dc.contributor.author | Lasocińska, Kamila | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T07:52:24Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T07:52:24Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Lasocińska K., Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 169-182, doi: 10.18778/7969-353-5.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27056 | |
dc.description.abstract | W artykule podejmuję się tematu dążenia do mądrości i potrzeby autokreacji w odniesieniu do osób w wieku średnim. Zakładam, że autokreacja jest ważnym elementem procesu rekonstruowania własnej biografii, uczenia się biograficznego, osobistego rozwoju, a także łączy się z możliwością wewnętrznej przemiany, sprzyja osiąganiu mądrości życiowej. Działania autokreacyjne mają różne znaczenie na różnych etapach życia. Okres średniej dorosłości zakłada duży obszar autonomii sprzyjający świadomemu decydowaniu o własnym losie, ale także sprzyja refleksji i autorefleksji, dokonywaniu przewartościowań i wprowadzaniu zmian. Z drugiej strony jest okresem ukazywanym przez badaczy jako czas możliwego kryzysu i spodziewanego przełomu, który może (a nawet powinien) inspirować do poszukiwań wewnętrznych, odnajdywania nowych możliwości spełniania się, odnajdywania harmonii i nowego kierunku twórczego rozwoju. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article I take up the theme of pursuit of wisdom and the need for self-creation in a relation to people in middle age. I assume that self-creation is an important part of the process of reconstructing the one’s own biography, a biographical learning, a personal development and also connects to the possibility of an inner transformation, promotes the achievement of wisdom. Self – creation activities have different meanings at different stages of life, a period of average maturity implies a large area of autonomy conducive taking conscious decisions about the own fate, but also conducive to the reflection and the self-reflection and making the redefinition of life goals and introducing changes. On the other hand, it is a period presented by researchers as a time of a potential crisis and the expected breakthrough that could (and should) inspire people to search new possibilities of fulfillment, finding harmony and a new direction for creative development. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | przełom połowy życia | pl_PL |
dc.subject | kryzys | pl_PL |
dc.subject | rozwój twórczy w wieku dojrzałym | pl_PL |
dc.subject | mądrość życiowa | pl_PL |
dc.subject | autokreacja | pl_PL |
dc.title | Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości | pl_PL |
dc.title.alternative | Mid-life crisis – acquiring competence of self-creation and the pursuit of wisdom | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 169-182 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Katedra Dydaktyki Ogólnej i Psychodydaktyki Twórczości | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Biswanger L., 1963, Being-in-the-world: Selected papers of Ludwig Binswanger, Basic Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Boss M., 1977, Existential foundations of medicine and psychology, Aronson, New York. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski K., 1979, Dezintegracja pozytywna, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Demetrio D., 2000, Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fromm E., 1973, The Anatomy of Human Destructivness, Holt, Rinehart and Winston, New York. | pl_PL |
dc.references | Frankl V. E., 1963, Man’s Search for Meaning, Washington Square Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Gałdowa A., 2000, Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Giddens A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gould R. L., 1978, Transformations: Growth and change in adult life, Simon and Schuster, New York. | pl_PL |
dc.references | Habermas J., 2004, Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, przeł. W. Lipnik, Oficyna Wydawnicza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hermans H. J. M., Kempen H. J. G., 1993, The Dialogical Self: Meaning as Movement, Academic Press, San Diego. | pl_PL |
dc.references | Jung C. G., 1971, The stages of life, [w:] J. Campbell (ed.), The protable Jung, Penguin, New York, s. 3–22. | pl_PL |
dc.references | Jung C. G., 1976, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kobierzycki T., 1989, Osoba. Dylematy rozwoju. Studium metakliniczne, Pomorze, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Levinson D. J, 1989, A conception of adult development, „American Psychologist”, 41, s. 3–13. | pl_PL |
dc.references | Mangione L., 1993, Life themes manifest through artistic creativity, [w:] J. Demick, P. M. Miller (eds), Development in the Workplace, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale, s. 109–128. | pl_PL |
dc.references | Marcuse H., 1991, Człowiek jednowymiarowy: badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, Wstęp W. Gromczyński, tłum. S. Konopacki, Z. Koenig i in., PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maslow A., 2006, Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | McAdams D. P., 1989, The development of narrative identity, [w:] D. M. Buss, N. Cantor (eds), Personality Psychology, Springer Verlang, New York, s. 160–174. | pl_PL |
dc.references | McAdams D. P., 2001, The Person: An Integrated Introduction to Personality Psychology, 3rd ed., Hartcourt Brace College Publishers, Forth Worth. | pl_PL |
dc.references | McAdams D. P., de St. Aubin E., 1992, A theory of generativity and its assessment through self-report, behavioral acts, and narrative themes in autobiography, „Journal of Personality and Social Psychology”, 62, s. 1003–1015. | pl_PL |
dc.references | McAdams D. P., 2008, Personal narratives and life story, [w:] O. John, R. Robins, L. Pervin (eds), Handbook of Personality Theory and Research, Guilford Press, s. 242–262. | pl_PL |
dc.references | Obuchowski K., 2000, Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą, REBIS, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Obuchowski K., 1985, Adaptacja twórcza, Książka i Wiedza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Oleś P. K., 2000, Psychologia przełomu połowy życia, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Oleś P. K., 2003, Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Oleś P. K., 2011, Dialogowe Ja, zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki, [w:] P. K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 143–171. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 2008, Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CIS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Reker G. T., 2000, Theoretical perspective, dimension, and measurement of existential meaning, [w:] G. T. Reker, K. Chemberlain (eds), Exploring Existential Meaning, Sage, Thousand Oaks, s. 39–55. | pl_PL |
dc.references | Rogers C., 1991, Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Thresaurus Press, Juniorzy Gospodarki, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Tokarska U., 2002, Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia, [w:] J. Trzebiński, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk, s. 221–261. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński J. (red.), 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk, s. 17–78. | pl_PL |
dc.references | Wortham S., 2000, Interactional positioning and narrative self-construction, Narrative Inquiry, 10, s. 157–184. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.12 | |