Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBarańska-Szmitko, Anna
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:09Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26471
dc.description.abstractThe article attempts to answer the question of what is responsible in the column text for attributing to the authors only positive or neutral image features. The basis is the analysis of the empirical data collected with the participation of respondents, who after reading the column stated the characteristics of the author – in their view – shown in the presented text, and then indicated fragments expressing each of the attributed image features. They read the utterances of Krzysztof Varga, Piotr Zaremba, Magdalena Środa and Szymon Hołownia. It is interpreted that although the influence of such a relatively positive perception of the columnists could be influenced by the research procedure itself, which limited the critical approach to the author (defining its characteristics directly after reading the text), it seems that the most important means of convincing to themselves was the discursive design of the text (generalizations, strongly vocabulary, humour with irony, common parlance) and reading the entire text, which could give an effect of understanding and respect for the author even in the absence of his views.en_GB
dc.description.abstractW artykule próbuje się ustalić, co w tekstach felietonów odpowiada za fakt przypisywania autorom wyłącznie pozytywnych bądź neutralnych cech wizerunkowych. Podstawę stanowi analiza danych empirycznych, zebranych w badaniu, w którym respondenci po przeczytaniu felietonu określali cechy autora, ich zdaniem, widoczne w przedstawionym tekście, a następnie wskazywali fragmenty aktualizujące każdą z przypisanych cech wizerunkowych. Mieli do dyspozycji wypowiedzi Krzysztofa Vargi, Piotra Zaremby, Magdaleny Środy i Szymona Hołowni. Interpretuje się, że wpływ na tak relatywnie pozytywne postrzeganie twórców mogła mieć sama procedura badania, która utrudniała krytyczne odniesienie do autora (określenie jego cech bezpośrednio po przeczytaniu tekstu), ale wydaje się, że największe znaczenie wśród sposobów przekonania do siebie miało ukształtowanie dyskursywne tekstu (generalizacje, silnie nacechowane słownictwo, komizm wraz z ironią, potocyzmy) oraz samo przeczytanie całości tekstu, które mogło dać efekt zrozumienia i szacunku dla autora, nawet w przypadku braku zgody z jego poglądami.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectimageen_GB
dc.subjectconstructivismen_GB
dc.subjectdiscourse analysisen_GB
dc.subjectstyleen_GB
dc.subjectcolumn newspaperen_GB
dc.subjectpersuasionen_GB
dc.subjectauthorityen_GB
dc.subjectwizerunekpl_PL
dc.subjectkonstruktywizmpl_PL
dc.subjectanaliza dyskursupl_PL
dc.subjectstylpl_PL
dc.subjectfelietonpl_PL
dc.subjectperswazjapl_PL
dc.subjectautorytetpl_PL
dc.titleJak przekonać do siebie i swoich poglądów czytelnika felietonu? Analiza danych empirycznychpl_PL
dc.title.alternativeHow to Convine the Column’s Reader to the Author? The Analysis of the Empirical Datasen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number87-99
dc.contributor.authorAffiliationZakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesFleischer M., Konstrukcja rzeczywistości 2, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesFleischer M., Typologia komunikacji, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesGrochala B., Komizm językowy w felietonach Antoniego Słonimskiego, Łódź 2006.pl_PL
dc.referencesHabrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 91–126.pl_PL
dc.referencesKłosińska K., „Ekspert”, „mędrzec”, „dowódca”, „wieszcz” i „dziadek” – różne role nadawcy programów partii politycznych, tworzone dzięki stylizacji, „Język a Kultura” 2014, t. 24, s. 95–105.pl_PL
dc.referencesKorolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesKorycińska-Skóra K., Wpływ potoczności na perswazję wypowiedzi Andrzeja Leppera, „Język a Kultura” 2014, t. 24, s. 69–78.pl_PL
dc.referencesPratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesSokół A., Perswazja, manipulacja, zabawa językiem – wybrane aspekty językowe czasopisma „Wróżka”, „Acta Univeritatis Lodzenis. Folia Linguistica” 2010, nr 45, s.177–195.pl_PL
dc.referencesSzymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2005, s. 257.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.baranska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.07
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.