Show simple item record

dc.contributor.authorKeller, Jakub
dc.date.accessioned2019-04-26T14:15:17Z
dc.date.available2019-04-26T14:15:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28023
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to evaluate the effectiveness of stock market recommendations as a factor supporting investment decisions, both in objective and subjective terms. The applicative objectivity of using recommendations is visualized by indicating their real impact on achieving an above‑average return. Subjective utility refers to the perception of recommendations directly by their recipients, including individual investors. For this purpose, a survey was conducted on a group of 564 respondents whose structure is representative of stock market investors in Poland and the results of the survey were verified by conducting statistical analyses (logit models) on the example of selected brokerage houses indicated by investors as the most and least effective in the prediction. The analyses conducted show an ambiguous perception of stock market recommendations by investors. According to investors, the usefulness of stock recommendations issued by individual brokerage houses varies, resulting in different possibilities of generating income using these reports. The responses of respondents to the objective results of investment models using information from stock market recommendations also indicate that individual perceptions of investors’ recommendations do not necessarily translate into their actual usefulness.en_GB
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest ocena skuteczności rekomendacji giełdowych jako czynnika wspomagającego podejmowanie decyzji inwestycyjnych – zarówno w ujęciu obiektywnym, jak i subiektywnym. Użyteczność obiektywna stosowania rekomendacji jest obrazowana przez wskazanie ich realnego wpływu na osiąganie ponadprzeciętnej stopy zwrotu. Użyteczność subiektywna odnosi się natomiast do postrzegania rekomendacji bezpośrednio przez ich odbiorców, m.in. inwestorów indywidualnych. W tym celu wykonano badanie ankietowe na grupie 564 respondentów, których struktura jest reprezentatywna dla inwestorów giełdowych w Polsce. Wyniki badania ankietowego zweryfikowano przez przeprowadzenie analiz statystycznych (modele logitowe) na przykładzie wybranych domów maklerskich, wskazanych przez inwestorów jako najbardziej i najmniej skuteczne w predykcji. Wykonane analizy wskazują na niejednoznaczne postrzeganie rekomendacji giełdowych przez inwestorów. Ich zdaniem użyteczność rekomendacji giełdowych wystawianych przez poszczególne domy maklerskie jest niejednolita, co skutkuje różnymi możliwościami generowania dochodów przy wykorzystaniu tych raportów. Zestawienie odpowiedzi respondentów z obiektywnymi wynikami modeli inwestycyjnych wykorzystujących informacje pochodzące z rekomendacji giełdowych również wskazuje, że indywidualne postrzeganie rekomendacji przez inwestorów niekoniecznie przekłada się na ich faktyczną użyteczność.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectcapital marketen_GB
dc.subjectinvestmentsen_GB
dc.subjectstock exchange recommendationsen_GB
dc.subjectstock exchangeen_GB
dc.subjectinvestment strategiesen_GB
dc.subjectbrokerage housesen_GB
dc.subjectrynek kapitałowypl_PL
dc.subjectinwestycjepl_PL
dc.subjectrekomendacje giełdowepl_PL
dc.subjectGPWpl_PL
dc.subjectstrategie inwestycyjnepl_PL
dc.subjectdomy maklerskiepl_PL
dc.titlePerception of the Effectiveness of Stock Market Recommendations in Relation to Their Real Marketabilityen_GB
dc.title.alternativePostrzeganie skuteczności rekomendacji giełdowych przez inwestorów indywidualnych w odniesieniu do ich realnej użyteczności rynkowejpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number149-161
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Corporate Finance
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAzzi S., Bird R., Ghiringhelli P., Rossi E. (2006), Biases and information in analysts’ recommendations: The European experience, “Journal of Asset Management”, vol. 6(5), pp. 345–380, https://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jam.2240187.pl_PL
dc.referencesBarber B. M., Lehavy R., McNichols M. F., Trueman B. (1998), Can investors profit from the prophets? Consensus analyst recommendations and stock returns, “The Journal of Finance”, vol. 56, issue 2, pp. 531–563, https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.137400.pl_PL
dc.referencesBuzała P. (2012), Reakcja inwestorów na rekomendacje giełdowe. Implikacje dla efektywności rynku akcji, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, no 689, “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, no 50, pp. 11–20 http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon‑element–000171228599 [accessed: 1.02.2018].pl_PL
dc.referencesChang Y., Chan Ch. (2008), Financial analysts’ recommendation revisions Stock and stock price changes, “Applied Financial Economics”, vol. 18, issue 4, pp. 309–325, http://dx.doi.org/10.1080/09603100600606131.pl_PL
dc.referencesCowles A. (1933), Can Stock Market Forecasters Forecast?, “Econometrica”, vol. 1, no. 3, pp. 309–324, http://dx.doi.org/10.2307/1907042.pl_PL
dc.referencesCzapiewski L. (2015), Czy inwestorzy wierzą analitykom? Analiza reakcji inwestorów na rekomendacje giełdowe na GPW w Warszawie, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, no 862, “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, no 75, pp. 111–121, http://dx.doi.org/10.18276/frfu.2015.75–09.pl_PL
dc.referencesFang L. H., Yasuda Y. (2014), Are stars’ opinions worth more? The relation Between analyst reputation and recommendation values, “Journal of Financial Services Research”, vol. 46, issue 3, pp. 235–269, https://doi.org/10.1007/s10693–013–0178‑y.pl_PL
dc.referencesHall J. L., Tacon B. P. (2010), Forecast Accuracy and Stock Recommendations, “Journal of Contemporary Accounting and Economics”, vol. 6, issue 1, pp. 18–33, https://doi.org/10.1016/j.jcae.2010.04.003.pl_PL
dc.referencesJegadeesh N., Kim W. (2006), Value of analyst recommendations: International evidence, “Journal of Financial Markets”, vol. 9, issue 3, pp. 274–309, https://doi.org/10.1016/j.finmar.2006.05.001.pl_PL
dc.referencesKrishnan R., Booker D.M, (2002), Investors’ Use of Analysts’ Recommendations, “Behavioral Research in Accounting”, vol. 14, no. 1, pp. 129–156, https://doi.org/10.2308/bria.2002.14.1.129.pl_PL
dc.referencesMielcarz P., Podgórski B., Waremczuk P. (2007), Positive recommendations and abnormal returns in the Warsaw Stock Exchange in 2005–2006, [in:] E. Urbańczyk (ed.), The problems of company value management, Publishing House Print Group Daniel Krzanowski, Lewiston, pp. 181–190, https://ssrn.com/abstract=2028641 [accessed: 1.02.2018].pl_PL
dc.referencesMoshirian F., Ng D., Wu E. (2009), The value of stock analysts’ recommendations: Evidence from emerging markets, “International Review of Financial Analysis”, vol. 18, issues 1–2, pp. 74–83, https://doi.org/10.1016/j.irfa.2008.11.001.pl_PL
dc.referencesRyan P., Taffler R. J. (2006), Do brokerage houses add value? The market impact of UK sell‑side analyst recommendation changes, “The British Accounting Review”, vol. 38, issue 4, pp. 371–386, https://doi.org/10.1016/j.bar.2006.07.015.pl_PL
dc.referencesSakatih A. (2015), Investor response to analyst recommendation in stock trading in Manado, “Jurnal Riset Ekonomi”, vol. 3, no. 2, pp. 36–43, https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/emba/article/view/8353/7924 [accessed: 1.02.2018].pl_PL
dc.referencesStickel S. (1995), The Anatomy of the Performance of Buy and Sell Recommendations, “Financial Analysts Journal”, vol. 51, no. 5, pp. 25–39, https://dx.doi.org/10.2469/faj.v51.n5.1933.pl_PL
dc.referencesWalker M. M., Hatfield W. B. (1996), Professional Stock Analysts’ Recommendations: Implications for Individual Investors, “Financial Services Review”, vol. 5, issue 1, pp. 13–29, https://dx.doi.org/10.1016/S1057–0810(96)90024–4.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkeller.jakub@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.340.10
dc.relation.volume1en_GB
dc.subject.jelG11
dc.subject.jelG12
dc.subject.jelG14


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.