dc.contributor.author | Prorok, Lucyna | |
dc.contributor.editor | Warzywoda-Kruszyńska, Wielisława | |
dc.date.accessioned | 2019-04-08T17:46:42Z | |
dc.date.available | 2019-04-08T17:46:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Prorok L., Europejski model kształcenia oraz polityka edukacyjna a polskie realia, [w:] Społeczeństwo, edukacja, praca, Red. Warzywoda-Kruszyńska W., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 125-138, doi: 10.18778/7969-389-4.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-389-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27515 | |
dc.description | Edukacja, oświata, wychowanie, kształcenie oraz socjalizacja to wszystko nazwy procesu, który charakteryzuje się nabywaniem wiedzy i kształtowaniem osobowości jednostki – ucznia, przez jego nauczyciela. Procesy te od zarania dziejów są obecne w ludzkiej działalności i świadomości, ponieważ stanowiły nie tylko gwarancję przetrwania kultury czy tradycji danej społeczności, ale często wiązały się z jej bezpieczeństwem i przeżyciem. Analizując na przestrzeni dziejów zmiany, jakie zachodziły w formie edukacji, sposobie nauczania, osiągalności wiedzy, a także rodzaju stosowanych środków dydaktycznych, mamy pełen obraz postępu cywilizacyjnego ludzkości. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Polskie Towarzystwo Socjologiczne i Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ
Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Warzywoda-Kruszyńska W.(red.), Społeczeństwo, edukacja, praca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | europejski model kształcenia | pl_PL |
dc.subject | polityka edukacyjna | pl_PL |
dc.subject | oświata | pl_PL |
dc.subject | socjologia edukacji | pl_PL |
dc.title | Europejski model kształcenia oraz polityka edukacyjna a polskie realia | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 125-138 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Socjologii Edukacji, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-771-7 | |
dc.references | Bukowski M., Szpor A., Śniegocki A. (red.) (2012), Potencjał i bariery polskiej innowacyjności, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Education at a Glance, OECD Indicators 2012. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (2006), Jak ocalić model socjalny? Największe zagrożenia, „Europa”, nr 137. | pl_PL |
dc.references | Godlewska J., Jaroszewska E. (2007), Edukacja, wiedza, umiejętności: szkolnictwo, polityka edukacyjna i poradnictwo, [w:] G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kienzler I. (2003), Leksykon Unii Europejskiej, Świat Książki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klebaniuk J. (red.) (2007), Fenomen nierówności społecznych, cz. I: Nierówności w edukacji, ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Marszałek A. (red.) (2004), Integracja europejska, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń-Horodyńska E., Piech K. (red.) (2005), Strategia Lizbońska a możliwości budowania gospodarki opartej na wiedzy w Polsce – wnioski i rekomendacje, PTE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Reinhard K. (2007), Pozytywne i negatywne aspekty selekcji i segregacji uczniów w szkołach, [w:] J. Klebaniuk (red.) (2007), Fenomen nierówności społecznych, cz. I: Nierówności w edukacji, ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rocznik statystyczny Rzeczpospolitej, (2012), GUS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J. (1973), Refleksje nad oświatą, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007–2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie. Narodowa Strategia Spójności (2007), MRR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007–2013, MRR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007–2013, MRR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007–2013 (2005), MENiS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007–2013 (2006), MRR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strategia Rozwoju Nauki do 2015 (2007), MNiSW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Deklaracja Kopenhaska, dokument przyjęty przez Komisję Europejską w Kopenhadze, 29 i 30 listopada 2002 r. | pl_PL |
dc.references | Odnowiona Strategia Lizbońska: „Wspólne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Nowy początek Strategii Lizbońskiej”, dokument przyjęty przez Radę Europy w marcu 2005 r. | pl_PL |
dc.references | Przyszłość edukacji i szkolenia – najważniejsze cele, Sztokholm, marzec 2001. | pl_PL |
dc.references | Rezolucja Parlamentu Europejskiego, Nr 2004/2272/INI. | pl_PL |
dc.references | Rola uniwersytetów w Europie wiedzy, Komisja Europejska, 2003, Bruksela (05.02.2003), dokument COM (2003)53. | pl_PL |
dc.references | Strategia Lizbońska, dokument przyjęty przez Radę Europy w Lizbonie 24 III 2000 r. | pl_PL |
dc.references | Szczegółowy Program prac dla realizacji celów stawianych przed systemami edukacji i szkolenia w Europie (RE, Barcelona, marzec 2002). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-389-4.10 | |