Show simple item record

dc.contributor.authorKorczarowska, Natasza
dc.date.accessioned2019-09-11T09:42:48Z
dc.date.available2019-09-11T09:42:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKorczarowska-Różycka N., Inne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej - studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-848-6pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-848-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30125
dc.descriptionW Innym spojrzeniu Natasza Korczarowska-Różycka bierze pod uwagę filmy, w których przedstawianie historii nie przystaje do tradycyjnych wyobrażeń społeczeństwa na temat własnej przeszłości. Nie chodzi o demitologizowanie historii jako takiej, lecz jej wyobrażeń utrwalonych w pamięci społecznej. Twórcy czterech analizowanych filmów odwołują się do tych wyobrażeń, co nadaje ich dziełom charakter „wielośladowych intertekstów”. (…) Autorka zdywersyfikuje owo „inne spojrzenie”, wyróżniając: spojrzenie Gombrowiczowskie (Szyfry i Pornografia), spojrzenie dziecka (Poznań 56), spojrzenie (post)historyka (Generał. Zamach na Gibraltarze) (…). Każdy wątek zostaje udokumentowany i poświadczony szczegółowymi analizami wybranych scen (…). Na podstawie czterech wybranych do analizy filmów autorka zbudowała dyskurs wielostronny, bogaty, złożony, uderzający zarówno erudycją, jak i oryginalnością. Tekst jest znakomicie napisany, żywo i zajmująco, a tok wywodu przykuwa uwagę czytelnikapl_PL
dc.description.abstractAnother Way considers the way in which four film directors present unique vision of the Polish national history (World War II, Poznań June ’56) and challenge established ideas about “historical film” perceived as a “window onto the past”. According to the author, films selected for the purpose of the book do not try to tell its viewers “what really happened” or to revise the history itself (impossible task) but discuss with the tradition of historical representation (by multiplying narrative perspective, mixing genres and blurring the distinction between documentary and fiction). The aim of this book is to explore the strategies by which filmmakers undertook three basic tasks: contesting, visioning and revisioning history. The films are analyzed in the paradigm of cultural turns: interpretative turn (Szyfry), postcolonial turn (Pornografia), performative turn (Poznań 56) and narrative turn (Generał. Zamach na Gibraltarze) and in the context of historiophoty defined by Hayden White as “the representation of history and our thought about it in visual images and filmic discourse”. The fundamental argument is that nowadays films are the most influential and powerful way of visioning history (prosthetic culture) but – as historian Robert Rosenstone points out – must be seen not in terms of how they compare to the written history but as a way of recounting the past with its own rules of representation.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnejpl_PL
dc.relation.ispartofseriesFilmo!znawcy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkino polskiepl_PL
dc.subjectAnna Jadowskapl_PL
dc.subjectFilip Bajonpl_PL
dc.subjectJan Jakub Kolskipl_PL
dc.subjectWojciech Jerzy Haspl_PL
dc.subjectfilmoznawstwopl_PL
dc.subjecthistoriofotiapl_PL
dc.titleInne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej - studium przypadkówpl_PL
dc.title.alternativeAnother Way. Representations of History in the Films of Wojciech Jerzy Has, Jan Jakub Kolski, Filip Bajon and Anna Jadowska – a Case Studypl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number328, 5pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Zakład Historii i Teorii Filmupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8787-064-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteNatasza Korczarowska-Różycka – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Opublikowała książkę Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (Kraków 2007) oraz kilkanaście tekstów naukowych i popularnonaukowych poświęconych kinu polskiemu i światowemu. Autorka artykułów o tematyce żydowskiej, które ukazały się w serii Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie. Od początku pracy naukowej jej zainteresowania naukowe skupiają się przede wszystkim wokół badań związanych z powojenną historią filmu polskiego. Od 2008 r. współpracuje z Państwowym Instytutem Sztuki Filmowej w Warszawie. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna”, skierowanym do nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych. Od 2010 r. pełni funkcję koordynatora programowego i opiekuna naukowego Akademii Polskiego Filmu – ogólnopolskiego projektu PISF przeznaczonego dla studentów wszystkich wyższych uczelni. W ramach projektu uczestniczy w warsztatach i seminariach organizowanych przez PISF, wykłada w Łodzi i innych ośrodkach naukowych w Polsce.pl_PL
dc.referencesAdamczak Marcin, Katyń i Generał „Nil”, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77–78.pl_PL
dc.referencesAmengual Barthélemy, Demaskowanie mitologii, tłum. Grażyna Stryszowska, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16.pl_PL
dc.referencesAnkersmit Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesAppleby Joyce, Hunt Lynn, Jacob Margaret, Powiedzieć prawdę o historii, tłum. Stefan Amsterdamski, Zysk i S-ka, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesArendt Hannah, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, tłum. Anna Łagodzka, Wojciech Madej, Wyd. Aletheia, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesArendt Hannah, Prawda i polityka, [w:] Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. Mieczysław Godyń, Wojciech Madej, Wyd. Aletheia, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesAriés Philippe, Czas historii, tłum. Bella Szwarcman-Czarnota, Wyd. Marabut, Gdańsk 1996.pl_PL
dc.referencesAttridge Derek, Jednostkowość literatury, tłum. Paweł Mościcki, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBabcock Barbara, „Poukładaj mnie w nieporządek”: fragmenty i refleksje na temat rytualnego błazeństwa, [w:] Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, tłum. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesBachmann-Medick Doris, Cultural turns, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił, Twórczość Franciszka Rabelais’ego, tłum. Anna i Andrzej Goreniowie, Wyd. Literackie, Kraków 1975.pl_PL
dc.referencesBaczko Bronisław, Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, tłum. Małgorzata Kowalska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesBal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tłum. zbiorowe, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBaliszewski Dariusz, Bransoletka Zofii, „Wprost” 2004, nr 1152/1153.pl_PL
dc.referencesBanasiak Bogdan, (Aktywne) Zapomnienie, „Lamus. Pismo kulturalno-artystyczne” 2008, nr 2.pl_PL
dc.referencesBarańczak Stanisław, Etyka i poetyka, Znak, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesBarbour Ian G., Mity, modele, paradygmaty, tłum. Marek Krośniak, Znak, Kraków 1984.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Dyskurs historii, tłum. Adam Rysiewicz, Zbigniew Kloch, „Pamiętnik Literacki” 1984, nr 75.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Mitologie, tłum. Adam Dziadek, Wyd. KR, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Światło obrazu, tłum. Jacek Trznadel, Wyd. KR, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesBartoszewski Władysław, „Kanał”. Czy film o Powstaniu Warszawskim?, [w:] Pisma wybrane 1942–1957, t. I, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBass Warren, Obiektywność filmowa a styl wizualny, [w:] Panorama współczesnej myśli filmowej, red. i tłum. Alicja Helman, Universitas, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, tłum. Janina Bauman, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesBazin Andre, Ontologia obrazu fotograficznego, [w:] Film i rzeczywistość, tłum. Bolesław Michałek, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesBelting Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. Mariusz Bryl, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBerger Peter L., Luckmann Thomas, Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. Józef Niżnik, PWN, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBłoński Jan (artykuł), Biedni Polacy patrzą na getto, „Tygodnik Powszechny” 1987, nr 2.pl_PL
dc.referencesBłoński Jan (książka), Biedni Polacy patrzą na getto, Wyd. Literackie, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesBłoński Jan, Dramat i przestrzeń, [w:] Przestrzeń i literatura, red. Michał Głowiński, Ossolineum, Wrocław 1978.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean, Historia – scenariusz w stylu retro, [w:] Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBojarska Katarzyna, Żałoba i melancholia w „Tworkach”, czyli na co badaczowi Zagłady freudowska psychoanaliza, [w:] Freud i nowoczesność, red. Zofia Rosińska, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesBorowski Tadeusz, Alicja w krainie czarów, [w:] „Chamuły”, „gnidy”, „przemilczacze”… Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego, red. Dorota Kozicka, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre, Reguły sztuki, tłum. Andrzej Zawadzki, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesBraniecki Włodzimierz, Szczun. Z Filipem Bajonem o Poznaniu, o jego wielkopolskiej trylogii filmowej rozmowy prawie o wszystkim, Wyd. „W drodze”, Poznań 1998.pl_PL
dc.referencesBrzozowski Stanisław, Głosy wśród nocy. Studia nad przesileniem romantycznym kultury europejskiej, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesBuczyńska-Garewicz Hanna, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBurke Peter, Naoczność, tłum. Justyn Hunia, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBurzyńska Anna, Kulturowy zwrot teorii, [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesCassirer Ernst, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, tłum. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesCękalski Eugeniusz, Ostatnia jesień, „Nowa Polska” 1943, nr 1.pl_PL
dc.referencesChudy Wojciech, Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesCinema and Nation, ed. Mette Hjort and Scott MacCenzie, Routledge, London–New York 2000.pl_PL
dc.referencesCoates Paul, The Red and the White. The Cinema of People’s Poland, Wallflower Press, London– New York 2005.pl_PL
dc.referencesCodogni Paulina, Rok 1956, Prószyński i S-ka, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesCyganek Beata, Dzieciństwo. Ciężar samotności, [w:] Odwiecznie od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, red. Tadeusz Lubelski, Wyd. Rabid, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Wyd. W.A.B., Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław, Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Wyd. Literackie, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesCześć, starenia! Wspomnienia o Zbyszku Cybulskim, red. Mariola Pryzwan, PIW, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesCzocher Anna, W okupacyjnym Krakowie, Wyd. Oskar, Gdańsk 2011.pl_PL
dc.referencesDanek Danuta, Oblicze. Gombrowicz i śmierć, [w:] Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesDavis Zemon Natalie, „Any Resemblance to Persons Living or Dead”: Film and the Challenge of Authenticity, “The Yale Review” 1987, vol. 76, issue 4.pl_PL
dc.referencesDelaperriére Maria, Pod znakiem antynomii. Studia i szkice o polskiej literaturze XX wieku, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Kino, tłum. Janusz Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Nietzsche i filozofia, tłum. Bogdan Banasiak, Wyd. Spacja, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman Georges, Strategie obrazów. Oko historii 1, tłum. Janusz Margański, korporacja ha!art, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa, Historia egzystencjalna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa, Historie niekonwencjonalne, Wyd. Poznańskie, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa, Mikrohistorie, Wyd. Poznańskie, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesDouglas Mary, Jak myślą instytucje, tłum. Olga Siara, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesDouin Jean-Luc, Wajda, czyli polski los, tłum. Grażyna Stryszowska, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16.pl_PL
dc.referencesEberhardt Konrad, Mówić własnym głosem, „Kino” 1975, nr 11.pl_PL
dc.referencesEberhardt Konrad, O polskich filmach, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesFalkiewicz Andrzej, Polski kosmos. 10 esejów przy Gombrowiczu, Wyd. A, Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesFerro Marc, Film i historia, tłum. Tomasz Falkowski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesFilm i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesFish Stanley, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, tłum. Andrzej Szahaj, Universitas, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel, Kim jest autor?, [w:] Szaleństwo i literatura, tłum. Michał Paweł Markowski, Wyd. Aletheia, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel, Powrót do historii, [w:] Filozofia, historia, polityka: wybór pism, tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesFreud Zygmunt, Niesamowite, [w:] Pisma psychologiczne, tłum. Robert Reszke, Wyd. KR, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesFriedberg Anne, The Virtual Window, MIT Press, Cambridge 2009.pl_PL
dc.referencesGalanciak Sylwia, Rzeczywistość vs komputer. Efekty cyfrowe a filmowa ontologia, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56.pl_PL
dc.referencesGall Alfred, Humanizm performatywny. Polemika z filozofią w praktyce literackiej Witolda Gombrowicza, tłum. Grzegorz Sowiński, Universitas, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesGenette Gérard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum. Aleksander Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. IV, red. Henryk Markiewicz, Wyd. Literackie, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Gombrowicz i nadliteratura, Wyd. Literackie, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesGombrowicz i krytycy, red. Jan Błoński, Wyd. Literackie, Kraków 1984.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Rita, Gombrowicz w Argentynie. Świadectwa i dokumenty 1939–1963, tłum. Anna Husarska, Sophie Bogdan, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Dziennik 1953–1956, Wyd. Literackie, Kraków 1989.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Dziennik 1957–1961, Wyd. Literackie, Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Dziennik 1961–1966, Wyd. Literackie, Kraków 1986.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Ferdydurke, Wyd. Literackie, Kraków 1986.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Kosmos, Wyd. Literackie, Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Pornografia, Wyd. Literackie, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Ślub, [w:] tenże, Dramaty, Wyd. Literackie, Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Testament. Rozmowy z Dominique de Roux, Wyd. Literackie, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Trans-Atlantyk, Wyd. Literackie, Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold, Wspomnienia polskie. Wędrówki po Argentynie, Res Publica, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesGosk Hanna, Historia w prozie polskiej o tematyce współczesnej po roku 1989, [w:] Co dalej, literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, red. Alina Brodzka-Wald, Hanna Gosk i Andrzej Werner, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesGraczyk Ewa, Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Witolda Gombrowicza w okresie międzywojennym, słowo obraz/terytoria, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesGrodź Iwona, Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Hasa, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesGuérin-Castel Anne, Dwoista forma „Szyfrów” Wojciecha Jerzego Hasa – prawda do rozszyfrowania, tłum. Teresa Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29/30.pl_PL
dc.referencesGuynn William, Przekształcanie historii w filmie, tłum. Teresa Rutkowska, Karolina Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 69.pl_PL
dc.referencesGwóźdź Andrzej, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesHabielski Rafał, Służba i wartości. Konteksty oraz okoliczności debat o inteligencji polskiej (XIX– XXI wiek), [w:] Inteligencja w Polsce. Specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia, red. Henryk Domański, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesHalbwachs Maurice, Społeczne ramy pamięci, tłum. Marcin Król, PWN, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesHałas Elżbieta, Symbole i społeczeństwo. Szkice z socjologii interpretacyjnej, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Á propos realizmu, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, O podstawach wzajemnego oddziaływania subkodów dźwiękowych w dziele filmowym, „Studia Semiotyczne” 1977, t. VII.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Rzeczywistość mówi językiem znaków, [w:] Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, red. Małgorzata Hendrykowska, Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesHendrykowska Małgorzata, Film polski wobec wojny i okupacji, Wyd. Naukowe, Poznań 2011.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Autor, [w:] Słownik pojęć filmowych, t. 3, red. Alicja Helman, Wyd. „Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1992.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Dokument – fikcja – realizm, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Film jako źródło historyczne, Wyd. Ars Nova, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Stanisław Różewicz, Wyd. Ars Nova, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Styl i kompozycja „Popiołu i diamentu” Andrzeja Wajdy, [w:] Analizy i interpretacje. Film polski, red. Alicja Helman, Tadeusz Miczka, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1984.pl_PL
dc.referencesHerbert Zbigniew, Wiersze wybrane, red. Ryszard Krynicki, Wyd. a5, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesHimmelfarb Gertrude, Telling it as you like it: postmodernist history and flight from fact, [w:] The Postmodern History Reader, ed. Keith Jenkins, Routledge, London–New York 2005.pl_PL
dc.referencesHistoria: o jeden świat za daleko?, red. Ewa Domańska, Wyd. Instytutu Historii UAM, Poznań 1997.pl_PL
dc.referencesHopfinger Maryla, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wyd. Sic!, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesHughes-Warrington Marnie, History Goes to the Movies. Studying history on film, Routledge, New York 2007.pl_PL
dc.referencesIggers Georg G., Historiografia XX wieku, tłum. Agnieszka Gadzała, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesIwańska Alicja, Wojenne odcinki 1940–1943, Londyn 1982.pl_PL
dc.referencesJaffe Ira, Hollywood Hybrids. Mixing Genres in Contemporary Films, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Lanham 2008.pl_PL
dc.referencesJameson Frederic, Postmodernizm, czyli logika późnego kapitalizmu, tłum. Maciej Płaza, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesJanicka Elżbieta, Sztuka czy naród? Monografia pisarska Andrzeja Trzebińskiego, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Forma gotycka Gombrowicza, [w:] taż, Prace wybrane. Romantyzm i jego media, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Ironia Calka Perechodnika, [w:] Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie, Wyd. W.A.B, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wyd. Literackie, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Płacz generała. Eseje o wojnie, Wyd. Sic!, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Wojna i forma, [w:] Literatura wobec wojny i okupacji, red. Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesJankun-Dopartowa Mariola, Gorzkie kino Agnieszki Holland, słowo obraz/terytoria, Gdańsk 2000.pl_PL
dc.referencesJarzębski Jerzy, Gra w Gombrowicza, PIW, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesJarzębski Jerzy, Podglądanie Gombrowicza, Wyd. Literackie, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesJasiewicz Katarzyna, Olędzki Łukasz, Od nostalgii do fascynacji – doświadczanie przeszłości, [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. Jan Grad, Hanna Mamzer, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesJay Martin, Historia i doświadczenie. Dilthey, Collingwood, Scott i Ankersmit, [w:] Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, Universitas, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesJenerał Sikorski. Antologia, red. Jacek Danel, Wyd. R-I-D Studio, Mielec–Zamość 2008.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry, Kultura konwergencji, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wyd. Artystyczne i Profesjonalne, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesKarnawał. Studia historyczno-antropologiczne, red. Wojciech Dudzik, Wyd. Dromena, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesKępiński Marcin, Gombrowicza gry z kulturą, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesKępiński Tadeusz, Witold Gombrowicz. Studium portretowe, Wyd. Literackie, Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesKijowski Andrzej, Granice literatury. Wybór szkiców krytycznych i historycznych, t. I, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesKijowski Andrzej, Szósta dekada, PIW, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesKijowski Andrzej, Szyfry, [w:] Pseudonimy. Zbiór opowiadań, Czytelnik, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesKino polskie jako kino narodowe, red. Tadeusz Lubelski, Maciej Stroiński, korporacja ha!art, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesKisielewski Tadeusz, Gibraltar i Katyń. Co kryją archiwa rosyjskie i brytyjskie, Rebis, Poznań 2011.pl_PL
dc.referencesKisielewski Tadeusz, Październik 1956. Punkt odniesienia, Wyd. Neriton, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesKisielewski Tadeusz, Przedmowa, [w:] Władysław Sikorski, Przyszła wojna, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesKisielewski Tadeusz, Zamach. Tropem zabójców generała Sikorskiego, Rebis, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesKłopotowski Krzysztof, Wajdy flirty z władzą, „W Sieci” 2012, nr 3.pl_PL
dc.referencesKłoskowska Antonina, Kultury narodowe u korzeni, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesKłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesKłys Tomasz, Polifonia i naoczność idei: „Iluminacja” Krzysztofa Zanussiego, [w:] Kino polskie: reinterpretacje, red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska i Konrad Klejsa, Wyd. Rabid, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesKolski Jan Jakub, Pamięć podróżna. Fragmentozbiór filmowy, Wyd. PWSFTviT, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesKolski Jan Jakub, Piotrkowska i inne okolice kina, Wyd. Silesia Film, Katowice 1998.pl_PL
dc.referencesKonwicki Tadeusz, Nic albo nic, Czytelnik, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesKonwicki Tadeusz, Wschody i zachody księżyca, Oficyna Wyd. Interim, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesKorczarowska Natasza, Ojczyzny prywatne, Wyd. Rabid, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesKordys Jan, Kategorie antropologicznie i tożsamość narracyjna. Szkice pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesKornatowska Maria, Wodzireje i amatorzy, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesKorzeniewski Bartosz, Transformacja pamięci. Przewartościowania w pamięci przeszłości a wybrane aspekty funkcjonowania dyskursu publicznego o przeszłości w Polsce po 1989 roku, Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesKoselleck Reinhart, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego, tłum. Jarosław Merecki, Wojciech Kunicki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesKosińska-Krippner Beata, „Mock-documentary” a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55.pl_PL
dc.referencesKosiński Dariusz, Teatra polskie. Historie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesKowalczyk Agnieszka, Rodzina jako źródło cierpień w twórczości Witolda Gombrowicza, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesKracauer Siegfried, Teoria filmu, tłum. Wanda Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesKristeva Julia, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. Michał P. Markowski, Remigiusz Ryziński, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesKula Marcin, Krótki raport o użytkowaniu historii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKula Marcin, Ku jakiej syntezie polskiego Października?, [w:] Historia moja miłość (z zastrzeżeniami), Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesKula Marcin, Naród, historia i… dużo kłopotów, Universitas, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesKula Marcin, O co chodzi w historii?, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesKultura narodowa i polityka, red. Joanna Kurczewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesKultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze, red. Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesKulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesKulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. Teresa Walas, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesKundera Milan, Nieznośna lekkość bytu, tłum. Agnieszka Holland, PIW, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesKundera Milan, Sztuka powieści, tłum. Marek Bieńczyk, Czytelnik, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesKurtz Michael L., Oliver Stone, JFK, and History, [w:] Oliver Stone’s USA, ed. Robert Brent Toplin, University Press of Kansas, Lawrence 2000.pl_PL
dc.referencesKuryluk Ewa, Goldi, Wyd. „Twój Styl”, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKurz Iwona, Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej 1955–1969, Wyd. Świat Literacki, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesKühl Olaf, Gęba erosa. Tajemnice stylu Witolda Gombrowicza, tłum. Krzysztof Niewrzęda, Maria Tarnogórska, Universitas, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesKwieciński Bartosz, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesLaCapra Dominick, Bachtin, marksizm i karnawał, tłum. Łukasz Wróbel, [w:] Ja – Inny. Wokół Bachtina. Antologia, t. 1–2, red. Danuta Ulicka, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesLaCapra Dominick, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, tłum. Katarzyna Bojarska, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesLandsberg Alison, America, the Holocaust, and the Mass Culture of Memory: Toward a Radical Politics of Empathy, “New German Critique” 1997, no. 71.pl_PL
dc.referencesLandsberg Alison, Prosthetic memory: the ethics and politics of memory in an age of mass culture, [w:] Memory and popular film, ed. Paul Grainge, Manchester University Press, Machester–New York 2003.pl_PL
dc.referencesLegierski Michał, Modernizm Witolda Gombrowicza, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesLe Goff Jacques, Historia i pamięć, tłum. Anna Gronowska, Joanna Stryjczyk, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesLejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLeociak Jacek, Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesLipkin Steven N., Real Emotional Logic. Film and Television Docudrama as Persuasive Practice, Southern Illinois University Press, Carbondale–Edwardsville 2002.pl_PL
dc.referencesLipszyc Adam, Sprawiedliwość na końcu języka. Czytanie Waltera Benjamina, Universitas, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz, Bohater Konwickiego, [w:] Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, red. Mariola Jankun-Dopartowa, Mirosław Przylipiak, Wyd. Arcana, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz, Historia niebyła kina PRL, Znak, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz, Salto Konwickiego, czyli artysta i odbiorcy, [w:] Studia filmoznawcze, t. III, red. Jacek Trzynadlowski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1981.pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945–1961, Wyd. Rabid, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz, Wajda, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesLury Celia, Prosthetic Culture. Photography, Memory and Identity, Routledge, London–New York 1998.pl_PL
dc.referencesŁubieński Tomasz, Ani triumf, ani zgon… Szkice o Powstaniu Warszawskim, Wyd. Nowy Świat, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMachcewicz Piotr, Historia nie ożyła, „Polityka” 1997, nr 6.pl_PL
dc.referencesMadej Alina, Mitologie i konwencje, Universitas, Kraków 1994.pl_PL
dc.referencesMakowski Edmund, Poznański Czerwiec 1956. Pierwszy bunt społeczeństwa w PRL, Wyd. Poznańskie, Poznań 2006.pl_PL
dc.referencesManowitch Lev, Język nowych mediów, tłum. Piotr Cypryański, Wyd. Artystyczne i Profesjonalne, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesMarcus Alan S., Metzger Scott Alan, Paxton Richard J., Stoddard Jeremy D., Teaching History with Film. Strategies for Secondary Social Studies, Routledge, New York–London 2010.pl_PL
dc.referencesMaron Marcin, Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesMaruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl_PL
dc.referencesMcGilvray Evan, Polski rząd na uchodźstwie, tłum. Zofia Kaleta, Świat Książki, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesMencwel Andrzej, Polityka historyczna i wizja polityczna, [w:] Rodzinna Europa po raz pierwszy, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesMetz Christian, Fotografia i fetysz, tłum. Anna Oleńska, Sławomir Sikora, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54.pl_PL
dc.referencesMichałowska Marianna, Fragment – fetysz – fotografia, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56.pl_PL
dc.referencesMiller Alice, Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii, tłum. Barbara Przybyłowska, Media Rodzina, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesMiłosz Czesław, Wyprawa w dwudziestolecie, Wyd. Literackie, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesMiłosz Czesław, Zniewolony umysł, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków 1990.pl_PL
dc.referencesModelski Tadeusz, Byłem szefem wywiadu u Naczelnego Wodza, tłum. Mira Modelska-Creech, Bellona, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMorstin-Popławska Agnieszka, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.pl_PL
dc.referencesMorstin-Popławska Agnieszka, Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesMorstin Agnieszka, Mocne filmy i głębokie kompleksy, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77–78.pl_PL
dc.referencesNałkowska Zofia, Dzienniki czasu wojny, Czytelnik, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesNichols Bill, Jak możemy zdefiniować film dokumentalny? , „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76.pl_PL
dc.referencesNietzsche Friedrich, Pożyteczność i szkodliwość historii dla życia, [w:] Niewczesne rozważania, tłum. Leopold Staff, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesNijakowski Lech, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesNurczyńska-Fidelska Ewelina, Czas i przesłona. O Filipie Bajonie i jego twórczości, Wyd. Rabid, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesNurczyńska-Fidelska Ewelina, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesOdojewski Włodzimierz, Koń pułkownika, [w:] Jedźmy, wracajmy, Wyd. Książkowe „Twój Styl”, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesOgonowska Agnieszka, „Mock-dockumentary” i „faction-genre”, [w:] Kino po kinie, red. Andrzej Gwóźdź, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesOzimek Stanisław, Film polski w wojennej potrzebie, PIW, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesOzouf Mona, Święto rewolucyjne 1789–1799, tłum. Andrzej Siemek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesPamięć, etyka i historia, red. Ewa Domańska, Wyd. Poznańskie, Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesPamięć i polityka historyczna. Doświadczenia Polski i jej sąsiadów, red. Sławomir M. Nowinowski, Jan Pomorski, Rafał Stobiecki, Wyd. Ibidem, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesPamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. Magdalena Saryusz- Wolska, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesThe Persistence of History. Cinema, Television and the Modern Event, ed. Vivian Sobchack, Routledge, New York–London 1996.pl_PL
dc.referencesPicknett Lynn, Prince Clive, Prion Stephen, Od własnej kuli. Tajna wojna między aliantami, tłum. Sławomir Kędzierski, Bellona, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesPiwińska Marta, Legenda romantyczna i szydercy, PIW, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesPodniesińska Zofia, (Re)konstrukcje dzieciństwa traumatycznego, [w:] Trauma, pamięć, wyobraźnia, red. Zofia Podniesińska, Józef Wróbel, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesPostmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, tłum. Zdzisław Łapiński, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesPoznańskie szczuny. Z F. Bajonem rozmawia Z. Pietrasik, „Polityka” 1996, nr 26.pl_PL
dc.referencesPrzemiany pamięci społecznej a teoria kultury, red. Bartosz Korzeniewski, Instytut Zachodni, Poznań 2007.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk–Słupsk 2004.pl_PL
dc.referencesRevisioning History. Film and the Construction of a New Past, ed. Robert Rosenstone, Princeton University Press, Princeton 1995.pl_PL
dc.referencesRabinow Paul, Wyobrażenia są faktami społecznymi: modernizm i postmodernizm w antropologii, tłum. Joanna Krzemień, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, red. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, Czas i opowieść, t. III, tłum. Urszula Zbrzeźniak, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, O sobie samym jako innym, tłum. Bogdan Chełstowski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. Janusz Margański, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesRose Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych, tłum. Ewa Klekot, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesRosenstone Robert, Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na taśmie filmowej, [w:] Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesRosenstone Robert, Oliver Stone as Historian, [w:] Oliver Stone’s USA, ed. Robert Brent Toplin, University Press of Kansas, Lawrence 2000.pl_PL
dc.referencesRosenstone Robert, The Historical Film: Looking at the Past in a Postliterate Age, [w:] The Historical Film: History and Memory in Media, ed. Marcia Landy, Rutgers University Press, New Jersey 2001.pl_PL
dc.referencesRosner Katarzyna, Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesRouillé André, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tłum. Oskar Hedemann, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesSalgas Jean-Pierre, Witold Gombrowicz lub ateizm integralny, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesSchwartz Vanessa R., Film and History, [w:] Film Studies, ed. James Donald and Michael Renov, Sage, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore 2008.pl_PL
dc.referencesSobolewski Tadeusz, Wszystko osobno, „Gazeta Wyborcza” 1997, nr 12.pl_PL
dc.referencesSontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesSoulages François, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesSowa Jan, Fantomowe ciało króla. Peryferie zmagania z nowoczesną formą, Universitas, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesStolarska Bronisława, Zakładnicy nadziei, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17.pl_PL
dc.referencesSuleja Włodzimierz, Mit niepodległości w dobie PRL, [w:] Polskie mity polityczne XIX i XX wieku, red. Zyta Kwiecińska, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesSyndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. Tadeusz Miczka, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994.pl_PL
dc.referencesSzacka Barbara, Czas przeszły – pamięć – mit, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesSzacki Jerzy, Tradycja, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSzpulak Andrzej, Filmy Wojciecha Marczewskiego, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2009.pl_PL
dc.referencesŚpiewak Paweł, Pamięć po komunizmie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesTeoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. Ewa Domańska, Wyd. Poznańskie, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesTokarska-Bakir Joanna, Barabasz” i Żydzi. Z historii oddziału AK „Wybranieccy”, [w:] Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012.pl_PL
dc.referencesTopolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Oficyna Wyd. Rytm, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesTożsamość polska w odmiennych kontekstach. Tożsamości osób, zbiorowości, instytucji, red. Leon Dyczewski, Dariusz Wadowski, Wyd. KUL, Lublin 2009.pl_PL
dc.referencesTraba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesTraba Robert, Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Wyd. Poznańskie, Poznań 2009.pl_PL
dc.referencesTrznadel Jacek, Hańba domowa, Wyd. Antyk, Komorów 2006.pl_PL
dc.referencesTurner Victor, Gry społeczne, pola i metafory, tłum. Wojciech Usakiewicz, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesUspienski Boris, Historia i semiotyka, tłum. Bogusław Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.pl_PL
dc.referencesWajda Andrzej, Moje notatki z historii, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16.pl_PL
dc.referencesWaldenfels Bernhard, Topografia obcego, tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesWawer Zbigniew, Monte Cassino. Walki 2. Korpusu Polskiego, Bellona, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesWerner Andrzej, Czarno-biała, biało-czerwona?, [w:] Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej, red. Alina Brodzka, Lidia Burska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesWerner Andrzej, Polskie, arcypolskie…, Wyd. Biblioteki „Więzi”, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden, Poetyka pisarstwa historycznego, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden, Proza historyczna, tłum. zbiorowe, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesWhiteley Justin, Śmierć generała Sikorskiego, tłum. Katarzyna Piotrowska-Fletcher, Bellona, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesWilliams Linda, Truth, History and the New Documentary, “Film Quarterly” 1993, vol. 46, no. 3.pl_PL
dc.referencesWitek Piotr, Kultura – film – historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesWitold Gombrowicz – nasz współczesny, red. Jerzy Jarzębski, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesWobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, red. Andrzej Szpociński, Wyd. Instytutu im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesWolska Dorota, Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesWoźniak Marek, Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.pl_PL
dc.referencesWyka Kazimierz, Życie na niby. Pamiętnik po klęsce, Wyd. Literackie, Kraków 1984.pl_PL
dc.referencesWyspiański Stanisław, Wyzwolenie. Noc listopadowa, Wyd. Literackie, Kraków 1987.pl_PL
dc.referencesWróblewski Janusz, Krajobraz po bitwie, „Kino” 1997, nr 1.pl_PL
dc.referencesZaleski Marek, Formy pamięci, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesZałuski Zbigniew, Siedem polskich grzechów głównych, Wyd. Iskry, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesZawadzki Andrzej, Hermeneutyka śladu i hermeneutyka świadectwa, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, Universitas, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesZertal Idith, Naród i śmierć. Zagłada w dyskursie i polityce Izraela, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesZwierzchowski Piotr, „Jak być kochaną” i „Szyfry” – wojna, pamięć i kino polskie lat sześćdziesiątych, [w:] Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, red. Małgorzata Jakubowska, Kamila Żyto, Anna M. Zarychta, Wyd. PWSFTviT, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesZwierzchowski Piotr, Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77–78.pl_PL
dc.referencesŽižek Slavoj, Kruchy absolut, tłum. Maciej Kropiwnicki, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesŻmijewski Artur, „Katyń”, „Karole”, „Świadectwo”, czyli praca ideologii, [w:] Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesŻycie umysłowe i uczuciowe. Z Jadwigą Staniszkis rozmawia Cezary Michalski, Wyd. Czerwone i Czarne, Warszawa 2010.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrozio@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-848-6


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe