dc.contributor.author | Soroka, Iuliia | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T07:22:40Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T07:22:40Z | |
dc.date.issued | 2016-04-26 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25603 | |
dc.description.abstract | The spreading violence beyond Euromaidan space in Kyiv have become one of the main issues of Ukrainian society in winter 2013–2014. For Euromaidan supporters their relatively safe space of every-day interaction came under pressure of discourse which
divided the whole world into “friends and enemies”. The naturalisation of collective identities
of Euromaidan supporters and their opponents served the purpose of symbolic struggle and
provided the simplified social worldview. The last one is, on the one hand, a useful tool of social
mobilisation but, on the other hand, this kind of worldview (simplified, “Black and white”) provokes violence. The topic of this article is a denaturalisation as an opposite strategy which creates
the complicated worldview. The research issues of this article are the following: does denaturalisation exist within pro-Euromaidan discourse; in what kind of discursive strategies and modes
does it appear? Online social networks, Facebook in particular, were chosen as a field of study.
The research method is traditional analysis of text. The implication of this research is revealing of
internal dynamic of pro-Euromaidan discourse. | pl_PL |
dc.description.abstract | Przemoc rozprzestrzeniająca się poza kijowski
Majdan Niezależności stała się głównym problemem dotykającym ukraińskie społeczeństwo
zimą na przełomie 2013 i 2014 roku. Dla
zwolenników wydarzeń rozgrywających się
wówczas na Majdanie, ich względnie bezpieczna przestrzeń codziennych interakcji
znalazła się pod presją dyskursu, który dzielił
świat na „przyjaciół i wrogów”. Naturalizacja
tożsamości zbiorowych, zarówno zwolenników Euromajdanu, jak też i ich przeciwników,
była przejawem przemocy symbolicznej
i dostarczała nieskomplikowanej wizji świata.
Z jednej strony bowiem, ten uproszczony
ogląd rzeczywistości stał się użytecznym
narzędziem do mobilizacji społecznej. Z drugiej jednak, podtrzymując czarno-białą
wizję świata, prowokował do przemocy.
Przedmiotem refleksji autorki stała się zatem
denaturalizacja, rozumiana jako strategia
pozostająca w kontradykcji do tych procesów,
umożliwiająca bardziej skomplikowany ogląd
rzeczywistości. Punktem wyjścia dla tych
rozważań okazały się dwa następujące pytania: „czy denaturalizacja istnieje w ramach
dyskursu typowego dla Euromajdanu?”, „za
pomocą jakich strategii dyskursywnych się
przejawia?”. Badaniem objęte zostały sieci
społecznościowe, zwłaszcza zaś Facebook.
Sama analiza przyjęła zaś postać tradycyjnej
analizy tekstu. Na skutek zastosowania odpowiedniej procedury badawczej autorce udało
się zrekonstruować wewnętrzną dynamikę
rządzącą dyskursem Euromajdanu. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;8 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | denaturalisation | pl_PL |
dc.subject | Euromaidan | pl_PL |
dc.subject | pro-Euromaidan discourse | pl_PL |
dc.subject | symbolic struggle | pl_PL |
dc.subject | nominations | pl_PL |
dc.subject | online social networks | pl_PL |
dc.subject | internal dynamic of pro-Euromaidan discourse | pl_PL |
dc.title | Denaturalisation of Collective Identities within pro-Euromaidan Discourse (on field of Facebook Representation) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 42-55 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Department of Sociology Faculty of Sociology V.N. Karazin Kharkiv National University | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Iuliia Soroka – professor of sociology at the
V.N. Karazin Kharkiv National University (Ukraine).
She received her degree of Doctor of Science
in Sociology at V. N. Karazin Kharkiv National
University (2013). She worked at this university
from 1999. She teaches “Sociology of culture”,
“Training in Sociology of Culture”, “Methods of
Teaching Sociology in Higher School”. She also
served as Vice Dean of School of Sociology on
teaching process issues (2003–2007). Her fields of
scientific interests are sociology of culture, cultural
mechanisms of power, social perception of the
Other, cultural diversity, teaching of sociology,
student-centered education, anti-oppressive
pedagogy. | pl_PL |
dc.references | Barthes, R. (1972). Mythologies: Roland Barthes . New York: Hill and Wang. | pl_PL |
dc.references | Barberá, P., Metzger, M. (2014). Tweeting the Revolution: Social Media Use and the #Euromaidan Protests. Huffington Post . Downloaded from: http://www.huffingtonpost. com/pablo-barbera/tweeting-the-revolution – s_b_4831104.html. | pl_PL |
dc.references | Baysha, O. (2015). Ukrainian Euromaidan: The exclusion of otherness in the name of progress. European Journal of Cultural Studies February , vol. 18 no. 1, p. 3–18. | pl_PL |
dc.references | Beriro, N. (2014). From Tahrir to Independence Square: The Evolution of Digitally Mediated Protest Movements 2009 – 2013 . Master’s thesis, Concordia University. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, P. (1989). Social Space and Symbolic Power. Sociological Theory , Vol. 7, No. 1. (Spring), pp. 14–25. | pl_PL |
dc.references | Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity . London: Routledge, 1990. | pl_PL |
dc.references | Cao, W., Cheong, A., Li, Z. (2014). How Facebook Functions in a Social Movement: An Examination Using the Web Mining Approach. Asian Journal for Public Opinion Research . Vol. 1 No. 4, August. | pl_PL |
dc.references | Dickinson, J. (2014) Prosymo Maksymal’nyi Repost! Tactical and Discursive Uses of Social Media in Ukraine’s Euromaidan. Ab Imperio , 3/2014, pp. 75–93. | pl_PL |
dc.references | Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings . Ed. Colin Gordon. Trans. Colin Gordon, Leo Marshall, John Melpham, and Kate Soper. Brighton: Harvester. | pl_PL |
dc.references | Kulyk, V. (2014) Ukrainian Nationalism Since the Outbreak of Euromaidan. Ad Imperio 3/2014, pp. 94–122. | pl_PL |
dc.references | Onuch, Olga (2014). Social networks and social media in Ukrainian “Euromaidan” protests. Washington Post . Downloaded from: www.washingtonpost. com/blogs/monkey – cage/wp/2014/01/02/social- networks-and-social-media-in-ukrainian-euro - maidan – protests-2 (accessed 28 February 2014) | pl_PL |
dc.references | Onuch, O., Martsenyuk, T. (2014). Mothers and Daughters of the Maidan: Gender, repertoires of violence, and the division of labour in Ukrainian protests. Social, Health, and Communication Studies Journal , vol. 1, no.1 (November), pp. 105–126. | pl_PL |
dc.references | Szostek, J. (2014). The Media Battles of Ukraine’s Euromaidan. Digital Icons. Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media , No 11, pp. 1–19. | pl_PL |
dc.references | Trach, N. (2015). “Together we are power!”: Rhetoric of Ukrainian Resistance. Sociolinguistic Essays . Kyiv: Clio. (in Ukrainian: Разом – сила. Риторика українського спротиву. Соціолінгвістичні есеї ). | pl_PL |
dc.references | Zhabotinskaya, S. (2015) Language as weapon in the war of worldviews. Maidan – antimaydan: thesaurus of lexical innovation . (in Russian: Язык как оружие в войне мировоззрений. Майдан – антимайдан: словарь-тезаурус лексических инноваций ). Online edition. Website UAKLiP, Kiev. Downloaded from: http://uaclip.at.ua/zhabotinskaja-jazyk_kak_ oruzhie.pdf | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | soroka70@gmail.com | pl_PL |