 236–244.pl_PL
dc.referencesWoodside A. G., Quaddus M. (2015), Acquiring deep knowledge of e‑services adoption processes in developing nations, [in:] M. Quaddus, A. G. Woodside (eds.), E‑services adoption: processes by firms in developing nations, Emerald, Bingley, pp. 1–4.pl_PL
dc.contributor.authorEmailp.kaczmarczyk@pwszplock.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.342.04
dc.relation.volume3en_GB
dc.subject.jelC38en_GB
dc.subject.jelC43en_GB
dc.subject.jelO33en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.