Show simple item record

dc.contributor.authorChoroś‑Mrozowska, Dominika
dc.date.accessioned2019-09-06T09:35:54Z
dc.date.available2019-09-06T09:35:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30056
dc.description.abstractChina announced its initiative of the so‑called New Silk Road project for the first time in 2013. Although its extent, concept or even its current name (The Belt and Road Initiative, BRI) have changed on a number of occasions since then, it cannot be denied that this is one of the most important challenges currently being undertaken in the world. The countries of Central and Eastern Europe, of which Poland is a part, may have a significant meaning in this concept due to their strategic location. The countries of this region began their co‑operation with China under the so‑called “16 +1” format, and this took place prior to the announcement of the BRI. This opens up new perspectives for Polish‑Chinese trade relations in respect of the BRI initiative and the “16 + 1” platform. The aim of this study is therefore to present the most important effects of the conducted research, the assumption of which was the comprehensive identification of the Chinese BRI initiative and the consequences of its implementation for Polish‑Chinese trade relations. The presented analysis assumes that BRI will have a significant impact on Polish‑Chinese trade patterns. This is particularly important in the context of the huge trade deficit that Poland has been recording for years in its trade with China as well as the deepening asymmetry, which has been characteristic of the exchange.en_GB
dc.description.abstractChiny w 2013 r. po raz pierwszy ogłosiły inicjatywę tzw. Pasa i Szlaku (z ang. Belt and Road Initiative, BRI). Mimo, iż od tego czasu jej zasięg, czy nawet sama nazwa ulegały wielokrotnym zmianom, nie można jednak zaprzeczyć, że jest to jedno z najważniejszych wyzwań podejmowanych obecnie w skali globu. To, co jest charakterystyczne dla BRI, to właśnie jej globalny wymiar, która już teraz zrzesza 65 państw zamieszkałych przez prawie 70% światowej populacji, w których wytwarzane jest prawie 55% światowego PNB oraz znajduje się tam ok. 75% globalnych zasobów surowcowych. Jednocześnie lista państw chcących się do niej przyłączyć nadal pozostaje otwarta, co oznacza, że w przyszłości jej zasięg może być jeszcze bardziej rozległy. Rozwój współpracy gospodarczej w ramach BRI ma być realizowany m.in. poprzez budowę sieci dróg lądowych łączących je z Azją Centralną oraz Wschodnią i Zachodnią Europą. Kraje Europy Środkowo‑Wschodniej, w tym Polska, ze względu na swą strategiczną lokalizację mogą mieć istotne znaczenie w tej koncepcji. Wraz z BRI otwierają się więc nowe perspektywy również dla polsko‑chińskich relacji handlowych. Celem niniejszego opracowania jest więc próba opisania tej trudnej do zdefiniowania inicjatywy, jak i zidentyfikowanie konsekwencji, jakie niesie ona dla gospodarki polskiej. Jest to szczególnie istotne w kontekście ogromnego deficytu handlowego, jaki Polska od lat odnotowuje w wymianie handlowej z Chinami oraz pogłębiania się charakterystycznej dla tej wymiany asymetrii.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research. Central and Eastern Europe; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectBelt and Road Initiativeen_GB
dc.subject“16 1” platformen_GB
dc.subjectimporten_GB
dc.subjectexporten_GB
dc.subjecttrade deficiten_GB
dc.subjectFDIen_GB
dc.subjectInicjatywa Pasa i Szlakupl_PL
dc.subjectformat „16 1”pl_PL
dc.subjectimportpl_PL
dc.subjecteksportpl_PL
dc.subjectdeficyt handlowypl_PL
dc.subjectBIZpl_PL
dc.titleThe Chinese Belt and Road Initiative from the Polish Perspectiveen_GB
dc.title.alternativeChińska Inicjatywa Pasa i Szlaku w perspektywie polskiejpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number39-53
dc.contributor.authorAffiliationCracow University of Economics, Faculty of Finance and Law, Department of Economics, Cracow, Poland
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesBachulska, A. (2017), Polska, [in:] Iwanek, K., Pietrewicz, O. (ed.) Chiński projekt „Nowego Jedwabnego Szlaku”. Retoryka a rzeczywistość, Raport Ośrodka Badań Azji, Centrum Badań nad Bezpieczeństwem ASW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBalding, F. (2017), Can China Afford Its Belt and Road? 17 maj 2017, Bloomberg, https://www.bloomberg.com (accessed: 12.07.2018).pl_PL
dc.referencesBelt and Road Opportunities in Central and Eastern Europe (2016), HKTDC, http://economists‑pick‑research.hktdc.com (accessed: 6.08.2018).pl_PL
dc.referencesBondaz, A. (2015), Rebalancing China’s geopolitics, [in:] One Belt One Road: China’s Great Leap Outward, ECFR, www.ecfr.ue (accessed: 6.06.2018).pl_PL
dc.referencesChin, H., He, W. (2016), The Belt and the Road Initiative: 65 Countries and Beyond, Global Sourcing, Fung Business Intelligence Centre, Hong Kong.pl_PL
dc.referencesCohen, D. (2015), China’s “second opening”: Grand ambitions but a long road ahead, [in:] “One Belt One Road”: China’s Great Leap Outward, ECFR, www.ecfr.ue (accessed: 14.08.2018).pl_PL
dc.referencesEmbassy of the Republic of Poland in Beijing, https://beijing.mfa.gov.pl (accessed: 7.12.2018).pl_PL
dc.referencesGarcia‑Herrero, A., Xu, J. (2016), China’s Belt and Road Initiative: Can Europe Expect Trade Gains?, IEMS, Thought Leadership Brief, No. 14.pl_PL
dc.referencesGhiasy, R., Zhou, J. (2017), The Silk Road Economic Belt, Considering security implications and EU‑China cooperation prospects, SIPRI, Stockholm.pl_PL
dc.referencesGieger, G. (2016), One Belt, One Road (OBOR): China’s regional integration initiative, EPRS European Parliamentary Research Service, MRS, PE 586.608.pl_PL
dc.referencesGóralczyk, B. (2017), China’s interests in Central and Eastern Europe: enter the dragon, “European View”, Vol. 16, Issue 1.pl_PL
dc.referencesHKTDC Research, http://china‑trade‑reseach.hktdc.com (accessed: 6.06.2018).pl_PL
dc.referencesJakimowicz, R. (2017), Nowy Jedwabny Szlak a wzrost pozycji krajów Europy Środkowo‑Wschodniej wobec Rosji i Chin, “Nowa Polityka Wschodnia 2017”, No. 1 (12).pl_PL
dc.referencesJingjing, M. (2018), China investment in CEEC surpasses $9b, Global Times, 2018/6/2, www.globaltimes.cn (accessed: 20.07.2018).pl_PL
dc.referencesKaczmarski, M. (2015), Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki, Ośrodek Studiów Wschodnich, Komentarze OSW, No. 161.pl_PL
dc.referencesKratz, A. (2015), One Belt, One Road: What’s in it for China’s economic players?, [in:] One Belt One Road: China’s Great Leap Outward, European Council on Foreign Relations, www.ecfr.ue (accessed: 8.08.2018).pl_PL
dc.referencesMajman, S. (2015) Silk Road on the Central and Eastern Europe Angle, Internal Document or Silk Road Forum 2015, http://en.drc.gov.cn (accessed: 25.07.2018).pl_PL
dc.referencesNarodowy Bank Polski, www.nbp.pl (accessed: 7.11.2018).pl_PL
dc.referencesPantucci, R., Chen, Q. (2015), The geopolitical roadblocks, [in:] “One Belt One Road”: China’s Great Leap Outward, European Council on Foreign Relations, www.ecfr.ue (accessed: 15.08.2018).pl_PL
dc.referencesPavlićević, D. (2016), China in Central and Eastern Europe: 4 Myths, The Diplomat, https://thediplomat.com (accessed: 6.05.2018).pl_PL
dc.referencesPendrakowska, P. (2017), Belt and Road Initiative and “16+1” Challenges for Poland and CEEC, University of Novi Sad, Novi Sad, www.iim.ftn.uns (accessed: 10.08.2018).pl_PL
dc.referencesResearch for TRAN Committee: The new Silk Route – opportunities and challenges for EU transport (2018), Policy Department for Structural and Cohesion Policies, IP/B/TRAN/IC/2017–006 January 2018, European Union.pl_PL
dc.referencesRocznik statystyczny handlu zagranicznego 2014, 2015, 2016, 2017 [2014, 2015, 2016, 2017], Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSeaman, J., Huatari, M., Otero‑Iglesias, M. (ed.) (2017), Chinese Investment in Europe; A Country‑Level Approach, A Report by the European Think‑tank Network on China (ETNC), French Institute of International Relations, Elcano Royal Institute, Mercator Institute for China Studies.pl_PL
dc.referencesSyntetyczna informacja o eksporcie i imporcie Polski; styczeń – grudzień 2017 rok w mln EUR (dane wstępne), (2018), Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczudlik, J. (2016), Perspektywy formatu Chiny – Europa Środkowo‑Wschodnia (16+1), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Biuletyn No. 78 (1428).pl_PL
dc.referencesSzczudlik‑Tatar, J. (2015), Polsko‑chińskie “strategiczne partnerstwo”: w oczekiwaniu na wymierne rezultaty, PISM, No. 101 (1338).pl_PL
dc.referencesSzczudlik‑Tatar, J. (2015), Polsko‑chińskie “strategiczne partnerstwo”: w oczekiwaniu na wymierne rezultaty, PISM, No. 101 (1338).pl_PL
dc.referencesThilo, H., Mikko, H. (2017), Record Flows and Growing Imbalances. Chinese Investment in Europe in 2016, MERICS, Berlin, Papers on China No. 3.pl_PL
dc.referencesVan der Leer, Y., Yau, J. (2016), China’s New Silk Route. The Long and Winding Road, “PwC’s Growth Markets Centre”, February.pl_PL
dc.referencesWijeratne, D., Yau, J., Wong, G., Rathbone, M., Ling, N.B., Lau, S. (2017), Repaving the ancient Silk Routes, PwC Growth Market Centre.pl_PL
dc.referencesWong, G., Booker, S., Barthe‑Dejean, G. (2017), China and Belt & Road Infrastructure, 2016 review and outlook, PwC, B&R Watch, Hong Kong.pl_PL
dc.referencesZepp‑LaRouche, H. (2014), The New Silk Road Leads to the Future of Mankind, “Executive Intelligence Review”, Vol. 41, No. 34.pl_PL
dc.referencesZuokui, L. (2017), Europe and the “Belt and Road” Initiative: Responses and Risks, CEEC Think Tank Book Series, Ed. China Social Sciences Press, Beijing.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmrozowsd@uek.krakow.pl
dc.identifier.doi10.2478/cer-2019-0011
dc.relation.volume22en_GB
dc.subject.jelF000en_GB
dc.subject.jelF100en_GB
dc.subject.jelF130en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.