| dc.contributor.author | Szczepańska, Beata | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-04-30T07:08:07Z | |
| dc.date.available | 2019-04-30T07:08:07Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Szczepańska B., Działania bibliotek na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży - wybrane przykłady w Szwajcarii, we Włoszech i w Finlandii, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 277-294, doi: 10.18778/7969-027-5.14 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28087 | |
| dc.description.abstract | Przedstawione w artykule materiały i obserwacje zostały zgromadzone podczas udziału w pracach projektu ADORE, które przebiegały w latach 2006-2009 w ramach programu SOCRATES. Na podstawie analizy materiałów i przeprowadzonych obserwacji podjęto próbę opisu pracy wybranych bibliotek, działających w trzech spośród dwunastu krajach uczestniczących w projekcie – Szwajcarii, Włoch i Finlandii. Badania skoncentrowane były na działalności bibliotek na rzecz promowania aktywności czytelniczej wśród dzieci i młodzieży. Ich celem była próba wyjaśnienia jak metody i formy pracy bibliotek z młodymi czytelnikami zróżnicowane są w zależności od kontekstu kulturowo-narodowego. Najbardziej charakterystyczne dla przykładu szwajcarskiego były integracja interkulturowa i współpraca z instytucjami naukowo-badawczymi. We włoskiej placówce o specyfice jej działalności decydowało kreowanie środowiska bibliotecznego dla najmłodszych czytelników i sezonowe, wykorzystujące charakter miejscowości formy pracy. Mobilny charakter i silny nacisk na pracę z młodzieżą szkolną wyróżniały szczególnie aktywność fińskiej biblioteki. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Within the framework of the research project ADORE (Teaching Adolescent Struggling Readers) were collected materials and carried observation notice for description of work chosen libraries in three among twelve of European countries participated in this project – Switzerland, Italy, Finland. Project ADORE lasts from 2006-2009 as a part of Socrates Programme – General activities of observation, analysis and innovation. The target groups for this research were children and adolescent readers. The aim was to find out how methods and forms were shaped in different national- cultural contexts. Cooperation with research institutions and intercultural integration were characteristics for Swiss example. Creating environment for youngest or future readers and seasons forms of activities were specific traits in activities of Italian library. Mobil character and concerned with school-youth were distinctive features in Finnish example. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | czytelnictwo dzieci i młodzieży | pl_PL |
| dc.subject | Szwajcaria | pl_PL |
| dc.subject | Włochy | pl_PL |
| dc.subject | Finlandia | pl_PL |
| dc.subject | biblioteki dla dzieci | pl_PL |
| dc.subject | SOCRATES | pl_PL |
| dc.subject | ADORE | pl_PL |
| dc.subject | promowanie aktywności czytelniczej | pl_PL |
| dc.title | Działania bibliotek na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży - wybrane przykłady w Szwajcarii, we Włoszech i w Finlandii | pl_PL |
| dc.title.alternative | Activity of chosen libraries from switzerland, finland and italy for promotion of children and youth reading | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 277-294 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Pracownik naukowo-dydaktyczny UŁ od 1988 r. Zainteresowania badawcze: historia edukacji w II RP, historia kultury zdrowotnej, historiografia łódzkiego szkolnictwa, kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Publikacje: „Działalność łódzkiego samorządu miejskiego w dziedzinie oświaty powszechnej i pozaszkolnej w latach 1919-1939”, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2002; współautorstwo: D. Bilski, B. Szczepanska, „Key Element No. 10, Community Support” [in:] Ch. Garbe, K. Holle, S. Weinhold (Eds.) „ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries. Key Elements of Good Practice” (2010). | pl_PL |
| dc.references | Amrein K., Furrer Y. (2008), Biblioheft 1, Winterthurer Bibliotheken Departement Schule und Sport/Bereich Bildung, Stadt Winterthur, s.1-23. | pl_PL |
| dc.references | Amrein K., Furrer Y. (2008), Biblioheft 5, Winterthurer Bibliotheken Departement Schule und Sport/Bereich Bildung, Stadt Winterthur, s. 1-31. | pl_PL |
| dc.references | Bibliotheken machen Schule: Angebote für Primarschulen, Angebote für Primarschulen und Kindergärten (2006), Winterthurer Bibliotheken, Stadt Winterthur, b. p. | pl_PL |
| dc.references | Eggert H., Garbe C. (1995), Literarische Sozialisation, Stuttgart, Weimar, Metzler, ISBN 3-476-10287-4. | pl_PL |
| dc.references | Fiordigigli I., Toscano E. (2008), ADORE Project, 2-nd Example of Good Practice, First level secondary school: „Chiarini - De Lollis” Chieti. | pl_PL |
| dc.references | Foth M. (2006), Sociocultural Animation, [w:] Marshall S., Taylor W., Yu X. (editors), Encyclopedia of Developing Regional Communities with Information and Communication Technology, Hershey, IGI Global, p. 640-645. | pl_PL |
| dc.references | Foth M. (2006), Sociocultural Animation, [w:] Marshall S., Taylor W., Yu X. (editors), Encyclopedia of Developing Regional Communities with Information and Communication Technology, Hershey, IGI Global, p. 640-645. | pl_PL |
| dc.references | Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers (1997), EAS n. 28 Ortonese Piano locale di Azione per l’Inafanzia, L. 285, CIPI (Centro Interattivo Prima Infanzia), Biblioteca Communale, Ortona. | pl_PL |
| dc.references | Hall N., Larson J., Smith J. (red.) (2006), Handbook of Early Childhood Literacy, London, Sage, ISBN 978-0-7619-7437-6. | pl_PL |
| dc.references | Hotz L., Sommer T. (2007), SELEKTISSIMA – Bücher-Voting via Internet. Vorarlberger Schülerinnen und Schüler wählen das Kinder- und Jugendbuch des Jahres 2007, „Rundschreiben Zentrum Lesen“, z. 13, Praxisbeilage 2. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins H. (2006), Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York, New York University Press, ISBN 978-0-8147-428-5. | pl_PL |
| dc.references | Kruse G., Sommer T. (2010), Creating an Inspiring Reading Environment [w:] Garbe Ch., Holle K., Weinhold S. (red.), ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries, Frankfurt am Mein, Peter Lang, s. 133-141 | pl_PL |
| dc.references | Library Oberwinterthur, Kamishibai in the Spring [online], Winterthurer Bibliotheken, [dostęp: 09.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.winbib.ch/>. | pl_PL |
| dc.references | Libri in vacanza. Giochi per l’estate (2003), “BiblioRagazzi” (suppl. “Libri in Rete”) rok I., nr 3, Comune di Ortona, CESIRA, Centro Sistema Ragazzi, b. p. | pl_PL |
| dc.references | Linnakylä P., Välijärvi J., Arffman I. (2007), Reading Literacy – high Qualityby Means of Equity [w:] Linnakylä P., Arffman I. (red.), Reading Literacy in Finland: When Quality and Equity Meet, Jyväskyla, Finnish Institute for Educational Research and University of Jyväskyla, p. 13-33. | pl_PL |
| dc.references | Piccole storie Antiche (2007), “BiblioRagazzi” (suppl. „Libri in rete”) rok V, nr 3, Comune di Ortona, Biblioteca Comunale CESIRA, Centro Sistema Ragazzi, b. p. | pl_PL |
| dc.references | Sleeter C. E. (1996), Multicultural Education as Social Activism, Albany, State University of New York Press, ISBN 0-7914-2997-0. | pl_PL |
| dc.references | Schneider H. (2007), “Wenn Schriftaneignung trotzdem gelingt”- Zwischenbericht aus einem Forschungsprojekt der Pädagogischen Hochschule FHNW in Kooperation mit der Universität Basel, der Pädagogischen Hochschule Bern und der Universität Fribourg, „Rundschreiben Zentrum Lesen“, z. 12, s. 2-3. | pl_PL |
| dc.references | Welcome to the library! (2004), Jyväskylä, Jyväskylä Public Library-Regional Library of Central Finland, [dostęp: 10.04.2012], dostępny w Internecie: <www.jvaskyla.fi/kirjasto/lentoon>. | pl_PL |
| dc.references | Ortona Biblioteca [online], [dostęp: 10.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.comune.ortona.chieti.it>. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.14 | |