| dc.contributor.author | Jakubowska, Małgorzata | |
| dc.date.accessioned | 2019-02-27T08:39:56Z | |
| dc.date.available | 2019-02-27T08:39:56Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Jakubowska M., Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, DOI: 10.18778/7525-760-1 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7525-760-1 | |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8787-059-1 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26927 | |
| dc.description | Publikacja stanowi próbę całościowego ujęcia tematu czasu w filmowej twórczości Wojciecha Jerzego Hasa. Filmy-kryształy czasu oferują przeżycia w sztuce najcenniejsze – zapraszają w ekstatyczne, wymykające się z racjonalności, rejony pamięci i wyobraźni. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Praca naukowa finansowana ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na naukę w latach 2009-12. Projekt badawczy nr NN105 170837: Metafizyczne i narracyjne kategorie czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT | pl_PL |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Rękopis znaleziony w Saragossie | pl_PL |
| dc.subject | Wojciech Jerzy Has | pl_PL |
| dc.subject | Sanatorium pod Klepsydrą | pl_PL |
| dc.subject | Has | pl_PL |
| dc.subject | kino | pl_PL |
| dc.subject | filmoznawstwo | pl_PL |
| dc.title | Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa | pl_PL |
| dc.type | Book | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013, © Copyright for this edition by Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łódź 2013 | pl_PL |
| dc.page.number | 386 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualne, Zakład Historii i Teorii Filmu | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-908-7 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Urodzona 19 maja 1970 roku. Absolwentka XXVI LO im. K. Baczyńskiego w Łodzi, filmoznawstwa oraz filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Doktor habilitowana nauk humanistycznych, filmoznawczyni. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, a także jako wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi. Prowadzi również wykłady w Akademii Polskiego Filmu. W swojej pracy badawczej łączy wykształcenie kulturoznawcze i filozoficzne. Jej pasje to kino i żeglarstwo morskie. | pl_PL |
| dc.references | Acta of Memory: Cultural Recall In the Prezent, red. M. Bal, J. Crewe, L. Spitzer, Hanover 1999. | pl_PL |
| dc.references | Arendt H., Myślenie, przeł. H. Buczyńska-Garewicz, Warszawa 1991. | pl_PL |
| dc.references | Augustyn, Św., Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Kraków 1994. | pl_PL |
| dc.references | Bachelard G., Chwila poetycka i chwila metafizyczna, przeł. M. Goszczyńska. | pl_PL |
| dc.references | Bachelard G., Wyobraźnia poetycka, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1979. | pl_PL |
| dc.references | Banasiak B., Filozofia „końca filozofii". Dekonstrukcja Jacquesa Derridy, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Banasiak B., Ogród koczownika. Deleuze – rizomatyka i monadologia, „Colloquia Communia” 1988, nr 1-3/36-38/. | pl_PL |
| dc.references | Banasiak B., Destrukcja przedstawienia we wspólczesnej filozofii francuskiej, „Colloquia Communia" 1988, nr 1-3, s. 5-16. | pl_PL |
| dc.references | Banasiak B., W blasku Księgi (.Has-Schulz), w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Barthes R., Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Barthes R., Światlo obrazu, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Basiaga M., labirynt jako klucz, „Kino" 1985, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Bergson H., Materia i pamięć, przeł. K. Bobrowska, w: Wojnar Irena, Bergson, Warszawa 1985. | pl_PL |
| dc.references | Bergson H., Pamięć i życie, [wybór G. Deleuze], przeł. A. Szczepańska, Warszawa 1988. | pl_PL |
| dc.references | Bergson H., Dwa źródla moralności i religii, przeł. P. Kostyło, K. Sokorulski, Kraków 1993. | pl_PL |
| dc.references | Bergson H., Myśl i ruch. Dusza i cialo, przeł. K. Błeszyński, Warszawa 1963. | pl_PL |
| dc.references | Bielik-Robson A., Slowo i trauma: czas, narracja, tożsamość, „Teksty Drugie" 2004, nr 89. | pl_PL |
| dc.references | Bloom H., Do Freuda i dalej, przeł. A. Bielik-Robson, „Literatura na Świecie" 2003, nr 9-10. | pl_PL |
| dc.references | Błoński J., Świat jako Księga i komentarz, w: Czytanie Schulza, pod red. J. Jarzębskiego, Kraków 1994. | pl_PL |
| dc.references | Bolecki W., Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym. Witkacy. Gombrowicz. Schulz, wyd. II, Kraków 1996. | pl_PL |
| dc.references | Bordwell D., Narration in the Fiction Film, Madison 1985. | pl_PL |
| dc.references | Borges J. L., labirynt, przekł. E. Stachura, w: tegoż, Nowa antologia osobista, Kraków 1996. | pl_PL |
| dc.references | Bradel M., Mocna jak śmierć. Zagadnienie miłości w antropologii filozoficznej Franza Rosenzweiga, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Bruno Schulz. In memoriam 1892-1992, pod red. M. Kitowskiej-Łysiak, Lublin 1992. | pl_PL |
| dc.references | Buber M., Opowieści chasydów, przeł. P. Hertz, Poznań 2005. | pl_PL |
| dc.references | Buczyńska- Garewicz H., Metafizyczne rozważania o czasie: idea czasu w filozofii i literaturze, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Buczyńska-Garewicz H., Zaratustra jako nauczyciel radości, „Studia Filozoficzne" 1986, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Budzyński W., Tajniki Schulzowskiego strychu, „Sztandar Młodych" 1987, nr 31. | pl_PL |
| dc.references | Budzyński W., Wyprawa po Schulza, [w:] Bruno Schulz. Republika marzeń, Katalog wystawy, Gdańsk 2003. | pl_PL |
| dc.references | Burzyńska-Keller M., Traktat o manekinach według Schulza i Wojciecha Hasa, „Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 31-32. | pl_PL |
| dc.references | Caillois R., Żywioł i ład, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1973. | pl_PL |
| dc.references | Cern K., Koncepcja czasu wczesnego Heideggera, Poznań 2007. | pl_PL |
| dc.references | Chwin S., Schulz a leśmian, w: Czytanie Schulza, pod red. J. Jarzębskiego, Kraków 1994. | pl_PL |
| dc.references | Chyży E., Narracja jako chwyt tekstowy, w: Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, pod red. Z. Mitosek, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Cichowicz S., Życie i sens: lekcja Deleuze'a, „Teksty", 1976, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Citko K., „Rękopis znaleziony w Saragossie" jako ogród o rozwidlających się ścieżkach, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Czapiewska W., „Rozstanie". Sprawozdanie z planu, „Ekran" 1960, nr 46. | pl_PL |
| dc.references | Czeszko B., Melodramat, czyli kogo to obchodzi?, „Przegląd Kulturalny" 1958, nr 44. | pl_PL |
| dc.references | Czyżewski K., O konstrukcji czasu w filmach współczesnych, w: Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań 1982. | pl_PL |
| dc.references | Czyżewski S., „Sanatorium pod Klepsydrą" jako widowisko, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Deleuze G., Kino: 1.Obraz-ruch, 2.Obraz-czas, przeł. J. Margański, Gdańsk 2008. | pl_PL |
| dc.references | Deleuze G., Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1993. | pl_PL |
| dc.references | Deleuze G., Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1998. | pl_PL |
| dc.references | Derrida J., Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Warszawa 2004. | pl_PL |
| dc.references | Derridiana, red. B. Banasiak, Kraków 1993. | pl_PL |
| dc.references | Doda A., Pośpiech i cynizm. Wokół teorii dyskursów Jacquesa lacana, Poznań 2002. | pl_PL |
| dc.references | Drugie życie filmu, wywiad o cyfrowej renowacji „Sanatorium pod Klepsydrą" z Ireną Grucą-Rozbicką i Andrzejem Bukowieckim, „Film. TV Kamera" 2007, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Dygat S., Alicja w Krainie czarów, czyli ja w Hollywoodzie. Starski strzeże dostępu do Metro-Goldwyn-Meyer, „Film" 1961, nr 9. | pl_PL |
| dc.references | Dygat S., Alicja w Krainie czarów, czyli ja w Hollywoodzie. Hollywood!, „Film" 1961, nr 7. | pl_PL |
| dc.references | Dygat S., Alicja w Krainie czarów, czyli ja w Hollywoodzie. Upiory na sprzedaż, „Film" 1961, nr 8. | pl_PL |
| dc.references | Dygat S., Pożegnania, Warszawa 1969. | pl_PL |
| dc.references | Dygat S., Z głową i sercem. Mówi Stanisław Dygat. Notował Cz. Dondziłło, „Film" 1975, nr 33. | pl_PL |
| dc.references | Dygat S., Has W., „Pożegnania" - scenariusz, Filmoteka Narodowa, Warszawa, S- 1499. | pl_PL |
| dc.references | Eberhard K., Jeszcze raz powtórne dzieciństwo, „Ekran" 1973, nr 14. | pl_PL |
| dc.references | Eberhard K., Sny sprzed potopu, „Kino" 1973, nr 12. | pl_PL |
| dc.references | Eberhard K., Wojciech Has, Warszawa 1967. | pl_PL |
| dc.references | Film moich marzeń, wypowiedzi: Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Stefana Stawińskiego, Ewy i Czesława Petelskich, Stanisława Różewicza, „Kultura" 1965, nr 16. | pl_PL |
| dc.references | Garbicz A., Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż trzecia 1960-1966, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Grodź I., Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Gdańsk 2008. | pl_PL |
| dc.references | Eberhardt K., „Filmer la mort au Travail", [w:] tegoż, Wojciech Has, Warszawa 1967. | pl_PL |
| dc.references | Eberhardt K., Film jest snem, Warszawa 1974. | pl_PL |
| dc.references | Ficowski J., Okolice sklepów cynamonowych. Szkice, przyczynki, impresje, Kraków-Wrocław 1985. | pl_PL |
| dc.references | Frąc W., Kino możliwe, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Frąc W., Sanatorium czasu: kilka uwag o pośrednictwie kina w doświadczeniu czasu, „Fraza" 1999, nr 2/3. | pl_PL |
| dc.references | Freud Z., Objaśnianie marzeń sennych, przeł. R. Reszke, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Garbicz A., Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż czwarta 1967-1973, Kraków 2000. | pl_PL |
| dc.references | Głowiński M., Przestrzenne tematy i wariacje, w: Przestrzeń i literatura. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej, Wrocław 1978. | pl_PL |
| dc.references | Grodź I., „Świat zamknięty w kryształowej kuli". Motyw śmierci w „Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Hasa, [w:] Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie wobec umierania i śmierci, pod red. P. Zwierzchowskiego i D. Mazur, Bydgoszcz 2005. | pl_PL |
| dc.references | Grodź I., Zaszyfrowane w obrazie. Szkic o kabale w „Rękopisie znalezionym w Saragossie" Wojciecha Hasa, „Akcent" 2003, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Guerin-Castell A., Dwoista forma „Szyfrów" Wojciecha Jerzego Hasa - prawda do rozszyfrowania, przeł. T. Rutkowska, w: „Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29-30. | pl_PL |
| dc.references | Guerin-Castell A., Gry z widzem w filmie „Rękopis znaleziony w Saragossie" Wojciecha Jerzego Hasa, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Guerin-Castell A., Sztuka wierności własnej wierności. „Sanatorium pod Klepsydrą", przeł. G. Stryszowska, w: „Kwartalnik Filmowy" 1997, nr 18. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Bez chamstwa i cwaniactwa. Rozmowę przeprowadziła I. Stanisławska, „Gazeta Wyborcza" 1997, nr 282. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Dlaczego pan milczy? Rozmowę przeprowadził L. Bajer, „Kino" 1981, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Dużo dziwnych wątków. Rozmowa I. Stanisławskiej, „Film" 1997, nr 7. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Maszynopis znaleziony w Krakowie. Rozmowę przeprowadził P. Jaworski, „Kwartalnik Filmowy" 2003, nr 43. | pl_PL |
| dc.references | Has W., O swoich filmach. Rozmowę przeprowadził J. Peltz, „Film" 1960, nr 43. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Pętla - scenopis, Filmoteka Narodowa, Warszawa, S-13969. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Rękopis znaleziony w Saragossie - scenopis, Filmoteka Narodowa, Warszawa, S-26645. | pl_PL |
| dc.references | Has W., Sanatorium pod Klepsydrą - scenopis, Filmoteka Narodowa, Warszawa, S-26578. | pl_PL |
| dc.references | Heidegger M., Nietzsche, przeł. M. Werner, W. Rymkiewicz, Warszawa 1998. | pl_PL |
| dc.references | Helman A., Adaptacje filmowe dzieł literackich jako świadectwa lektury tekstu, „Kino" 1985, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Helman A., Poetyka ekspresjonizmu filmowego, w: Studia estetyczne, Warszawa 1975, tom XII. | pl_PL |
| dc.references | Helman A., Rok sumuje się doświadczeniami, „Ekran" 1958, nr 50/5l. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994. | pl_PL |
| dc.references | Hłasko M., Pętla - scenariusz, Filmoteka Narodowa, Warszawa, S - 3 84. | pl_PL |
| dc.references | Holoubek G., Wojciech Jerzy Has. Wspomnienia, „Cinema Polska" 2000, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Hopfinger M., Adaptacja, w: Słownik literatury XX wieku, pod red. A. Brodzkiej, M. Prychalskiego, M. Semczuk, A. Sobolewskiej, E. Szary-Matywieckiej, Wrocław 1992. | pl_PL |
| dc.references | Hopfinger M., Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974. | pl_PL |
| dc.references | Husserl E., Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. J. Sidorek, Warszawa 1989. | pl_PL |
| dc.references | Ironia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2002. | pl_PL |
| dc.references | Jackiewicz A., Dramat antyalkoholowy, „Trybuna Ludu" 1958, nr 23. | pl_PL |
| dc.references | Jackiewicz A., Film jako powieść XX wieku, Warszawa 1968. | pl_PL |
| dc.references | Jackiewicz A., Has w hiszpańskim kostiumie, „Życie Literackie" 1965, nr 8. | pl_PL |
| dc.references | Jackiewicz A., Melodramat polski, „Trybuna Ludu" 1958, nr 288. | pl_PL |
| dc.references | Jahoda M., O „Zimowym zmierzchu", „Pętli" i „Pożegnaniach". Rozmawiała W. Czapińska, „Ekran" 1959, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Jakubowska M., laboratorium czasu. O „Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Jerzego Hasa, Łódź 2010. | pl_PL |
| dc.references | Jakubowska M., Teoria kina Gillesa Deleuze'a, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Janicki S., Telefon i zegar. Symbole i pseudosymbole, „Film" 1958, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Jarzębski J., Schulz, Wrocław 1999 | pl_PL |
| dc.references | Kajewski P., Na ekranach kin: „Pętla", „Odra" 1958, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Kałużyński Z., Dziwy w filmie polskim, „Polityka" 1965, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Kędzierski G., Opis filmu „Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany". Czas i przestrzeń obrazu, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kępińska D., Dziecko pijane we mgle, „Ekran" 1958, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Kitowska M., Bruno Schulz „Xięga Bałwochwalcza". W sprawie analogii, „Akcent" 1986, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Kitowska M., Czytając „Księgę Bałwochwalczą", „Twórczość" 1979, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Kłys T., Bilans pożytków i szkód, czyli o polskiej edycji Film Art.: An Introduction, „Kwartalnik Filmowy" 71/72, 2010. | pl_PL |
| dc.references | Kognitywna teoria filmów. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1999. | pl_PL |
| dc.references | Kołakowski L., Bergson, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Kołodyński A., Sanatorium pod Klepsydrą [rec.], „Ty i Ja" 1973, nr 9. | pl_PL |
| dc.references | Komendant T., Przeciw dialektyce: Nietzsche czytany przez Deleuze'a, w: „Teksty" 1980, nr 3, s. 129-137. | pl_PL |
| dc.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Korczarowska-Różycka N., Byliśmy jak z oleodruku - jak ze starego, familijnego albumu umarła fotografia. Czy „Szyfry" Wojciecha Jerzego Hasa to „Pornografia"? w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Korecki G., Kategorie czasu w prozie Brunona Schulza, „Przegląd Humanistyczny" 1981, nr 1/2. | pl_PL |
| dc.references | Kornatowska M., „.lecz nie wiemy co się z nami stanie". (O twórczości Wojciecha Hasa), w: Kino polskie w dziesięciu sekwencjach, pod red. E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, Łódź 1996. | pl_PL |
| dc.references | Kornatowska M., Kino trudne, „Film" 1983, nr 48. | pl_PL |
| dc.references | Kornatowska M., Księga iluzji, księga snów. O twórczości Wojciecha Hasa, w: Kino polskie w trzynastu sekwencjach, pod red. E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, Kraków 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kornatowska M., Myśleć rozsądnie, „Film" 1981, nr 38. | pl_PL |
| dc.references | Kornatowska M., Poetyczność i poezja, „Film" 1985, nr 31. | pl_PL |
| dc.references | Kosteczko M., „Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Jerzego Hasa. Rola barwy w koncepcji plastycznej filmu, „Pamiętnik Sztuk Pięknych" 2001, nr 1. | pl_PL |
| dc.references | Kowalska M., Deleuze Gilles, Difference et repetition, w: Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. B. Skarga, Warszawa 1996, t. 4. | pl_PL |
| dc.references | Kowalski K., Krzak Z., Tezeusz w labiryncie, Wrocław 1989. | pl_PL |
| dc.references | Królikiewicz G., Ekshumacja czasu, „Kino" 1974, nr 8. | pl_PL |
| dc.references | Kulig-Janarek K., Erotyka - groteska - ironia - kreacja, w: Bruno Schulz. In memoriam, pod red. M. Kitowskiej-Łysiak, Lublin 1992. | pl_PL |
| dc.references | Kuśmierczyk S., Wstęga Mobiusa jako czasoprzestrzeń dzieła filmowego. Na przykładzie „Pętli" Wojciecha Hasa i „Zabicia ciotki" Grzegorza Królikiewicza, „Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29/30. | pl_PL |
| dc.references | Kwiatkowski T., Has W., Rękopis znaleziony w Saragossie - scenariusz, Filmoteka Narodowa, Warszawa, S-8132. | pl_PL |
| dc.references | Lang H., Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques'a lacana, przeł. P. Piszczatowski, Gdańsk 2005. | pl_PL |
| dc.references | Leder A., Psychoanaliza a politeizm, w: Freud i nowoczesność, pod red. Z. Rosińskiej, J. Michalik, P. Bursztyka, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Ledóchowski A., Wizerunki widzianego, „Kino" 1969, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Ledóchowski A., Zbliżenia i oddalenia. Sylwetka operatora Stefana Matyjaszkiewicza, „Kino" 1969, nr 8. | pl_PL |
| dc.references | Levinas E., Istniejący i istnienie, przeł. J. Margański, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Lipińska J., Marciniak M., Mitologia starożytnego Egiptu, Warszawa 1986. | pl_PL |
| dc.references | Lisowska B., Oczekiwanie na nieuchronne. Organizacja czasu teraźniejszego w filmie Pętla Wojciecha Jerzego Hasa i Uniesie nas wiatr Abasa Kiarostamiego, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Łaguna P., Ironia jako postawa i jako wyraz (z zagadnień teoretycznych ironii), Kraków- Wrocław 1984. | pl_PL |
| dc.references | Malatyńska M., Rękopis znaleziony w Krakowie, „Film" 1996, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Maniewski M., Dygat i kino, „Kino" 1985, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Maniewski M., Sny o pozorach prawdy. Prawda o pozorach snu, „Kino" 1998, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Markowski M. P., Z powrotem do lacana, „Literatura na Świecie" 2003, nr 3-4. | pl_PL |
| dc.references | McFarlane B., Tło, problemy i nowe propozycje, przeł. S. Sikora, „Kwartalnik Filmowy" 1999, nr 26/27. | pl_PL |
| dc.references | Michałek B., Nadzieje, niepokoje, „Teatr i Film" 1958, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Michałek B., Szkic o filmie polskim, Warszawa 1960. | pl_PL |
| dc.references | Michałowska J., Chanson triste. O „Pożegnaniach" Wojciecha Jerzego Hasa, „Kwartalnik Filmowy" 1998, nr 21/22. | pl_PL |
| dc.references | Miczka T., Czas, w: Słownik pojęć filmowych, Katowice 1998, t. 9. | pl_PL |
| dc.references | Migasiński J., Merleau-Ponty, Warszawa 1995, Ronald David Laing, „Ja” i inni, przeł. B. Mizia, Poznań 1999. | pl_PL |
| dc.references | Mitosek Z., Opowiadanie i ironia, w: Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, pod red. Z. Mitosek, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Narratologia, red. M. Głowiński, Gdańsk 2004. | pl_PL |
| dc.references | Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra, przekł. W. Berent, Mortkowicz, Warszawa 1905. | pl_PL |
| dc.references | Nurczyńska-Fidelska E., Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Łódź 1998. | pl_PL |
| dc.references | Olbromski C.J., Kategoria „teraz" we współczesnej fenomenologii czasu, Poznań 2005. | pl_PL |
| dc.references | Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, pod red. Z. Mitosek, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Ostrowska E., „Jak być kochaną" - (nie)pamięć wojny, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Otorowski M., Między mądrością a zrozumieniem o „Rękopisie" Potockiego, „Meble. Strefa tekstu" 2002, nr 7. | pl_PL |
| dc.references | Panas W., Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza, Lublin 1997. | pl_PL |
| dc.references | Pawlak K., Psychoanaliza według Jacquesa lacana, w: Nowe zjawiska w psychoterapii, red. M. Lis-Turlejska, Warszawa 1991. | pl_PL |
| dc.references | Peltz J., Wojciech Has kręci komedię sentymentalną, „Film" 1960, nr 40. | pl_PL |
| dc.references | Piłat R., Wartość milczenia, „Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29/30. | pl_PL |
| dc.references | Płażewski J., Pułapki tonacji i liryki, „Przegląd Kulturalny" 1961, nr 13. | pl_PL |
| dc.references | Poulet G., Metamorfozy czasu, PIW, Warszawa 1977. | pl_PL |
| dc.references | Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Przylipiak M., O subiektywizacji narracji filmowej, w: „Studia Filmoznawcze", 1987, nr 7, s. 239-246 | pl_PL |
| dc.references | Przylipiak M., „Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Hasa, w: Teatr pamięci Brunona Schulza, pod. red. J. Ciechowicza, H. Kasjaniuk, Gdynia 1993. | pl_PL |
| dc.references | Reverdy P., Wiatr i duch, „Literatura na Świecie", 2003, nr 3-4. | pl_PL |
| dc.references | Ricoeur P., Czas i opowieść, przeł. J. Jakubowski, Kraków 2008. | pl_PL |
| dc.references | Rosner K., Narracja, tożsamość i czas, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Ryba J., Jan Potocki (1761-1815), w: Pisarze polskiego Oświecenia, pod red. T. Kostkiewiczowej i Z. Golińskiego, Warszawa 1994, t. II. | pl_PL |
| dc.references | Sandauer A., Czy Norwid polował na niedźwiedzie?, „Dialog"1973, nr 10. | pl_PL |
| dc.references | Santarcangeli P., Księga labiryntu, przeł. I. Bukowski, Warszawa 1982. | pl_PL |
| dc.references | Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1994. | pl_PL |
| dc.references | Schulz B., Ilustracje do własnych utworów, oprac. i wstępem opatrzył J. Ficowski, Warszawa 1992. | pl_PL |
| dc.references | Schulz B., Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1989. | pl_PL |
| dc.references | Sienkiewicz B., Wokół motywu manekina, w: W ułamkach zwierciadła, pod red. M. Kitowskiej-Łysiak, W. Panasa, Lublin 2003. | pl_PL |
| dc.references | Skaliński M., Studium rozpaczy i nadziei, „Za i Przeciw" 1958, nr 7. | pl_PL |
| dc.references | Skarżyńscy L. i J., Jak pokazać Madryt. Rozmowę przeprowadziła K. Garbień, ,,Film" 1965, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Skarżyński J., Scenografia to nie ozdobnik. Rozmowę przeprowadziła I. Grodź, „Arkusz" 2002, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Skarżyński J., Warto było się trudzić. Rozmowę przeprowadziła M. Wysogląd, „Film" 1988, nr 18. | pl_PL |
| dc.references | Skarżyński J., Wierzę w podpis autorski. Rozmowę przeprowadził T. Sobolewski, „Film" 1976, nr 13. | pl_PL |
| dc.references | Skowron M., Malarz kina kultowego, „Tygodnik Solidarność" 2000, nr 41. | pl_PL |
| dc.references | Skwara J., Świat „czarnego filmu", Warszawa 1977. | pl_PL |
| dc.references | Słodowski J., Wijata T., Oniryzm i fantastyka, czyli ktoś w świecie nadrealnym, w: tychże, Rupieciarnia marzeń, Warszawa 1994. | pl_PL |
| dc.references | Słodowski J., Wijata T., Rupieciarnia marzeń, Warszawa 1994. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Dawno temu w Saragossie, „Gazeta Telewizyjna" 16-22 III 1996, nr 65. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Has i mit sztuki, „Gazeta Wyborcza" 2000, nr 232. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Has, czyli świat, „Gazeta Wyborcza" 2000, nr 232 (4 X). | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Kultowe kino Hasa, „Gazeta Wyborcza" 31 III 1995, nr 0077. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Na wpół twierdza, na wpół teatr, „Film na Świecie" 1974, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Obrona iluzji, „Film" 1990, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Reżyser z Krakowa. O filmach Wojciecha Hasa, „Film" 1978, nr 23. | pl_PL |
| dc.references | Sobolewski T., Swoimi słowami. Różowy człowiek, „Kino" 2000, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Spalińska-Mazur J., Symptomatyczna funkcja interwałów czasowych w filmach „Pętla", „Jak być kochaną" oraz „Szyfry" Wojciecha Jerzego Hasa, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Speina J., Bankructwo realności. Proza Brunona Schulza, Warszawa-Poznań 1974. | pl_PL |
| dc.references | Stachówna G., Trzy spojrzenia przez okno. „Pożegnania" Dygata i Hasa, „Kwartalnik Filmowy" 1999, nr 26/27. | pl_PL |
| dc.references | Stala K., Architektura Schulzowskiej wyobraźni, w: Czytanie Schulza, pod red. J. Jarzębskiego, Kraków 1994. | pl_PL |
| dc.references | Stala K., Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w twórczości Bruno Schulza, Warszawa 1995. | pl_PL |
| dc.references | Stala K., Przestrzeń metafizyki, przestrzeń języka. Schulzowskie „mateczniki" sensu, „Pamiętnik Literacki" 1983. | pl_PL |
| dc.references | Symotiuk S., Filozofia i genius loci, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Szczepański J. J., Pożegnania, „Tygodnik Powszechny" 1958, nr 44. | pl_PL |
| dc.references | Szpulak A., Śmierć w polskim filmie fabularnym: od obrazu końca do wizji zmartwychwstania, w: Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie wobec umierania i śmierci, pod red. P. Zwierzchowskiego, D. Mazur, Bydgoszcz 2005. | pl_PL |
| dc.references | Ścibor-Rylski T., Wojciech Jerzy Has, „Kino" 2000, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Świdziński W., Pożegnania. Z czym się żegna Wojciech Jerzy Has?, „Kwartalnik Filmowy" 2007, nr 57/58, s. 65-72. | pl_PL |
| dc.references | Teatr pamięci Brunona Schulza, pod. red. J. Ciechowicza, H. Kasjaniuk, Gdynia 1993. | pl_PL |
| dc.references | Toeplitz K. T., „Klimaty” Hasa, „Świat" 1961, nr 13. | pl_PL |
| dc.references | Toeplitz K. T., Pijaństwo bez nadziei, „Świat" 1958, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Toeplitz K. T., Rękopis znaleziony w Saragossie, rec. „Świat" 1965, nr 8. | pl_PL |
| dc.references | Trzebiński J., Narracja jako sposób rozumienia świata, w: Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Tylczyński A., Nieprzekonująca „Pętla", „Tygodnik Demokratyczny" 1958, nr 5. | pl_PL |
| dc.references | Wach M., W labiryncie wieloznaczności: strategie i funkcje „niepewnej narracji" (unrealiable narration) w „Rękopisie znalezionym w Saragossie", w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Wąskowska R., Marzyciel z krainy filmu. W 80. rocznicę urodzin Stanisława Dygata, „Iluzion" 1995, nr 3/4. | pl_PL |
| dc.references | Werner A., Siedem opowiadań - siedem filmów, w: Jarosław Iwaszkiewicz, Brzezina i inne opowiadania ekranizowane, Warszawa 1987. | pl_PL |
| dc.references | Wojciechowski P., Był Has - nie było nas... , „Więź" 2000, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Wołk M., Opowiadanie i narracja w prozie pierwszoosobowej, w: Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Wójcik J., Odkrywca magii, „Rzeczpospolita" 28 XI 2000, nr 277. | pl_PL |
| dc.references | Wyskiel W., Inna twarz Hioba. Problematyka alienacyjna w dziele Brunona Schulza, Kraków 1980. | pl_PL |
| dc.references | Zagórska A., Przestrzeń umykającego spojrzenia. Filmy Wojciecha Jerzego Hasa, „Panoptikum" 2003, nr l. | pl_PL |
| dc.references | Zalewski A., Meandry czasu teraźniejszego, „Kwartalnik Filmowy" 2001, nr 34. | pl_PL |
| dc.references | Zwierzchowski P., „Jak być kochaną" i „Szyfry" - wojna, pamięć i kino polskie lat 60, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, pod red. M. Jakubowskiej, K. Żyto, A. M. Zarychty, Łódź 2011. | pl_PL |
| dc.references | Żizek S., Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, P. Dybel, Wrocław 2001. | pl_PL |
| dc.references | Żylińska J., Świat nieprawdopodobny, ale możliwy. Rozmowę przeprowadził L. Kurpiewski, „Film" 1984, nr 11. | pl_PL |
| dc.references | Żyto K., Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010. | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | gosia.jakubowska@wp.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7525-760-1 | |