Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawłowska, Aneta
dc.contributor.authorRubinkowska-Anioł, Hanna
dc.date.accessioned2018-10-18T09:12:22Z
dc.date.available2018-10-18T09:12:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1644-857X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25997
dc.description.abstractThe aim of this article is to consider whether it is possible to support the research concerning the history and culture of Sub-Saharan Africa through an analysis of the iconographic sources associated with this continent. The most important reason for such an attempt is the fundamental lack of any written documents in the traditional African culture. Second equally substantial part of the analyzes presented in this article is aimed to draw attention to the diversity of visual representations derived from this geographical territory. Another reason for exploring the iconography of this continent is to make an effort to broaden the reception of the African culture, and especially to attempt to abandon the Eurocentric ways of describing the world.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest rozważenie, czy możliwe jest wsparcie badań nad historią i kulturą Afryki Subsaharyjskiej dzięki analizie źródeł ikonograficznych związanych z tym kontynentem. Najistotniejszym powodem takiego postępowania jest zasadniczy brak dokumentów pisanych w tradycyjnej kulturze afrykańskiej. Równie ważnym elementem analiz zawartych w artykule jest zwrócenie uwagi na zróżnicowanie przedstawień wizualnych pochodzących z tego obszaru geograficznego. Kolejną przesłanką do zagłębienia się w ikonografię kontynentu może być próba poszerzenia odbioru kultury Afryki, zwłaszcza zaś próba porzucenia europocentrycznych sposobów opisywania świata.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Historycznych;1
dc.subjectAfricaen_GB
dc.subjectcultureen_GB
dc.subjecticonographyen_GB
dc.subjectvisual artsen_GB
dc.subjecthistoryen_GB
dc.subjectAfrykapl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.subjectikonografiapl_PL
dc.subjectsztuki wizualnepl_PL
dc.subjecthistoriapl_PL
dc.titleŹródła ikonograficzne do badań afrykanistycznych. Zarys problematykipl_PL
dc.title.alternativeIconographic sources for African studies. An outline of the problemen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018pl_PL
dc.page.number[79]-102
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Orientalistyczny, Katedra Języków i Kultur Afryki
dc.identifier.eissn2450-7660
dc.referencesAfrica Remix: Contemporary Art of a Continent, [katalog wystawy], ed. S. Njami, Düsseldorf–London–Paris–Stockholm 2007.pl_PL
dc.referencesEvans-Pritchard E.E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesEvans-Pritchard E.E., Mani, Azande Secret Society, „Sudan Notes and Records” 1931, vol. XIV, s. 105–48.pl_PL
dc.referencesFagg W., African Majesty: From Grassland and Forest: The Barbara and Murray Frum Collection, May 22–July 12, 1981. Introduction by Alan G. Wilkinson, Toronto 1981.pl_PL
dc.referencesFitzgerald Marriott H.P., The Secret Societies of West Africa, „The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland” 1899, vol. XXIX, No. 1/2, s. 21–27.pl_PL
dc.referencesImperato P.J., Zamki do drzwi Bamana: symbole i ich znaczenia, [w:] Estetyka Afryki. Antologia, red. M Cymorek, Kraków 2008, s. 171–180.pl_PL
dc.referencesA History of Art in Africa, eds M.B. Visona, R. Poynor et al., New York 2007.pl_PL
dc.referencesAdeeo A., From orality to visuality: Panegyric and Photography in Contemporary Lagos, Nigeria, „Critical Inquiry” 2012, vol. XXXVIII, No. 2, s. 330–361.pl_PL
dc.referencesAn Anthology of African Art. The Twentieth Century, eds N. Fall, J. Loup Pivin, New York–Paris 2002.pl_PL
dc.referencesBaka-Theis M., Postkolonialne hybrydy. Współcześni artyści nigeryjscy wobec problemu tożsamości i historii, [w:] Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, red. A. Pawłowska, J. Sowińska-Heim, Łódź 2016, s. 151–173.pl_PL
dc.referencesBaka-Theis M., Rzeźby bliźniąt Ibedżi. Forma i styl wybranych regionów Królestwa Joruba (Nigeria), [w:] Kultury Afryki, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009, s. 133–143.pl_PL
dc.referencesBodrogi T., Sztuka Afryki, Wrocław–Budapeszt 1968.pl_PL
dc.referencesBurke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesCarruthers J., Arnold M., The life and work of Thomas Baines, Vlaeberg 1995.pl_PL
dc.referencesChirikure S., Metals in Past Societies: A Global Perspective on Indigenous African Metallurgyi, Cape Town 2015.pl_PL
dc.referencesChojnacki S., Ethiopian Crosses: A Cultural History and Chronology, New York 2006.pl_PL
dc.referencesCole H., Art as Verb in Iboland, „African Art” 1969, vol. III, No. 1, s. 34–41, 88.pl_PL
dc.referencesEtounga-Manguelle D., Czy Afryce potrzebny jest program dostosowania kulturowego?, [w:] Kultura ma znaczenie, red. L.E. Harrison, S.P. Huntington, Poznań 2000, s. 127–143.pl_PL
dc.referencesFagg W., Afro-Portuguese Ivories, London1959.pl_PL
dc.referencesHarvey L.M., Engaging the Orisa: An Exploration of the Yoruba Concepts of Ibeji and Olokun as Theoretical Principles in Black Theology, „Black Theology: An International Journal” 2008, No. 1, s. 61–82.pl_PL
dc.referencesHatcher Evelyn P., Cross-Cultural Issues in Art: Frames for Understanding, Westport 1999.pl_PL
dc.referencesHegel G., Wykłady z historii filozofii, Warszawa 2002, s. 99–101.pl_PL
dc.referencesHistoria Afryki do początku XIX wieku, red. M. Tymowski, Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesHoffer C.P., Bundu: Political Implications of Female Solidarity in a Secret Society, [w:] Being Female: Reproduction, Power and Change, ed. D. Raphael, Paris 1975, s. 155–164.pl_PL
dc.referencesHountondji P.J., Comments on Contemporary African Philosophy, „UNESCO Journal Diogenes. Paris” 1970, vol. LXXI, No. 2, s. 120–140.pl_PL
dc.referencesHountondji P.J., Sur la „Philosophie africaine”, Paris 1976.pl_PL
dc.referencesJournal of residence in Africa 1842–1853, by Thomas Baines, vol. II (1850–1853), ed. R.F Kennedy, Cape Town 1964.pl_PL
dc.referencesKasfir S.L., One tribe, one style? Paradigms in the historiography of African art, „History in Africa” 1984, vol. XI, s. 163–193.pl_PL
dc.referencesLifshitz F., An African Journey Through Its Art, Bloomington 2009.pl_PL
dc.referencesMagesa L., African Religion: The Moral Traditions of Abundant Life, New York 1997.pl_PL
dc.referencesMbari Mbayo Club, Encyclopædia Britannica Online Academic Edition. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/371338/Mbari-Mbayo-Club (dostęp: 21 XI 2012).pl_PL
dc.referencesMitchell W.J.T., Czego chcą obrazy, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesNowak B., Ekspansja europejska w Afryce w XVII–XVIII w., [w:] Historia Afryki do początku XIX wieku, red. M. Tymowski, Wrocaw–Warszawa–Kraków 1996, s. 1082–1167.pl_PL
dc.referencesOuzman S., Graffiti as artefact: a contemporary archaeology. Seminar paper presented to Department of Sociology, „Anthropology Development Studies” 2010, March 10, University of Johannesburg, s. 11–15.pl_PL
dc.referencesOyeshile O.A., Re-teoretyzowanie rodzimej sztuki i estetyki w rozwoju Afryki – na przykładzie ludu Joruba, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, red. A. Pawłowska, J. Sowińska-Heim, Łódź 2016, s. 20–38.pl_PL
dc.referencesPanofsky E., Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesPawłowska A., O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, [w:] Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006, s. 272–281.pl_PL
dc.referencesPawłowska A., Przemiany w tradycyjnej estetyce afrykańskiej i jej relacje z kulturą europejską, [w:] Wizje i Re-wizje. Wielka Księga Estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007, s. 181–192.pl_PL
dc.referencesPawłowska A., Sztuka i kultura Południowej Afryki. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesPiłaszewicz S., Religie Afryki, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesRoss A., Congo Native Art has U.S. Avocate, „New York Times” 1953, Aug. 22, s. 7.pl_PL
dc.referencesRubinkowska-Anioł H., Antika – Ethiopian airport art as a construction of tradition [w druku].pl_PL
dc.referencesRubinkowska-Anioł H., The Paintings in St. George Church in Addis Ababa as a Method of Conveying Information about History and Power in 20th-century Ethiopia, „Studies of the Department of African Languages and Cultures” 2015, vol. XLIX, s. 115–141.pl_PL
dc.referencesSegy L., The Yoruba Ibeji statue, „Acta Tropica” 1970, vol. XXVII, s. 97–145.pl_PL
dc.referencesSkonieczko D., Frank McEwen – ojciec nowoczesnej szkoły rzeźbiarskiej w Zimbabwe, [w:] Toruńskie studia o sztuce orientu. Kultury Afryki w świecie tradycji, przemian i znaczeń, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009, s. 155–160.pl_PL
dc.referencesThe Idol in the Age of Art. Objects, Devotions and the Early Modern World, eds M. Cole, R.E. Zorach, Burlington 2009.pl_PL
dc.referencesThiele A., Sztuka Afryki, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesTolia-Kelly D., Morris A., Disruptive Aesthetics? Revisiting the „Burden of Representation” in the Art of Chris Ofili and Yinka Shonibare, „Thrid Text” 2004, vol. VIII, s. 153–167.pl_PL
dc.referencesTrevor-Roper H., The Past and Present: History and Sociology „Past and Present” 1969, vol. XLII, s. 3–17.pl_PL
dc.referencesTymowski M., Europejczycy i Afrykanie: Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.pl_PL
dc.referencesVansina J., Oral Tradition as History, Madison 1965.pl_PL
dc.contributor.authorEmailaneta.pawlowska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailhrubinkowska@yahoo.com
dc.identifier.doi10.18778/1644-857X.17.01.04
dc.relation.volume17pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord