Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalkusz, Marta
dc.date.accessioned2019-02-05T11:41:28Z
dc.date.available2019-02-05T11:41:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26732
dc.description.abstractThe Warsaw musical editing from the last quarter of the nineteenth century is a material that has not been touched up in bibliological and musicological researches. Basing on the methodology used in the publication of Warsaw musical editing in the years 1772–1865 by Wojciech Tomaszewski (Warsaw 1992b), the author of article has made a similar characterization of printed music issued with the Warsaw publishing address in the years 1875–1918, stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk [abbr.: BG AMuz]. She also has paid attention to a topic not examined so far – the relations between publishers and printers appearing in the varsavianas preserved in BG AMuz and she has isolated musical printers sensu stricto.en_GB
dc.description.abstractWarszawskie edytorstwo muzyczne począwszy od ostatniej ćwierci XIX w., stanowi nie ruszany dotąd w badaniach bibliologicznych materiał. W oparciu o metodologię zastosowaną w publikacji Warszawskie edytorstwo muzyczne w latach 1772–1865 autorstwa Wojciecha Tomaszewskiego (1992b), autorka artykułu przeprowadziła podobną charakterystykę druków muzycznych wydanych z warszawskim adresem wydawniczym w latach 1875–1918, przechowywanych w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku [dalej: BG AMuz]. Zwróciła przy tym uwagę na temat również dotąd nie badany – występujące w warszawskich muzykaliach zachowanych w BG AMuz relacje kontrahenckie między wydawcami a drukarniami, i wyodrębniła stricte muzyczne zakłady drukarskie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;27
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectWarsaw printed musicen_GB
dc.subjectWarsaw music publishersen_GB
dc.subjectbook collectionsen_GB
dc.subjectmusical typographyen_GB
dc.subjectMain Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsken_GB
dc.subjectwarszawskie druki muzycznepl_PL
dc.subjectwarszawscy wydawcy muzycznipl_PL
dc.subjectksięgozbiorypl_PL
dc.subjecttypografia muzycznapl_PL
dc.subjectBiblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańskupl_PL
dc.titleCharakterystyka muzycznych varsavianów wydanych w latach 1875–1918 przechowywanych w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańskupl_PL
dc.title.alternativeCharacteristics of Varsavianas published in the years 1875–1918 stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsken_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number13-36
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesArditi, Luigi ([189?]). L'estasi: Valse na mezzosopran z towarzyszeniem fortepianu, sł. pol. F. Schobera. Warszawa: G. Sennewald (C.G. Röder, Leipzig).pl_PL
dc.referencesBeethoven, Ludvig van (cenz. 1899 [druk po 1903]). Drobnostka = Bagatelle op. 33 nr 1 [na fortepian]. Varsovie: chez F. Hösick (w lit. C. Witanowskiego Krakowskie Przedmieście 2).pl_PL
dc.referencesBellini, Vincenzo ([około 1865]). Norma: Arya Orovesa. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (Sztych i druk C.G. Rödera w Lipsku).pl_PL
dc.referencesBettinelli, Angelo ([1911]). Tęsknota = Lontananza [na głos i fortepian], sł. pol. T. Leliwy. Warszawa: Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesBrahms, Johannes ([19?]). Danse hongroise No. 4 pour violon avec accompagnement de piano, revues et doigtées par Romuald Aust. Varsovie: Gebethner & Wolff.pl_PL
dc.referencesChopin, Fryderyk ([1877]). Oeuvres pour le Piano, vol. 1–3. Varsovie: Gebethner et Wolff.pl_PL
dc.referencesChopin, Fryderyk ([1905–1910]). Wojak op. 74 no. 10 [na głos i fortepian]. Warszawa: Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesChopin, Fryderyk ([1909–1913]). Mazourka op. 7 no. 1 pour Piano, Violon et Cello, arr. par Prof. A. Cink. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie, ul. Kapucyńska 7).pl_PL
dc.referencesDargomyżski, Aleksandr ([po 1911]). Nocowała chmurka złotowłosa = Nocevala tucka zolotaja, trio [na sopran, tenor, baryton i fortepian], tekst ros. M. Lermontowa. Warszawa: Leon Idzikowski (w Drukarni Społecznej Stowarzyszenia Robotników Chrześcijańskich, Pl. Grzybowski 3/5; [nuty:] Sztych. K. Drzewiecki).pl_PL
dc.referencesDenza, Luigi ([19?]a). Cudne oczy = Occhi turchini [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego (syna). Warszawa: B. Rudzki.pl_PL
dc.referencesDenza, Luigi ([19?]b). O! Gdybyś mnie kochała! = Si tu m'aimais!, przekł. M. Radziszewskiego. Warszawa: Hösick.pl_PL
dc.referencesEstreicher, Karol (1876–). Bibliografia polska XIX. stólecia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.pl_PL
dc.referencesGabussi, Vincenzo [19?], Rybacy = I pescatori, duetto per tenore e basso. Varsovie: F. Hösick.pl_PL
dc.referencesGrieg, Edvard H. ([około 1910]). Śmierć Azy = (La mort d'Ase) op. 46 no. 2. Warszawa: B. Rudzki (W–wa, Nowy Świat 47, Lit. J.F. Konarzewski i I. Mękarski).pl_PL
dc.referencesGrieg, Edvard H. ([po 1912?). Ja kocham cię = Je t'aime [na głos i fortepian], tłom.: M. Radziszewski. Warszawa: Gebethner i Wolff (Zakłady Graficzne Wierzbicki i S-ka).pl_PL
dc.referencesHasła "Lutni" oraz stowarzyszeń śpiewackich w Warszawie, w Łodzi, w Kaliszu, w Radomiu, w Wieluniu [na chór męski a cappella] ([1898]). Warszawa: Echo Muzyczne.pl_PL
dc.referencesHeiser, Wilhelm ([1890–1915]). Na grobie op. 30 [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego, syna. Warszawa: Michał Arct. Pobrano 17 października 2018, z: http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=32842pl_PL
dc.referencesKossobudzki, Ignacy ([1908–1912]). Stach = Mädchensklage, [pieśń] na głos [wysoki] z towarzyszeniem fortepianu, sł. Or–Ot'a; Deutsch von G. Guranowski. Warszawa: Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesKücken, Friedrich W. (cenz. 1882). Serenada Maurytańska, sł. pol. R. Nowiny. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (w Lit. Mękarskiego, Krakowskie Przedmieście 38 w Warszawie).pl_PL
dc.referencesLiszt, Franz ([przed 1900]). Rapsodie Hongroise no. 2, s. 244, pour piano. Varsovie: chez Ferdinand Hösick (Litografia i Sztycharnia Nut J. Mękarskiego No. 411 Krak. Przedm).pl_PL
dc.referencesMakowski, Henryk & Surzyński, Mieczysław ([po 1895]). Szkoła na organy, cz. 1. Warszawa: nakład i własność Gebethnera i Wolffa (Lit. J. Konarzewski).pl_PL
dc.referencesMarks, G.W. ([po 1911]). Potpourri sur des motifs de l'Opéra „Der Freischütz” de Weber, pour le piano. Varsovie: Léon Idzikowski (Impr. de Musique J. Tchokoloff, Kieff).pl_PL
dc.referencesMassenet, Jules ([około 1895]). Noc w Hiszpanii = Nuit d'Espagne, tłom. M. Radziszewski. Warszawa: F. Hösick.pl_PL
dc.referencesMendelssohn-Bartholdy, Feliks ([189?]). Na okręcie = Wasserfahrt [na dwa głosy z fortepianem], sł. H. Heine; sł. pol. J. Chęcińskiego. Warszawa, F. Hösick.pl_PL
dc.referencesMoniuszko, Stanisław ([1909]). Milda, kantata mitologiczna litewska partytura orkiestrowa sprawdzona i do druku przyg. przez P. Maszyńskiego, sł.: J. I. Kraszewski. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Sekcja im. S. Moniuszki; sgł. Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesMoniuszko, Stanisław ([po 1908]). Halka, ouverture pour Piano a deux mains. Warszawa: Gebethner & Wolff.pl_PL
dc.referencesMoniuszko, Stanisław (cenz. 11.06.1901). Dla czego [na baryton z towarzyszeniem fortepianu], sł.: autor nieznany. Warszawa: Gebethner i Wolff (Litogr.: J. Mękarski).pl_PL
dc.referencesMoszkowski, Maurycy (cenz. 1883). Oczęta = Mädchenaug, sł. pol. M. Radziszewskiego. Varsovie: chez Kruziński et Lewi (w Lit. Mękarskiego 38 Krak. Przedm. w Warszawie).pl_PL
dc.referencesMünchheimer, Adam ([po 1908]). Graduale ze Mszy Solennej, na Bas lub Baryton z towarzyszeniem organu lub fortepianu. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. W. Piekarniaka).pl_PL
dc.referencesOhrt, Janina (oprac.) (1969). Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina: katalog zbiorów, nuty. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.pl_PL
dc.referencesPankiewicz, Eugeniusz ([1912–1915]). Sześć pieśni weselnych ludowych polskich, w formie suity na dwa głosy żeńskie (albo chór żeński) i fortepian na cztery ręce. Warszawa: Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesPrzegląd Bibliograficzny Księgarni Gebethnera i Wolffa w Warszawie, wrzesień 1913 nr 9. Pobrane 17 października 2018, z: http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/plain–content? id=14096.pl_PL
dc.referencesSchubert, Franz ([około 1890]). Zdrowaś Marya = Modlitwa matki D:839 na głos wysoki z tow. fortepianu, przeł. z niem. J. Chęciński; sł. franc. P. Bélanger. Warszawa: F. Hösick.pl_PL
dc.referencesSchubert, Franz (cenz. 1899). Ostatnia nadzieja = Letzte Hoffnung, sł. pol. naśladował z poezji Hajoty W. Aleksandrowicz. Warszawa: Wydawnictwo Stanisława Sadowskiego (Lit. Konarzewskiego Nowy Świat 38 w Warszawie).pl_PL
dc.referencesSinger, Zygmunt ([około 1912]). Méthode pour Hautbois Théorique et Pratique:… l'usage des joueurs avancés pour le développement artistique en VI parties, [1], op. 12. Varsovie: Gebethner & Wolff; Berlin: Albert Stahl.pl_PL
dc.referencesStarczewski, Feliks (1916). Biją się dwaj Cyganie, śpiew z towarzyszeniem fortepianu. Warszawa; Kraków: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff (Lit. J.F. Konarzewski i J. Mękarski, Nowy Świat 47 w Warszawie).pl_PL
dc.referencesSuppé, Franz von (cenz. 1915). Poëte et Paysan, ouverture pour piano. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk L. Bilińskiego i W. Maślankiewicza, Warszawa, Nowogrodzka 17).pl_PL
dc.referencesTroschel, Wilhelm ([około 1880]). Mój kwiatek, wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: G. Sennewald (Lipsk: sztych i druk C.G. Rödera).pl_PL
dc.referencesTroschel, Wilhelm ([po 1910?]). Mój kwiatek, romans [na głos i fortepian], wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie).pl_PL
dc.referencesTroschel, Wilhelm (cenz. 1887). Czarodziejka, śpiew, sł. Deotymy. Warszawa: nakład G. Sennewalda (lit. Mękarskiego 40 Krak. Przedm. w Warszawie).pl_PL
dc.referencesVerdi, Giuseppe ([około 1910]). Traviata: Violetta [na mezzosopran lub baryton i fortepian]. Warszawa: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesWieniawski, Henryk ([po 1913]). Modlitwa do Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej op. 16 [na głos wysoki z towarzyszeniem organu lub fortepianu], sł. Domher. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. C. Witanowski, Oboźna 9).pl_PL
dc.referencesWroński, Adam (cenz. 1899). Tęsknota, piosenka z tow. fortepianu op. 149, sł. N. N. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. Mękarski, Krakowskie Przedmieście 40 w Warszawie).pl_PL
dc.referencesŻeleński, Władysław (cenz. 1900). Łaskawa dziewczyna op. 25 nr 5 [na głos i fortepian]. Warszawa: F. Hösick.pl_PL
dc.referencesArct, Stanisław & Pawłowska, Elżbieta (1961). Wydawcy warszawscy w latach 1878–1914. W: S. Tazbir (red.) Z dziejów książki i bibliotek w Warszawie (s. 320–384). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesBibliografia Polska 1901–1939 (1986–). Warszawa: Biblioteka Narodowa.pl_PL
dc.referencesBułhak, Henryk (1977). Metoda typograficzna w badaniach nad dawną książką. Uwagi i refleksje, Biuletyn Poligraficzny, 2, 37–52.pl_PL
dc.referencesChomiński, Józef M. & Turło, Teresa D. (1990). Katalog dzieł Fryderyka Chopina. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.pl_PL
dc.referencesMazur, Krzysztof (1970). Pierwodruki Stanisława Moniuszki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesMazur, Krzysztof (1971). Polskie edytorstwo muzyczne między powstaniem listopadowym a styczniowym. W: Z. Chechlińska (red.), Szkice o kulturze muzycznej XIX w., Studia i materiały z XIX w., t. 1 (s. 51–89). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesPoniatowska, Irena (2000). Moszkowski Moritz. W: E. Dziębowska (red.), Encyklopedia Muzyczna PWM, część biograficzna [T. 6] (s. 384–385). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.pl_PL
dc.referencesProsnak, Antoni (1993). Chopinowskie cimelia nutowe w Bibliotece AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.pl_PL
dc.referencesProsnak, Antoni (1997). Dawne nuty drukowane w cimeliach AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.pl_PL
dc.referencesProsnak, Antoni (2003). Cimelia AMFC po 1850. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.pl_PL
dc.referencesSawicki, M. (1965). Matryce nutowe. Wiadomości Graficzne. Czasopismo Związku Zawodowego Pracowników Poligrafii, R. 45, 6, 5.pl_PL
dc.referencesSpózowie, Andrzej & Irena (2000). Katalog polskich druków muzycznych 1801–1875 w zbiorach Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki.pl_PL
dc.referencesTomaszewski, Wojciech (1992a). Bibliografia warszawskich druków muzycznych 1801–1850, Warszawa: Biblioteka Narodowa.pl_PL
dc.referencesTomaszewski, Wojciech (1992b). Warszawskie edytorstwo muzyczne w latach 1772–1865, Warszawa: Biblioteka Narodowa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailm.walkusz@amuz.gda.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.27.01
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.