Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzerewacz‑Filipowicz, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-09-06T09:35:53Z
dc.date.available2019-09-06T09:35:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30055
dc.description.abstractThe New Silk Road, or actually the Belt and Road Initiative (BRI), is a Chinese concept aimed at facilitating international trade between China, Europe and Africa as well as building a new international economic order and security system. More than 60 countries belonging to various economic groupings with different levels of economic development and economic openness have been involved in the BRI. Many branches of the BRI run through the countries belonging to the Eurasian Economic Union (EAEU). This is mainly the Trans‑Siberian corridor, being the northern branch of the Route, which is being developed in the most dynamic way and is the most exploited among all railway connections between China and Europe. In theory, the EAEU and its customs union between Belarus, Kazakhstan and Russia should allow the easy transit of goods between Europe and Asia. Transport infrastructure, much better than in the case of the other BRI railway branches, seems to be an additional advantage. Unfortunately, political and structural factors, as well as the embargo imposed by Russia on many goods originating in Western Europe, significantly limit the possibilities of using this transport route. The aim of the article is to examine the potential of the Eurasian Economic Union as part of the Belt and Road Initiative and assess the possibility of using the transport corridor running through the territory of the EAEU within the BRI. We will also identify the main determinants that will affect the development of transport and logistics corridors running through the EAEU in the future.en_GB
dc.description.abstractNowy Jedwabny Szlak, a właściwie Inicjatywa Pasa i Drogi (IPD) to chińska inicjatywa mająca na celu ułatwienie handlu międzynarodowego między Chinami i Europą oraz Afryką, budowę nowego międzynarodowego ładu gospodarczego i systemu bezpieczeństwa. W IPD zaangażowanych jest obecnie ponad 60 państw należących do różnych ugrupowań gospodarczych, charakteryzujących się różnym poziomem rozwoju gospodarczego i otwartości ekonomicznej. Wiele odnóg lądowego Nowego Jedwabnego Szlaku biegnie przez państwa należące do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EAUG). W tym głównie korytarz transsyberyjski będący północną odnogą Szlaku, który rozwija się w sposób najbardziej dynamiczny i jest w największym stopniu eksploatowany spośród wszystkich kolejowych połączeń między Chinami i Europą. Euroazjatycka Unia Gospodarcza i funkcjonująca w jej ramach unia celna między Białorusią, Kazachstanem i Rosją teoretycznie powinny umożliwiać łatwy tranzyt towarów między Europą i Azją. Znacznie lepsza, niż w przypadku pozostałych odnóg kolejowych IPD, infrastruktura transportowa wydaje się być dodatkowym atutem. Niestety czynniki polityczne i embargo nałożone przez Rosję na wiele towarów pochodzących z Europy Zachodniej, znacznie ograniczają możliwości wykorzystania tego szlaku transportowego. Celem artykułu było zbadanie potencjału Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej jako elementu Inicjatywy Pasa i Drogi. Ocena możliwości wykorzystania biegnącego przez terytorium EAUG korytarza transportowego w ramach IPD, a także identyfikacja głównych determinant, które w przyszłości będą oddziaływały na rozwój biegnących przez EAUG korytarzy transportowych i logistycznych.pl_PL
dc.description.sponsorshipResearch carried out under work No. S / WZ / 1 / 2014 and financed from the resources for science of the Ministry of Science and Higher Education.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research. Central and Eastern Europe; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectEurasian Economic Union (EAEU)en_GB
dc.subjectBelt and Road Initiative (BRI)en_GB
dc.subjectNew Silk Road (NSR)en_GB
dc.subjectinternational tradeen_GB
dc.subjectEuroazjatycka Unia Gospodarczapl_PL
dc.subjectInicjatywa Pasa i Drogipl_PL
dc.subjectNowy Jedwabny Szlakpl_PL
dc.subjecthandel międzynarodowypl_PL
dc.titleThe Eurasian Economic Union as an Element of the Belt and Road Initiativeen_GB
dc.title.alternativeEuroazjatycka Unia Gospodarcza jako element Inicjatywy Pasa i Drogipl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number23-37
dc.contributor.authorAffiliationBialystok University of Technology, China and Central‑Eastern Europe Institute of Logistics and Service Science, Faculty of Engineering Management, Bialystok University of Technology, Bialystok, Poland
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesBaizakova, Z., Parkhomchik, L., Simsek, H.A. (2017), The Khorgos Free Economic Zone and its economic potential, Eurasian Research Institute weekly e‑bulletin, No. 97. Available at: http://eurasian‑research.org/sites/default/files/Weekly_%20e‑bulletin_2.01.2017–9.01.2017_No%2097.pdf (accessed: 25.07.2018).pl_PL
dc.referencesBarisitz, S., Radzyner, A. (2017) The New Silk Road, part I: a stocktaking and economic assessment, [in:] Backé, P. (ed.), Focus on European economic integration, Oesterreichische Nationalbank, Vienna.pl_PL
dc.referencesBhagwati, J., Panagariya, A. (1996), The Economics of Preferential Trade Agreements, AEI Press, Washington.pl_PL
dc.referencesBlockmans, S., Kostanyan, H., Voroviov, I. (2012), Towards Eurasian Economic Union: The challenge of integration and unity, “CEPS Special Report”, No. 75.pl_PL
dc.referencesBond, I. (2017), The EU, the Eurasian Economic Union and One Belt, One Road: Can they work together?, Centre for European Reform.pl_PL
dc.referencesCzerewacz‑Filipowicz, K. (2016), Regionalizm i regionalizacja w Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. Wpływ EAUG na integrację handlową państw członkowskich z gospodarką światową [Regionalism and regionalization in the Eurasian Economic Union.pl_PL
dc.referencesThe influence of the EAEU on trade integration of the Member States into the world economy], Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.pl_PL
dc.referencesCzerewacz‑Filipowicz, K., Konopelko, A. (2017), Regional Integration Processes in the Commonwealth of Independent States, Economic and Political Factors, Springer, Cham.pl_PL
dc.referencesDe Lombaerde, P. (ed.) (2007), Multilateralism, Regionalism and Bilateralism in Trade and Investment, Springer, Dordrecht and New York.pl_PL
dc.referencesDragneva, R., Wolczuk, K. (2014), Eurasian Economic Integration: Institutions, Promises and Faultlines, [in:] Cadier, D. (ed.), The Geopolitics of Eurasian Economic Integration, LSE: IDEAS Report, London.pl_PL
dc.referencesDragneva, R., Wolczuk, K. (2017), The Eurasian Economic Union Deals, Rules and the Exercise of Power, Chatham House, the Royal Institute of International Affairs, London.pl_PL
dc.referencesEurasian Economic Commission (EEC) (2018), Tamozhennyy kodeks EAES vstupil vsilu. January 1. Available at: http://www.eurasiancommission.org/ru/nae/news/Pages/01–01–2018–1.aspx. (accessed: 25.08.2018).pl_PL
dc.referencesEurasian Economic Commission. Available at: http://www.eurasiancommission.org/en/nae/news/Pages/2–10–2017–5.aspx (accessed: 25.08.2018).pl_PL
dc.referencesJakóbowski, J., Popławski, K., Kaczmarski, M. (2018), The Silk Railroad. The EU‑China rail connections: background, actors, interests, OSW Studies No. 72, Centre for Eastern Studies, Warsaw.pl_PL
dc.referencesKazakhstan: Specjal Economic Zones. Available at: http://invest.gov.kz/uploads/files/2016/01/26/special‑economic‑zones‑of‑the‑republic‑of‑kazakhstan–2013.pdf (accessed: 25.07.2018).pl_PL
dc.referencesKhitakhunov, A., Mukhamediyev, B., Pomfret, R. (2016), Eurasian Economic Union: present and the future perspectives, Economic Change and Restructuring, Springer.pl_PL
dc.referencesKuźmicz, K.A., Pesch, E. (2017), Prerequisites for the modelling of empty container supply chains, “Engineering Management in Production and Services”, Vol. 9 Issue 3.pl_PL
dc.referencesLibman, A. (2016), Linking the Silk Road Economic Belt and the Eurasian Economic Union: Mission Impossible?, “Caucasus International”, No. 1 (6).pl_PL
dc.referencesLobyrev, V., Tikhomirov, A., Tsukarev, T., Vinokurov, E. (2018), Belt And Road Transport Corridors: Barriers And Investments, Report No. 50. Saint Petersburg: Eurasian Development Bank. Available at: https://eabr.org/upload/iblock/245/EDB‑Centre_2018_Report–50_Transport‑Corridors_Barriers‑and‑Investments_ENG.pdf (accessed: 15.07.2018).pl_PL
dc.referencesMiklaszewski, S., Molendowski, E. (ed.) (2009), Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków, Difin, Warsaw.pl_PL
dc.referencesOziewicz, E. (2015), Uwagi na temat chińskiego rynku zbytu towarów konsumpcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem dóbr luksusowych, “Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, Sectio H Oeconomia”, Vol. XLIX(2).pl_PL
dc.referencesPutin, W. (2011), Новый интеграционный проект для Евразии – будущее, которое рождается сегодня. Available at: http://izvestia.ru/news/502761 (accessed: 25.07.2018).pl_PL
dc.referencesSEZ Khorgos Eastern Gates, about SEZ “Khorgos – Eastern Gate”. Available at: http://www.sezkhorgos.kz/about‑eng (accessed: 25.07.2018).pl_PL
dc.referencesTreaty on the Eurasian Economic Union. [Договор о Евразийском экономическом союзе] (2014), https://docs.eaeunion.org/ru‑ru/Pages/DisplayDocument.aspx‑?s=bef9c798–3978–42f3–9ef2‑d0fb3d53b75f&w=632c7868–4ee2–4b21‑bc64–1995328e6ef3&l=540294ae‑c3c9–4511–9bf8‑aaf5d6e0d169&EntityID=3610 (accessed: 5.01.2016).pl_PL
dc.referencesTsygankov, A.P. (2016), Uses of Eurasia: the Kremlin, the Eurasian Union, and the Izborsky Club, [in:] Suslov, M., Bassin, M.,. Boulder, L. (eds.), Eurasia 2.0: Russian Geopolitics in the Age of New Media, Lexington Books, New York, London.pl_PL
dc.referencesVinokurov, E., Balas, P., Emerson, M., Havlik, P., Pereboyev, V., Rovenskaya, E., Stepanova, A., Kofner, J., Kabat, P. (2016), Challenges and Opportunities of Economic Integration within a Wider European and Eurasian Space, International Institute for Applied Systems Analysis, Laxenburg, Austria.pl_PL
dc.referencesVinokurov, E., Lobyrev, V., Tikhomirov, A., Tsukarev, T. (2018), Silk Road Transport Corridors: Assessment of Trans‑EAEU Freight Traffic Growth Potential, Report No. 49. Saint Petersburg: Eurasian Development Bank. Available at: https://eabr.org/en/analytics/integration‑research/cii‑reports/silk‑road‑transport‑corridors‑assessment‑of‑trans‑eaeu‑freight‑trafficgrowth‑potential‑/ (accessed: 15.07.2018).pl_PL
dc.referencesWilson, J.L. (2016), The Eurasian Economic Union and China’s silk road: implications for the Russian–Chinese relationship. “European Policy and Society”, No. 17 (1).pl_PL
dc.referencesZank, W. (2017), The Eurasian Economic Union: A Brittle Road Block on China’s ‘One Belt – One Road’ – A Liberal Perspective, “The Journal of China and International Relations”, No. 5 (1).pl_PL
dc.referencesŻołądkiewicz, K. (2010), Accession to the WTO. Case: The Russian Federation, International, “Journal of Emerging and Transition Economies”, 2010, Vol. 3, No. 1.pl_PL
dc.contributor.authorEmailk.czerewacz@pb.edu.pl
dc.identifier.doi10.2478/cer-2019-0010
dc.relation.volume22en_GB
dc.subject.jelF15en_GB
dc.subject.jelF50en_GB
dc.subject.jelL92en_GB
dc.subject.jelM21en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.