dc.contributor.author | Kluska, Bartłomiej | |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T11:32:58Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T11:32:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26093 | |
dc.description.abstract | Na początku lat 70. XX wieku w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych PRL rozpoczęto budowę Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, mającego zbierać w komputerowych bazach informacje o wszystkich obywatelach kraju. Do prac tych zaangażowano najlepszych polskich informatyków, którym zapewniono bardzo dobre warunki finansowe oraz możliwość kształcenia także na Zachodzie. Zatrudniono także tysiące osób, których zadaniem było scalenie i ujednolicenie wszystkich papierowych rejestrów oraz kartotek osobowych znajdujących się w państwowych instytucjach, a następnie przeniesienie zawartych w nich informacji do komputerowego banku danych. Impulsem do tych kosztownych i pracochłonnych działań były korzyści, jakie odnieść mieli z działania systemu funkcjonariusze MSW. Bazy PESEL błyskawicznie potrafiły przecież udzielić precyzyjnych odpowiedzi na pytania o osoby pozostające w ich zainteresowaniu. Oczywiście wdrożenie systemu PESEL miało być przydatne również dla obywateli: zlikwidować konieczność wypełniania wielostronicowych formularzy w urzędach czy położyć kres zbieraniu przez Polaków stosów dokumentów dotyczących przebytych chorób oraz historii zatrudnienia. Gdyby zaszła potrzeba odnalezienia stosownych informacji, wszystkie papiery zastąpiłby przecież uzyskany w ciągu kilku minut wydruk z komputera. Jak przekonywano, system ewidencji ludności powinien ułatwić życie także urzędnikom, podejmującym decyzje np. o rozmieszczeniu przedszkoli lub szkół (komputer dostarczyłby danych o dzieciach w adekwatnym wieku) czy planującym trasy komunikacji publicznej na podstawie przeprowadzonych przez maszynę analiz zamieszkania i zatrudnienia ludności. Mimo ogromnego wysiłku organizacyjnego i finansowego, jaki poniosła Polska Ludowa, wszystkie te korzyści stały się faktem jednak dopiero w III Rzeczypospolitej, gdy budowę systemu ukończono. PESEL funkcjonuje do dziś, a jego najbardziej widomym znakiem – 11-cyfrowym numerem ewidencyjnym – posługują się wszyscy obywatele. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | PESEL | pl_PL |
dc.subject | informatyka | pl_PL |
dc.subject | komputeryzacja | pl_PL |
dc.subject | Krajowy System Informatyczny | pl_PL |
dc.subject | PRL | pl_PL |
dc.subject | Ministerstwo Spraw Wewnętrznych | pl_PL |
dc.title | Informatyka w służbie władzy. Geneza, wdrożenie i wykorzystanie systemu PESEL w PRL | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 236 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | pomsta@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Lesiakowski, Krzysztof | |
dc.dissertation.reviewer | Dudek, Antoni | |
dc.dissertation.reviewer | Klementowski, Robert | |
dc.date.defence | 2018-11-08 | |