Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUziębło, Piotr
dc.date.accessioned2019-01-15T10:29:37Z
dc.date.available2019-01-15T10:29:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26426
dc.description.abstractThe introduction of general presidential elections in the Czech Republic strengthened the position of the head of state, though this did not entail a change in its constitutional powers. It also created the possibility of winning candidates who do not have the support of parliamentary political parties. However, the candidature application can be made by members of parliament or voters. Candidates must gather 50,000 signatures from citizens, or the support of twenty Deputies or ten Senators. The Ministry of Interior verifies the application and registries candidates. The electoral campaign in the presidential election may be conducted by both candidates and registered third persons. The election law has regulated its course liberally, among other things, without providing election silence. The main restriction is the campaign spending limit. No candidate may spend more than 40,000,000 CZK, except candidates who advance to the second round (they may spend 50,000,000 CZK).en_GB
dc.description.abstractWprowadzenie powszechnych wyborów prezydenckich w Republice Czeskiej umocniło pozycję głowy państwa, choć nie pociągnęło to za sobą zmiany jego konstytucyjnych uprawnień. Stworzyło to również możliwość wygrania przez kandydatów, którzy nie mają popar­cia parlamentarnych partii politycznych. Jednakże kandydatów mogą jednak zgłaszać członkowie parlamentu lub wyborcy. Kandydaci muszą zebrać 50 000 podpisów obywateli lub wsparcie dwu­dziestu posłów lub dziesięciu senatorów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych weryfikuje zgłoszenia i rejestruje kandydatów. Kampania wyborcza w wyborach prezydenckich może być prowadzona zarówno przez kandydatów, jak i przez zarejestrowane osoby trzecie. Prawo wyborcze uregulowane jest liberalnie i między innymi nie przewiduje ciszy wyborczej. Głównym ograniczeniem jest limit wydatków na kampanię. Żaden kandydat nie może wydać więcej niż 40 000 000 CZK, z wyjątkiem kandydatów, którzy przejdą do drugiej rundy (mogą wydać 50 000 000 CZK).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;84
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectelections of the President of the Czech Republicen_GB
dc.subjectelection campaignen_GB
dc.subjectregistration of candidatesen_GB
dc.subjectdirect electionsen_GB
dc.subjectcampaign financeen_GB
dc.subjectwybory Prezydenta Republiki Czeskiejpl_PL
dc.subjectkampania wyborczapl_PL
dc.subjectzgłaszanie kandydatówpl_PL
dc.subjectwybory bezpośredniepl_PL
dc.subjectfinansowanie kampanii wyborczejpl_PL
dc.titleKilka uwag o rejestracji kandydatów oraz kampanii wyborczej w wyborach prezydenta Republiki Czeskiejpl_PL
dc.title.alternativeA few comments about the registration of candidates and the election campaign in the election of the President of the Czech Republicen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number85-97
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Konstytucyjnego i Instytucji Politycznych
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesBartoň, Michal. 2012. Limity výdajů na kampanĕ z pohledu ochrany ústavnĕ zaručených práv a svo­bod. W Ústava ve stínu politiky? Red. Jiří Jirásek. Olomouc: Iuridicum Olomoucense.pl_PL
dc.referencesBlahož, Josef, Vladimír Balaš, Karel Klíma. 2015. Srovnávací ústavní právo. 5. vydání. Praha: Wol­ters Kluwer.pl_PL
dc.referencesBrunclik, Miloš, Michal Kubát. 2016. „Český demokratický režim po roce 2012: přechod k polopre­zidencialismu?”, Sociologický časopis / Czech Sociological Review 52 (5).pl_PL
dc.referencesJirásek, Jiří. 2013. President Republiky. W Ústavní základy organizace státu. Red. Jiří Jirásek. Pra­ha: Leges.pl_PL
dc.referencesJirásková, Věra. 2015. Zvláštnosti parlamentní formy vlády v České republice. W Proměny dělby moci. Dělba moci v ústavním systému České republiky a Polské republiky. Red. Jiří Jirásek, Zbigniew Witkowski. Olomouc: Iuridicum Olomoucense.pl_PL
dc.referencesJirásková, Věra. 2016. „Wybory prezydenta Republiki Czeskiej (wariant czeski)ˮ. Studia Wyborcze 21: 71–104.pl_PL
dc.referencesKokeš, Marian. 2014. „Nejen ústavní limity limitů na celkové výdaje kandidátů na volební kampaň ve volbě prezidenta republikyˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.pl_PL
dc.referencesKoudelka, Zděnek. 2014. „Volba Prezidenta Republikyˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.pl_PL
dc.referencesKudrna, Jan. 2011. „Přímá volba prezidenta – konec cesty trvající 23 letˮ. Acta Universitatis Carolinae Iuridica 4.pl_PL
dc.referencesNěmčák, Vítězslav. 2014. „Česko-francouzské srovnání financování prezidentské kampaněˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.pl_PL
dc.referencesReschová, Jana. 2011. „Od volební kampaně k přímé volbě hlavy státuˮ. Acta Universitatis Carolinae Iuridica 4.pl_PL
dc.referencesWintr, Jan, Marek Antoš, Jan Kysela. 2016. „Direct Election of the President and its Constitutional and Political Consequencesˮ. Acta Politologica 8 (2).pl_PL
dc.contributor.authorEmailpedrou@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.84.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.