| dc.contributor.author | Woźniczka-Paruzel, Bronisława | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-04-30T06:38:43Z | |
| dc.date.available | 2019-04-30T06:38:43Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Woźniczka-Paruzel B., SignWriting jako droga do aktywizacji czytelniczej dzieci niesłyszących (o nowych możliwościach notacji języka migowego – dla bibliotekarzy), [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 159-180, doi: 10.18778/7969-027-5.08 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28081 | |
| dc.description.abstract | Artykuł poświęcony jest notacji SignWritting opracowanej przez Valerie Sutton. Umożliwia ona zapis języka migowego i jego tłumaczeń z języków fonicznych, a także – dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu komputerowemu – pozwala na drukowanie i wydawanie w postaci kodeksowej tekstów adresowanych do osób głuchych, które nie potrafią czytać standardowo wydawanych publikacji. Rozważania skoncentrowane są na wykorzystaniu zapisu SignWriting w edukacji czytelniczej dzieci głuchych oraz na wydawnictwach dla nich przeznaczonych, ze źródłami elektronicznymi włącznie. Przedstawiono trudności, jakie towarzyszą dzieciom głuchym od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa w trakcie nauki czytania i odbioru tekstów czarnodrukowych. Omówiono język migowy, jego zapis w postaci SignWriting oraz działania na rzecz jego rozpowszechnienia, ze szczególnym uwzględnieniem projektów obliczonych na odbiorców dziecięcych. Całość kończą omówienia projektów polskich, dzięki którym polskie głuche dzieci będą mogły korzystać z literatury i źródeł. | pl_PL |
| dc.description.abstract | This article is dedicated to the notation of SignWriting as developed by Valerie Sutton. SignWriting makes it possible to record sign language and its translations from phonic languages. Thanks to new computer software, SignWriting makes it possible to print and publish texts addressed to deaf people who are not able to read standard print publications. The deliberations in this article concentrate on the usage of SignWriting for the reading education of deaf children and cover relevant publications, including electronic sources. The article opens by presenting the difficulties deaf children encounter while learning to read and being exposed to the printed word from birth or early childhood. Later the article discusses SignWriting, as derived from sign language, and the actions Valerie Sutton took to popularize it, mainly focusing on the projects dedicated to child recipients. The article closes with a discussion on projects that will make it possible for deaf children in Poland to read literature and printed sources in their native tongue. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | SignWriting | pl_PL |
| dc.subject | czytelnictwo dzieci niesłyszących | pl_PL |
| dc.subject | język migowy | pl_PL |
| dc.subject | edukacja dzieci głuchych | pl_PL |
| dc.title | SignWriting jako droga do aktywizacji czytelniczej dzieci niesłyszących (o nowych możliwościach notacji języka migowego – dla bibliotekarzy) | pl_PL |
| dc.title.alternative | Signwriting as a Way to Encourage Reading Among Deaf Children (About New Possibilities for the Notation of Sign Language – for Librarians) | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 159-180 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Prof. dr hab. Bronisława Woźniczka- Paruzel jest kierownikiem Zakładu Bibliotekarstwa, Czytelnictwa i Biblioterapii UMK w Toruniu. Jej dorobek naukowy to niemal 100 publikacji z zakresu bibliologii. Kilkanaście dotyczy obsługi czytelniczo-informacyjnej ludzi z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz ukierunkowanego czytelnictwa (biblioterapii) w ich środowisku, w tym – wśród osób niesłyszących od urodzenia. Wykorzystuje doświadczenia zdobyte po studiach filologicznych, kiedy uczyła niesłyszących uczniów języka polskiego, poznając zarazem podstawy języka migowego. Fascynacja tym językiem oraz kulturą społeczności głuchych spowodowały, że w ostatnich latach wiele uwagi badawczej poświęciła ich specyficznym praktykom czytelniczym, a zwłaszcza notacji SignWritig, umożliwiającej im korzystanie ze wszystkich profitów, jakie niesie za sobą dostęp do piśmiennictwa w ich rodzimym języku. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Professor Bronisława Woźniczka- -Paruzel is head of the Department of Librarianship, Readership and Bibliotherapy at the Nicolaus Copernicus University in Torun. Her academic achievements are almost 100 publications in the field of bibliology. A dozen of them concerns reading-informative support for the people with different disabilities and targeted readership (bibliotherapy) in their environment, including – among deaf from birth. She uses the experience gained after graduation at the philological studies, when she taught Polish language deaf students, learning sign language at the same time. Fascination with the language and culture of the deaf community was the reason that in recent years she devoted much research attention to specific readership practices, especially SignWritig notation, allowing them to benefit from all the profits which the access to the literature in their native language entails. | pl_PL |
| dc.references | Długołęcka, L. (2001), Pismo migowe czy migi na wideo? Czekamy na głuchego Gutenberga, „Świat Ciszy” nr 7/8, s. 7-8. | pl_PL |
| dc.references | Długołęcka L. (2004), SignWriting – pismo migowe, które zachwyca głuchych na całym świecie, „Świat Ciszy” nr 9, s, 8-11. | pl_PL |
| dc.references | Długołęcka L. (2005), Kurs SignWritingu, „Świat Ciszy” nr 9/10, s. 36-38. | pl_PL |
| dc.references | Dokumenty prawa międzynarodowego [w:] glusi.pl [online], zakładka Prawo, [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.glusi.pl/content/prawo/81-dokumenty-prawa-miedzynarodowego>. | pl_PL |
| dc.references | Dudała, D. (2009), Projekt ustawy o języku migowym [online], [dostęp: 27.11.2009], dostępny w Internecie: <http://www.damiandudala.eu/projekt-ustawy-o-jezyku-migowym.html>. | pl_PL |
| dc.references | Dunin J. (1998), Pismo zmienia świat, Czytanie. Lektura. Czytelnictwo, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 83-01-12512-8. | pl_PL |
| dc.references | Forum [w:] SignWriting [online], [dostęp: 05.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org/forums/research/rese012.htm>. | pl_PL |
| dc.references | Głusi mają głos. Przebudzenie [online], [dostęp: 04.04.2013, dostępny w Internecie: <http://www.gmg.ipjm.org.pl/>. | pl_PL |
| dc.references | History of SignWriting [online], [dostęp: 04.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org/library/history>. | pl_PL |
| dc.references | Google [w:] SignWritting [online], [dostęp: 09.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org>. | pl_PL |
| dc.references | Podręcznik do nauki SignWriting [online], [dostęp: 09.04.2013], dostępny w Internecie: <www.pzg.lodz.pl/index.php/2.../62-podrecznik-do-nauki-signwriting>. | pl_PL |
| dc.references | Prawo [online], [dostęp: 03.04.2013], dostępny w Internecie: < http://www.glusi.pl/content/prawo/81-dokumenty-prawa-miedzynarodowego>. | pl_PL |
| dc.references | SignWriting History [w:] SignWriting [online], [dostęp: 04.04.2013], dostepny w Internecie: <http://www.signwriting.org/library/history> | pl_PL |
| dc.references | SignWriting. Innowacyjny program nauczania szansą na awans edukacyjny [online], [dostęp: 05.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.pl/index.php>. | pl_PL |
| dc.references | Perlin J., Szczepankowski B. (1992), Polski język migowy: opis lingwistyczny, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-04773-2. | pl_PL |
| dc.references | Polski Związek Głuchych [dostęp: 05.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.pzg.org.pl>. | pl_PL |
| dc.references | Milczący Cudzoziemcy? Głusi – Język – Kultura [online], Konferencja 2007, dostępny w Internecie: <http://www.mcgjk.yoyo.pl/program.html>. | pl_PL |
| dc.references | Instytut Polskiego Języka Migowego [online], [dostęp: 04.04,2013], dostępny w Internecie: <http://www.ipjm.org.pl>. | pl_PL |
| dc.references | Google [w:] SignWritting [online], [dostęp: 09.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org>. | pl_PL |
| dc.references | Polski Związek Głuchych. Oddział w Łodzi, [dostęp: 06.04.2013], dostępny w Internecie: <www.pzg.lodz.pl/index.php/2.../62-podrecznik-do-nauki-signwriting>. | pl_PL |
| dc.references | Signbank [online], [dostęp: 04.04.2013], dostępny w Internecie: <www.signbank.org>. | pl_PL |
| dc.references | Snowwhite [w:] SignWritting [online], [dostęp: 05.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org/library/children/snowwhite>. | pl_PL |
| dc.references | Stanisławski P. (2009), Walka o język, „Integracja” nr 3, s. 12-13. | pl_PL |
| dc.references | Sutton SignWriting [w:] Omniglot [online], [dostęp: 06.04.2013], dostępny w Internecie: <www.omniglot.com/writing/signwriting.htm>. | pl_PL |
| dc.references | Sutton’s SignWriting Site [dostęp: 03.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org>. | pl_PL |
| dc.references | Szczepankowski B. (1999), Niesłyszący, głusi, głuchoniemi: wyrównywanie szans, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02- 0739-6. | pl_PL |
| dc.references | Szczepankowski B. (1994), Podstawy języka migowego, Wyd. 2. popr. i uzup., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-05387-2. | pl_PL |
| dc.references | Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się, Dziennik Ustaw 2011, nr 209, poz. 1243. | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (1998) Od języka migowego do książki czarnodrukowej (o kształtowaniu sprawności czytelniczej osób niesłyszących), „Acta Universitatis Nicolai Copernici” Bibliologia II-III, Nauki Hum.-Społ., z. 328, s. 632-649. | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (2000), Osoby z niesprawnościami czytelniczymi w bibliotece- sygnalizacja problemu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici” Bibliologia IV, Nauki Hum.-Społ., z. 340, s. 405-423. | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (2010), Bibliotekarz w sieci stereotypów i uprzedzeń – o postawach wobec osób z niepełnosprawnością czytelniczą, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” nr 1 (4), s 23-41. | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (2011), Mieszkańcy świata ciszy jako czytelnicy (stereotypy a praktyki czytelnicze osób głuchych), [w:] Żbikowska- Migoń A. (red.), przy współudziale Łuszpak A., Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 189-208. | pl_PL |
| dc.references | Zapisać Ciszę [online], [dostęp: 28.03.2013], dostępny w Internecie: <http://www.zapisac.cisze.pl>. | pl_PL |
| dc.references | Zbieg A., Szwedowicz A. (2005), Głusi – milczący cudzoziemcy [online], [dostęp: 20.03.2013], dostępny w Internecie: <http://test-naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,20265,glusi---milczacy-cudzoziemcy.html>. | pl_PL |
| dc.references | Złotowłosa i trzy niedźwiadki: książeczka z kolorowankami i kartami pracy w polskim języku migowym: poziom I. [w:] SignWriting [online] tłum. na język polski i polski język migowy Lucyna Długołęcka [online], [dostęp: 09.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.signwriting.org/archive/docs4/sw0362-PL-Goldilocks- zlotowlosa-Level1.pdf>. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.08 | |