| dc.contributor.author | Soroka, Iuliia |  | 
| dc.date.accessioned | 2018-09-14T07:22:40Z |  | 
| dc.date.available | 2018-09-14T07:22:40Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-04-26 |  | 
| dc.identifier.issn | 2300-1690 |  | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25603 |  | 
| dc.description.abstract | The spreading violence beyond Euromaidan space in Kyiv have become one of the main issues of Ukrainian society in winter 2013–2014. For Euromaidan supporters their relatively safe space of every-day interaction came under pressure of discourse which 
divided the whole world into “friends and enemies”. The naturalisation of collective identities 
of Euromaidan supporters and their opponents served the purpose of symbolic struggle and 
provided the simplified social worldview. The last one is, on the one hand, a useful tool of social 
mobilisation but, on the other hand, this kind of worldview (simplified, “Black and white”) provokes violence. The topic of this article is a denaturalisation as an opposite strategy which creates 
the complicated worldview. The research issues of this article are the following: does denaturalisation exist within pro-Euromaidan discourse; in what kind of discursive strategies and modes 
does it appear? Online social networks, Facebook in particular, were chosen as a field of study. 
The research method is traditional analysis of text. The implication of this research is revealing of 
internal dynamic of pro-Euromaidan discourse. | pl_PL | 
| dc.description.abstract | Przemoc rozprzestrzeniająca się poza kijowski 
Majdan Niezależności stała się głównym problemem dotykającym ukraińskie społeczeństwo 
zimą na przełomie 2013 i 2014 roku. Dla 
zwolenników wydarzeń rozgrywających się 
wówczas na Majdanie, ich względnie bezpieczna przestrzeń codziennych interakcji 
znalazła się pod presją dyskursu, który dzielił 
świat na „przyjaciół i wrogów”. Naturalizacja 
tożsamości zbiorowych, zarówno zwolenników Euromajdanu, jak też i ich przeciwników, 
była przejawem przemocy symbolicznej 
i dostarczała nieskomplikowanej wizji świata. 
Z jednej strony bowiem, ten uproszczony 
ogląd rzeczywistości stał się użytecznym 
narzędziem do mobilizacji społecznej. Z drugiej jednak, podtrzymując czarno-białą 
wizję świata, prowokował do przemocy. 
Przedmiotem refleksji autorki stała się zatem 
denaturalizacja, rozumiana jako strategia 
pozostająca w kontradykcji do tych procesów, 
umożliwiająca bardziej skomplikowany ogląd 
rzeczywistości. Punktem wyjścia dla tych 
rozważań okazały się dwa następujące pytania: „czy denaturalizacja istnieje w ramach 
dyskursu typowego dla Euromajdanu?”, „za 
pomocą jakich strategii dyskursywnych się 
przejawia?”. Badaniem objęte zostały sieci 
społecznościowe, zwłaszcza zaś Facebook. 
Sama analiza przyjęła zaś postać tradycyjnej 
analizy tekstu. Na skutek zastosowania odpowiedniej procedury badawczej autorce udało 
się zrekonstruować wewnętrzną dynamikę 
rządzącą dyskursem Euromajdanu. | pl_PL | 
| dc.language.iso | en | pl_PL | 
| dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ | pl_PL | 
| dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;8 |  | 
| dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * | 
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * | 
| dc.subject | denaturalisation | pl_PL | 
| dc.subject | Euromaidan | pl_PL | 
| dc.subject | pro-Euromaidan discourse | pl_PL | 
| dc.subject | symbolic struggle | pl_PL | 
| dc.subject | nominations | pl_PL | 
| dc.subject | online social networks | pl_PL | 
| dc.subject | internal dynamic of pro-Euromaidan discourse | pl_PL | 
| dc.title | Denaturalisation of  Collective Identities within  pro-Euromaidan Discourse  (on field of Facebook  Representation) | pl_PL | 
| dc.type | Article | pl_PL | 
| dc.page.number | 42-55 | pl_PL | 
| dc.contributor.authorAffiliation | Department of Sociology Faculty of Sociology V.N. Karazin Kharkiv National University | pl_PL | 
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Iuliia Soroka – professor of sociology at the 
V.N. Karazin Kharkiv National University (Ukraine). 
She received her degree of Doctor of Science 
in Sociology at V. N. Karazin Kharkiv National 
University (2013). She worked at this university 
from 1999. She teaches “Sociology of culture”, 
“Training in Sociology of Culture”, “Methods of 
Teaching Sociology in Higher School”. She also 
served as Vice Dean of School of Sociology on 
teaching process issues (2003–2007). Her fields of 
scientific interests are sociology of culture, cultural 
mechanisms of power, social perception of the 
Other, cultural diversity, teaching of sociology, 
student-centered education, anti-oppressive 
pedagogy. | pl_PL | 
| dc.references | Barthes, R. (1972).  Mythologies: Roland Barthes . New  York: Hill and Wang. | pl_PL | 
| dc.references | Barberá, P., Metzger, M. (2014). Tweeting  the Revolution: Social Media Use and the  #Euromaidan Protests.  Huffington Post .  Downloaded from: http://www.huffingtonpost. com/pablo-barbera/tweeting-the-revolution –  s_b_4831104.html. | pl_PL | 
| dc.references | Baysha, O. (2015). Ukrainian Euromaidan: The  exclusion of otherness in the name of progress.  European Journal of Cultural Studies February , vol.  18 no. 1, p. 3–18. | pl_PL | 
| dc.references | Beriro, N. (2014).  From Tahrir to Independence  Square: The Evolution of Digitally Mediated Protest  Movements 2009 – 2013 . Master’s thesis, Concordia  University. | pl_PL | 
| dc.references | Bourdieu, P. (1989). Social Space and Symbolic Power.  Sociological Theory , Vol. 7, No. 1. (Spring), pp.  14–25. | pl_PL | 
| dc.references | Butler, J. (1990).  Gender Trouble: Feminism and the  Subversion of Identity . London: Routledge, 1990. | pl_PL | 
| dc.references | Cao, W., Cheong, A., Li, Z. (2014). How Facebook  Functions in a Social Movement: An Examination  Using the Web Mining Approach.  Asian Journal for  Public Opinion Research . Vol. 1 No. 4, August. | pl_PL | 
| dc.references | Dickinson, J. (2014) Prosymo Maksymal’nyi Repost!  Tactical and Discursive Uses of Social Media in  Ukraine’s Euromaidan.  Ab Imperio , 3/2014, pp.  75–93. | pl_PL | 
| dc.references | Foucault, M. (1980).  Power/Knowledge: Selected  Interviews and Other Writings . Ed. Colin Gordon.  Trans. Colin Gordon, Leo Marshall, John Melpham,  and Kate Soper. Brighton: Harvester. | pl_PL | 
| dc.references | Kulyk, V. (2014) Ukrainian Nationalism Since the  Outbreak of Euromaidan.  Ad Imperio  3/2014, pp.  94–122. | pl_PL | 
| dc.references | Onuch, Olga (2014). Social networks and social media  in Ukrainian “Euromaidan” protests.  Washington  Post . Downloaded from: www.washingtonpost. com/blogs/monkey – cage/wp/2014/01/02/social- networks-and-social-media-in-ukrainian-euro - maidan – protests-2 (accessed 28 February 2014) | pl_PL | 
| dc.references | Onuch, O., Martsenyuk, T. (2014). Mothers and  Daughters of the Maidan: Gender, repertoires of  violence, and the division of labour in Ukrainian protests.  Social, Health, and Communication Studies  Journal , vol. 1, no.1 (November), pp. 105–126. | pl_PL | 
| dc.references | Szostek, J. (2014). The Media Battles of Ukraine’s  Euromaidan. Digital Icons.  Studies in Russian,  Eurasian and Central European New Media , No 11,  pp. 1–19. | pl_PL | 
| dc.references | Trach, N. (2015).  “Together we are power!”: Rhetoric  of Ukrainian Resistance. Sociolinguistic Essays .  Kyiv: Clio. (in Ukrainian:  Разом – сила. Риторика  українського спротиву. Соціолінгвістичні есеї ). | pl_PL | 
| dc.references | Zhabotinskaya, S. (2015)  Language as weapon in the  war of worldviews. Maidan – antimaydan: thesaurus  of lexical innovation . (in Russian:  Язык как оружие  в войне мировоззрений. Майдан – антимайдан:  словарь-тезаурус лексических инноваций ).  Online edition. Website UAKLiP, Kiev. Downloaded  from: http://uaclip.at.ua/zhabotinskaja-jazyk_kak_ oruzhie.pdf | pl_PL | 
| dc.contributor.authorEmail | soroka70@gmail.com | pl_PL |