Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoźniak, Maria Judyta
dc.contributor.editorKobyłecka-Piwońska, Ewa
dc.contributor.editorKłosińska-Nachin, Agnieszka
dc.date.accessioned2019-01-21T11:12:29Z
dc.date.available2019-01-21T11:12:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationWoźniak M.J., W harmonii z naturą i kosmosem? O poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herberta, [w:] Czytanie między językami. Szkice komparatystyczne z literatury polskiej i hiszpańskojęzycznej, red. E. Kobyłecka-Piwońska, A. Kłosińska-Nachin, WUŁ, Łódź 2018, doi: 10.18778/8142-060-0.03.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-060-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26508
dc.description.abstractPoezję hiszpańskiego pisarza Antonia Colinasa (ur. 1946) oraz Zbigniewa Herberta (1924–1998) łączy głęboka duchowa wspólnota, o której świadczy m.in. poszukiwanie harmonii w przyrodzie i kosmosie. Chociaż myśl poetycka obu twórców często biegnie w różnych kierunkach, komparatystyczna lektura stwarza sytuację dialogu, w którym ujawniają się zaskakujące nieraz podobieństwa i frapujące różnice. Kontemplacja natury i urządzenia wszechświata prowadzi obu pisarzy do wniosku, że świat w zasadzie nie jest ładem, a zamiast upragnionego sensu można w nim odnaleźć pustkę, która jednak dla Colinasa, w przeciwieństwie do Herberta, czasami objawia człowiekowi upragniony sens. Herbert widzi przede wszystkim wspólnotę cierpienia człowieka i natury, Colinas zaś we wszechobecnej śmierci potrafi dostrzec ślad pewnego porządku.pl_PL
dc.description.abstractThere exists a deep spiritual union between poems by the Spanish author, Antonio Colinas (born 1946), and those written by Zbigniew Herbert (1924–1998), which is reflected by, among others, seeking harmony in nature and the universe. Although the poetic concept of the two authors often runs in various directions, a comparative analysis gives rise to a dialogue which reveals at some points surprising similarities and striking differences. When contemplating nature and arrangement of the universe both authors arrive at a conclusion that in fact the world is not an order, and what may be found in it, instead of the desired sense, is an emptiness which, however, for Colinas as opposed to Herbert, unveils the desired sense to the human being. What Herbert mostly sees is the union of suffering between the human being and nature, whereas Colinas can notice a trace of some order in the omnipresent death.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCzytanie między językami. Szkice komparatystyczne z literatury polskiej i hiszpańskojęzycznej / Leer entre lenguas. Acercamiento comparativo entre la literatura hispánica y la polaca;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAntonio Colinaspl_PL
dc.subjectZbigniew Herbertpl_PL
dc.subjectpoezja współczesnapl_PL
dc.subjectliteratura porównawczapl_PL
dc.subjectharmoniapl_PL
dc.titleW harmonii z naturą i kosmosem? O poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herbertapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number35-58pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Hiszpańskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-061-7
dc.referencesAlonso Gutiérrez, L. M. (1990), El corazón desmemoriado. Claves poéticas de Antonio Colinas, León: Diputación provincial de León.pl_PL
dc.referencesAlonso Gutiérrez, L. M. (2000), Antonio Colinas, un clásico del siglo XXI, León: Universidad de León.pl_PL
dc.referencesBarańczak, S. (2001), Uciekinier z Utopii, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCano, J. L. (1982), “Antonio Colinas, del lirismo a la meditación”, El País, 11 de julio: 7.pl_PL
dc.referencesColinas, A. (1990), “El arte de escribir: mi experiencia personal (Autopercepción intelectual de un proceso histórico)”, Anthropos 105: 20–37.pl_PL
dc.referencesColinas, A. (2010), Tres tratados de armonía, Barcelona: Tusquets Editores.pl_PL
dc.referencesColinas, A., (2011), Obra poética completa, Madrid: Siruela.pl_PL
dc.referencesColinas, A. (2014), Canciones para una música silente, Madrid: Siruela.pl_PL
dc.referencesCzapliński, P. (1998), „Śmierć, czyli o niedoskonałości”, w: A. Franaszek (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 280–303.pl_PL
dc.referencesGingerich, O. (2008), Boski wszechświat, przeł. J. Włodarczyk, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesHerbert, Z. (1993), Martwa natura z wędzidłem, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.pl_PL
dc.referencesHerbert, Z. (2008), Wiersze zebrane, oprac. edyt. R. Krynicki, Kraków: Wydawnictwo a5.pl_PL
dc.referencesFiut, A. (1998), „Język wiary i niewiary”, w: A. Franaszek (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta 2, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 264–279.pl_PL
dc.referencesFiut, A. (2000), „Dwa spojrzenia na antyk: Kawafis i Herbert”, w: A. Franaszek (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta 2, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 270–294.pl_PL
dc.referencesFranaszek, A. (2008), Ciemne źródło. Esej o cierpieniu w twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesGórniak, K. (2015), „Milczenie natury. Dęby z tomu Elegia na odejście”, w: J. M. Ruszar (red.), Gąszcz srebrnych liści. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, Kraków: Wydawnictwo JMR Trans-Atlantyk, 183–204.pl_PL
dc.referencesJiménez, J. O. (1984), “Introducción”, w: A. Colinas, Poesía (1967–1981), Madrid: Visor, 9–33.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa, T. (1998), „Komparatystyka literacka – zakres i treść pojęcia. Status naukowy badań porównawczych”, w: A. Nowicka-Jeżowa (red.), Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., Izabelin: Świat Literacki, 11–16.pl_PL
dc.referencesKosturek, J. (2010), „Żeby tylko nie anioł… Konkret i abstrakcja w poezji Zbigniewa Herberta”, w: J. M. Ruszar (red.), Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków: Wydawnictwo Platan, 233–277.pl_PL
dc.referencesLigęza, W. (2001), „Elegie Zbigniewa Herberta”, w: M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski (red.), Twórczość Zbigniewa Herberta, Kraków: Universitas, 27–50.pl_PL
dc.referencesLigęza, W. (2005), „Historia muzyki według Pana Cogito”, w: W. Ligęza, M. Cicha (red.), Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, Lublin: Gaudium, 153–181.pl_PL
dc.referencesLisicki, P. (1998), „Puste niebo Pana Cogito”, w: A. Franaszek (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 241–263.pl_PL
dc.referencesMarí, A. (1990), “Hacia el orden y la locura de las estrellas”, Anthropos 105: 57–59.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz, H. (1989), „Literatura a mity”, w: H. Markiewicz, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa: PWN, 64–97.pl_PL
dc.referencesOpacka-Walasek, D. (2005), „O «nieprzerwanym szumie ogromnej klepsydry». Obrazy czasu w poezji Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje”, w: W. Ligęza, M. Cicha (red.), Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, Lublin: Gaudium, 110–128.pl_PL
dc.referencesPotkański, J. (2002), „Rola przerzutni w wierszach Zbigniewa Herberta”, w: E. Czaplejewicz, W. Sadowski (red.), Herbert. Poetyka, wartości i konteksty, Warszawa: Wydawnictwo DiG, 25–34.pl_PL
dc.referencesPrzybylski, R. (1998), „Między cierpieniem a formą”, w: A. Franaszek (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 80–127.pl_PL
dc.referencesSepúlveda, J. (1997), “Notas de lectura de Jardín de Orfeo”, w: A. Colinas, El viaje hacia el centro, Madrid: Calambur, 237–243.pl_PL
dc.referencesStelmaszczyk, B. (2001), „Epilog na odejście. Ostatnie przesłanie poetyckie Herberta”, w: M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski (red.), Twórczość Zbigniewa Herberta, Kraków: Universitas, 315–330.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-060-0.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe