Show simple item record

dc.contributor.authorGrabowska, Dorota
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:43:19Z
dc.date.available2019-04-30T06:43:19Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationGrabowska D., Najmłodsi czytelnicy w bibliotece. Wybrane formy pracy, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 243-268, doi: 10.18778/7969-027-5.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28085
dc.description.abstractCelem autorki artykułu jest ukazanie roli biblioteki w promocji czytelnictwa wśród najmłodszych użytkowników biblioteki. IFLA wydało wytyczne dla bibliotek, które pracują z dziećmi do trzeciego roku życia, wyznaczając tym samym kierunek rozwoju bibliotek publicznych. Biblioteki, realizując wspomniane wytyczne, przyjmują jako czytelników najmłodsze dzieci i organizują zajęcia dla nich. Analiza wskazówek IFLA i działań podejmowanych przez konkretne biblioteki pozwoli na pokazanie konsekwencji, jakie wynikają z przyjęcia do biblioteki tak małych użytkowników. Zaprezentowane zostaną również ciekawe formy pracy z najmłodszymi. Ukierunkowanie na małe dzieci jest coraz bardziej utrwalającą się tendencją w funkcjonowaniu bibliotek, chociaż nie wszystkie placówki mogą sobie pozwolić na rozwój działalności z myślą o tego typu użytkownikach.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDeklaracja Praw Dzieckapl_PL
dc.subjectczytelnictwo dzieci do lat 3pl_PL
dc.subjectBookstartpl_PL
dc.subjectbiblioteki dla maluchapl_PL
dc.subjectrozwój czytelnictwa dziecipl_PL
dc.titleNajmłodsi czytelnicy w bibliotece. Wybrane formy pracypl_PL
dc.title.alternativeThe youngest readers in the library. Selected forms of workpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number243-268pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr Dorota Grabowska pracuje w Zakładzie Bibliotekoznawstwa IINiSB UW. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki związanej z organizacją i działalnością bibliotek publicznych i szkolnych. Szczególnie interesują ją formy i metody pracy z użytkownikiem w bibliotece. Od 2003 r. jest sekretarzem „Poradnika Bibliotekarza”, wchodzi w skład zespołu redakcyjnego serii Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza. Jest autorem m. in. artykułów: „Rola metod problemowych i programowanych w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego” („Edukacja dla Przyszłości” 2008); „Biblioteki szkolne w międzynarodowych wytycznych i aktach prawnych” („Poradnik Bibliotekarza” 2009).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Grabowska, Ph. D., works in the Department of Li-brary in Institute of Information and Book Studies at University of Warsaw. Her scientific interests focus on issues linked with organisation and functioning of public and school libraries. She is particularly interested in forms and methods of working with readers in a library. Moreover she has been a secretary of „Poradnik Bibliotekarza” since 2003 and a member of editorial board of series Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza. She wrote many articles, such as: „Importance of problematic and programming methods in forming information society” („Edukacja dla Przyszłości” 2008); „School libraries in international directives and legal acts” („Poradnik Bibliotekarza” 2009).pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Walczewska-Klimczak G. (red.), (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje – Doświadczenia – Postulaty, Płock, ISBN 83-88028-27-8.pl_PL
dc.referencesBiblioteka dla dzieci [online], [dostęp: 09.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://www.wroclaw.pl/biblioteka_dla_dzieci.dhtml>.pl_PL
dc.referencesBiblioteka Publiczna m. st. Warszawy w dzielnicy Wola [online], [dostęp: 04.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://mbpol.internetdsl. pl/LAB/prezentacja_warszawa.ppt>.pl_PL
dc.referencesBogdanowicz M. (oprac.) 2006, Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Zabawy relacyjno – relaksujące, Wyd. 3, Gdańsk, HARMONIA, ISBN 978-83-7134-143-6.pl_PL
dc.referencesBiblioteczka dla najmłodszych [online], [dostęp: 10.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://www.frd.org.pl/programy/aktualne/biblioteczne_zajecia_dla_dzieci_i_rodzicow/aktualnosci>.pl_PL
dc.referencesCała Polska czyta dzieciom [online], [dostęp: 25.07.2011], dostępny w Internecie: <www.calapolskaczytadzieciom.pl>.pl_PL
dc.referencesDeklaracja Praw Dziecka zwana Genewską [online], [dostęp: 18.08.2011], Dostępny w Internecie: <http://unicef.pl/prawa-dziecka/akty-prawne>.pl_PL
dc.referencesBookstart [online], [dostęp: 04.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://www.bookstart.org.uk>.pl_PL
dc.referencesDeklaracja Praw Dziecka zwana Genewską [online], [dostęp: 18.08.2011], Dostępny w Internecie: <http://unicef.pl/prawa-dziecka/akty-prawne>.pl_PL
dc.referencesDeklaracja Praw Dziecka [online], [dostęp: 18.08.2011], Dostępny w Internecie: <http://unicef.pl/prawa-dziecka/akty-prawne>.pl_PL
dc.referencesDeklaracja Praw Dziecka [online], [dostęp: 18.08.2011], Dostępny w Internecie: <http://unicef.pl/prawa-dziecka/akty-prawne>.pl_PL
dc.referencesDoświadczenia miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie w zakresie obsługi najmłodszych czytelników [online], [dostęp: 12.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://mbpol.internetdsl.pl/LAB/prezentacja_er.pdf>.pl_PL
dc.referencesDziałalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO (2002), Warszawa, Wydawnictwo SBP, ISBN 87629-86-3.pl_PL
dc.referencesEngelmayer U. (red.) (2007), Grupy zabawowe dla małych dzieci i rodziców: poradnik dla gmin i organizacji pozarządowych, Warszawa, ISBN 978-83-924424-2-4.pl_PL
dc.referencesIlg F.L., Ames L. B., Baker S. M. (1997), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk, Wydaw. Psychologiczne, ISBN 9788374891141.pl_PL
dc.referencesKlub biblioteka malucha [online], [dostęp: 03.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://mbpol.internetdsl.pl/LAB/prezentacja_radzyn.ppt#258,3>.pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka [online], [dostęp: 18.08.2011]. Dostępny w Internecie: <http:unicef.pl/prawa-dziecka/akty-prawne>.pl_PL
dc.referencesKoźmińska I., Olszewska E. (2010), Wychowanie przez czytanie, Warszawa, Świat Książki, ISBN 9788324718429.pl_PL
dc.referencesKoźmińska I., Olszewska E. (2007), Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa, Świat Książki, ISBN 978-83-247-0414-9.pl_PL
dc.referencesLAB, Laboratorium Aktywnego Bibliotekarza (2011), „Poradnik Bibliotekarza”, nr 5, s. 34.pl_PL
dc.referencesManifest bibliotek publicznych (2002) [w:] Działalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 99.pl_PL
dc.referencesMiejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie [online], [dostęp: 10.03.2012], Dostępny w Internecie: <www.mbp.olsztyn.pl>.pl_PL
dc.referencesMiejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Goleniowie [online], [dostęp: 10.03.2012], Dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka-goleniow.pl>.pl_PL
dc.referencesNoworodki w bibliotekach [online], [dostęp: 09.03.2012]. Dostępny w Internecie: <http://www.miejscadzieci.pl/tekstredakcyjny.php?tid=80>.pl_PL
dc.referencesOgrodzińska T. (red.) (2010), Bo jakie początki takie będzie wszystko, Warszawa, ISBN 83-920643-4-8.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (1992), Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa, Fundacja „Książka dla Dziecka”, s. 18.pl_PL
dc.referencesSąsiadek K. 2005, Zabawy paluszkowe, Poznań, Media Rodzina, ISBN 978-83-7278-141-3.pl_PL
dc.referencesStoppard M. (1992), Zbadaj swoje dziecko. Jak poznać i rozwijać ukryte możliwości dziecka, Warszawa, MUZA S.A., ISBN 83-7079-041-0.pl_PL
dc.referencesŚlusarczyk Ł. (2012), LAB – podsumowanie, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 2, s. 17-18.pl_PL
dc.referencesUngeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik, Warszawa, Wydaw. SBP, Uniwersytet Rzeszowski, s. 78.pl_PL
dc.referencesWalczewska-Klimczak G. (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego – założenia oraz przebieg realizacji projektu badawczego [w:] Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje – Doświadczenia – Postulaty, Płock, s. 34-38.pl_PL
dc.referencesWytyczne dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) (2009) [w:] Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 13-48.pl_PL
dc.referencesWytyczne dla bibliotek obsługujących młodzież (2009) [w:] Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 59-86.pl_PL
dc.referencesWytyczne dotyczące usług w bibliotekach dla dzieci (2009) [w:] Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 49-58.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.12


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe