Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDurydiwka, Małgorzata
dc.contributor.authorKowalczyk, Andrzej
dc.date.accessioned2019-05-24T11:50:13Z
dc.date.available2019-05-24T11:50:13Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28648
dc.description.abstractThe 'tourist region’ has long been a key term in geography and specifically in socio-economic geography. Among the many different types of region there is the tourist region characterised by spatial continuity and difference from surrounding areas. These characteristics however in the age of globalisation are no longer tourist region markers. In the face of tourist globalisation. the concept of a region gains new meaning because present-day tourist regions are largely open (due to international corporations like TUI AG which operate in them), show considerable unification of the tourist product they offer, and are not sufficiently continuous. This means that either the concept of a tourist region is becoming less clear-cut, or that in fact it is slowly losing its meaning.pl_PL
dc.description.abstractPojęcie regionu turystycznego od dawna jest jednym z kluczowych terminów używanych w geografii, w tym również w geografii społeczno-ekonomicznej. Wśród różnych rodzajów regionów wyróżnia się m.in. regiony turystyczne. Do głównych cech regionu turystycznego należą: jego spójność przestrzenna (zwartość) oraz odmienność względem otaczającego go obszaru. Cechy te przestają być jednak wyróżnikiem regionów turystycznych w dobie globalizacji. Wobec globalizacji turystyki pojęcie regionu zaczyna mieć inny sens niż dawniej, gdyż obecne regiony turystyczne są w dużej mierze otwarte (m.in. z powodu działalności na ich obszarze ponadnarodowych korporacji w rodzaju TUI AG), wykazują znaczny stopień unifikacji oferowanego produktu turystycznego °raz nie są w wystarczającej mierze zwarte przestrzennie. Oznacza to, że pojęcie regionu turystycznego zaczyna być mniej ostre niż dawniej, bądź też stopniowo traci sens.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesTuryzm;1
dc.subjectregionpl_PL
dc.subjecttourist regionpl_PL
dc.subjecttourism globalisationpl_PL
dc.subjectmultinational corporationspl_PL
dc.subjectregionpl_PL
dc.subjectregion turystycznypl_PL
dc.subjectglobalizacja turystykipl_PL
dc.subjectkorporacje ponadnarodowepl_PL
dc.titleThe Tourist Region and Globalisation Processespl_PL
dc.title.alternativeRegion turystyczny a procesy globalizacjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number21-42pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej, Uniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Geografii Miast i Turyzmu, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAlejziak W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.pl_PL
dc.referencesBar R., Doliński A., 1974, Geografia turystyczna Polski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDela Cruz ., Wolchuk ., 20(X), Hotels’ 325, “Hotels”, July, s. 40-86.pl_PL
dc.referencesDomański R., 1990, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, PWN, Warszawa-Poznań.pl_PL
dc.referencesDziewoński K., 1957, Niektóre problemy badania regionów gospodarczych w Polsce, „Przegląd Geograficzny", 29, s. 719-739.pl_PL
dc.referencesDziewoński K., 1967, Teoria regionu ekonomicznego, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 33-50.pl_PL
dc.referencesGunn C. A., 1994. Tourism planning, Taylor and Francis, Washington, DC.pl_PL
dc.referencesHettner A., 1927, Die Geographie - ihre Geschichte, ihr Wasen und ihre Methoden, Ferdinand Hirt, Breslau.pl_PL
dc.referencesJafari J. (red.), 2001, Encyclopedia of Tourism, Routledge, London-New York.pl_PL
dc.referencesJames P. E., Jones C. F., 1954, American geography: inventory and prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y.pl_PL
dc.referencesJędrzejczyk D., 1993, Region ekonomiczny jako system, [w:| D. Jędrzejczyk, W. Kusiński (red.). Studia z historii i metodologii geografii ekonomicznej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 57-78.pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesLiszewski S., 2002, Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne, [w:| G. Gołembski (red.) Kompendium wiedzy 0 turystyce, PWN, Warszawa-Poznań, s. 77-109.pl_PL
dc.referencesMileska M. I., 1963, Regiony turystyczne Polski. Stan obecny i potencjalne warunki rozwoju. „Prace Geograficzne”, nr 43.pl_PL
dc.referencesPlatt R. S., 1935, Field approach to regions, „Annals of the Association of American Geographers”, vol. 25, s. 153-174.pl_PL
dc.referencesRykiel Z., 2001, Krytyka teorii regionu społeczno-ekonomicznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesSaprunowa W., 1997, Turizm. Ewolucija. Struktura. Marketing, Os’-89, Moskva.pl_PL
dc.referencesSzymczak M. (red.), 1985, Słownik języka polskiego, PWN. Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWhittlesey D., 1954, The regional concept and the regional method, |in: 1 American Geography: Inventory and Prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y., s. 26-37.pl_PL
dc.referencesWolchuk S., Scoviak Lerner M., 2002, Hotels' 325, July, Special Report, www.hotelsmag.com.pl_PL
dc.referencesWróbel A., 1965, Pojęcie regionu ekonomicznego a teoria geografii, „Prace Geograficzne”, nr 48.pl_PL
dc.referencesWróbel A., 1967, Pojęcie regionu a metoda regionalna, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 73-84.pl_PL
dc.referenceswww.gnto.gr.pl_PL
dc.referenceswww.tui.com.pl_PL
dc.referencesZagółkowa H. (red.), 1997, Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Wyd. Kurpisz, Poznań, t. 12.pl_PL
dc.relation.volume13pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord