| dc.contributor.author | Korczarowska, Natasza | |
| dc.date.accessioned | 2019-09-11T09:42:48Z | |
| dc.date.available | 2019-09-11T09:42:48Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Korczarowska-Różycka N., Inne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej - studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-848-6 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7525-848-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30125 | |
| dc.description | W Innym spojrzeniu Natasza Korczarowska-Różycka bierze pod uwagę filmy, w których przedstawianie historii nie przystaje do tradycyjnych wyobrażeń społeczeństwa na temat własnej przeszłości. Nie chodzi o demitologizowanie historii jako takiej, lecz jej wyobrażeń utrwalonych w pamięci społecznej. Twórcy czterech analizowanych filmów odwołują się do tych wyobrażeń, co nadaje ich dziełom charakter „wielośladowych intertekstów”. (…) Autorka zdywersyfikuje owo „inne spojrzenie”, wyróżniając: spojrzenie Gombrowiczowskie (Szyfry i Pornografia), spojrzenie dziecka (Poznań 56), spojrzenie (post)historyka (Generał. Zamach na Gibraltarze) (…). Każdy wątek zostaje udokumentowany i poświadczony szczegółowymi analizami wybranych scen (…).
Na podstawie czterech wybranych do analizy filmów autorka zbudowała dyskurs wielostronny, bogaty, złożony, uderzający zarówno erudycją, jak i oryginalnością. Tekst jest znakomicie napisany, żywo i zajmująco, a tok wywodu przykuwa uwagę czytelnika | pl_PL |
| dc.description.abstract | Another Way considers the way in which four film directors present unique vision of the Polish national history (World War II, Poznań June ’56) and challenge established ideas about “historical film” perceived as a “window onto the past”. According to the author, films selected for the purpose of the book do not try to tell its viewers “what really happened” or to revise the history itself (impossible task) but discuss with the tradition of historical representation (by multiplying narrative perspective, mixing genres and blurring the distinction between documentary and fiction). The aim of this book is to explore the strategies by which filmmakers undertook three basic tasks: contesting, visioning and revisioning history. The films are analyzed in the paradigm of cultural turns: interpretative turn (Szyfry), postcolonial turn (Pornografia), performative turn (Poznań 56) and narrative turn (Generał. Zamach na Gibraltarze) and in the context of historiophoty defined by Hayden White as “the representation of history and our thought about it in visual images and filmic discourse”. The fundamental argument is that nowadays films are the most influential and powerful way of visioning history (prosthetic culture) but – as historian Robert Rosenstone points out – must be seen not in terms of how they compare to the written history but as a way of recounting the past with its own rules of representation. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej | pl_PL |
| dc.relation.ispartofseries | Filmo!znawcy; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | kino polskie | pl_PL |
| dc.subject | Anna Jadowska | pl_PL |
| dc.subject | Filip Bajon | pl_PL |
| dc.subject | Jan Jakub Kolski | pl_PL |
| dc.subject | Wojciech Jerzy Has | pl_PL |
| dc.subject | filmoznawstwo | pl_PL |
| dc.subject | historiofotia | pl_PL |
| dc.title | Inne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej - studium przypadków | pl_PL |
| dc.title.alternative | Another Way. Representations of History in the Films of Wojciech Jerzy Has, Jan Jakub Kolski, Filip Bajon and Anna Jadowska – a Case Study | pl_PL |
| dc.type | Book | pl_PL |
| dc.page.number | 328, 5 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Zakład Historii i Teorii Filmu | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8787-064-5 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Natasza Korczarowska-Różycka – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Opublikowała książkę Ojczyzny prywatne.
Mitologia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (Kraków 2007) oraz kilkanaście tekstów naukowych i popularnonaukowych poświęconych kinu polskiemu i światowemu. Autorka artykułów o tematyce żydowskiej, które ukazały się w serii Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie. Od początku pracy naukowej jej zainteresowania naukowe skupiają
się przede wszystkim wokół badań związanych z powojenną historią filmu polskiego. Od 2008 r. współpracuje z Państwowym Instytutem Sztuki Filmowej w Warszawie. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna”, skierowanym do nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych.
Od 2010 r. pełni funkcję koordynatora programowego i opiekuna naukowego Akademii Polskiego Filmu – ogólnopolskiego projektu PISF przeznaczonego dla studentów wszystkich wyższych uczelni. W ramach projektu uczestniczy w warsztatach i seminariach organizowanych przez PISF, wykłada w Łodzi i innych ośrodkach naukowych w Polsce. | pl_PL |
| dc.references | Adamczak Marcin, Katyń i Generał „Nil”, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77–78. | pl_PL |
| dc.references | Amengual Barthélemy, Demaskowanie mitologii, tłum. Grażyna Stryszowska, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16. | pl_PL |
| dc.references | Ankersmit Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Appleby Joyce, Hunt Lynn, Jacob Margaret, Powiedzieć prawdę o historii, tłum. Stefan Amsterdamski, Zysk i S-ka, Poznań 2000. | pl_PL |
| dc.references | Arendt Hannah, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, tłum. Anna Łagodzka, Wojciech Madej, Wyd. Aletheia, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Arendt Hannah, Prawda i polityka, [w:] Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. Mieczysław Godyń, Wojciech Madej, Wyd. Aletheia, Warszawa 2011. | pl_PL |
| dc.references | Ariés Philippe, Czas historii, tłum. Bella Szwarcman-Czarnota, Wyd. Marabut, Gdańsk 1996. | pl_PL |
| dc.references | Attridge Derek, Jednostkowość literatury, tłum. Paweł Mościcki, Universitas, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Babcock Barbara, „Poukładaj mnie w nieporządek”: fragmenty i refleksje na temat rytualnego błazeństwa, [w:] Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, tłum. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Bachmann-Medick Doris, Cultural turns, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012. | pl_PL |
| dc.references | Bachtin Michaił, Twórczość Franciszka Rabelais’ego, tłum. Anna i Andrzej Goreniowie, Wyd. Literackie, Kraków 1975. | pl_PL |
| dc.references | Baczko Bronisław, Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, tłum. Małgorzata Kowalska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994. | pl_PL |
| dc.references | Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tłum. zbiorowe, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Baliszewski Dariusz, Bransoletka Zofii, „Wprost” 2004, nr 1152/1153. | pl_PL |
| dc.references | Banasiak Bogdan, (Aktywne) Zapomnienie, „Lamus. Pismo kulturalno-artystyczne” 2008, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Barańczak Stanisław, Etyka i poetyka, Znak, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | Barbour Ian G., Mity, modele, paradygmaty, tłum. Marek Krośniak, Znak, Kraków 1984. | pl_PL |
| dc.references | Barthes Roland, Dyskurs historii, tłum. Adam Rysiewicz, Zbigniew Kloch, „Pamiętnik Literacki” 1984, nr 75. | pl_PL |
| dc.references | Barthes Roland, Mitologie, tłum. Adam Dziadek, Wyd. KR, Warszawa 2000. | pl_PL |
| dc.references | Barthes Roland, Światło obrazu, tłum. Jacek Trznadel, Wyd. KR, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Bartoszewski Władysław, „Kanał”. Czy film o Powstaniu Warszawskim?, [w:] Pisma wybrane 1942–1957, t. I, Universitas, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Bass Warren, Obiektywność filmowa a styl wizualny, [w:] Panorama współczesnej myśli filmowej, red. i tłum. Alicja Helman, Universitas, Kraków 1992. | pl_PL |
| dc.references | Bauman Zygmunt, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, tłum. Janina Bauman, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995. | pl_PL |
| dc.references | Bazin Andre, Ontologia obrazu fotograficznego, [w:] Film i rzeczywistość, tłum. Bolesław Michałek, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963. | pl_PL |
| dc.references | Belting Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. Mariusz Bryl, Universitas, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Berger Peter L., Luckmann Thomas, Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. Józef Niżnik, PWN, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Błoński Jan (artykuł), Biedni Polacy patrzą na getto, „Tygodnik Powszechny” 1987, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Błoński Jan (książka), Biedni Polacy patrzą na getto, Wyd. Literackie, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Błoński Jan, Dramat i przestrzeń, [w:] Przestrzeń i literatura, red. Michał Głowiński, Ossolineum, Wrocław 1978. | pl_PL |
| dc.references | Baudrillard Jean, Historia – scenariusz w stylu retro, [w:] Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Bojarska Katarzyna, Żałoba i melancholia w „Tworkach”, czyli na co badaczowi Zagłady freudowska psychoanaliza, [w:] Freud i nowoczesność, red. Zofia Rosińska, Universitas, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | Borowski Tadeusz, Alicja w krainie czarów, [w:] „Chamuły”, „gnidy”, „przemilczacze”… Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego, red. Dorota Kozicka, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Bourdieu Pierre, Reguły sztuki, tłum. Andrzej Zawadzki, Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Braniecki Włodzimierz, Szczun. Z Filipem Bajonem o Poznaniu, o jego wielkopolskiej trylogii filmowej rozmowy prawie o wszystkim, Wyd. „W drodze”, Poznań 1998. | pl_PL |
| dc.references | Brzozowski Stanisław, Głosy wśród nocy. Studia nad przesileniem romantycznym kultury europejskiej, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Buczyńska-Garewicz Hanna, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Burke Peter, Naoczność, tłum. Justyn Hunia, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Burzyńska Anna, Kulturowy zwrot teorii, [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Cassirer Ernst, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, tłum. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1998. | pl_PL |
| dc.references | Cękalski Eugeniusz, Ostatnia jesień, „Nowa Polska” 1943, nr 1. | pl_PL |
| dc.references | Chudy Wojciech, Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Cinema and Nation, ed. Mette Hjort and Scott MacCenzie, Routledge, London–New York 2000. | pl_PL |
| dc.references | Coates Paul, The Red and the White. The Cinema of People’s Poland, Wallflower Press, London– New York 2005. | pl_PL |
| dc.references | Codogni Paulina, Rok 1956, Prószyński i S-ka, Warszawa 2006. | pl_PL |
| dc.references | Cyganek Beata, Dzieciństwo. Ciężar samotności, [w:] Odwiecznie od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, red. Tadeusz Lubelski, Wyd. Rabid, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Czapliński Przemysław, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Wyd. W.A.B., Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Czapliński Przemysław, Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Wyd. Literackie, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000. | pl_PL |
| dc.references | Cześć, starenia! Wspomnienia o Zbyszku Cybulskim, red. Mariola Pryzwan, PIW, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Czocher Anna, W okupacyjnym Krakowie, Wyd. Oskar, Gdańsk 2011. | pl_PL |
| dc.references | Danek Danuta, Oblicze. Gombrowicz i śmierć, [w:] Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Davis Zemon Natalie, „Any Resemblance to Persons Living or Dead”: Film and the Challenge of Authenticity, “The Yale Review” 1987, vol. 76, issue 4. | pl_PL |
| dc.references | Delaperriére Maria, Pod znakiem antynomii. Studia i szkice o polskiej literaturze XX wieku, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Deleuze Gilles, Kino, tłum. Janusz Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. | pl_PL |
| dc.references | Deleuze Gilles, Nietzsche i filozofia, tłum. Bogdan Banasiak, Wyd. Spacja, Warszawa 1993. | pl_PL |
| dc.references | Didi-Huberman Georges, Strategie obrazów. Oko historii 1, tłum. Janusz Margański, korporacja ha!art, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Domańska Ewa, Historia egzystencjalna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012. | pl_PL |
| dc.references | Domańska Ewa, Historie niekonwencjonalne, Wyd. Poznańskie, Poznań 2010. | pl_PL |
| dc.references | Domańska Ewa, Mikrohistorie, Wyd. Poznańskie, Poznań 1999. | pl_PL |
| dc.references | Douglas Mary, Jak myślą instytucje, tłum. Olga Siara, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011. | pl_PL |
| dc.references | Douin Jean-Luc, Wajda, czyli polski los, tłum. Grażyna Stryszowska, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16. | pl_PL |
| dc.references | Eberhardt Konrad, Mówić własnym głosem, „Kino” 1975, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Eberhardt Konrad, O polskich filmach, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982. | pl_PL |
| dc.references | Falkiewicz Andrzej, Polski kosmos. 10 esejów przy Gombrowiczu, Wyd. A, Wrocław 1996. | pl_PL |
| dc.references | Ferro Marc, Film i historia, tłum. Tomasz Falkowski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001. | pl_PL |
| dc.references | Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Fish Stanley, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, tłum. Andrzej Szahaj, Universitas, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Foucault Michel, Kim jest autor?, [w:] Szaleństwo i literatura, tłum. Michał Paweł Markowski, Wyd. Aletheia, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Foucault Michel, Powrót do historii, [w:] Filozofia, historia, polityka: wybór pism, tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław 2000. | pl_PL |
| dc.references | Freud Zygmunt, Niesamowite, [w:] Pisma psychologiczne, tłum. Robert Reszke, Wyd. KR, Kraków 1997. | pl_PL |
| dc.references | Friedberg Anne, The Virtual Window, MIT Press, Cambridge 2009. | pl_PL |
| dc.references | Galanciak Sylwia, Rzeczywistość vs komputer. Efekty cyfrowe a filmowa ontologia, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56. | pl_PL |
| dc.references | Gall Alfred, Humanizm performatywny. Polemika z filozofią w praktyce literackiej Witolda Gombrowicza, tłum. Grzegorz Sowiński, Universitas, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Genette Gérard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum. Aleksander Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. IV, red. Henryk Markiewicz, Wyd. Literackie, Kraków 1992. | pl_PL |
| dc.references | Głowiński Michał, Gombrowicz i nadliteratura, Wyd. Literackie, Kraków 2002. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz i krytycy, red. Jan Błoński, Wyd. Literackie, Kraków 1984. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Rita, Gombrowicz w Argentynie. Świadectwa i dokumenty 1939–1963, tłum. Anna Husarska, Sophie Bogdan, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Dziennik 1953–1956, Wyd. Literackie, Kraków 1989. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Dziennik 1957–1961, Wyd. Literackie, Kraków 1988. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Dziennik 1961–1966, Wyd. Literackie, Kraków 1986. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Ferdydurke, Wyd. Literackie, Kraków 1986. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Kosmos, Wyd. Literackie, Kraków 1988. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Pornografia, Wyd. Literackie, Kraków 1997. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Ślub, [w:] tenże, Dramaty, Wyd. Literackie, Kraków 1988. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Testament. Rozmowy z Dominique de Roux, Wyd. Literackie, Kraków 1996. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Trans-Atlantyk, Wyd. Literackie, Kraków 1988. | pl_PL |
| dc.references | Gombrowicz Witold, Wspomnienia polskie. Wędrówki po Argentynie, Res Publica, Warszawa 1990. | pl_PL |
| dc.references | Gosk Hanna, Historia w prozie polskiej o tematyce współczesnej po roku 1989, [w:] Co dalej, literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, red. Alina Brodzka-Wald, Hanna Gosk i Andrzej Werner, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Graczyk Ewa, Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Witolda Gombrowicza w okresie międzywojennym, słowo obraz/terytoria, Gdańsk 2004. | pl_PL |
| dc.references | Grodź Iwona, Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Hasa, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. | pl_PL |
| dc.references | Guérin-Castel Anne, Dwoista forma „Szyfrów” Wojciecha Jerzego Hasa – prawda do rozszyfrowania, tłum. Teresa Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29/30. | pl_PL |
| dc.references | Guynn William, Przekształcanie historii w filmie, tłum. Teresa Rutkowska, Karolina Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 69. | pl_PL |
| dc.references | Gwóźdź Andrzej, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Habielski Rafał, Służba i wartości. Konteksty oraz okoliczności debat o inteligencji polskiej (XIX– XXI wiek), [w:] Inteligencja w Polsce. Specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia, red. Henryk Domański, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Halbwachs Maurice, Społeczne ramy pamięci, tłum. Marcin Król, PWN, Warszawa 1969. | pl_PL |
| dc.references | Hałas Elżbieta, Symbole i społeczeństwo. Szkice z socjologii interpretacyjnej, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Helman Alicja, Á propos realizmu, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76. | pl_PL |
| dc.references | Helman Alicja, O podstawach wzajemnego oddziaływania subkodów dźwiękowych w dziele filmowym, „Studia Semiotyczne” 1977, t. VII. | pl_PL |
| dc.references | Helman Alicja, Rzeczywistość mówi językiem znaków, [w:] Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, red. Małgorzata Hendrykowska, Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2000. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowska Małgorzata, Film polski wobec wojny i okupacji, Wyd. Naukowe, Poznań 2011. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski Marek, Autor, [w:] Słownik pojęć filmowych, t. 3, red. Alicja Helman, Wyd. „Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1992. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski Marek, Dokument – fikcja – realizm, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski Marek, Film jako źródło historyczne, Wyd. Ars Nova, Poznań 2000. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski Marek, Stanisław Różewicz, Wyd. Ars Nova, Poznań 1999. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski Marek, Styl i kompozycja „Popiołu i diamentu” Andrzeja Wajdy, [w:] Analizy i interpretacje. Film polski, red. Alicja Helman, Tadeusz Miczka, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1984. | pl_PL |
| dc.references | Herbert Zbigniew, Wiersze wybrane, red. Ryszard Krynicki, Wyd. a5, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Himmelfarb Gertrude, Telling it as you like it: postmodernist history and flight from fact, [w:] The Postmodern History Reader, ed. Keith Jenkins, Routledge, London–New York 2005. | pl_PL |
| dc.references | Historia: o jeden świat za daleko?, red. Ewa Domańska, Wyd. Instytutu Historii UAM, Poznań 1997. | pl_PL |
| dc.references | Hopfinger Maryla, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wyd. Sic!, Warszawa 2003. | pl_PL |
| dc.references | Hughes-Warrington Marnie, History Goes to the Movies. Studying history on film, Routledge, New York 2007. | pl_PL |
| dc.references | Iggers Georg G., Historiografia XX wieku, tłum. Agnieszka Gadzała, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Iwańska Alicja, Wojenne odcinki 1940–1943, Londyn 1982. | pl_PL |
| dc.references | Jaffe Ira, Hollywood Hybrids. Mixing Genres in Contemporary Films, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Lanham 2008. | pl_PL |
| dc.references | Jameson Frederic, Postmodernizm, czyli logika późnego kapitalizmu, tłum. Maciej Płaza, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Janicka Elżbieta, Sztuka czy naród? Monografia pisarska Andrzeja Trzebińskiego, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Janion Maria, Forma gotycka Gombrowicza, [w:] taż, Prace wybrane. Romantyzm i jego media, Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Janion Maria, Ironia Calka Perechodnika, [w:] Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie, Wyd. W.A.B, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Janion Maria, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wyd. Literackie, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Janion Maria, Płacz generała. Eseje o wojnie, Wyd. Sic!, Warszawa 1998. | pl_PL |
| dc.references | Janion Maria, Wojna i forma, [w:] Literatura wobec wojny i okupacji, red. Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1976. | pl_PL |
| dc.references | Jankun-Dopartowa Mariola, Gorzkie kino Agnieszki Holland, słowo obraz/terytoria, Gdańsk 2000. | pl_PL |
| dc.references | Jarzębski Jerzy, Gra w Gombrowicza, PIW, Warszawa 1982. | pl_PL |
| dc.references | Jarzębski Jerzy, Podglądanie Gombrowicza, Wyd. Literackie, Kraków 2000. | pl_PL |
| dc.references | Jasiewicz Katarzyna, Olędzki Łukasz, Od nostalgii do fascynacji – doświadczanie przeszłości, [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. Jan Grad, Hanna Mamzer, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2005. | pl_PL |
| dc.references | Jay Martin, Historia i doświadczenie. Dilthey, Collingwood, Scott i Ankersmit, [w:] Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, Universitas, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Jenerał Sikorski. Antologia, red. Jacek Danel, Wyd. R-I-D Studio, Mielec–Zamość 2008. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins Henry, Kultura konwergencji, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wyd. Artystyczne i Profesjonalne, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne, red. Wojciech Dudzik, Wyd. Dromena, Warszawa 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kępiński Marcin, Gombrowicza gry z kulturą, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. | pl_PL |
| dc.references | Kępiński Tadeusz, Witold Gombrowicz. Studium portretowe, Wyd. Literackie, Kraków 1988. | pl_PL |
| dc.references | Kijowski Andrzej, Granice literatury. Wybór szkiców krytycznych i historycznych, t. I, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 1991. | pl_PL |
| dc.references | Kijowski Andrzej, Szósta dekada, PIW, Warszawa 1972. | pl_PL |
| dc.references | Kijowski Andrzej, Szyfry, [w:] Pseudonimy. Zbiór opowiadań, Czytelnik, Warszawa 1964. | pl_PL |
| dc.references | Kino polskie jako kino narodowe, red. Tadeusz Lubelski, Maciej Stroiński, korporacja ha!art, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | Kisielewski Tadeusz, Gibraltar i Katyń. Co kryją archiwa rosyjskie i brytyjskie, Rebis, Poznań 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kisielewski Tadeusz, Październik 1956. Punkt odniesienia, Wyd. Neriton, Warszawa 2001. | pl_PL |
| dc.references | Kisielewski Tadeusz, Przedmowa, [w:] Władysław Sikorski, Przyszła wojna, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Kisielewski Tadeusz, Zamach. Tropem zabójców generała Sikorskiego, Rebis, Poznań 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kłopotowski Krzysztof, Wajdy flirty z władzą, „W Sieci” 2012, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Kłoskowska Antonina, Kultury narodowe u korzeni, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1983. | pl_PL |
| dc.references | Kłys Tomasz, Polifonia i naoczność idei: „Iluminacja” Krzysztofa Zanussiego, [w:] Kino polskie: reinterpretacje, red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska i Konrad Klejsa, Wyd. Rabid, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Kolski Jan Jakub, Pamięć podróżna. Fragmentozbiór filmowy, Wyd. PWSFTviT, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kolski Jan Jakub, Piotrkowska i inne okolice kina, Wyd. Silesia Film, Katowice 1998. | pl_PL |
| dc.references | Konwicki Tadeusz, Nic albo nic, Czytelnik, Warszawa 1973. | pl_PL |
| dc.references | Konwicki Tadeusz, Wschody i zachody księżyca, Oficyna Wyd. Interim, Warszawa 1990. | pl_PL |
| dc.references | Korczarowska Natasza, Ojczyzny prywatne, Wyd. Rabid, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Kordys Jan, Kategorie antropologicznie i tożsamość narracyjna. Szkice pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Kornatowska Maria, Wodzireje i amatorzy, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1990. | pl_PL |
| dc.references | Korzeniewski Bartosz, Transformacja pamięci. Przewartościowania w pamięci przeszłości a wybrane aspekty funkcjonowania dyskursu publicznego o przeszłości w Polsce po 1989 roku, Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2010. | pl_PL |
| dc.references | Koselleck Reinhart, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego, tłum. Jarosław Merecki, Wojciech Kunicki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Kosińska-Krippner Beata, „Mock-documentary” a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55. | pl_PL |
| dc.references | Kosiński Dariusz, Teatra polskie. Historie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Kowalczyk Agnieszka, Rodzina jako źródło cierpień w twórczości Witolda Gombrowicza, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Kracauer Siegfried, Teoria filmu, tłum. Wanda Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. | pl_PL |
| dc.references | Kristeva Julia, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. Michał P. Markowski, Remigiusz Ryziński, Universitas, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Kula Marcin, Krótki raport o użytkowaniu historii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004. | pl_PL |
| dc.references | Kula Marcin, Ku jakiej syntezie polskiego Października?, [w:] Historia moja miłość (z zastrzeżeniami), Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kula Marcin, Naród, historia i… dużo kłopotów, Universitas, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kula Marcin, O co chodzi w historii?, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Kultura narodowa i polityka, red. Joanna Kurczewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000. | pl_PL |
| dc.references | Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze, red. Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. Teresa Walas, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Kundera Milan, Nieznośna lekkość bytu, tłum. Agnieszka Holland, PIW, Warszawa 1992. | pl_PL |
| dc.references | Kundera Milan, Sztuka powieści, tłum. Marek Bieńczyk, Czytelnik, Warszawa 1991. | pl_PL |
| dc.references | Kurtz Michael L., Oliver Stone, JFK, and History, [w:] Oliver Stone’s USA, ed. Robert Brent Toplin, University Press of Kansas, Lawrence 2000. | pl_PL |
| dc.references | Kuryluk Ewa, Goldi, Wyd. „Twój Styl”, Warszawa 2004. | pl_PL |
| dc.references | Kurz Iwona, Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej 1955–1969, Wyd. Świat Literacki, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kühl Olaf, Gęba erosa. Tajemnice stylu Witolda Gombrowicza, tłum. Krzysztof Niewrzęda, Maria Tarnogórska, Universitas, Kraków 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kwieciński Bartosz, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | LaCapra Dominick, Bachtin, marksizm i karnawał, tłum. Łukasz Wróbel, [w:] Ja – Inny. Wokół Bachtina. Antologia, t. 1–2, red. Danuta Ulicka, Universitas, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | LaCapra Dominick, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, tłum. Katarzyna Bojarska, Universitas, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | Landsberg Alison, America, the Holocaust, and the Mass Culture of Memory: Toward a Radical Politics of Empathy, “New German Critique” 1997, no. 71. | pl_PL |
| dc.references | Landsberg Alison, Prosthetic memory: the ethics and politics of memory in an age of mass culture, [w:] Memory and popular film, ed. Paul Grainge, Manchester University Press, Machester–New York 2003. | pl_PL |
| dc.references | Legierski Michał, Modernizm Witolda Gombrowicza, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Le Goff Jacques, Historia i pamięć, tłum. Anna Gronowska, Joanna Stryjczyk, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Lejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Leociak Jacek, Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Lipkin Steven N., Real Emotional Logic. Film and Television Docudrama as Persuasive Practice, Southern Illinois University Press, Carbondale–Edwardsville 2002. | pl_PL |
| dc.references | Lipszyc Adam, Sprawiedliwość na końcu języka. Czytanie Waltera Benjamina, Universitas, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Lubelski Tadeusz, Bohater Konwickiego, [w:] Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, red. Mariola Jankun-Dopartowa, Mirosław Przylipiak, Wyd. Arcana, Kraków 1996. | pl_PL |
| dc.references | Lubelski Tadeusz, Historia niebyła kina PRL, Znak, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Lubelski Tadeusz, Salto Konwickiego, czyli artysta i odbiorcy, [w:] Studia filmoznawcze, t. III, red. Jacek Trzynadlowski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1981. | pl_PL |
| dc.references | Lubelski Tadeusz, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945–1961, Wyd. Rabid, Kraków 2000. | pl_PL |
| dc.references | Lubelski Tadeusz, Wajda, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2006. | pl_PL |
| dc.references | Lury Celia, Prosthetic Culture. Photography, Memory and Identity, Routledge, London–New York 1998. | pl_PL |
| dc.references | Łubieński Tomasz, Ani triumf, ani zgon… Szkice o Powstaniu Warszawskim, Wyd. Nowy Świat, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Machcewicz Piotr, Historia nie ożyła, „Polityka” 1997, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Madej Alina, Mitologie i konwencje, Universitas, Kraków 1994. | pl_PL |
| dc.references | Makowski Edmund, Poznański Czerwiec 1956. Pierwszy bunt społeczeństwa w PRL, Wyd. Poznańskie, Poznań 2006. | pl_PL |
| dc.references | Manowitch Lev, Język nowych mediów, tłum. Piotr Cypryański, Wyd. Artystyczne i Profesjonalne, Warszawa 2006. | pl_PL |
| dc.references | Marcus Alan S., Metzger Scott Alan, Paxton Richard J., Stoddard Jeremy D., Teaching History with Film. Strategies for Secondary Social Studies, Routledge, New York–London 2010. | pl_PL |
| dc.references | Maron Marcin, Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Maruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2005. | pl_PL |
| dc.references | McGilvray Evan, Polski rząd na uchodźstwie, tłum. Zofia Kaleta, Świat Książki, Warszawa 2011. | pl_PL |
| dc.references | Mencwel Andrzej, Polityka historyczna i wizja polityczna, [w:] Rodzinna Europa po raz pierwszy, Universitas, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | Metz Christian, Fotografia i fetysz, tłum. Anna Oleńska, Sławomir Sikora, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54. | pl_PL |
| dc.references | Michałowska Marianna, Fragment – fetysz – fotografia, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56. | pl_PL |
| dc.references | Miller Alice, Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii, tłum. Barbara Przybyłowska, Media Rodzina, Poznań 1999. | pl_PL |
| dc.references | Miłosz Czesław, Wyprawa w dwudziestolecie, Wyd. Literackie, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Miłosz Czesław, Zniewolony umysł, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków 1990. | pl_PL |
| dc.references | Modelski Tadeusz, Byłem szefem wywiadu u Naczelnego Wodza, tłum. Mira Modelska-Creech, Bellona, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Morstin-Popławska Agnieszka, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66. | pl_PL |
| dc.references | Morstin-Popławska Agnieszka, Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Morstin Agnieszka, Mocne filmy i głębokie kompleksy, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77–78. | pl_PL |
| dc.references | Nałkowska Zofia, Dzienniki czasu wojny, Czytelnik, Warszawa 1970. | pl_PL |
| dc.references | Nichols Bill, Jak możemy zdefiniować film dokumentalny? , „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76. | pl_PL |
| dc.references | Nietzsche Friedrich, Pożyteczność i szkodliwość historii dla życia, [w:] Niewczesne rozważania, tłum. Leopold Staff, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Nijakowski Lech, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Nurczyńska-Fidelska Ewelina, Czas i przesłona. O Filipie Bajonie i jego twórczości, Wyd. Rabid, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Nurczyńska-Fidelska Ewelina, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010. | pl_PL |
| dc.references | Odojewski Włodzimierz, Koń pułkownika, [w:] Jedźmy, wracajmy, Wyd. Książkowe „Twój Styl”, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Ogonowska Agnieszka, „Mock-dockumentary” i „faction-genre”, [w:] Kino po kinie, red. Andrzej Gwóźdź, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Ozimek Stanisław, Film polski w wojennej potrzebie, PIW, Warszawa 1974. | pl_PL |
| dc.references | Ozouf Mona, Święto rewolucyjne 1789–1799, tłum. Andrzej Siemek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Pamięć, etyka i historia, red. Ewa Domańska, Wyd. Poznańskie, Poznań 2002. | pl_PL |
| dc.references | Pamięć i polityka historyczna. Doświadczenia Polski i jej sąsiadów, red. Sławomir M. Nowinowski, Jan Pomorski, Rafał Stobiecki, Wyd. Ibidem, Łódź 2008. | pl_PL |
| dc.references | Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. Magdalena Saryusz- Wolska, Universitas, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | The Persistence of History. Cinema, Television and the Modern Event, ed. Vivian Sobchack, Routledge, New York–London 1996. | pl_PL |
| dc.references | Picknett Lynn, Prince Clive, Prion Stephen, Od własnej kuli. Tajna wojna między aliantami, tłum. Sławomir Kędzierski, Bellona, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Piwińska Marta, Legenda romantyczna i szydercy, PIW, Warszawa 1973. | pl_PL |
| dc.references | Podniesińska Zofia, (Re)konstrukcje dzieciństwa traumatycznego, [w:] Trauma, pamięć, wyobraźnia, red. Zofia Podniesińska, Józef Wróbel, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, tłum. Zdzisław Łapiński, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków 1997. | pl_PL |
| dc.references | Poznańskie szczuny. Z F. Bajonem rozmawia Z. Pietrasik, „Polityka” 1996, nr 26. | pl_PL |
| dc.references | Przemiany pamięci społecznej a teoria kultury, red. Bartosz Korzeniewski, Instytut Zachodni, Poznań 2007. | pl_PL |
| dc.references | Przylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk–Słupsk 2004. | pl_PL |
| dc.references | Revisioning History. Film and the Construction of a New Past, ed. Robert Rosenstone, Princeton University Press, Princeton 1995. | pl_PL |
| dc.references | Rabinow Paul, Wyobrażenia są faktami społecznymi: modernizm i postmodernizm w antropologii, tłum. Joanna Krzemień, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, red. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Ricoeur Paul, Czas i opowieść, t. III, tłum. Urszula Zbrzeźniak, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Ricoeur Paul, O sobie samym jako innym, tłum. Bogdan Chełstowski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. | pl_PL |
| dc.references | Ricoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. Janusz Margański, Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Rose Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych, tłum. Ewa Klekot, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Rosenstone Robert, Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na taśmie filmowej, [w:] Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Rosenstone Robert, Oliver Stone as Historian, [w:] Oliver Stone’s USA, ed. Robert Brent Toplin, University Press of Kansas, Lawrence 2000. | pl_PL |
| dc.references | Rosenstone Robert, The Historical Film: Looking at the Past in a Postliterate Age, [w:] The Historical Film: History and Memory in Media, ed. Marcia Landy, Rutgers University Press, New Jersey 2001. | pl_PL |
| dc.references | Rosner Katarzyna, Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Rouillé André, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tłum. Oskar Hedemann, Universitas, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Salgas Jean-Pierre, Witold Gombrowicz lub ateizm integralny, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2004. | pl_PL |
| dc.references | Schwartz Vanessa R., Film and History, [w:] Film Studies, ed. James Donald and Michael Renov, Sage, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore 2008. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski Tadeusz, Wszystko osobno, „Gazeta Wyborcza” 1997, nr 12. | pl_PL |
| dc.references | Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986. | pl_PL |
| dc.references | Soulages François, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter, Universitas, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Sowa Jan, Fantomowe ciało króla. Peryferie zmagania z nowoczesną formą, Universitas, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Stolarska Bronisława, Zakładnicy nadziei, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17. | pl_PL |
| dc.references | Suleja Włodzimierz, Mit niepodległości w dobie PRL, [w:] Polskie mity polityczne XIX i XX wieku, red. Zyta Kwiecińska, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1996. | pl_PL |
| dc.references | Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. Tadeusz Miczka, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994. | pl_PL |
| dc.references | Szacka Barbara, Czas przeszły – pamięć – mit, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2006. | pl_PL |
| dc.references | Szacki Jerzy, Tradycja, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001. | pl_PL |
| dc.references | Szpulak Andrzej, Filmy Wojciecha Marczewskiego, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2009. | pl_PL |
| dc.references | Śpiewak Paweł, Pamięć po komunizmie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007. | pl_PL |
| dc.references | Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. Ewa Domańska, Wyd. Poznańskie, Poznań 2010. | pl_PL |
| dc.references | Tokarska-Bakir Joanna, Barabasz” i Żydzi. Z historii oddziału AK „Wybranieccy”, [w:] Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012. | pl_PL |
| dc.references | Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Oficyna Wyd. Rytm, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Tożsamość polska w odmiennych kontekstach. Tożsamości osób, zbiorowości, instytucji, red. Leon Dyczewski, Dariusz Wadowski, Wyd. KUL, Lublin 2009. | pl_PL |
| dc.references | Traba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2006. | pl_PL |
| dc.references | Traba Robert, Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Wyd. Poznańskie, Poznań 2009. | pl_PL |
| dc.references | Trznadel Jacek, Hańba domowa, Wyd. Antyk, Komorów 2006. | pl_PL |
| dc.references | Turner Victor, Gry społeczne, pola i metafory, tłum. Wojciech Usakiewicz, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005. | pl_PL |
| dc.references | Uspienski Boris, Historia i semiotyka, tłum. Bogusław Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998. | pl_PL |
| dc.references | Wajda Andrzej, Moje notatki z historii, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16. | pl_PL |
| dc.references | Waldenfels Bernhard, Topografia obcego, tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. | pl_PL |
| dc.references | Wawer Zbigniew, Monte Cassino. Walki 2. Korpusu Polskiego, Bellona, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Werner Andrzej, Czarno-biała, biało-czerwona?, [w:] Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej, red. Alina Brodzka, Lidia Burska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1998. | pl_PL |
| dc.references | Werner Andrzej, Polskie, arcypolskie…, Wyd. Biblioteki „Więzi”, Warszawa 2011. | pl_PL |
| dc.references | White Hayden, Poetyka pisarstwa historycznego, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | White Hayden, Proza historyczna, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2009. | pl_PL |
| dc.references | Whiteley Justin, Śmierć generała Sikorskiego, tłum. Katarzyna Piotrowska-Fletcher, Bellona, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Williams Linda, Truth, History and the New Documentary, “Film Quarterly” 1993, vol. 46, no. 3. | pl_PL |
| dc.references | Witek Piotr, Kultura – film – historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005. | pl_PL |
| dc.references | Witold Gombrowicz – nasz współczesny, red. Jerzy Jarzębski, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, red. Andrzej Szpociński, Wyd. Instytutu im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Wolska Dorota, Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Woźniak Marek, Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010. | pl_PL |
| dc.references | Wyka Kazimierz, Życie na niby. Pamiętnik po klęsce, Wyd. Literackie, Kraków 1984. | pl_PL |
| dc.references | Wyspiański Stanisław, Wyzwolenie. Noc listopadowa, Wyd. Literackie, Kraków 1987. | pl_PL |
| dc.references | Wróblewski Janusz, Krajobraz po bitwie, „Kino” 1997, nr 1. | pl_PL |
| dc.references | Zaleski Marek, Formy pamięci, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Załuski Zbigniew, Siedem polskich grzechów głównych, Wyd. Iskry, Warszawa 1968. | pl_PL |
| dc.references | Zawadzki Andrzej, Hermeneutyka śladu i hermeneutyka świadectwa, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, Universitas, Kraków 2002. | pl_PL |
| dc.references | Zertal Idith, Naród i śmierć. Zagłada w dyskursie i polityce Izraela, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Universitas, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Zwierzchowski Piotr, „Jak być kochaną” i „Szyfry” – wojna, pamięć i kino polskie lat sześćdziesiątych, [w:] Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, red. Małgorzata Jakubowska, Kamila Żyto, Anna M. Zarychta, Wyd. PWSFTviT, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Zwierzchowski Piotr, Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77–78. | pl_PL |
| dc.references | Žižek Slavoj, Kruchy absolut, tłum. Maciej Kropiwnicki, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2009. | pl_PL |
| dc.references | Żmijewski Artur, „Katyń”, „Karole”, „Świadectwo”, czyli praca ideologii, [w:] Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Życie umysłowe i uczuciowe. Z Jadwigą Staniszkis rozmawia Cezary Michalski, Wyd. Czerwone i Czarne, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | rozio@wp.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7525-848-6 | |