Show simple item record

dc.contributor.authorSzczepańska, Beata
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T07:08:07Z
dc.date.available2019-04-30T07:08:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationSzczepańska B., Działania bibliotek na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży - wybrane przykłady w Szwajcarii, we Włoszech i w Finlandii, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 277-294, doi: 10.18778/7969-027-5.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28087
dc.description.abstractPrzedstawione w artykule materiały i obserwacje zostały zgromadzone podczas udziału w pracach projektu ADORE, które przebiegały w latach 2006-2009 w ramach programu SOCRATES. Na podstawie analizy materiałów i przeprowadzonych obserwacji podjęto próbę opisu pracy wybranych bibliotek, działających w trzech spośród dwunastu krajach uczestniczących w projekcie – Szwajcarii, Włoch i Finlandii. Badania skoncentrowane były na działalności bibliotek na rzecz promowania aktywności czytelniczej wśród dzieci i młodzieży. Ich celem była próba wyjaśnienia jak metody i formy pracy bibliotek z młodymi czytelnikami zróżnicowane są w zależności od kontekstu kulturowo-narodowego. Najbardziej charakterystyczne dla przykładu szwajcarskiego były integracja interkulturowa i współpraca z instytucjami naukowo-badawczymi. We włoskiej placówce o specyfice jej działalności decydowało kreowanie środowiska bibliotecznego dla najmłodszych czytelników i sezonowe, wykorzystujące charakter miejscowości formy pracy. Mobilny charakter i silny nacisk na pracę z młodzieżą szkolną wyróżniały szczególnie aktywność fińskiej biblioteki.pl_PL
dc.description.abstractWithin the framework of the research project ADORE (Teaching Adolescent Struggling Readers) were collected materials and carried observation notice for description of work chosen libraries in three among twelve of European countries participated in this project – Switzerland, Italy, Finland. Project ADORE lasts from 2006-2009 as a part of Socrates Programme – General activities of observation, analysis and innovation. The target groups for this research were children and adolescent readers. The aim was to find out how methods and forms were shaped in different national- cultural contexts. Cooperation with research institutions and intercultural integration were characteristics for Swiss example. Creating environment for youngest or future readers and seasons forms of activities were specific traits in activities of Italian library. Mobil character and concerned with school-youth were distinctive features in Finnish example.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnictwo dzieci i młodzieżypl_PL
dc.subjectSzwajcariapl_PL
dc.subjectWłochypl_PL
dc.subjectFinlandiapl_PL
dc.subjectbiblioteki dla dziecipl_PL
dc.subjectSOCRATESpl_PL
dc.subjectADOREpl_PL
dc.subjectpromowanie aktywności czytelniczejpl_PL
dc.titleDziałania bibliotek na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży - wybrane przykłady w Szwajcarii, we Włoszech i w Finlandiipl_PL
dc.title.alternativeActivity of chosen libraries from switzerland, finland and italy for promotion of children and youth readingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number277-294pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePracownik naukowo-dydaktyczny UŁ od 1988 r. Zainteresowania badawcze: historia edukacji w II RP, historia kultury zdrowotnej, historiografia łódzkiego szkolnictwa, kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Publikacje: „Działalność łódzkiego samorządu miejskiego w dziedzinie oświaty powszechnej i pozaszkolnej w latach 1919-1939”, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2002; współautorstwo: D. Bilski, B. Szczepanska, „Key Element No. 10, Community Support” [in:] Ch. Garbe, K. Holle, S. Weinhold (Eds.) „ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries. Key Elements of Good Practice” (2010).pl_PL
dc.referencesAmrein K., Furrer Y. (2008), Biblioheft 1, Winterthurer Bibliotheken Departement Schule und Sport/Bereich Bildung, Stadt Winterthur, s.1-23.pl_PL
dc.referencesAmrein K., Furrer Y. (2008), Biblioheft 5, Winterthurer Bibliotheken Departement Schule und Sport/Bereich Bildung, Stadt Winterthur, s. 1-31.pl_PL
dc.referencesBibliotheken machen Schule: Angebote für Primarschulen, Angebote für Primarschulen und Kindergärten (2006), Winterthurer Bibliotheken, Stadt Winterthur, b. p.pl_PL
dc.referencesEggert H., Garbe C. (1995), Literarische Sozialisation, Stuttgart, Weimar, Metzler, ISBN 3-476-10287-4.pl_PL
dc.referencesFiordigigli I., Toscano E. (2008), ADORE Project, 2-nd Example of Good Practice, First level secondary school: „Chiarini - De Lollis” Chieti.pl_PL
dc.referencesFoth M. (2006), Sociocultural Animation, [w:] Marshall S., Taylor W., Yu X. (editors), Encyclopedia of Developing Regional Communities with Information and Communication Technology, Hershey, IGI Global, p. 640-645.pl_PL
dc.referencesFoth M. (2006), Sociocultural Animation, [w:] Marshall S., Taylor W., Yu X. (editors), Encyclopedia of Developing Regional Communities with Information and Communication Technology, Hershey, IGI Global, p. 640-645.pl_PL
dc.referencesGuidelines for Library Services to Babies and Toddlers (1997), EAS n. 28 Ortonese Piano locale di Azione per l’Inafanzia, L. 285, CIPI (Centro Interattivo Prima Infanzia), Biblioteca Communale, Ortona.pl_PL
dc.referencesHall N., Larson J., Smith J. (red.) (2006), Handbook of Early Childhood Literacy, London, Sage, ISBN 978-0-7619-7437-6.pl_PL
dc.referencesHotz L., Sommer T. (2007), SELEKTISSIMA – Bücher-Voting via Internet. Vorarlberger Schülerinnen und Schüler wählen das Kinder- und Jugendbuch des Jahres 2007, „Rundschreiben Zentrum Lesen“, z. 13, Praxisbeilage 2.pl_PL
dc.referencesJenkins H. (2006), Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York, New York University Press, ISBN 978-0-8147-428-5.pl_PL
dc.referencesKruse G., Sommer T. (2010), Creating an Inspiring Reading Environment [w:] Garbe Ch., Holle K., Weinhold S. (red.), ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries, Frankfurt am Mein, Peter Lang, s. 133-141pl_PL
dc.referencesLibrary Oberwinterthur, Kamishibai in the Spring [online], Winterthurer Bibliotheken, [dostęp: 09.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.winbib.ch/>.pl_PL
dc.referencesLibri in vacanza. Giochi per l’estate (2003), “BiblioRagazzi” (suppl. “Libri in Rete”) rok I., nr 3, Comune di Ortona, CESIRA, Centro Sistema Ragazzi, b. p.pl_PL
dc.referencesLinnakylä P., Välijärvi J., Arffman I. (2007), Reading Literacy – high Qualityby Means of Equity [w:] Linnakylä P., Arffman I. (red.), Reading Literacy in Finland: When Quality and Equity Meet, Jyväskyla, Finnish Institute for Educational Research and University of Jyväskyla, p. 13-33.pl_PL
dc.referencesPiccole storie Antiche (2007), “BiblioRagazzi” (suppl. „Libri in rete”) rok V, nr 3, Comune di Ortona, Biblioteca Comunale CESIRA, Centro Sistema Ragazzi, b. p.pl_PL
dc.referencesSleeter C. E. (1996), Multicultural Education as Social Activism, Albany, State University of New York Press, ISBN 0-7914-2997-0.pl_PL
dc.referencesSchneider H. (2007), “Wenn Schriftaneignung trotzdem gelingt”- Zwischenbericht aus einem Forschungsprojekt der Pädagogischen Hochschule FHNW in Kooperation mit der Universität Basel, der Pädagogischen Hochschule Bern und der Universität Fribourg, „Rundschreiben Zentrum Lesen“, z. 12, s. 2-3.pl_PL
dc.referencesWelcome to the library! (2004), Jyväskylä, Jyväskylä Public Library-Regional Library of Central Finland, [dostęp: 10.04.2012], dostępny w Internecie: <www.jvaskyla.fi/kirjasto/lentoon>.pl_PL
dc.referencesOrtona Biblioteca [online], [dostęp: 10.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.comune.ortona.chieti.it>.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.14


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe