Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKorzeniewski, Jerzy
dc.date.accessioned2018-02-28T11:45:15Z
dc.date.available2018-02-28T11:45:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24181
dc.description.abstractWhen investors start to use statistical methods to optimise their stock market investment decisions, one of fundamental problems is constructing a well‑diversified portfolio consisting of a moderate number of positions. Among a multitude of methods applied to the task, there is a group based on dividing all companies into a couple of homogeneous groups followed by picking out a representative from each group to create the final portfolio. The division stage does not have to coincide with the sector affiliation of companies. When the division is performed by means of clustering of companies, a vital part of the process is to establish a good number of clusters. The aim of this article is to present a novel technique of portfolio construction based on establishing a numer of portfolio positions as well as choosing cluster representatives. The grouping methods used in the clustering process are the classical k‑means and the PAM (Partitioning Around Medoids) algorithm. The technique is tested on data concerning the 85 biggest companies from the Warsaw Stock Exchange for the years 2011–2016. The results are satisfactory with respect to the overall possibility of creating a clustering‑based algorithm requiring almost no intervention on the part of the investor.en_GB
dc.description.abstractStosując metody statystyczne do optymalizacji swoich decyzji inwestycyjnych, inwestorzy stają przed bardzo istotnym problemem skonstruowania dobrze zdywersyfikowanego portfela inwestycyjnego składającego się z niewielkiej liczby pozycji. Wśród wielu metod stosowanych do konstrukcji takiego portfela są metody wykorzystujące grupowanie wszystkich spółek w homogeniczne grupy spółek, po którym to etapie następuje wybieranie reprezentanta każdej grupy w celu utworzenia ostatecznej postaci portfela. Etap grupowania nie musi pokrywać się z przynależnością sektorową spółek. Grupowanie może być wykonywane za pomocą metod analizy skupień i w tym procesie bardzo istotne jest ustalanie właściwej liczby skupień. Celem niniejszego artykułu jest zaproponowanie nowej techniki konstrukcji portfela inwestycyjnego, odnoszącej się zarówno do ustalenia liczby pozycji w portfelu, jak również do wyboru reprezentantów skupień. Stosowane metody grupowania spółek to klasyczna metoda k‑średnich oraz algorytm PAM (Partitioning Around Medoids). Technika jest testowana na danych 85 największych spółek giełdowych z parkietu warszawskiego z lat 2011–2016. Wyniki są bardzo obiecujące w sensie możliwości opracowania algorytmu opartego na analizie skupień, który prawie nie wymagałby interwencji inwestora.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;333
dc.subjectinvestment portfolio constructionen_GB
dc.subjectclusteringen_GB
dc.subjectnumber of clustersen_GB
dc.subjectSharpe indexen_GB
dc.subjectanaliza skupieńpl_PL
dc.subjectportfel inwestycyjnypl_PL
dc.subjectliczba skupieńpl_PL
dc.subjectwskaźnik Sharpapl_PL
dc.titleEfficient Stock Portfolio Construction by Means of Clusteringen_GB
dc.title.alternativeKonstrukcja efektywnego portfela przy użyciu metod analizy skupieńpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018en_GB
dc.page.number[85]-92
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, Department of Statistical Methods
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBensmail H., DeGennaro R. (2004), Analyzing Imputed Financial Data: A New Approach to Cluster Analysis, FRB of Atlanta Working Paper no. 2004–20, Atlanta, https://www.econstor.eu/bitstream/10419/100973/1/wp2004–20.pdf [accesed: 1.08.2015].pl_PL
dc.referencesCraighead S., Klemesrud B. (2002), Stock Selection Based on Cluster and Outlier Analysis, Fifteenth International Symposium on Mathematical Theory of Networks and Systems, University of Notre Dame, Notre Dame, Indiana, https://www.researchgate.net/publication/272175812_Stock_Selection_Based_on_Cluster_and_Outlier_Analysis [accesed: 1.08.2015].pl_PL
dc.referencesGatnar E., Walesiak M. (2004), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKorzeniewski J. (2014), Indeks wyboru liczby skupień w zbiorze danych, “Przegląd Statystyczny”, vol. 61, no. 2, pp. 169–180.pl_PL
dc.referencesMarvin K. (2015), Creating Diversified Portfolios Using Cluster Analysis, unpublished research, pp. 1–15, https://www.cs.princeton.edu/sites/default/files/uploads/karina_marvin.pdf [accesed: 1.08.2015].pl_PL
dc.referencesPasha S., Leong P. (2013), Cluster Analysis of High‑Dimensional High‑Frequency Financial Time Series, IEEE Conference on Computational Intelligence for Financial Engineering Economics, Piscataway, http://ieeexplore.ieee.org/document/6611700/ [accesed: 1.08.2015].pl_PL
dc.referencesRen Z. (2005), Portfolio Construction Using Clustering Methods, Thesis at the Worcester Polytechnic Institute, Worcester, https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd–042605–092010/unrestricted/ZhiweiRen.pdf [accesed: 1.08.2015].pl_PL
dc.referencesRosén F. (2006), Correlation Based Clustering of the Stockholm Stock Exchange, Master’s Thesis, School of Business, Stockholm University, Stockholm, http://www.diva‑portal.org/smash/get/diva2:196577/FULLTEXT01.pdf [accesed: 1.08.2015].pl_PL
dc.contributor.authorEmailjurkor@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.333.06
dc.relation.volume1en_GB
dc.subject.jelG20
dc.subject.jelG29
dc.subject.jelG35


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord