dc.contributor.author | Rusiak, Patrycja | |
dc.date.accessioned | 2018-05-18T13:59:17Z | |
dc.date.available | 2018-05-18T13:59:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1427-969x | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24849 | |
dc.description.abstract | Developmental dyslexia is a disorder that involves reading and writing skills of young individuals. Numerous hypotheses have been proposed to explain its origins. One of them is the theory of cerebellar deficit, which assumes that the major factor impeding the process of learning to read and write is a dysfunction in anatomy and functioning of the cerebellum, which results in some deficits in the automation process. For several years, there have been performed studies aimed at the construction of effective therapeutic tools. Yet, at present, convincing evidence for the effectiveness of these tools is lacking. In the current study the effectiveness of the Learning Breakthrough therapeutic program was examined. There were used four reading tests to be done twice – before and after a 4-month training. An improvement on reading tests was expected in the experimental group only. However, no significant differences between pretests and posttests and between the experimental group and the control one, were observed. These findings suggest that the therapeutic intervention have not improved the level of reading in the dyslexics. | en_GB |
dc.description.abstract | Dysleksja rozwojowa to zaburzenie związane z trudnościami w czytaniu i pisaniu. W literaturze przedmiotu istnieje wiele hipotez mających na celu wyjaśnienie jego przyczyn. Jedną z nich jest teoria deficytu móżdżkowego. Zakłada ona, że głównym czynnikiem utrudniającym proces nauki czytania i pisania są dysfunkcje w budowie oraz funkcjonowaniu móżdżku, czego konsekwencją są deficyty procesu automatyzacji. Od kilku lat prowadzi się badania zmierzające do stworzenia narzędzi terapeutycznych pomocnych w niwelowaniu trudności obserwowanych u osób dyslektycznych. W chwili obecnej brakuje jednak przekonujących dowodów na temat ich skuteczności. Celem przeprowadzonego badania była ocena efektywności programu terapeutycznego Learning Breakthrough. W tym celu posłużono się czterema testami czytania, które wykonywane były dwukrotnie – przed i po 4-miesięcznym treningu. Oczekiwano poprawy wykonania testów czytania tylko u uczestników z grupy eksperymentalnej. Jednakże analiza statystyczna nie ujawniła żadnych istotnych różnic między wynikami otrzymanymi w preteście i postteście, tak pomiędzy grupą eksperymentalną, jak też i kontrolną. Uzyskane rezultaty sugerują, że interwencja terapeutyczna nie poprawiła poziomu czytania u osób dyslektycznych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu badawczego "Predykcja ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań deficytów móżdżkowych - część 2 (posttest)." nr 2011/01/D/HS6/04079, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. | pl |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;21 | |
dc.subject | developmental dyslexia | en_GB |
dc.subject | therapy | en_GB |
dc.subject | cerebellar deficits | en_GB |
dc.subject | dysleksja rozwojowa | pl_PL |
dc.subject | terapia | pl_PL |
dc.subject | deficyty móżdżkowe | pl_PL |
dc.title | Skuteczność programu Learning Breakthrough w terapii dysleksji rozwojowej | pl_PL |
dc.title.alternative | Effectiveness of Treatment of Developmental Dyslexia on the Basis of the Therapeutic Program Learning Breakthrough | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | 49-61 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Katedra Psychologii Poznawczej, 01-030 Warszawa, ul. Pawia 55 | |
dc.identifier.eissn | 2353-4842 | |
dc.references | Ackerman P. L., Cianciolo A. T. (2000). Cognitive, perceptual speed, and psychomotor determinants of individual differences during skill acquisition. Journal of Experimental Psychology:Applied, 6, 259–290 | pl_PL |
dc.references | Bogdanowicz M. (2003). Longitudinalne badania nad dysleksją rozwojową w Polsce. W: B. Wojciszke, M. Plopa (red.), Osobowość a procesy psychiczne i zachowanie (s. 357–383). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls | pl_PL |
dc.references | Demb J. B., Boynton G. M., Heeger D. J. (1997). Brain activation in visual cortex predicts individual differences in reading performance. Proceedings of the Natural Academic Sciences, 94, 13363–13366 | pl_PL |
dc.references | Dore W., Rutherford R. (2001). Closing the gap. Paper presented at the BDA 6th International Conference on Dyslexia, York, UK | pl_PL |
dc.references | Eckert M. A., Leonard C. M., Richards T. L., Aylward E. H., Thomson J., Berninger V. W. (2003). Anatomical correlates of dyslexia: Frontal and cerebellar findings. Brain: A Journal of Neurology, 126 (2), 482–494 | pl_PL |
dc.references | Fabbro F. (2001). The bilingual brain: Cerebral representation of languages. Brain Lang., 79 (2), 211–222 | pl_PL |
dc.references | Fawcett A. J., Nicolson R. I., Dean P. (1996). Impaired performance of children with dyslexia on a range of cerebellar tasks. Ann Dyslexia, 46, 259–283 | pl_PL |
dc.references | Fawcett A. J., Nicolson R. I. (2004). Rola móżdżku w dysleksji. W: A. Grabowska, K. Rymarczyk (red.), Dysleksja od badań mózgu do praktyki (s. 43–75). Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN | pl_PL |
dc.references | Finch A. J., Nicolson R. I., Fawcett A. J. (2002). Evidence for a neuroanatomical difference within the olivo-cerebellar pathway of adults with dyslexia. Cortex, 38, 529–539 | pl_PL |
dc.references | Fix J. D. (1997). Neuroanatomia. Wrocław: Urban Partner. Wydawnictwo Medyczne | pl_PL |
dc.references | Fulbright R. K., Jenner A. R., Mencl W. E., Pugh K. R., Shaywitz B. A., Shaywitz S. E., Frost S. J., Skudlarski P., Constable R. T., Lacadie C. M., Marchione K. E., Gore J. C. (1999). The cerebellum’s role in reading. American Journal of Neuroradiology, 20, 1925–1930 | pl_PL |
dc.references | Habib M. (2000). The neurological basis of developmental dyslexia: An overview and working hypothesis. Brain, 123, 2373–2399 | pl_PL |
dc.references | Ito M. (1990). A new physiological concept on cerebellum. Journal of Cognitive Neuroscience, 1, 136–152 | pl_PL |
dc.references | Jenkins T. C., Abd-Manan F., Pardhan S., Murgatroyd R. N. (1994). Effect of fixation disparity on distance binocular visual acuity. Ophthalmic Physiol. Opt., 14 (2), 129–131 | pl_PL |
dc.references | Jobard G., Crivello F., Tzourio-Mazoyer N. (2003). Evaluation of the dual route theory of reading: A metanalysis of 35 neuroimaging studies. Neuroimage, 20 (2), 693–712 | pl_PL |
dc.references | Leiner H. C., Leiner A. L., Dow R. S. (1991). The human cerebro-cerebellar system: Its computing, cognitive, and language skills. Behav. Brain Res., 44 (2), 113–128 | pl_PL |
dc.references | Leiner H. C., Leiner A. L., Dow R. S. (1993). Cognitive and language functions of the human cerebellum. Trends Neuroscience, 16 (11), 444–447 | pl_PL |
dc.references | Longstaff A. (2002). Neurobiologia. Krótkie wykłady. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Molinari M., Leggio M. G., Solida A., Ciorra R., Misciagna S., Silveri M., Petrosini L. (1997). Cerebellum and procedural learning: Evidence from focal cerebellar lesions. Brain, 120, 1753–1762 | pl_PL |
dc.references | Nicolson R. I., Fawcett A. J. (1990). Automaticity: A new frame work for dyslexia research? Cognition, 35, 159–182 | pl_PL |
dc.references | Nicolson R. I., Fawcett A. J. (1994). Comparison of deficits in cognitive and motor skills among children with dyslexia. Annals of Dyslexia, 44, 147–164 | pl_PL |
dc.references | Nicolson R. I., Fawcett A. J. (1995). Dyslexia is more than a phonological disability. Dyslexia, 1, 19–36 | pl_PL |
dc.references | Nicolson R. I., Fawcett A. J. (1999). Developmental Dyslexia: The Role of the Cerebellum. Dyslexia, 5, 155–177 | pl_PL |
dc.references | Nicolson R. I., Fawcett A. J., Dean P. (1995). Time estimation deficits in developmental dyslexia: Evidence of cerebellar involvement. Proc. R Soc. Lond B Biol. Sci., 259, 43–47 | pl_PL |
dc.references | Nicolson R. I., Fawcett A. J., Dean P. (2001). Developmental dyslexia: The cerebellar deficit hypothesis. Trends in Neurosciences, 24, 508–511 | pl_PL |
dc.references | Ober J., Jaśkowska E., Jaśkowski P., Ober J. J. (1998). Presentation of the new method of testing development – reading function – word test and chain sentences test. Logopedia, 25, 81–99 | pl_PL |
dc.references | Pennington B. F. (2008). Diagnosing Learning Disorders, Second Edition. A Neuropsychological Framework. New York: Guilford Press | pl_PL |
dc.references | Rack J. P., Snowling M. J., Hulme C., Gibbs S. (2007). No evidence that an exercise-based treatment programme (DDAT) has specific benefits for children with reading difficulties. Dyslexia, 13 (2), 97–104 | pl_PL |
dc.references | Rae C., Lee M. A., Dixon R. M., Blamire A. M., Thompson C. H., Styles P., Talcott J., Richardson A. J., Stein J. F. (1998). Metabolic abnormalities in developmental dyslexia detected by magnetic resonance spectroscopy. The Lancet, 351, 1849–1852 | pl_PL |
dc.references | Rae C., Harasty J. A., Dzendrowskyj T. E., Talcott J. B., Simpson J., Blamire A. M., Dixon R. M., Lee M. A., Thompson J. T., Styles P., Richardson A. J., Stein J. F. (2002). Cerebellar morphology in developmental dyslexia. Neuropsychologia, 40, 1285–1292 | pl_PL |
dc.references | Reynolds D., Nicolson R. I. (2007). Follow-up of an exercise-based treatment for children with reading difficulties. Dyslexia, 13 (2), 78–96 | pl_PL |
dc.references | Reynolds D., Nicolson R. I., Hambly H. (2003). Evaluation of an exercise-based treatment for children with reading difficulties. Dyslexia, 9 (3), 164–176 | pl_PL |
dc.references | Schmahmann J. D. (2002). Disorders of the Cerebellum: Ataxia, Dysmetria of Thought, and the Cerebellar Cognitive Affective Syndrome. Neuropsychiatric Practice and Opinion, 16, 367–378 | pl_PL |
dc.references | Shaywitz S. E. (1998). Dyslexia. New England Journal of Medicine, 338, 307–312 | pl_PL |
dc.references | Shaywitz S. E., Shaywitz B. A., Fletcher J. M., Escobar M. D. (1990). Prevalence of reading disability in boys and girls: Results of the Connecticut longitudinal study. Journal of the AmericanMedical Association, 264, 998–1002 | pl_PL |
dc.references | Silveri M. C., Misciagna S., Leggio M. G., Molinari M. (2000). Cerebellar spatial dysgraphia: Further evidence. J. Neurol., 246 (4), 312–313 | pl_PL |
dc.references | Snowling M. J., Hulme C. (2003). A critique of claims from Reynolds, Nicolson Hambly (2003) that DDAT is an effective treatment for children with reading difficulties – ‘Lies, damned lies and (inappropriate) statistics?’ Dyslexia, 9 (2), 127–133 | pl_PL |
dc.references | Stein J. (2004). Wielkokomórkowa teoria dysleksji rozwojowej. W: A. Grabowska, K. Rymarczyk (red.), Dysleksja od badań mózgu do praktyki (s. 43–75). Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN | pl_PL |
dc.references | Turkeltaub P. E., Eden G. F., Jones K. M., Zeffiro T. A. (2002). Meta-analysis of the functional neuroanatomy of single-word reading: Method and validation. Neuroimage, 16 (3), 765–780 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | patrycja.rusiak@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1427-969X.21.04 | |