Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiarkowska, Aleksandra
dc.date.accessioned2019-04-26T08:31:52Z
dc.date.available2019-04-26T08:31:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27992
dc.description.abstractThe aim of the article is to present and discuss graphic means used in press headlines. The material constituting the basis of the analysis was excerpted from several hundred issues of the weekly “Polityka”. This choice was dictated primarily by the variety of texts and headings included in it, as well as the important role of the weekly on the Polish press market. The analysis covers press headlines from 2015–2017. For the graphic means, also referred to as a graphic medium or a wider charting, every clearly marked elements of heading segmentation (brackets, spacing), exposed fragments (capital letters, lowercase, italics) were considered and also all elements accompanying the headings (symbols). The material was analyzed formally and then an attempt was made to indicate the function of such treatments in the broadly understood discourse. These action made it possible to determine the role of linguistic creativity in the functioning of press releases by showing the relationship between the form of communication (linguistic and graphic) and its meaning. The conclusions drawn from the analysis confirm the thesis that despite the apparent openness to the multiplicity of meanings of press releases, the number of possible readings of the message is limited and predetermined by the sender. The recipient can only join certain predefined schemes, reacting in accordance with the intention of the broadcaster.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectlinguistic creativityen_GB
dc.subjectgraphic meansen_GB
dc.subjectpress discourseen_GB
dc.subjectkreatywność językowapl_PL
dc.subjectśrodki graficznepl_PL
dc.subjectdyskurs prasowypl_PL
dc.titleZaKODowani — przejawy kreatywności językowej w dyskursie prasowym (na przykładzie zabiegów graficznych zastosowanych w nagłówkach tygodnika „Polityka” z lat 2015–2017)pl_PL
dc.title.alternativeZaKODowani — manifestations of linguistic creativity in the press discourse (on the example of graphic means in the headlines of the weekly “Polityka” from 2015–2017)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number23-33
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesBaran D., 2014, Sieć pozwala na więcej — o języku współczesnych dziennikarzy słów kilka, w: K. Burska, B. Cieśla (red.) Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBurska K., Cieśla B. (red.), 2014, Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBurska K., Cieśla B., Jachimowska K., Kudra B., 2016, Kreatywność językowa w reklamie. Podręcznik nie tylko dla specjalistów, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesDabert D., 1999, Czytelnik uwiedziony. Forma językowa tytułów „Gazety Wyborczej”, „Odra”, nr 2.pl_PL
dc.referencesDubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1–4, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (płyta CD).pl_PL
dc.referencesDuszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGrochala B., 2002, Intertekstualność w nagłówkach „Gazety Wyborczej” w: K. Michalewski (red.), Tekst w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesJachimowska K., Kudra B., Szkudlarek-Śmiechowicz E. (red.), 2014, Słowo we współczesnych dyskursach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesJadacka H., 2009, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKudra B., 2011, Semantyczno-pragmatyczna rola grafosłowotwórstwa, w: M. Balowski, M. Hadkova (red.), Svet kresleny slovem, Usti nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.pl_PL
dc.referencesKudra B., 2013, Grafosłowotwórstwo, w: E. Badyda, J. Maćkiewicz, E. Rogowska-Cybulska (red.), Słowotwórstwo w różnych odmianach języka. Materiały piątej konferencji językoznawczej poświęconej pamięci Profesora Bogusława Krei, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl_PL
dc.referencesKurdupski M., 2018, „Sieci” z największym spadkiem w styczniu, „Tygodnik Powszechny” wyprzedził „Gazetę Polską”, <https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-styczniu-2018-roku> (dostęp: 9.04.2018).pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., 2006, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesMarkowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMiejski słownik slangu i mowy potocznej, <https://www.miejski.pl/> (dostęp: 9.03.2018).pl_PL
dc.referencesPacuła J., 2012, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo”, nr 2.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.pl_PL
dc.referencesPisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl_PL
dc.referencesWojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach „Polityki”, w: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmailaleks.ciarkowska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.52.02
dc.relation.volume52pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.