dc.contributor.author | Zygmunt, Agata | |
dc.date.accessioned | 2012-04-06T09:44:44Z | |
dc.date.available | 2012-04-06T09:44:44Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/282 | |
dc.description.abstract | Feministyczna krytyka współczesnych filozoficznych koncepcji
sprawiedliwości i równości zwraca uwagę na powtarzający się błąd „przeoczenia” kobiet.
Feministki nie zgadzają się z zasadami sprawiedliwości i równości, które odnosić się
mają wyłącznie do sfery publicznej. Uważają, że należy dążyć do zmiany struktury
rodziny, bo to ona trwale reprodukuje nierówności między kobietami i mężczyznami.
Przyjmowane a priori założenie, że rodzina tradycyjna jest ze swej natury sprawiedliwa,
jest założeniem niesłusznym, podobnie jak teza, że rodzina jest bytem apolitycznym –
przeczy temu m. in. polityczny charakter socjalizacji.
Kluczową tezą, wokół której koncentrują się rozważania autorki wyznacza
twierdzenie, że współczesna rodzina wymaga wydobycia ze „stanu natury”,
z „prywatności” i przeniesienia w świat wartości, ocen, zasad i standardów sfery
publicznej. Jest to warunek niezbędny, aby móc mówić o urzeczywistnieniu zasady
pełnej sprawiedliwości i równości. W opracowaniu przedstawiono argumenty zarówno
zwolenników, jak i przeciwników tradycyjnego kształtu rodziny i podziału obowiązków
w jej obrębie. Podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zasady
partnerstwa mogą skutecznie być realizowane w praktyce poprzez odwołanie się do
pozytywnych praktyk, do których należą m. in. umowa małżeńska oraz rozwiązania
stosowane w różnych modelach polityki społecznej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;34 | |
dc.subject | sprawiedliwość społeczna | pl_PL |
dc.subject | tradycyjny model rodziny | pl |
dc.subject | partnerstwo | pl |
dc.subject | modele polityki rodzinnej | pl |
dc.title | Spór o tradycyjny model rodziny w świetle dyskursu na temat równości płci | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 35-47 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Nauk Społecznych; Instytut Socjologii | |
dc.references | Balcerzak-Paradowska B. (2004), Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków. Przemiany, zagrożenia, potrzeba działań, Warszawa: IPiSS. | |
dc.references | Crompton R., Le Feuvre N. (2000), Gender, family and employment in comparative perspective: the realities and representations of equal opportunities in Britain and France, „Journal of European Social Policy”, nr 10(4). | |
dc.references | Firlit-Fesnak G. (2005), Wspólnotowa polityka na rzecz równości kobiet i mężczyzn. Ewolucja celów i instrumentów działania, Warszawa: Aspra-Jr. | |
dc.references | Głąbicka K. (2002), Europejska przestrzeń socjalna. Zarys problematyki, Warszawa: WSP TWP. | |
dc.references | Gustafsson S. (2003), Neoklasyczna ekonomia feministyczna: garść przykładów, [w:] A. G. Dijkstra, J. Plantenga (red.), Ekonomia i płeć. Pozycja zawodowa kobiet w Unii Europejskiej, Gdańsk: GWP. | |
dc.references | Hołówka T. (1982), Wstęp, [w:] T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa: Czytelnik. | |
dc.references | Kymlicka W. (1998), Współczesna filozofia polityczna, Kraków: Znak. | |
dc.references | Millet K. (1982), Teoria polityki płciowej, [w:] T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa: Czytelnik. | |
dc.references | Rawls J. (1994), Teoria sprawiedliwości, Warszawa: PWN. | |
dc.references | Shulman A. (1982), Umowa małżeńska, [w:] T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa: Czytelnik. | |
dc.references | Środa M. (2004), Indywidualizm i jego krytycy, Warszawa: Fundacja Aletheia. | |