Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRykiel, Zbigniew
dc.date.accessioned2018-09-21T14:06:41Z
dc.date.available2018-09-21T14:06:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25766
dc.description.abstractNotions of power (including traditional and ideological), violence (including symbolic) and cultural hegemony were discussed in the paper. In the empirical part, forms of and mechanisms for the development and performance of ideological power of the Catholic Church were presented in Polish milieus on examples of large towns of Poland and Ireland. The mechanisms for symbolic violence were presented at the construction of a new church in Rzeszów and the failure of the performance of uncontrolled economic power in a Polish Catholic church in Dublin. The ideology of the ‘overwhelming majority’ of Catholics in Poland was confronted with their de facto number according to different criteria, including canonical. On this background, the mechanisms for symbolic violence in parishes in Poland was indicated and confronted with the still valid observations made by Tadeusz Boy-Żeleński ninety years ago.en_GB
dc.description.abstractW artykule omówiono pojęcia władzy (w tym tradycyjnej i ideologicznej), prze­mocy (w tym symbolicznej) i hegemonii kulturowej. W części empirycznej przedstawiono formy i mechanizmy kształtowania się i wykonywania władzy ideologicznej Kościoła katolickiego w śro­dowiskach polskich na przykładach dużych miast Polski i Irlandii. Przedstawiono mechanizm prze­mocy symbolicznej przy budowie nowego kościoła w Rzeszowie oraz niepowodzenia sprawowania niekontrolowanej władzy ekonomicznej w kościele polskim w Dublinie. Ideologię „przygniatającej większości” katolików w Polsce skonfrontowano z faktyczną ich liczebnością według różnych kry­teriów, w tym kanonicznego. Na tym tle pokazano mechanizm działania przemocy symbolicznej w parafiach w Polsce, który skonfrontowano z – wciąż aktualnymi – spostrzeżeniami Tadeusza Boya-Żeleńskiego sprzed dziewięćdziesięciu lat.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;64
dc.subjectpoweren_GB
dc.subjectideologyen_GB
dc.subjectsymbolic violenceen_GB
dc.subjectcultural hegemonyen_GB
dc.subjectparishen_GB
dc.subjectCatholic Churchen_GB
dc.subjectwładzapl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjectprzemoc symbolicznapl_PL
dc.subjecthegemonia kulturowapl_PL
dc.subjectparafiapl_PL
dc.subjectKościół katolickipl_PL
dc.titleWładza ideologiczna w parafiach: Rzeszów vs Dublinpl_PL
dc.title.alternativeIdeological power in parishes: Rzeszów vs Dublinen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologicapl_PL
dc.page.number21-33
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Socjologii, Uniwersytet Rzeszowski, al. Rejtana 16c, 35-959 Rzeszów
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAlthuser L. (1972). Ideology and ideological state apparatus, [w:] Lenin and philosophy, and other essays. Monthly Review Press, New York.pl_PL
dc.referencesAuden W. H. (1947). The age of anxiety: A baroque eclogue. Random House, New York.pl_PL
dc.referencesBieliński P. (2014). Religijność w Europie, „Niedziela”, 24.07.1014; niedziela.pl/artykul/10660/ Religijnosc-w-Europie.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1977). Sur le pouvoir symbolique, “Annales”, no. 32 (3), s. 405–411.pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński T. (1931). Nasi okupanci, „Wiadomości Literackie”, nr 50 (415).pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński T. (1932). Nasi okupanci. Bibljoteka Boya. Drukarnia Towarzystwa Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa; https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/nasi-okupanci.pdf.pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński T. (1985). Reflektorem w mrok. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBudowa kościoła (b.d.); https://popieluszko.rzeszow.pl/budowa.pl_PL
dc.referencesDmowski R. (1904). Myśli nowoczesnego Polaka, Towarzystwo Wydawnicze, Lwów.pl_PL
dc.referencesDominicantes i communicantes w Polsce (b.d.); https://pl.wikipedia.org/wiki/Dominicantes_i_ communicantes_w_Polsce.pl_PL
dc.referencesDraguła A. ks. (2017). Kościół w Polsce: przyszłość przeszłości; kongres.lublin.pl/wp-content/ uploads/2017/01/ks.-Andrzej-Draguła.doc.pl_PL
dc.referencesEngels F. (1972). Rozwój socjalizmu od utopii do nauki, [w:] F. Engels, K. Marks, Dzieła, t. 19. Książka i Wiedza, Warszawa, s. 210–217.pl_PL
dc.referencesFruman D. (b.d.). Urzędnicy Pana B.; http://www.tekstowo.pl/piosenka,dorota_fruman,urzednicy_pana_b_.html.pl_PL
dc.referencesGramsci A. (1950). Listy z więzienia. Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzegorz XVI (1832). Encyklika o liberalizmie i religijnym indyferentyzmie Mirari vos; http://apokalipsa2007.republika.pl/Grzegorz%20XVI%20Mira%20vos.htm.pl_PL
dc.referencesHartman J. (2017). Mój dziwny kraj i jego religia, Liberté”, nr 23; http://liberte.pl/moj-dziwny-kraj-i-jego-dziwna-religia/.pl_PL
dc.referencesKelman H. (1958). Compliance, identification, and internalization: Three processes of attitude change, “Journal of Conflict Resolution”, no. 1, s. 51–60.pl_PL
dc.referencesKodeks Prawa Kanonicznego (1983); http://www.katolicki.net/ftp/kodeks_prawa_kanonicznego.pdf.pl_PL
dc.referencesKorupcyjna afera wiceministrów. Wojskowa emerytura za sztabkę Burego, „Fakt24.pl”, 23.08.2014; http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/ks-mokrzycki-umoczony-w-afere-korupcyjna-ma-dostac-wielka-emeryture/s1p941m.pl_PL
dc.referencesKraus B. (2013). Erkennen und Entscheiden. Grundlagen und Konsequenzen eines erkenntnistheoretischen Konstruktivismus für die Soziale Arbeit. Beltz Juventa, Weinheim–Basel.pl_PL
dc.referencesMariański J. (2011). Nadpełza sekularyzacja, „kosciol.wiara.pl”, 10.06.2011; http://kosciol.wiara. pl/doc/880542.Nadpelza-sekularyzacja/3.pl_PL
dc.referencesMiejscowy Plan Zagospodarowania (2015), 29.09.2015; https://popieluszko.rzeszow.pl/budowa_kosciola-plan_zagospodarowania.pl_PL
dc.referencesMokras-Grabowska J. (2014). Przestrzeń turystyczno-artystyczna Łodzi na przykładzie galerii Urban Forms, „Turyzm”, nr 24 (2), s. 25–33.pl_PL
dc.referencesMokrzycki R. ks. (2016). Parafia Rzymskokatolicka pw. Błogosławionego Ks. Jerzego Popiełuszki w Rzeszowie. List.pl_PL
dc.referencesNowa fucha ks. Mokrzyckiego. Ksiądz od sztabki dostał parafię, „Fakt24.pl”, 17.10.2014; http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/ksiadz-zamieszany-w-afere-korupcyjna-dostal-parafie/4c23btf.pl_PL
dc.referencesO.pl Polski Portal Kultury (b.d.); http://cytaty.o.pl/author/jozef-tischner/page/6/.pl_PL
dc.referencesParafia Rzymskokatolicka pw. Błogosławionego Ks. Jerzego Popiełuszki w Rzeszowie (b.d.); https://popieluszko.rzeszow.pl/news.pl_PL
dc.referencesPius XII (1950). Humani Generis; https://web.archive.org/web/20120419021937/http://www.vatican.va/holy_father/pius_xii/encyclicals/documents/hf_p-xii_enc_12081950_humani-generis_en.html.pl_PL
dc.referencesPiwowarski W. (1983). Religijność ludowa. Ciągłość i zmiana. Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPodejrzany w aferze podkarpackiej został PROBOSZCZEM! (2015), “se.pl”, 14.07.2015; http://www.se.pl/wiadomosci/polityka/podejrzany-zosta-proboszczem_643054.html.pl_PL
dc.referencesRadni Rzeszowa sprzedali kościołowi działkę za 1 procent wartości (2014), „Rzeszów News”, 29.10.2014; http://rzeszow-news.pl/radni-rzeszowa-sprzedali-kosciolowi-dzialke-1-procent-wartosci/.pl_PL
dc.referencesRydzyk beszta rządzących, że dostaje… za mało pieniędzy (2017), „koduj214.pl”, 27.11.2017; https://koduj24.pl/rydzyk-beszta-rzadzacych-ze-dostaje-za-malo-pieniedzy/.pl_PL
dc.referencesRykiel Z. (2013). Kulisy systemu, „Przestrzeń Społeczna (Social Space)”, nr 6, s. 127–130.pl_PL
dc.referencesRykiel Z. (2016). Klaunokracja 2.0 i bolesny koniec patriarchatu na semiperyferiach, „Przestrzeń Społeczna (Social Space)”, nr 12, s. 7–32.pl_PL
dc.referencesRzymskokatolicka Parafia pw. bł. ks. Jerzego Popiełuszki (b.d.). ulotka.pl_PL
dc.referencesSerafiński K. (2017). Ile jest w Polsce katolików?, „Liberté”, 26.04.2017; http://serafinski.liberte.pl/ile-jest-w-polsce-katolikow/.pl_PL
dc.referencesSprawa księdza skazanego na grzywnę za bicie w dzwony trafiła do Sądu Najwyższego (2017), „Gość Niedzielny”, nr 47; http://gosc.pl/doc/4333363.Sprawa-ksiedza-skazanego-na-grzywne-za-bicie-w-dzwony-trafila.pl_PL
dc.referencesStruktura wyznaniowa w Polsce (2013); https://ekumenia.pl/aktualnosc/struktura-wyznaniowa-w-polsce/ [dostęp 16.01.2018].pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2005). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesThomas W., Znaniecki F. (1976). Chłop polski w Europie i Ameryce. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWorld report on violence and health (2002). World Health Organization, Geneva.pl_PL
dc.referencesZybertowicz A. (2013). III RP. Kulisy systemu. Rozmawia Joanna Lichocka. Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin.pl_PL
dc.references3/4 Polaków spowiada się przynajmniej raz w roku (2013). „kosciol.wiara.pl”, 28.03.2013; http://kosciol. wiara.pl/doc/1503160.Polakow-spowiada-sie-przynajmniej-raz-w-roku.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgniew@poczta.onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.64.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord