Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOlczak, Edwin
dc.date.accessioned2019-03-22T15:17:19Z
dc.date.available2019-03-22T15:17:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27234
dc.description.abstractThe article presents memories of the student period and scientific career of retired university teachers in 1947. The background to the narration about the way of conducting classes and relations with students are the assumptions of the philosophy of dialogue. This theory has its impact on the practical aspect, because it results from both pedagogy and didactics based on dialogue. The aim is to determine the importance of dialogue in the academic career of retiring academic teachers. Information obtained from lecturers using narrative intelligence techniques may indicate a high level of dialogue both at work and in interpersonal relations. However, the impact of the philosophy of dialogue on the conduct of lecturers during classes and after their completion in relation to students was not always fully understood by them during their lifetime.en_GB
dc.description.abstractTekst prezentuje wspomnienia dotyczące okresu studenckiego i kariery naukowej emerytowanych nauczycieli akademickich z rocznika 1947. Tłem do narracji o sposobie prowadzenia zajęć i relacjach ze studentami są założenia filozofii dialogu. Teoria ta ma swoje przełożenie na aspekt praktyczny, gdyż wynikają z niej zarówno pedagogika, jak i dydaktyka oparta na dialogu. Celem jest określenie znaczenia dialogu w karierze naukowej nauczycieli akademickich przechodzących już na emeryturę. Do badania wykorzystano technikę wywiadu narracyjnego. Informacje uzyskane od wykładowców mogą wskazywać na dużą rangę dialogu zarówno w pracy, jak i w kontaktach międzyludzkich, choć oddziaływanie założeń filozofii dialogu na postępowanie wykładowców w stosunku do studentów podczas zajęć i po ich zakończeniu nie zawsze było całkowicie przez nich uświadamiane w czasie ich trwania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;67
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectphilosophy of dialogueen_GB
dc.subjectnarrationen_GB
dc.subjectmemoriesen_GB
dc.subjectpedagogy of dialogueen_GB
dc.subjectdidactics of dialogueen_GB
dc.subjectfilozofia dialogupl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjectwspomnieniapl_PL
dc.subjectpedagogika dialogupl_PL
dc.subjectdydaktyka dialogupl_PL
dc.titleMiędzy „formą podawczą” a otwieraniem się na „bycie w dialogu” w biografiach naukowych rocznika 1947pl_PL
dc.title.alternativeBetween “the infeed form” and the opening to “being in dialogue” in 1947 scientific biographiesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-101
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAssmann J. (2008), Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo UW, Warszawa.
dc.referencesBaran B. (1991), Filozofia dialogu, Wydawnictwo Znak, Kraków.
dc.referencesBuber M. (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
dc.referencesFriedman M.S. (1955), Martin Buber. The Life of Dialogue, The University of Chicago Press, Chicago.
dc.referencesGołębniak B.D., Zamorska B. (2014), Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
dc.referencesKaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2015), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
dc.referencesKlus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
dc.referencesKwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2007), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesMilerski B. (2008), Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy, „Pedagogia Christiana”, nr 1/2, s. 29–42.
dc.referencesRzęsikowski S. (1989), O potrzebie indywidualizacji w kształceniu humanistycznym, „Przegląd Oświatowo-Wychowawczy”, nr 2, s. 18–23.
dc.referencesSzabat M. (2015), Problematyczność relacji Ja–Ty w pismach Martina Bubera, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 4 (96), s. 221–232.
dc.referencesSzymczak M. (red.) (1994), Słownik Języka Polskiego, t. 1 (A–K), wyd. IX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesŚliwerski B. (red.) (1992), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
dc.referencesŚnieżyński M. (1998), Zarys dydaktyki dialogu, wyd. II, Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków.
dc.referencesTarnowski J. (1993), Jak wychowywać, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa.
dc.referencesWal J. (1998), Vademecum dialogu, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków.
dc.referencesZnaniecki F. (2001), Socjologia wychowania, t. 1, wyd. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesŻółkiewska T. (2013), Ja, Ty, Inny – Dialog?, „Studia Edukacyjne”, nr 28, s. 17–30.
dc.contributor.authorEmailedvinol@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.67.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.