Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLasocińska, Kamila
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorStelmaszczyk, Joanna
dc.date.accessioned2019-03-12T07:52:24Z
dc.date.available2019-03-12T07:52:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationLasocińska K., Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 169-182, doi: 10.18778/7969-353-5.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-353-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27056
dc.description.abstractW artykule podejmuję się tematu dążenia do mądrości i potrzeby autokreacji w odniesieniu do osób w wieku średnim. Zakładam, że autokreacja jest ważnym elementem procesu rekonstruowania własnej biografii, uczenia się biograficznego, osobistego rozwoju, a także łączy się z możliwością wewnętrznej przemiany, sprzyja osiąganiu mądrości życiowej. Działania autokreacyjne mają różne znaczenie na różnych etapach życia. Okres średniej dorosłości zakłada duży obszar autonomii sprzyjający świadomemu decydowaniu o własnym losie, ale także sprzyja refleksji i autorefleksji, dokonywaniu przewartościowań i wprowadzaniu zmian. Z drugiej strony jest okresem ukazywanym przez badaczy jako czas możliwego kryzysu i spodziewanego przełomu, który może (a nawet powinien) inspirować do poszukiwań wewnętrznych, odnajdywania nowych możliwości spełniania się, odnajdywania harmonii i nowego kierunku twórczego rozwoju.pl_PL
dc.description.abstractIn the article I take up the theme of pursuit of wisdom and the need for self-creation in a relation to people in middle age. I assume that self-creation is an important part of the process of reconstructing the one’s own biography, a biographical learning, a personal development and also connects to the possibility of an inner transformation, promotes the achievement of wisdom. Self – creation activities have different meanings at different stages of life, a period of average maturity implies a large area of autonomy conducive taking conscious decisions about the own fate, but also conducive to the reflection and the self-reflection and making the redefinition of life goals and introducing changes. On the other hand, it is a period presented by researchers as a time of a potential crisis and the expected breakthrough that could (and should) inspire people to search new possibilities of fulfillment, finding harmony and a new direction for creative development.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesBiografia i badanie biografii;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprzełom połowy życiapl_PL
dc.subjectkryzyspl_PL
dc.subjectrozwój twórczy w wieku dojrzałympl_PL
dc.subjectmądrość życiowapl_PL
dc.subjectautokreacjapl_PL
dc.titleKryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrościpl_PL
dc.title.alternativeMid-life crisis – acquiring competence of self-creation and the pursuit of wisdompl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number169-182pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Katedra Dydaktyki Ogólnej i Psychodydaktyki Twórczościpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-691-8
dc.referencesBiswanger L., 1963, Being-in-the-world: Selected papers of Ludwig Binswanger, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesBoss M., 1977, Existential foundations of medicine and psychology, Aronson, New York.pl_PL
dc.referencesDąbrowski K., 1979, Dezintegracja pozytywna, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDemetrio D., 2000, Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesFromm E., 1973, The Anatomy of Human Destructivness, Holt, Rinehart and Winston, New York.pl_PL
dc.referencesFrankl V. E., 1963, Man’s Search for Meaning, Washington Square Press, New York.pl_PL
dc.referencesGałdowa A., 2000, Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.pl_PL
dc.referencesGiddens A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGould R. L., 1978, Transformations: Growth and change in adult life, Simon and Schuster, New York.pl_PL
dc.referencesHabermas J., 2004, Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, przeł. W. Lipnik, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHermans H. J. M., Kempen H. J. G., 1993, The Dialogical Self: Meaning as Movement, Academic Press, San Diego.pl_PL
dc.referencesJung C. G., 1971, The stages of life, [w:] J. Campbell (ed.), The protable Jung, Penguin, New York, s. 3–22.pl_PL
dc.referencesJung C. G., 1976, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKobierzycki T., 1989, Osoba. Dylematy rozwoju. Studium metakliniczne, Pomorze, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesLevinson D. J, 1989, A conception of adult development, „American Psychologist”, 41, s. 3–13.pl_PL
dc.referencesMangione L., 1993, Life themes manifest through artistic creativity, [w:] J. Demick, P. M. Miller (eds), Development in the Workplace, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale, s. 109–128.pl_PL
dc.referencesMarcuse H., 1991, Człowiek jednowymiarowy: badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, Wstęp W. Gromczyński, tłum. S. Konopacki, Z. Koenig i in., PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaslow A., 2006, Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcAdams D. P., 1989, The development of narrative identity, [w:] D. M. Buss, N. Cantor (eds), Personality Psychology, Springer Verlang, New York, s. 160–174.pl_PL
dc.referencesMcAdams D. P., 2001, The Person: An Integrated Introduction to Personality Psychology, 3rd ed., Hartcourt Brace College Publishers, Forth Worth.pl_PL
dc.referencesMcAdams D. P., de St. Aubin E., 1992, A theory of generativity and its assessment through self-report, behavioral acts, and narrative themes in autobiography, „Journal of Personality and Social Psychology”, 62, s. 1003–1015.pl_PL
dc.referencesMcAdams D. P., 2008, Personal narratives and life story, [w:] O. John, R. Robins, L. Pervin (eds), Handbook of Personality Theory and Research, Guilford Press, s. 242–262.pl_PL
dc.referencesObuchowski K., 2000, Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą, REBIS, Poznań.pl_PL
dc.referencesObuchowski K., 1985, Adaptacja twórcza, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOleś P. K., 2000, Psychologia przełomu połowy życia, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesOleś P. K., 2003, Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOleś P. K., 2011, Dialogowe Ja, zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki, [w:] P. K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 143–171.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z., 2008, Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CIS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesReker G. T., 2000, Theoretical perspective, dimension, and measurement of existential meaning, [w:] G. T. Reker, K. Chemberlain (eds), Exploring Existential Meaning, Sage, Thousand Oaks, s. 39–55.pl_PL
dc.referencesRogers C., 1991, Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Thresaurus Press, Juniorzy Gospodarki, Wrocław.pl_PL
dc.referencesTokarska U., 2002, Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia, [w:] J. Trzebiński, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk, s. 221–261.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (red.), 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk, s. 17–78.pl_PL
dc.referencesWortham S., 2000, Interactional positioning and narrative self-construction, Narrative Inquiry, 10, s. 157–184.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-353-5.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe