Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 25
Browse by
SPIS TREŚCI
WSTĘP
1. Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne – stan obecny i perspektywy rozwojuBEATA GROCHALA
ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I KULTUROWE
2. Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistycznaGRAŻYNA ZARZYCKA
3. Glottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowy
MARTA SKURA
4. Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii
MARIA WACŁAWEK, MARIA WTORKOWSKA
WOKÓŁ ZAGADNIEŃ FLEKSYJNO-SKŁADNIOWYCH
5. Polskie przyimki pierwotne a przypadki analityczne w węgierskiej perspektywie porównawczejWIESŁAW T. STEFAŃCZYK
6. Jak liczą Polacy – lingwakulturowe aspekty gramatyki opisowej i historycznej liczebnika
PIOTR GARNCAREK
7. Aspekt polskiego czasownika jako problem przekładu oraz wyzwanie dla uczących się i nauczających języka polskiego jako obcego
BEATA TERKA
8. Ekwiwalencja pozycyjna konstrukcji składniowych w teorii i praktyce glottodydaktycznej
MAŁGORZATA GĘBKA-WOLAK
WOKÓŁ AKTÓW I GATUNKÓW MOWY
9. Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznymANNA DUNIN-DUDKOWSKA
10. Językowo-komunikacyjne cechy poleceń w wybranych materiałach dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcego
EWA SZKUDLAREK-ŚMIECHOWICZ
11. Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej
PAULINA KAŹMIERCZAK
12. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej)
PAULA GÓRALCZYK-MOWCZAN
WOKÓŁ DWUJĘZYCZNOŚCI
13. Pamiętniki jako źródło wiedzy o kształtowaniu się kompetencji leksykalnej (na przykładzie XVII-wiecznych Les anecdotes de Pologne… F. P. Dalairaca)RAFAŁ ZARĘBSKI
14. W poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnym
BARBARA KYRC
15. Tekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktyczna
KATARZYNA JACHIMOWSKA
16. Stopień opanowania sprawności pisania u studenta z dysfunkcją słuchu – studium przypadku
KAROLINA RUTA-KORYTOWSKA
RECENZJE
17. Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166)MICHALINA BIERNACKA
Recent Submissions
-
Aspekt polskiego czasownika jako problem przekładu oraz wyzwanie dla uczących się i nauczających języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article concerns the issue of Slavonic aspect of Polish verb in the contrastive approach. The base for the contrastive analysis is Polish-German and German-Polish translation. Empirical research could finally be conducted ... -
Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The objective of the article is to present the achievements of genre studies that might be used in teaching Polish as a foreign language. Assuming that genres of speech are products of particular cultures, while teaching ... -
Ekwiwalencja pozycyjna konstrukcji składniowych w teorii i praktyce glottodydaktycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article discusses the problem of alternative connectivity of lexical units. This phenomenon, which we called positional equivalence, is analyzed from the perspective of teaching Polish as a foreign language (PFL). The ... -
Polskie przyimki pierwotne a przypadki analityczne w węgierskiej perspektywie porównawczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The paper aims to offer a synchronic presentation of the Polish case, which, with an exception of very few synthetic constructions, is in principle a two-element structure, consisting of two constituents – a preposition ... -
Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Culinary arts are an important part of every nation’s culture. The goal of our text is to converge the linguistic-cultural view of Slovene culinary arts from a hetero-stereotypical point of view of Polish people. For our ... -
Jak liczą Polacy – lingwakulturowe aspekty gramatyki opisowej i historycznej liczebnika
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is dedicated to the issue of how to teach the grammar of numerals to foreigners. The article exposes the problem of a dual way of expressing plurality in sentence structures. The author provides the grammatical ... -
Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The most important goal of the presented article is to show how the concept of discourse, which can be considered as crucial for the humanities in recent decades, has been rooted in Polish-language glottodidactics. In the ... -
Glottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article concerns the concept of language error in linguistics and in glottodidactics. The starting point is that the approach to language errors in the first language teaching differs from the one prevalent in ... -
Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne – stan obecny i perspektywy rozwoju
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the first part of the article, the author defines teaching Polish as a foreign language (Polish glottodidactics) as a field of scientific research, identifies its subfields, among which she pays to special attention to ... -
Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to review the textbook Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek. It is the newest collection of phonetic exercises for Polish as a foreign language at the A1–B1 levels (according to CEFR). ... -
Stopień opanowania sprawności pisania u studenta z dysfunkcją słuchu – studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to describe selected difficulties with writing in Polish experienced by a hearing-impaired student. The research material comes from a B.A thesis and selected other texts written by a student of ... -
Tekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktyczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the article, the author draws the attention to how hearing-impaired persons use the genre of wishes. She notices departures from the canonical form of this genre, as well as deviations on the language level. She concludes ... -
W poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article is the longitudinal study report. It discusses the development of language competence of bilingual children in preschool and early school years. The author analyzes the results of language competence tests in ... -
Pamiętniki jako źródło wiedzy o kształtowaniu się kompetencji leksykalnej (na przykładzie XVII-wiecznych Les anecdotes de Pologne… F. P. Dalairaca)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author analyzes the lexical competence of F.P. Dalairac as reflected in the diary Les anecdotes de Pologne… written in French in the 17th century. Dalairac, who was the subject of king John III Sobieski, had written a ... -
Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is an announcement of a PhD dissertation which will discuss the current genre pattern of a handbook for teaching Polish as a foreign language, a set of variants and paradoxes of this pattern and the direction ... -
Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the use of songs in Polish lessons as a part of ludicity strategy. The author shows the methods of introducing students to this way of learning grammar. She presents examples of exercises which can ... -
Językowo-komunikacyjne cechy poleceń w wybranych materiałach dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The starting point for this article are postulates presented more than 20 years ago by Anna Burzyńska (1998) in a publication devoted to didactic instruction. The development of linguistics and changes in glottodidactics ...