| dc.contributor.author | Karlskov Skyggebjerg, Anna | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-04-30T06:29:22Z | |
| dc.date.available | 2019-04-30T06:29:22Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Karlskov Skyggebjerg A., Non-fiction as a part of children’s literature, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 137-144, doi: 10.18778/7969-027-5.06 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28079 | |
| dc.description.abstract | Children’s literature is often scholarly defined as fiction for children, but from recent surveys of children’s reading habits we know that very many children prefer to read both fiction and non-fiction. Especially young boys prefer to read books about animals, football and volcanoes in their spare time, and in a country like Denmark twentyfive percent of all books for children are categorized as non-fiction. If we want to know more about children’s reading preferences, it is very important to gain knowledge about non-fiction for children and to develop analytical tools to understand the different strategies of communication in this kind of books. In article author will present a number of recent books and make some conclusions about non-fiction for children in general. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Literatura dla dzieci jest często naukowo definiowana jako beletrystyka dla dzieci, ale z ostatnich badań dziecięcych nawyków czytelniczych wiemy, że wiele dzieci woli czytać zarówno beletrystykę, jak i pozycje popularnonaukowe. Szczególnie młodzi chłopcy wybierają książki o zwierzętach, piłce nożnej i wulkanach, a w kraju takim jak Dania 25% wszystkich książek dla dzieci klasyfikowanych jest jako popularnonaukowe. Jeśli chcemy wiedzieć więcej o czytelniczych preferencjach dzieci, to bardzo ważne jest, aby zdobyć wiedzę na temat literatury popularnonaukowej dla dzieci oraz rozwoju narzędzi analitycznych w celu zrozumienia różnych strategii komunikacji w tego rodzaju książkach. W artykule przedstawiono kilka ostatnio wydanych książek wraz z wnioskami na temat literatury popularnonaukowej dla dzieci w ogóle. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | en | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | children’s Literature | pl_PL |
| dc.subject | reading habits | pl_PL |
| dc.subject | non-fiction books | pl_PL |
| dc.subject | Denmark | pl_PL |
| dc.title | Non-fiction as a part of children’s literature | pl_PL |
| dc.title.alternative | Literatura popularnonaukowa jako część oferty wydawniczej skierowanej do dzieci | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 137-144 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | University of Aarhus | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Karlskov Skyggebjerg (ur. 1969), magister literatury porównawczej i muzyki, doktorat z literatury dziecięcej, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie w Aarhus. Napisała i zredagowała kilka książek o fantasy, powieściach historycznych i popularnonaukowych dla dzieci w języku duńskim, ponadto opublikowała kilka rozdziałów i artykułów na temat literatury dziecięcej w języku angielskim, m.in. w czasopismach „Book-bird”, „Children’s Literature Studies” i „International Research in Children’s Literature”. | pl_PL |
| dc.references | Arnold, Helen (1992), ‘Do the Blckbirds Sing All Day?’ Literature and Information Texts in Morag Styles, Eve Bearne and Victor Watson: After Alice. Exploring Children’s Literature, Cassell, p. 126-134. | pl_PL |
| dc.references | Comenius, Johan Amos (1967), Orbis sensualium Pictus, with an introduction by James Bowen, Sydney University Press. Facsimile of the third London edition, 1672. | pl_PL |
| dc.references | Hansen, Stine Reinholdt, Når børn læser – en undersøgelse af børns læsevaner, [in:] Skyggebjerg Anna Karlskov (ed.) Børnelitteratur i skolebiblioteket, Dansklærerforeningen, p. 6-19. | pl_PL |
| dc.references | Hendrickson, Linnea (2006), Non-fiction [in:] Zipes Jack (ed.), The Oxford Encyclopedia of Children’s Literature, Oxford University Press. Vol. 3., p. 160-165. | pl_PL |
| dc.references | Joergensen, Bent (2005), Om natten. Gyldendal, Illustrations by Birde Poulsen. | pl_PL |
| dc.references | Nikolajeva, Maria (1998), Barnbokens byggklossar, Studentlitteratur. | pl_PL |
| dc.references | Olsen, Lars-Henrik (2009), Isbjørn mod hvalros. Hvem vinder? Alinea, Illustrations by Niels Bach. | pl_PL |
| dc.references | Weinreich, Torben (2000), Children’s Literature. Art or Pedagogy? Centre for Children’s Literature, Roskilde University Press. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.06 | |